دوشنبه, ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۱۴:۲۴
منتظر بازگشت تعادل به بورس تهران باشیم؟

واکنش بازار بورس به بازگشت دامنه نوسان ثابت و حجم مبنا به روال قبل

منتظر بازگشت تعادل به بورس تهران باشیم؟
خبر بازگشت دامنه نوسان متقارن منفی تا مثبت پنج درصدی از روز شنبه عامل اصلی صعود شاخص در معاملات امروز شد.

به گزارش تیتربرتر؛ در ادامه سیاست‌های سازمان بورس برای نجات بازار سرمایه؛ تغییر دامنه نوسان ثابت به دامنه نوسان نا متقارن از  ۲۵ بهمن ماه 1399 اجرایی شد و از همان ابتدای مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان قرار گرفت.

بر این اساس قیمت سهام شرکت‌های بورس در محدوده مثبت 6درصد و منفی 2درصد نوسان یافتند اما از ابتدای اردیبهشت ماه 1400 بنابر تصمیم هیئت مدیره سازمان بورس اوراق بهادار تهران که از شورای عالی بورس اختیار ایجاد تغییر در دامنه نوسان را گرفته، دامنه نزولی قیمت سهام را یک درصد افزایش داد و دامنه نوسان قیمت سهام از منفی سه تا مثبت شش درصد در نظر گرفته شود.

حالا با گذشت 20 روز از آخرین تصمیم برای تغییر دامنه نوسان؛ سازمان بورس اعلام کرده است که دامنه نوسان متفارن خواهد شد.

زمان تغییر دامنه نوسان و حجم مبنا در بورس تهران

زمان تغییر دامنه نوسان و حجم مبنا در بورس تهران
زمان تغییر دامنه نوسان و حجم مبنا در بورس تهران

 

 با توجه به مصوبه شورای عالی بورس مبنی بر افزایش تدریجی دامنه نوسان؛ هیات مدیره سازمان بورس، متقارن سازی دامنه و سپس افزایش تدریجی دامنه به صورت متقارن را مصوب کرد.

بر این اساس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسه عصر روز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰؛ با توجه به مصوبه شورای عالی بورس مبنی بر افزایش تدریجی وپیرو مطالعات صورت گرفته؛ در خصوص متقارن سازی دامنه در همین مقطع و سپس افزایش تدریجی دامنه به صورت متقارن تصمیم گرفت.

از همین رو دامنه نوسان به جای +۶ و ۴- به مثبت و منفی ۵ تغییر یافت و در آینده با رصد شرایط بازار نسبت به افزایش دامنه اقدام خواهد شد.

همچنین در خصوص دامنه نوسان و حجم مبنا در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران مقرر شد از روز شنبه 25 اردیبهشت 1400 حداقل ارزش مبنا در حجم مبنا برای تمامی نماد‌های معاملاتی سهام بورس اوراق بهادار تهران، بازار اول و دوم فرابورس ایران به ۱.۵ میلیارد تومان و همچنین این مقدار در خصوص بازار پایه تابلو‌های زرد، نارنجی و قرمز به ترتیب ۱ میلیارد، ۰.۵ میلیارد و ۳۵.۰ میلیارد تومان تغییر یابد.

بر این اساس از روز شنبه دامنه نوسان دوباره متقارن می‌شود و به مثبت و منفی ۵ درصد برمی‌گردد. و حجم مبنا هم برای تمام نمادهای بورسی یک‌سان و برابر با ۱.۵ میلیارد تومان خواهد بود.

انتظار می‌رود تا ساعات آینده فرابورس ایران هم اطلاعیه رسمی تغییر دامنه نوسان و حجم مبنا را منتشر کند.

مطالب مرتبط:

واکنش مثبت بورس به بازگشت دامنه نوسان متقارن

واکنش مثبت بورس به بازگشت دامنه نوسان متقارن
واکنش مثبت بورس به بازگشت دامنه نوسان متقارن

 

تغییر دامنه نوسان و حجم مبنا مهم‌ترین خبری بود که دیروز عصر منتشر شد و تعجب بسیاری از فعالین بازار را موجب شد، چرا که شرایط دامنه نوسان دقیقا به حالت گذشته خود بازگشت و توضیحی در رابطه با اشتباه بودن و یا نتایج طرح پی‌گرفته شده قبلی تاکنون ارائه نشده است.

به‌طور کل می‌توان نسبت به این اقدامات خوشبین بود و انتظار داشت که به نقدشوندگی بازار کمک شایانی کند. البته شروع اجرای این طرح از شنبه هفته آتی خواهد بود.

در ابتدای بازار امروز سهام گروه فلزات به صورت متعادل و در محدوده صفر تابلو کار خود را آغاز کردند و صف‌های فروش آنها جمع گردید و حتی وارد دامنه مثبت هم شدند. در گروه خودرو هم شاهد تحرکاتی بودیم به نحوی که این تحرکات سبب جمع شدن صف فروش خودرو پس از مدت‌ها شد. البته این نکته هم قابل ذکر است که خریدار عمده این نماد حقوقی‌ها بوده‌اند. در کل شرایط حاکم بر بازار سهام کمی امیدوار کننده‌تر نسبت به روزهای گذشته است و می‌توان به روند آتی آن خوشبین بود.

بررسی معاملات صورت گرفته بازار حاکی از آنست که بعد از گذشت ۹ ماه از شروع اصلاح عمیق بازار سرمایه ایران هنوز معاملات متعادل نشده است و تغییر محسوسی را نمی‎توان در میزان و کیفیت معاملات مشاهده کرد. ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و ETFهای دولتی) تا پایان ساعت اول معاملات حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان بوده است و اینگونه به نظر می‌رسد که در مقایسه با دیروز افزایش یا کاهش قابل توجهی را مشاهده نخواهیم کرد که مطلقاً سیگنال مثبتی تلقی نمی‌گردد؛ چرا که مهم‌ترین وظیفه بازار سهام نقدشوندگی و کمک آن در راستای سهولت کشف قیمت است که این امر به هیچ عنوان از شرایط فعلی قابل برداشت نیست.

در بین صنایع هم سهام فلزات اساسی، بانکی و شیمیایی پرارزش‌ترین معاملات را در بازار به خود اختصاص دادند. در میان نمادهای داغ پرمعامله هم خودرو با اختلاف در صدر جدول پرارزش‌‌ترین نمادها قرار دارد و شپنا، فملی و خساپا هم در رتبه‌های بعدی پرارزش‌ترین معاملات قرار گرفته‌اند.

حقیقی‌های‌ بازار در معاملات صورت گرفته تا به این لحظه در سمت فروش حضور قدرتمندتری را از خود به نمایش گذاشته‌اند. به‌گونه‌ای که برآیند تغییر مالکیت سهام طی ساعات ابتدایی معاملات امروز حدود ۱۱۰ میلیارد تومان از حقیقی به حقوقی بوده است.

تأثیر برجام و انتخابات بر بورس

سعید اسلامی عضو شورای عالی بورس به علت ریزش اخیر شاخص بورس اشاره کرد و افزود: اکنون عوامل بسیار مهمی مانند مساله مذاکرات احیای برجام و انتخابات بر روند بازار موثر هستند و به شدت بازار را تحت تاثیر خود قرار داده اند.

وی با بیان اینکه اکنون سهامداران در انتظار مشخص شدن موضوع برجام ، مذاکرات آن و نیز انتخابات ریاست جمهوری ایران هستند، گفت: نتیجه هر یک از آنها می تواند به شدت بر روند بازار تاثیرگذار باشند و این امر باعث شده است تا سهامداران در چنین وضعیتی احتیاط بیشتری را برای سرمایه گذاری در بورس و ورود سرمایه هایشان به این بازار در پیش بگیرند.

عضو شورای عالی بورس تاکید کرد: تا زمانی که این چشم‌اندازها وضعیت بهتری را در بازار پیدا نکنند، نمی‌توان شاهد تاثیر مثبت اقدامات انجام شده از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار جهت بهبود وضعیت بازار باشیم.

وی خاطرنشان کرد: فعالان حاضر در بازار باید این موضوع را مدنظر داشته باشند، سیگنال مثبت داده شده به بازار نشان‌دهنده آن است که مجموعه دولت و حاکمیت به فکر بازار سرمایه هستند تا بتوانند هیجان‌های ایجاد شده در بازار را کاهش دهند.

عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه اکنون مهمترین مساله حاکم در بازار مذاکرات وین است، گفت: برای ارائه پیش بینی دقیق از این بازار در ابتدا باید دید که این مذاکرات چگونه پیش می روند، این موضوع باعث کاهش قیمت ارز و ایجاد مسایل روانی در بازار شده است اما همچنان مشخص نیست که چه میزان گشایش به دنبال این موضوع صورت می گیرد.

ضرورت افزایش نقدشوندگی در بورس

ضرورت افزایش نقدشوندگی در بورس
ضرورت افزایش نقدشوندگی در بورس

 

وی با بیان اینکه همزمان با چنین وضعی در بازار، سیاستگذار که همان سازمان بورس و اوراق بهادار است باید به فکر سیاستی جدید برای افزایش نقدشوندگی بازار باشد، گفت: به دنبال این اتفاق باید فشار فروش از سهامی که از قدرت بنیادی خوبی برخوردارند و اصلاح شدیدی را تجربه کرده اند، برداشته شود تا از این طریق بتوان جانی دوباره را از طریق این سهام به بازار بخشید.

وی به تاثیر مصوبات سران قوا بر معاملات بورس اشاره کرد و افزود: نتیجه برخی از مصوبات مانند تزریق نقدینگی از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه یا انتشار اوراق تبعی از طریق صندوق توسعه بازار سرمایه با تاثیر مثبت در کوتاه‌ترین زمان ممکن بعد از اجرا همراه خواهند اما برخی دیگر از این مصوبات در بلندمدت تاثیر خود را در بازار نشان خواهند داد.

اسلامی با اشاره به اینکه بازار می تواند تا پایان سال بازدهی بهتری را نسبت به سایر بازارها داشته باشد، به ایرنا گفت: این موضوع باید مدنظر باشد که نیمی از معاملات بازار در سال جاری در اختیار دولت بعدی قرار داد که باید دید چه عکس العمل هایی را نسبت به بازار نشان می دهند، زیرا صحبت های مطرح شده از افراد کاندیداهای بالقوه و بالفعل ریاست جمهوری همیشه در بازار با تاثیر همراه بوده اند.

عضو شورای عالی بورس خاطرنشان کرد: اکنون دو ماه از سال ۱۴۰۰ گذشته، اما بازار با بازدهی چندان معقولی همراه نبوده است که امیدواریم با اتخاذ سیاست های مناسب بتوانیم شاهد روزهای بهتری در بازار باشیم.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: الهام خلیلی خو