دوشنبه, ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۰۸:۰۲
عامل ترور ایهاب الوزنی کیست؟

فیلم| پشت پرده آتش زدن دیوار کنسولگری ایران در کربلا+واکنش ایران

عامل ترور ایهاب الوزنی کیست؟
ناآرامی در سرکنسولگری ایران در کربلا با آتش زدن دیوار تشدید شد.

به گزارش تیتربرتر؛ منابع خبری خبر دادند که افرادی به آتش زدن دیوار بیرونی کنسولگری ایران در کربلا اقدام کرده‌اند.

جزییاتی از آتش زدن دیوار کنسولگری ایران در کربلا

جزییاتی از آتش زدن دیوار کنسولگری ایران در کربلا
جزییاتی از آتش زدن دیوار کنسولگری ایران در کربلا

 

منابع خبری از آتش زدن دیوار کنسولگری ایران در شهر کربلا خبر می‌دهد.

بنابر گزارش پایگاه خبری صابرین نیوز؛ نیروهای امنیتی در کربلا، به مقابله با آشوبگران پرداخته و تعدادی از دو طرف نیز مجروح شده‌اند

این منابع همچنین از بستن خیابان‌ها با سوزاندن لاستیک در نزدیکی کنسولگری ایران در کربلاء خبر می‌دهند.

بر اساس گزارش رسانه‌های عراقی نیروهای ضد شورش نیز برای متفرق کردن معترضین وارد عمل شدند.

بر این اساس عناصر تحریک شده ای که قصد داشتند وارد کنسولگری ایران در کربلا شوند با اقدام به موقع پلیس عراق پراکنده شدند.

میزان خسارت وارد شده به کنسولگری ایران در شهر کربلا

آنطور که خبرنگار تسنیم از کربلا گزارش داده است؛ در اعتراض شب گذشته نزدیک کنسولگری ایران در کربلا هیچ آسیبی به ساختمان کنسولگری وارد نشده است و نیروهای ضد شورش معترضین را از نزدیک ساختمان کنسولگری دور کردند.   

همچنین در این گزارش آمده است؛ پس از آنکه برخی آشوبگران اطراف کنسولگری ایران در کربلا را به آتش کشیدند، افراد حاضر در این مکان پراکنده شده‌اند.

برخی از تظاهرات‌کنندگان گفته‌اند که به استانداری کربلا 24 ساعت برای کشف علت فوت ایهاب الورنی مهلت داده‌اند.

بر این اساس خسارتی به کنسولگری ایران وارد نشده و هیچ فردی نیز در این حادث زخمی نشده است.

مطالب مرتبط:

پشت پرده ناآرامی در کنسولگری ایران در کربلا چیست؟

 پس از اینکه برخی فعالان رسانه‌ای در اقدامی مشکوک، ایران را عامل ترور ایهاب الزونی فعال اجتماعی معرفی کردند، برخی افراد غروب یکشنبه نخست در داخل عتبه حسینی در شهر کربلای عراق ، شعار ضد ایرانی سر دادند و بعد طبق یک اقدام که هماهنگ شده به نظر می‌رسید به سمت کنسولگری ایران رفتند و با آتش زدن لاستیک خودرو‌ها و کیوسک پلیس قصد نفوذ به کنسولگری را داشتند که با دخالت نیرو‌های ضد شورش متفرق شدند.

اما قبل از متفرق شدن، ده‌ها عکس و ویدئو از محل آتش زدن در اطراف کنسولی ایران را در فضای مجازی منتشر کردند تا از این طریق دیگر استان‌ها را نیز علیه ایران تحریک کنند.

از جمله این اقدام‌ها، انتشار اخبار دروغ مبنی بر ترور یک فعال اجتماعی در بصره بود تا فضا را دوباره علیه کنسولگری‌های ایران متشنج کنند.

ایهاب الوزنی کیست؟

ایهاب الوزنی کیست؟
ایهاب الوزنی کیست؟

 

ایهاب الوَزنی در شهر کربلا به عنوان یکی از هماهنگ‌کنندگان تظاهرات شناخته شده بود. او به ویژه از یک سال و نیم پیش، اعتراضات را علیه فساد دولتی در عراق برنامه‌ریزی می‌کرد.

قتل او هواداران "انقلاب اکتبر" را در کربلا و شهرهای جنوب عراق سخت تکان داد. در عراق، منظور از "انقلاب اکتبر" (ثورة تشرین) موج اعتراضات و تظاهرات گسترده‌ای است که از ماه اکتبر سال ۲٠۱٩ شروع شد. اعتراض‌ها در آغاز علیه "۱۶ سال فساد"، ناکارآمدی دولت، مشکلات اقتصادی و بیکاری بود.

در  برخی از تظاهرات ها در شهرهای مختلف عراق به نفوذ ایران نیز اعتراض شده بود.

در ماه دسامبر ۲٠۱٩، إیهاب الوَزنی از یک سوءقصد مسلحانه جان به در برده بود. اما دوست و همکار او، فاهم الطایی، جلو چشم او کشته شد. در آن سوءقصد نیز که در مقابل منزل فاهم الطایی به اجرا درآمد، افراد موتورسوار با سلاح کمری مجهز به صدا خفه‌کن، قربانی خود را هدف گرفته بودند.

ساعتی بعد از مرگ إیهاب الوَزنی، نه تنها کربلا، شهرهای ناصریه (در فاصلۀ ۳٠٠ کیلومتری) و دیوانیه متشنج شد و تظاهراتی به راه افتاد.

اظهارات پلیس کربلا درباره ناآرامی در کنسولگری ایران

رئیس پلیس کربلا می‌گوید: تهاجم شامگاه یکشنبه به کنسولگری ایران ناکام ماند و هیچ آسیب و خسارتی به کارکنان و اموال کنسولگری وارد نشده است.

بنا بر اطلاعات میدانی، کسانی که قصد حمله به کنسولگری ایران در کربلا را داشتند، با توجه به اقدامات رسانه‌ای و آثار به جای مانده، از همان جریاناتی بودند که در سال گذشته اقدامات تخریبی علیه کنسولگری ایران در کربلا و علیه ملت عراق حتی در بین الحرمین از آنان سر زد که بر اساس مدارک و اسناد و اعتراف‌های آنان در نزد مقامات امنیتی عراق، ارتباط آنان با سفارت برخی کشور‌ها من جمله آمریکا و تعدادی از کشور‌های مرتجع منطقه اثبات شده بود. از جمله این جریانات می‌توان به سرخی ها، یمانی‌ها و جوکر‌ها اشاره کرد.

در خبری دیگر؛ افراد مسلح ناشناس بامداد دوشنبه، احمد حسن خبرنگار شبکه الفرات عراق را در استان دیوانیه در جنوب عراق ترور کردند.

واکنش وزارت خارجه به حمله به کنسولگری ایران در کربلا

واکنش وزارت خارجه به حمله به کنسولگری ایران در کربلا
واکنش وزارت خارجه به حمله به کنسولگری ایران در کربلا

 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ضمن محکوم کردن حوادث شب گذشته مقابل کنسولگری ایران در کربلا، از دولت عراق خواست به وظایف خود در حمایت از اماکن دیپلماتیک ایران عمل کند.

سعید خطیب زاده در نشست رسانه‌ای هفتگی خود با محکوم کردن اقدام شب گذشته در حمله عده‌ای به کنسولگری ایران در کربلا گفت: ما حمله به اماکن دیپلماتیک خود در عراق را شدیداً محکوم می‌کنیم و از دولت عراق می‌خواهیم به وظایف خود در صیانت از اماکن دیپلماتیک ایران با کمال دقت عمل کند.

وی ادامه داد: شب گذشته وزارت امور خارجه یادداشت اعتراضی به سفارت عراق در ایران تسلیم کرد. انتظار ما از دولت عراق این است که به وظایف خود در این حوزه عمل کند.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: الهام خلیلی خو

 ویدئویی از آتش‎زدن دیوار خارجی کنسولگری ایران در کربلا