شنبه, ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۰۸:۴۵
اعلام نتایج چهارمین دور مذاکرات وین در 17 اردیبهشت 1400

در چهارمین دور از رایزنی ها برای احیای برجام در وین چه گذشت؟

اعلام نتایج چهارمین دور مذاکرات وین در 17 اردیبهشت 1400
چهارمین دور از رایزنی‌ها برای احیای برجام در وین روز گذشته 17 اردیبهشت ماه در گراند هتل برگزار شد.

به گزارش تیتربرتر؛ دیپلمات‌های ایران و سایر اعضای اولیه برجام (1+4 به علاوه ایالات متحده) روز گذشته برای چهارمین بار در یک ماه اخیر در وین دور هم جمع شدند. گراندهتل، میزبان ایران و 5 کشور باقیمانده در برجام بود تا با برگزاری کمیسیون مشترک برجام ، دور جدیدی از تلاش‌ها در مسیر هموار‌سازی بازگشت کامل ایالات متحده امریکا به توافق هسته‌ای با ایران را آغاز کنند.

گزارشی از چهارمین دور مذاکرات برجام در وین

گزارشی از چهارمین دور مذاکرات برجام در وین
گزارشی از چهارمین دور مذاکرات برجام در وین

 

چهارمین دور نشست کمیسیون مشترک برجام لحظاتی قبل در گراند هتل وین در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارتحانه‌های امورخارجه ایران و گروه ۱+۴ (چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس) و به ریاست انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، در وین پایتخت اتریش 17 اردیبهشت 1400 آغاز به کار کرد.

شرکت‌کنندگان درباره دورنمای بازگشت احتمالی آمریکا به برجام و اطمینان از اجرای کامل و موثر این توافق از سوی همه طرف‌ها بحث و گفتگو خواهند کرد.

سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه ریاست هیات ایرانی را در این نشست بر عهده خواهد داشت.

 مذاکرات وین در مرحله نیمه نهایی

چهارمین دور از رایزنی‌های فشرده فنی و حقوقی در وین در حالی آغاز شد که هیات‌های ایرانی و امریکایی همچنان از دیدار با یکدیگر حذر دارند و پرچم ایالات متحده همچنان راهی به داخل سالن محل برگزاری کمیسیون مشترک برجام ندارد.

با این وجود این اظهارات مقام‌های امریکایی و ایرانی پیش، در جریان و پس از هر دور از مذاکرات است که جنجال می‌آفریند و به سوژه‌ای برای گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره آنچه پشت درهای بسته می‌گذرد، تبدیل می‌شود. در حالی که مذاکره‌کنندگان در وین در پشت صحنه به جنگ زمان برای نجات برجام رفته‌اند در رسانه‌ها این جنگ روایت‌ها است که مسوولیت فضاسازی را برعهده دارد. موجی از فضاسازی‌هایی که این‌بار صورت گرفت نشان از قرار گرفتن مذاکرات در مرحله نیمه نهایی دارد.

برای کسانی که مذاکرات هسته‌ای از 1392 تا 1394 را تجربه کردند این روزها و حتی ادبیات مذاکره‌کنندگان در وین در موضع‌گیری‌های رسمی یادآور دو هفته پایانی در تابستان 1394 و پیش از حصول برجام است. خوش‌بینی‌های محتاطانه، پیام‌رسانی رسانه‌ای، مواضع حداکثری مقابل دوربین‌ها به منظور بالابردن هزینه اعطای امتیاز در پشت میز مذاکره و ابراز امیدواری برای رسیدن به توافق در سایه تاکید بر سخت‌بودن مسیر پیش رو، همه و همه رویدادهایی است که به فاصله زمانی 5 سال دوباره تکرار می‌شوند تا خروج ایالات متحده از برجام را جبران کنند.

این دور از کمیسیون مشترک برجام 24 ساعت پیش از سالروز خروج دونالد ترامپ، رییس‌جمهور پیشین ایالات متحده از برجام در ماه مه سال 2018 برگزار شد و این در حالی بود که اگر ترامپ در آن بازه زمانی به امید توافقی بهتر با تهران به حضور امریکا در توافق پایان نداده بود امروز همه در وین به جای تلاش برای احیای همان توافق اولیه سال 2015، نزدیک شدن به ششمین سالروز تولد برجام را انتظار می‌کشیدند و شاید هم جرقه همکاری در دیگر حوزه‌ها برای بازگشت صلح و ثبات بین‌المللی را شاهد بودند.

واکنش بایدن به نتایج چهارمین دور مذاکرات وین

واکنش بایدن به نتایج چهارمین دور مذاکرات وین
واکنش بایدن به نتایج چهارمین دور مذاکرات وین

 

رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه جمعه گفت ایران درباره مذاکرات وین جدی است، اما اینکه آن‌ها تا چه اندازه جدیت دارند و آماده‌اند چه کاری انجام دهند مسئله متفاوتی است.

«جو بایدن»، وزیر امور خارجه آمریکا شامگاه جمعه گفت که ایران درباره مذاکرات وین جدی است.

با وجود آنکه دولت بایدن تا کنون اقدامی در جهت بازگشت از سیاست دولت پیشین این کشور که آن را «شکست‌خورده» توصیف کرده انجام نداده، رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد که مشخص نیست ایران تا چه اندازه جدیت دارد و آماده انجام چه اقداماتی است.

او در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا ایران در خصوص مذاکراه برای کنترل فعالیت هسته‌ای این کشور جدیت دارد گفت: «بله، اما اینکه تا چه اندازه جدی هستند و آماده انجام چه اقداماتی هستند، مسئله متفاوتی است. هنوز در حال گفتگو هستیم.»

اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا بعد از اتمام نشست کمیسیون مشترک برجام که بعدازظهر روز جمعه با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ در وین از سر گرفته شده بود مطرح شده است.

دولت «جو بایدن» گفته قصد دارد آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام که «دونالد ترامپ» اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از آن خارج شد بازگرداند.

مطالب مرتبط:

اظهارات عراقچی بعد از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام در وین

اظهارات عراقچی بعد از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام در وین
اظهارات عراقچی بعد از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام در وین

 

سید عباس عراقچی رئیس تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین، بعد از ظهر روز جمعه بعد از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام در وین اظهار کرد: امروز جلسه اول کمیسیون مشترک برجام از دور جدید مذاکرات وین برگزار شد و ما دور جدید مذاکرات را آغاز کردیم و از بعد از ظهر کارگروه‌ها فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

وی با بیان اینکه امروز، بعد از چند روزی که هیئت‌ها برای مشورت به پایتخت هایشان رفته بودند با انرژی جدید بحث‌ها را شروع کرده اند، افزود: از آن چه که در جلسه اول می‌توان استنباط کرد، این است که جدیت در همه طرف‌ها برای رسیدن به یک راه حل و احیای مجدد برجام وجود دارد و این را هیات‌ها هر کدام به نوعی در جلسه امروز بیان کردند، اخباری که از سمت آمریکایی‌ها نیز به ما منتقل می‌شود بیانگر این است که آن‌ها نیز برای بازگشت به برجام جدیت دارند و تا الان اعلام آمادگی کرده‌اند که بخش بزرگی از تحریم‌ها را بردارند.

این دیپلمات ارشد کشورمان افزود: البته از نظر ما هنوز کامل نیست و به همین دلیل مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد، تا وقتی که ما به تمام خواسته هایمان در این زمینه برسیم.

شرط ایران برای بازگشت کامل به برجام

وی با بیان اینکه اگر خواسته‌های ما تامین شود ما نیز در اجرای تعهدات خود و بازگشت کامل به برجام کاملاً جدی هستیم و این اراده جمهوری اسلامی است که اتخاذ شده است، افزود: این موضوع هیچ ارتباطی با مسائل دیگر در تهران از جمله موضوع انتخابات که البته موضوع مهمی در کشور است، ندارد. مذاکرات ما فارغ از مسائل حاشیه‌ای و جانبی برگزار می‌شود و اهداف ملی دارد و منافع ملی را در نظر دارد و ما در راستای تحقق سیاست‌های قطعی نظام در این مسیر حرکت و تلاش می‌کنیم و جدیت ایران در راستای تامین منافع کشور و برداشته شدن تحریم‌ها در جلسه امروز بار دیگر منعکس شد.

عراقچی با بیان اینکه در مجموع امروز دور جدیدی از مذاکرات را با انرژی مثبت شروع کردیم و امیدواریم بتوانیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن کار را جمع بندی کنیم، افزود: نمی‌توانیم در مورد زمان پیش‌بینی کنیم، ولی امیدوار هستیم که سریعتر کار را انجام دهیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان تاکید کرد: چالش‌ها و مواردی که در مورد آن‌ها اختلاف نظر وجود دارد، موارد کوچکی نیستند و باید در مورد آن‌ها بحث و مذاکره صورت بگیرد تا بتوانیم راه حل‌هایی را در مورد آن‌ها پیدا کنیم.

معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه روز شنبه و یکشنبه در وین تعطیل است آیا مذاکرات ادامه خواهد داشت؟ گفت: مذاکرات تعطیل نخواهد شد، آخر هفته نخواهد داشت، کارگروه‌ها فعالیت‌های خود را ادامه خواهند داد، مذاکرات ادامه پیدا می‌کند و کارشناسان در صورتی که لازم باشد شبانه روز کار خواهند کرد و همانطور که گفتم از بعد از ظهر کار خود را شروع کرده اند و هر زمان که نیاز باشد برای جمع بندی کار آن‌ها و یا حل مشکلات آن‌ها و یا به هر دلیل دیگری کمیسیون مشترک دوباره تشکیل جلسه می‌دهد.

زمان برگزاری دور پنجم مذاکرات برجام در وین

معاون سیاسی وزیر خارجه با بیان اینکه روسای هیئت‌ها در تعطیلات آخر هفته برای هدایت مذاکرات کارشناسی در وین حضور خواهند داشت، ادامه داد: هر زمان که لازم باشد نشست کمیسیون مشترک برجام نیز دوباره تشکیل می‌شود.

رئیس تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین در پاسخ به این سوال که گویی آقای گروسی دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در هتل مذاکرات حضور داشته است و آیا ایشان با شما دیدار داشته اند یا با دیگر هیئت‌ها؟ تصریح کرد: من با ایشان روز گذشته در دفتر کارشان دیدار کردم و اطلاعی از بقیه دیدار‌های ایشان ندارم، اما طبیعی است که هیئت‌ها مشورت‌هایی را با ایشان داشته باشند به هر حال آژانس در مورد مسائل فنی صاحب‌نظر است و نظرات کارشناسی کارشناسی آژانس می‌تواند به حل برخی سوء تفاهم‌ها و برخی از مشکلات کمک کند.

عراقچی تاکید کرد: به صورت طبیعی مشورت‌هایی با آژانس از سوی تمامی هیئت‌ها صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: ممکن است در مرحله‌ای حتی خواهش کنیم که آقای گروسی و همکارانشان به صورت رسمی در جلسات ما حضور پیدا کنند و نظرات کارشناسی خود را فقط بیان کنند.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: الهام خلیلی خو