پنج شنبه, ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۱۶:۰۵

پیش بینی بورس در 18 اردیبهشت 1400

پیش بینی بورس در 18 اردیبهشت 1400
بورس توسط کارشناسان برای شنبه 18 اردیبهشت 1400 پیش بینی شد.

به گزارش تیتربرتر؛روز چهارشنبه برای سهامداران با دیگر روزهای هفته متفاوت بود و باز هم خبردرمانی به داد شاخص کل رسید. به این ترتیب در پایان هفته نماگر اصلی تالار شیشه‌ای تحت تاثیر تصویب حمایت‌های ۷+۳ گانه در جلسه سران قوا و رشد برخی نمادهای شاخص‌ساز جامه‌ای سبز به تن کرد،

بورس در هفته ای که گذشت چگونه بود؟

 شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفته‌ای که گذشت (چهارشنبه، ۱۵ اردیبهشت ‌ماه) با ۳۵ هزار واحد کاهش به عدد یک میلیون و ۱۷۲ هزار واحد رسید که در مقایسه با پایان هفته قبل آن حدود سه درصد افت داشت.

همچنین شاخص کل (هم‌وزن) در پایان هفته گذشته ۴۲۷ هزار و ۲۷۲ واحد بود که در هفته جاری این عدد به ۴۲۲ هزار و ۸۴۸ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) از ۲۷۸ هزار و ۱۳۳ واحد به عدد ۲۷۵ هزار و ۸۲ واحد رسید.

در چهار روز معاملاتی این هفته بورس، نمادهای پالایش نفت اصفهان (شپنا)، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، گروه دارویی برکت (برکت)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، ملی صنایع مس ایران (فملی)، ایران خودرو (خودرو)، و بانک ملت (وبملت) در گروه نمادهای پرتراکنش قرار داشتند.

در هفته‌ای که گذشت بانک‌ها و موسسات اعتباری و استخراج نفت و گاز جز اکتشافات جزو صنایع مثبت بازار بودند.

همچنین نماد فرآورده‌های نفتی، محصولات کامپیوتری، الکترونیکی و نوری، استخراج کانه‌های فلزی، چند رشته ای صنعتی، فنی و مهندسی، فلزات اساسی، پیمانکاری صنعتی، شیمیایی، مخابرات، حمل و نقل انبارداری و ارتباطات، رایانه، خودرو و قطعات، خرده فروشی،  فعالیت‌های مهندسی، تجزیه و تحلیل، دارویی، هتل و رستوران، زراعت و خدمات وابسته، سرمایه گذاری‌ها، انبوه‌سازی املاک و مستغلات، صنایع غذایی به جز قند و شکر، استخراج  ذغال سنگ، کانی غیرفلزی، وسایل ارتباطی، قند و شکر، سیمان، آهک و گچ، بیمه و بازنشستگی، فعالیت های کمکی به جز نهادهای مالی واسط، سایر واسطه گری های مالی، لاستیک و پلاستیک، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم، اطلاعات و ارتباطات، واسطه گری های مالی و پولی، محصولات چرمی، محصولات فلزی، استخراج سایر معادن، منسوجات، سایر حمل و نقل، کاشی و سرامیک، محصولات چوبی از جمله صنایعی بودند که بازدهی منفی را در بازار ثبت کردند.

نمادهایی مانند بانک پاسارگاد (وپاسار)، تولید برق دماوند (دماوند)، شرکت سرمایه‌گذاری اعتبار ایرانیان (واعتبار)، بانک ملت (وبملت)، دارو عبیدی (دعبید)، تولی پرس (شتولی)، گازلوله (پلوله)، پلی پروبیلن جم (جم پیلن)، شرکت سرمایه گذاری ساختمان ایران (وساخت)، داروپخش (وپخش)، سیمان داراب (ساراب)، شرکت سرمایه گذاری معیار صنعت پارس (معیار)، کیا الکترود شرق (کیا)، رنگین (شرنگی)، بهمن دیزل (خدیزل)، شرکت سرمایه گذاری توس گستر (وتوس)، قند بیستورن (قیستو)، کف (شکف)، پرداخت الکترونیک سامان (سپ)، مهندسی و ساختمان صنایع نفت (شساخت)، پتروشیمی اصفهان (شصفها)، آرتاویل تایر (پارتا)، تامین سرمایه ملت (تملت)، مجتمع صنایع و معادن احیاء سپاهان (واحیاء)، تامین سرمایه نوین (تنوین)، بانک اقتصاد نوین (ونوین)، بانک خاورمیانه (وخاور)، صنعتی دوده فام (شصدف)، توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو)، سیمان دشتستان (سدشت)، بیمه رازی (ورازی)، فرآوری معدنی اپال کانی پارس (اپال)، بیمه زندگی ایران (باران)، سرمایه گذاری مسکن (ثمسکن)، پلاستیک شاهین (پشاهن)، نساجی بروجرد (نبروج)، توسعه و عمران شهرستان نائین (خعمرا)، ایتالیران (کایتا) و سموم علف کش (شسم) در شمار مثبت‌ترین نمادهای بازار بودند.

همچنین نماد معدنی دماوند (کدما)، فرآورده نسوز پارس (کفپارس)، خدمات انفورماتیک (رانفور)، توسعه و عمران امید (ثامید)، دارویی برکت (برکت)، نورد آلومینیوم (فنوال)، قند شیرین خراسان (قشرین)، توسعه مولد نیروگاهی جهرم (بجهرم)، سیمان فارس و خوزستان (سفارس)، فولاد کاوه جنوب کیش (کاوه)، گلوکوزان (غگل)، کشت و صنعت و دامپروری پارس (زپارس)، صنایع شیمیایی ایران (شیران)، نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو)، نفت بهران (شبهرن)، پالایش نفت بندرعباس (شبندر)، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان)، پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان (پترول)، بانک تجارت (وتجارت)، توسعه بین المللی پدیده شاندیز (گشان)، پتروشیمی آبادان (شپترو)، توسعه خدمات دریایی و بندری سیتا (حسیتا)، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا)، شرکت سرمایه گذاری ساختمان ایران (وثنو)، پیوند گستر پارس (بپیوند)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، پالایش نفت تهران (شتران)، ذوب آهن اصفهان (ذوب)، کالسمین (فاسمین)، شرکت سرمایه گذاری صدر تامین (تاصیکو)، بانک سینا (وسینا)، دارویی تامین (تیپیکو)، توسعه صنعتی ایران (وتوصا)، بیمه آسیا (آسیا)، چادرملو (کچاد)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، مس باهنر (فباهنر)، ایران خودرو (خودرو) و پتروشیمی پردیس (شپدیس) از جمله نمادهای منفی معاملاتی در بازار بودند.

مطالب مرتبط:

راهکارهایی برای سود بیشتر بورس در هفته چهارم اردیبهشت 1400

راهکارهایی برای سود بیشتر بورس در هفته چهارم اردیبهشت 1400
راهکارهایی برای سود بیشتر بورس در هفته چهارم اردیبهشت 1400

 

مهدی میرزایی کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به اینکه،  چه راهکارهایی را می‌توان برای افزایش نقدشوندگی به کار برد؟ اظهار کرد: تغییر دامنه نوسان را به هیچ وجه توصیه نمی‌کنم.

او ادامه داد: به عنوان مثال فردی را در نظر بگیرید که خون زیادی از بدنش خارج شده، اما ما برای زنده ماندن به او تنفس بدهیم. باز کردن دامنه نوسان برای افزایش نقد شوندگی بازار حکم همان تنفس را دارد که هیچ ربطی به علت موضوع ندارد.

مهم‌ترین اولویت بورس؛ افزایش نقدینگی

این کارشناس بازار سرمایه اشاره کرد: مهم‌ترین اولویت برای افزایش نقد شوندگی بازار، تزریق و ورود نقدینگی به بازار است. نیمه تابستان سال قبل ارقام زیادی از آن خارج شده و طبق اعلام مجلس این میزان بیش از صد هزار میلیارد تومان بوده است. این خروج سنگین نیز به این معنی است که این بازار باید جمع شود؛ بنابراین اولین اقدام لازم، ورود نقدینگی به این بازار است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به راهکارهای ورود این نقینگی به بازار اظهار کرد: اول اینکه کسانی که پول‌ها را از بازار خارج کرده اند و عمدتا نهادهای حقوقی بسیار سرشناس نیز بوده اند، منابع را برگردانند. این حقوقی‌ها علاوه بر اینکه ثروت دارند جزء اصحاب قدرت نیز به شمار می‌آیند. باید یک توافقی در سطح ملی صورت بگیرد تا این نهادها بخشی از این وجوه را برگردانند.

او در ادامه بیان کرد: البته یک سری استدلال‌هایی ارائه می‌شود مبنی بر اینکه چرا این پول‌ها را خارج کرده اند؛ که خیلی قابل پذیرش نیست. زیرا پولی که خارج شده بیش از بودجه عمرانی کشور است. با این نهادهای حقوقی نمی‌توان برخورد قهری کرد و باید توافقی صورت بگیرد. زمانی که این وجوه برگشت و بازار در اصطلاح روی غلتک افتاد و حرکت کرد؛ در ابتدای کار طبیعی است که یک سری از افراد حقیقی و خرد شروع به فروش می‌کنند و می‌خواهند در کل از بازار خارج شوند. اما بعد از خروج این افراد حقیقی زمانی که بازار تعادلی پیدا کرد، بازار نقد شوندگی و روند ثبات خود را طی می‌کند.

استفاده از ابزارهای تشویقی یکی از راه‌های افزایش نقدینگی است

میرزایی اظهار کرد: راهکار دوم، در نظر گرفتن یک سری ابزارهای تشویقی است. بعضی از این نهادهای حقوقی اوراق‌های بدهی را منتشر کنند و پولی را از بازارهای موازی (مانند اوراق بدهی) جمع آوری کرده و در بازار سهام به گردش در آورند. البته این مورد تحلیل هزینه فایده نیاز دارد و با توجه به اینکه می‌خواهند روی این اوراق نرخ سودی پرداخت شود، خود به خود باعث بالا رفتن ریسک آن می‌شوند. اما به هر حال این مورد نیز به عنوان راهکار مطرح است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: راهکار بعدی، اوراق تبعی است. یعنی تضمینی داده شود که سهام یک کارخانه اگر تا یک زمانی دست مشتری بماند، حتی اگر با یک نرخی نزول کرده باشد، خریده می‌شود. اگر هم که صعود کرده و بیشتر از آن نرخ باشد، فرد می‌تواند سهام خود را با نرخ روز بفروشد و بالا ببرد.

او افزود: علت کمبود نقد شوندگی فعلی لزوما به بحث نقدینگی بازار بر نمی‌گردد. یک سری افراد از این جنبه که چشم انداز مثبتی را نمی‌بینند و با توجه به بار روانی که وجود دارد، دست نگه داشته اند. این افراد نه می‌فروشند و نه می‌خرند. این نوع رفتار دلایل متفاوتی را نیز دارد. یکی از مهم‌ترین آن‌ها بحث مذاکرات است. به عبارت دیگر یک چشم انداز سیاسی مشخصی را ندارند و تا زمانی که نتیجه مذاکرات روشن نشده، دست نگه می‌دارند.

نتیجه انتخابات موثر بر نقدشوندگی بورس

میرزایی بیان کرد: علت دیگر، انتخابات ریاست جمهوری است. تقریبا بخش مهم و عمده نقدشوندگی دست نهادهای حقوقی است. با رفتارشناسی روی این حقوقی ها، می‌بینید که سال‌ها و ماه‌های آخر دست نگه می‌دارند. زیرا با دید سوداگری وارد بازار نشده و اکثر آن‌ها دید بلند مدت و سرمایه گذاری دارند. در واقع آن‌ها منتظرند تا تکلیف دولت بعدی مشخص شده، با سیاست‌های آن آشنا شوند و بعد از آن برای سرمایه گذاری تصمیم بگیرند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اولویت دیگری که روی نقد شوندگی تاثیر گذار است، ثبات در سیاست گذاری مقامات ارشد سازمان است. نه فقط سازمان، بلکه بازار سرمایه، نظام بانکی، وزارت اقتصاد. امروزه می‌بینیم که تمام بازارها به هم پیوسته اند و مثل قدیم نیست که بازارها از هم جدا باشند. یک تحول در نظام بانکی روی بازار سرمایه نیز تاثیر گذار است.

او افزود: در اصطلاح گفته می‌شود که الگوی سیستمی و به هم متصل هستند. به همین جهت این تصمیمات باید کمی ثبات پیدا کنند و تعیین شود که مقامات نظام بانکی می‌خواهند نرخ سود بین بانکی و نرخ سود بانکی در چه بازه‌ای باشد. همچنین خود سازمان بورس نیز تا این اندازه تصمیمات خلق الساعه نگیرد؛ این گونه تصمیمات باعث ایجاد شوک در بازار می‌شوند.

دامنه نوسان حلال مشکلات نقدشوندگی نیست

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به باز شدن دامنه نوسان به عنوان یک راهکار اظهار کرد: باز شدن دامنه نوسان در حال حاضر به هیچ وجه به صلاح نیست. ما نهاد حقوقی خاصی نداریم که بخواهد از سهامدار خرد در برابر این رفتارهای پرخطر حمایت کند. تجربه نیز نشان داده که اگر دامنه نوسان برداشته شود، نهادهای حقوقی هیچ ابایی ندارند و به قیمت ضرر مردم و افراد خرد، طوری شاخص را پایین آورده و به کف می‌رسانند که همه اقدام به فروش و خروج کنند.

او ادامه داد: بعد از آن نیز خودشان از سودهای چند صد درصدی بهره‌مند شوند. کما اینکه در زمستان سال گذشته نیز چندین بار این رفتارها تکرار شد. اینکه مکرر شاخص از یک میلیون و چهارصد به یک میلیون و صد می‌رسید. این میزان از نوسان برای نهادهای حقوقی بود که در همان بازه سه ماهه توانستند بیش از صد در صد سود کنند.

پیش بینی بورس در 18 اردیبهشت 1400

پیش بینی بورس در 18 اردیبهشت 1400
پیش بینی بورس در 18 اردیبهشت 1400

 

 بازار بورس امروز تحت تاثیر تصمیماتی که در جلسه سرا قوا در روز دوشنبه برگزار شد قرار گرفت. در این جلسه تصمیمات خوبی در خصوص بهبود شرایط بازار سرمایه گرفته شد اما مساله مهمی که بخش اعظم بازار با آن مشکل دارند، قیمت گذاری دستوری است که به جلسه بعدی موکول شد.

خوشبختانه بازار به نتایج حاصل از این جلسه واکنش مثبت نشان داد و با توجه به کاهش قیمت دلار و قیمت طلا روند صعودی پیش گرفت. اما برخی از کارشناسان بازار سرمایه همچون پیام الیاس کردی معتقد است که اگر قرار است حمایتی از این بازار صورت بگیرد، بهتر است که روی تابلو معاملات مشخص باشه نه در حد جلسه و حرف و سخن.

برخی دیگر نیز معتقدند که در حال حاضر هیچ شاخصه‌ای به لحاظ بنیادی وجود ندارد که با استناد به آن بتوان گفت که ریزش بازار ادامه دارد، از این رو بازار الان جذابیت خوبی برای سرمایه‌گذاری دارد. امیدواریم که در روز های آتی با مدیریت صحیح و تصمیمات بجا شاهد کاهش هیجات و رشد و صعود شاخص کل باشیم.

سرمایه گذارانی که اکنون قصد ورود به این بازار را دارند می توانند رفتار سهم های بانکی را که افت قیمتی زیادی داشتند و اکنون در کف قیمتی قرار دارند را بررس نمایند.

 الهه ظفری، کارشناس بازار سرمایه در خصوص پیش بینی وضعیت بازار بورس در روز های آتی گفت: در شرایط فعلی سیگنال منفی برای نزولی شدن بازار سرمایه وجود ندارد بلکه بیساری از سهم ها با توجه به اصلاح شدید قیمتی، در کف قیمت قرار گرفته و برای سرمایه گذاری بسیار جذاب می باشند. این کارشناس بازار سرمایه در خصوص گروه های بانکی گفت: نمادهایی که P/E مناسبی دارند مانند گروه های بانکی با توجه به تغییر در نرخ تسعیر ارز و کاهش قیمتی که داشتند برای سرمایه‌گذاری جذاب و مناسب هستند. از سوی دیگر گروه های پتروشیمی با افزایش قیمت های جهانی با دلار 20 هزار تومانی نیز جذاب می باشد.

آنچه دیگران می خوانند:

گزارش از علی اکبر رضایی