پنج شنبه, ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۱۶:۲۵
ایلان ماسک از کدام آلت‌کوین حمایت خواهد کرد؟

سقوط آزاد بیت کوین با خروج سرمایه ایلان ماسک+پیش بینی آینده رمزارزها

ایلان ماسک از کدام آلت‌کوین حمایت خواهد کرد؟
این اولین باری نیست که بازار ارزهای دیجیتال تحت تأثیر اظهارات یکی از مشهورترین شخصیت‌های دنیای فناوری قرار می‎گیرد و روند نوسانی به خود می گیرد.

به گزارش تیتربرتر؛  درست در روزهایی که تحت‌تأثیر شروع کرونا بازار ارزهای دیجیتال با رونقی بی‌سابقه روبرو شده بود، ایلان ماسک جزو ثروتمندترین افراد جهان یکی از ۱۰ شخصیت تاثیرگذار در حوزه فناوری در جهان وارد دنیای ارزهای دیجیتال شد و با توییت‌ها و اظهارات خود قیمت‌ها در این بازار را جابجا کرد.

تیغ دو لبه حمایت ایلان ماسک از بیت کوین

تیغ دو لبه حمایت ایلان ماسک از بیت کوین
تیغ دو لبه حمایت ایلان ماسک از بیت کوین

 

روزهایی که بیت کوین به دلیل پشتیبانی آیلان ماسک، می‌تاخت، برخی کارشناسان هشدار می‌دادند که خروج ماسک از موقعیت حمایت از این ارز دیجیتال می‌تواند زمینه سقوط آزاد آن را فراهم آورد.

تیغ دو لبه حمایت آیلان ماسک البته کاملا برای این دست از کارشناسان روشن بود. بازار ارزهای دیجیتال در ایران نیز مدتی است با رونقی قابل توجه روبرو شده است و هشدارهای مکرر به کارشناسان درباره ریسک بالای رمز ارزها فعلاً خریداری ندارد.این تنها کارشناسان ایرانی نیستند که در خصوص وضعیت نه چندان پایدار ارزهای دیجیتالی هشدار می‌دهند. کارشناسان بین‌المللی نیز در این خصوص توصیه‌های مهمی را به خریداران ارزهای دیجیتالی می‌کنند.

انفجار بازار رمزارز‌ها با خروج ایلان ماسک

انفجار بازار رمزارز‌ها با خروج ایلان ماسک
انفجار بازار رمزارز‌ها با خروج ایلان ماسک

 

بعد از توئیت ایلان ماسک در رابطه با اینکه تسلا دیگر قصد پذیرش بیت‌کوین را ندارد، بازار کریپتوکارنسی منفجر شد.

 دیروز ایلان ماسک توئیتی در رابطه با عدم پذیرش بیت‌کوین به دلیل آلودگی‌های زیست محیطی و هدر رفت انرژی در استخراج این ارز منتشر کرد که این موضوع کل بازار کریپتوکارنسی را تحت تاثیر قرار داد.

توئیت‌های ایلان ماسک قبلا پامپ و دامپ‌های زیادی در برخی از ارز‌های کوچک ایجاد می‌کرد، اما این بار بزرگ‌ترین ارز بازار کریپتوکارنسی که نیمی از مارکت بازار را در اختیار دارد را تحت تاثیر قرار داد.

مطالب مرتبط:

ریزش همزمان ارزهای دیجیتال

بیت‌کوین محدوده ۵۰ هزار دلار را از دست داده است و این می‌تواند یک هشدار برای فعالان بازار رمزارز‌ها باشد.

در اثر ریزش بیت‌کوین اکثر ارز‌های دیجیتال حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد ریزش کردند و کانال صعودی خود را از دست دادند.

دوج‌کوین رتبه پنجم مارک‌کپ شد و در محدوده ۴۳ سنت معامله می‌شود. همچنین اتریوم هم به زیر چهار هزار دلار ریزش کرد و بایننس‌کوین هم در محدوده ۶۰۰ دلار معامله می‌شود.

ریزش همزمان ارزهای دیجیتال
ریزش همزمان ارزهای دیجیتال

 

ریزش ناگهانی بازار درحالیست که کارشناسان عقیده داشتند بیت‌کوین در چند روز آینده محدوده ۶۰ هزار دلار را پشت سر می‌گذارد و روند صعودی خود را از سر می‌گیرد.

به نظر می‌رسد بیت‌کوین نیازمند یک اصلاح نرم‌افزای و ساختاری است، زیرا کارمزد بالاتر و سرعت پایین‌تری نسبت به سایر ارز‌ها دارد.

از طرفی استخراج بیت‌کوین باعث هدررفت انرژی زیادی می‌شود و به همین دلیل برای پذیرش از سمت جامعه جهانی باید تغییر روند دهد.

ریزش همزمان ارزهای دیجیتال
ریزش همزمان ارزهای دیجیتال

 

توصیه‌های ایلان ماسک به خریداران ارزهای دیجیتال

البته توصیه‎های ماسک تنها محدود به بیت‌کوین نشده است. این مرد مشهور جهان فناوری توصیه‌های مهمی را به خریداران ارزهای دیجیتالی داشته است. حمایت‌های شفاف وی از برخی ارزهای دیجیتالی به ویژه دوج کوین پیش از این نیز جنجال‌های زیادی را به پا کرده بود. هرچند او به دفاع از مرزها برخاسته و معتقد است که رمز ارزها در جهان آینده جایگاه دارند اما به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کند در نهایت احتیاط اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

وی گفته است: «بگذارید خیلی واضح بگویم کسی نباید پولی که یک عمر را صرف جمع کردن آن کرده است در بازار رمز ارزها سرمایه‌گذاری کند.» این سخنان سومین فرد ثروتمند جهان کافی بود تا نوسانی چشمگیر در بازار ارز های دیجیتالی رخ بدهد. دور جدید ریزش بازار از کجا آغاز شد؟

 با این حال انتشار خبری در خصوص تصمیم جدید سلبریتی دنیای فناوری کافی بود تا اتفاق مهم در بازار رخ دهد و در زمانی بسیار اندک قیمت بیت کویت حتی تا ۱۲ درصد کاهش یابد.

بیت کوین در حالی به قیمتی در محدوده ۴۶ هزار دلار معامله می‌شود که بسیاری از معامله‌گران بر این عقیده بودند این رمزارز به زودی کانال ۶۰ هزار دلاری را فتح می‎کند.ماسک اعلام کرده است که پس از ماه‌ها مقاومت به دلیل هزینه بالای زیست‌محیطی تولید رمز ارز برنامه‌های پذیرش بیت‌کوین را به عنوان ابزار پرداخت، برای وسایل نقلیه الکتریکی این شرکت کنار می‌گذارد و همین موضوع کافی بود تا ریزشی قابل توجه در بازار بیت کوین رخ دهد .

وی در توییتر خود اعلام کرده است که چرا نگران است و گفته است: «ما نگران افزایش سریع استفاده از سوخت‌های فسیلی برای استخراج و معاملات بیت کوین هستیم به ویژه زغال‌سنگ که دارای بالاترین میزان انتشار از هر نوع سوخت است به گفته وی عرضه رمزنگاری شده در بسیاری از سطوح ایده خوبی است و معتقد است آینده امیدوار کننده‌ای دارد اما این موضوع نباید هزینه‌های زیادی برای محیط زیست داشته باشد.»

وی بلافاصله به سوالات مربوط به این حرکت پاسخ نداد؛ سئوالاتی مانند اینکه چند وسیله نقلیه تاکنون با بیت کوین خریداری شده است و آیا ماسک پیش از این از تاثیرات زیست محیطی این ارزهای دیجیتال بی اطلاع بوده است یا خیر را وی بی‌پاسخ گذاشت. آیا ماسک قصد جایگزینی بیت کوین را دارد؟

ایلان ماسک از کدام آلت‌کوین حمایت خواهد کرد؟

ایلان ماسک از کدام آلت‌کوین حمایت خواهد کرد؟
ایلان ماسک از کدام آلت‌کوین حمایت خواهد کرد؟

 

پس از آنکه تسلا اعلام کرد به دنبال ارزهای با مصرف کمتر از یک درصد انرژی در مقایسه با بیت‌کوین است، فعالان بازار رمزارزها شروع به گمانه‌زنی در خصوص آلت‌کوینی کردند که می‌تواند بخت به آن رو کند و مورد حمایت ماسک قرار گیرد. می‌دانیم که ماسک روی هر دارایی دست بگذارد، جهش قیمتی در آن دور از انتظار نخواهد بود؛ دوج‌کوین یکی از نمونه‌های اخیر آن است.

طبق برآوردها اتریوم، ریپل، استلار، الگوراند و دوج‌کوین پنج آلت‌کوینی هستند که زیر یک درصد انرژی مصرفی بیت‌کوین را مصرف می‌کنند.

تخمین زده می‌شود بیت‌کوین حدود ۷۰۰ کیلووات-ساعت در هر معامله انرژی مصرفی می‌کند. این رقم برای اتریوم ۶۲.۵۶ برآورد شده است. ضمن آنکه اگر اتریوم طبق برنامه خود در آینده از الگوریتم اثبات سهام (Proof of Stake یا PoS) استفاده کند، این میزان احتمالا کمتر هم خواهد شد. اثبات سهام نوعی الگوریتم اجماع در شبکه‌های مبتنی بر بلاک‌چین است که اتریوم بزرگ‌ترین ارز دیجیتالی است که تصمیم دارد از الگوریتم اثبات کار (PoW) به اثبات سهام (PoS) کوچ کند. اثبات سهام با مصرف کمتر انرژی، آسیب کمتری به محیط زیست وارد می‌کند.

همچنین میزان انرژی مصرفی هر معامله برای ریپل ۰.۰۰۷۹ و برای دوج‌کوین ۰.۱۲ کیلووات ساعت تخمین زده می‌شود. در خصوص استلار برآورد خاصی مطرح نیست، اما از سیستمی استفاده می‌کند که از هر دوی اثبات کار و اثبات سهام کمتر انرژی مصرف می‌کند. الگوراند هم یک رقیب مهم است؛ کمتر از سه هفته پیش سازندگان آن اعلام کردند این ارز دیجیتال کربن‌خنثی شده است یعنی به طور خالص هیچ کربن‌دی‌اکسیدی تولید نمی‌کند.

با وجود آنکه این ارزهای دیجیتال می‌توانند سوگلی بعدی ایلان ماسک و شرکت تسلا باشند اما همه همراه با بیت‌کوین فعلا ریزش قیمتی را تجربه کرده‌اند.

آخرین وضعیت بازار ارزهای دیجیتال در 23 اردیبهشت 1400

آخرین وضعیت بازار ارزهای دیجیتال در 23 اردیبهشت 1400
آخرین وضعیت بازار ارزهای دیجیتال در 23 اردیبهشت 1400

 

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: الهام خلیلی خو