یکشنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۱۴:۱۹

ارز دیجیتال لایت کوین چه کاربردهایی دارد؟

ارز دیجیتال لایت کوین چه کاربردهایی دارد؟
اگر به دنبال آموزش دقیق نحوه کار با لایت کوین هستید ما به این موضوع پرداخته ایم.

تیتربرتر؛ لایت کوین(LTC)  یک ارز رمزنگاری نظیر به نظیر است که هدف آن امکان پرداخت سریع و کم هزینه به همه در جهان است. پروژه LTC توسط چارلی لی، کارمند سابق کوین بیس(Coinbase)، با پشتیبانی چندین عضو از انجمن بیت کوین، ایده پردازی و ایجاد شد. این کوین در 13 اکتبر 2011 راه اندازی شد و تا کنون تعدادی اصلاح بر اساس پروتکل اصلی بیت کوین ارائه داده است.

کار لایت کوین چگونه است؟

کار لایت کوین چگونه است؟
کار لایت کوین چگونه است؟

 

برجسته ترین آنها اجماع اثبات کار لایت کوین است: الگوریتم آن به جای SHA-256d براساس Scrypt ساخته شده است. علاوه بر این LTC زمان بلاک هدفمندی 2.5 دقیقه و مجموعاً 84 میلیون بار را دارد. در ماه مه 2017 ، لایت کوین Segregated Witness (SegWit)را پذیرفت. در همان ماه، اولین معامله Lightning Network در Litecoin انجام شد و در کمتر از یک ثانیه 0.00000001 LTC را از زوریخ به سانفرانسیسکو منتقل کرد.

لایت کوین (Litecoin) یک رمز ارز دیجیتال است که رفتاری شبیه به ارز بیتکوین دارد. شما می توانید LTC را به طور فوری در سراسر دنیا با کارمزد ناچیز انتقال دهید .لایت کوین از اولین کوین های جایگزین(altcoin) بیت کوین است و سازنده ی آن چالری لی Charlie Lee ، کارمند سابق شرکت گوگل است. او در دوران کارش در کمپانی گوگل این ارز دیجیتال را ارائه داد.

لایت کوین کش چیست؟ (LCC)

یکی از فورکهای لایت کوین، لایت کوین کش است که حداکثر عرضه ی (max supply) بیشتری نسبت به LTC دارد. لایت کوین کش الگوریتم استخراج SHA256  را اجرا می کند و سختی بیشتری در مقایسه با LTC دارد.

سال ۲۰۱۷، رکوردی در تاریخ فورک ها بود. IFO یا عرضه اولیه فورک ها برای افراد بسیاری در جامعه ی رمز ارزهای دیجیتال آشنا به نظر می رسد. لایت کوین کش (LCC) نمونه ای از همین فورک ها است که راهی برای افزایش سرمایه محسوب می شود.

چرا لایت کوین ارزشمند است؟

لایت کوین به همان علتهایی که بیت کوین باارزش است، ارزشمند به حساب می آید. یکی از علتهای اصلی باارزش بودن بیت کوین قابلیت استفاده آن و نادر بودن آن است و دلیل با ارزش بودن LTC هم دقیقا همین حقیقت است.

تنها 84 میلیون واحد ارزش لایت کوین موجود است. دلیل کمیاب بودن آن دقیقا وجود تعداد مجحدودی از آن است. دلیل کاربردی آن می تواند این باشد که لایتکوین را با سرعت زیاد و هزینه ناچیز می شود به تمام جهان فرستاد .

خرید لایت کوین (Litecoin)

لایتکوین یکی از چند صد ارز دیجیتال جنجالی است. به همین علت خرید Litecoin در قیاس با تعداد زیادی از رمز ارزهای دیگر که نام آنها زیاد شنیده نمی شود، در مقیاس بیشتری انجام می گیرد . البته وجود تحریم های اقتصادی سد راه انجام تبادلات بانکی با وبسایت های خارج از کشور است. بنابراین کاربران ایرانی با هدف خرید مستقیم اغلب با مشکل مواجه میشوند.

مقایسه لایت کوین و بیت کوین

تنها برتری که لایتکوین در مقایسه با بیت کوین دارد این است که قابلیتهای بیشتری دارد . ماینر های بیت کوین از انجام ارتقا برای سیستم جلوگیری می نمودند تا بتوانند از این طریق سود مالی کسب کنند و ماینر های LTC هم به همین شکل است. ولی در پایان این ارتقا رخ می دهد.

این آپدیت، سگویت یا Segwit نام دارد و در واقع ظرفیت هر شبکه ای که به روی آن فعال است را دوبرابر می کند . هم اکنون  سگویت روی شبکه litecoin فعال است. اما روی شبکه بیت کوین فعالیتی ندارد.

شبکه Litecoin در حال حاضر در انجام تراکنش ها 4 برابر ظرفیت افزونی در مقایسه با شبکه بیت کوین داراست. از زمانی که بروزرسانی سگویت روی این شبکه فعال شد، ظرفیت آن به 8 برابر ارتقا یافت. حتی قابلیت ظرفیتی افزون از این را دارد . البته که تعداد زیادی از اشخاص در حال حاضر از این ظرفیت ها استفاده نمی کنند. این ظرفیت روی کاغذ و به صورت نوشته یا در حد ایده جالب است و در واقع اکثر مردم باز هم بیتکوین را انتخاب می کنند.

Litecoin از زمانی که بلاک هایش نزدیک هر 2.5 دقیقه ایجاد می شود، سرعت بیشتری نسبت به بیت کوین دارد. ولی بلاک های بیت کوین در حدود هر 10 دقیقه ایجاد می شود. Litecoin به بیانی دیگر برادر کوچک تر بیتکوین شناخته می شود و این دو ارز دیجیتال در اکثر موراد زیاد با یکدیگر مقایسه میشوند.

مطالب مرتبط:

 قیمت لایت کوین (Litecoin)

 قیمت لایت کوین (Litecoin)
 قیمت لایت کوین (Litecoin)

 

بی شک با دقت به ارجحیت هایی که تا کنون از بیت کوین در مقایسه با litecoin میدانیم ، قیمت بیت کوین و همچنین حجم معاملات بازار آن هم بالاتر است. البته litecoin قابلیت رشد بیشتر را دارد. اما بعید و دور از تصور است که litecoin روزی جای بیت کوین را از لحاظ محبوبیت و مقبولیت نزد مردم بگیرد.

سرعت در شبکه ی LTC

به طور متوسط مدت زمان تایید تراکنش در بیتکوین 10 دقیقه است. با این حال متوسط زمان مورد نیاز برای تایید تراکنش در لایتکوین 2.5 دقیقه است. گر چه این مدت زمانها نمایشگر آن است که شبکه Litecoin سریعتر از بیتکوین است. ولی شما هنوز به 4 تایید Litecoin نیاز دارید تا قادر شوید به سطح امنیتی مانند بیتکوین دست پیدا کنید .با فعال نمودن سگویت بر Litecoin، شبکه سبک تر می شود. اما بیت کوین به خاطر این که از این به روزرسانی استفاده نمی کند، این چنین نیست. به همین دلیل انجام تراکنش های سریع در شبکه Litecoin ممکن است اما در شبکه بیت کوین این چنین نیست. دقت کنید که ممکن است بیت کوین در آینده به این قابلیت تجهیز شود .

توسعه دهندگان Litecoin

Litecoin تیم بزرگی از توسعه دهندگان دارد. اما هنوز به تعداد آنها به تعداد توسعه دهندگان بیت کوین نمی رسد . تعداد بسیاری از کدهای استفاده شده در Litecoin از بیت کوین وام گرفته شده و مورد استفاده قرار می گیرد. می توان گفت که Litecoin کدنویسی مطلوبی دارد. اما اکثر توسعه دهندگان ارز های دیجیتال روی بیت کوین تمرکز دارند .

 حریم خصوصی در لایت کوین (Litecoin)و بیتکوین (Bitcoin)

از لحاظ حریم خصوصی و امنیت، Litecoin و بیتکوین شبیه به یکدیگرند و توانایی خاصی در این زمینه آنها را از هم متمایز نمی کند. توانایی مشاهده ی تراکنش در هر دو این شبکه ها برای کاربر مقدور است. در هر دو این شبکه ها با استفاده از تشکیل گره می توان به امنیت کامل دست یافت.

لایت کوین یا اتریوم؟

لایت‌کوین و اتریوم دو پروژه ی متمایز از بلاک‌‌ چین هستند. سیستم پرداخت LTC از لحاظی شبیه به سیستم پرداخت بیت کوین است. اما تا حد قابل توجهی سریع‌‌تر و ارزان‌‌تر.

به علاوه اتریوم یک سیستم کامپیوتری غیر متمرکز با زبان برنامه نویسی مختص به خودش است. این مولفه این قابلیت را برای توسعه دهندگان ارائه  می‌‌دهد که با استفاده از قراردادهای هوشمند، اپلیکیشن‌‌های غیر متمرکز تولید کنند.

در Litecoin و هم در اتریوم نسبت به بیتکوین زمان بیشتری صرف تراکنش‌‌ها میشود. در Litecoin، بلاک‌‌های جدید هر ۲٫۵ دقیقه تشکیل می‌‌شود. اتریوم یک بلاک‌‌ چین بسیار سریع دارد و بلاک‌‌های جدید هر ۱۰ تا ۲۰ ثانیه شکل میگیرند.

شرایط بازار و آینده لایت کوین (Litecoin)

به صورت کلی بیت کوین در بازار و فروشگاه ها از محبوبیت بیشتری نسبت به سایرین برخوردار است. به صورتی که تنها ارز دیجیتال شناخته می شود. و به غیر از آن فروشگاه داران ارز دیجیتال دیگری را نمی شناسند. اما باید دانست که لایتکوین دومین ارز دیجیتال  پایدار است. اما هنوز به اندازه بیت کوین در بازار سرمایه پایدار و رایج نیست. به صورت کلی همچنان بازار بیت کوین بسیار عمیق تر و معاملات کلان تری در بازار آن انجام می گیرد .

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: احمد عزیزی