چهارشنبه, ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۲۱:۲۲

ثبت ۹۶ کارآزمایی بالینی با رویکرد طب ایرانی در دوران کرونا/ بی‎‌توجهی ستاد مقابله با کرونا به استفاده از ظرفیت‌های داخلی در درمان کرونا

ثبت ۹۶ کارآزمایی بالینی با رویکرد طب ایرانی در دوران کرونا/ بی‎‌توجهی ستاد مقابله با کرونا به استفاده از ظرفیت‌های داخلی در درمان کرونا
رئیس کمیته طب ایرانی در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۶ طرح کارآزمایی بالینی با رویکرد طب ایرانی در کشور ثبت علمی شده اما در کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا تعداد بسیار اندکی از آنها مطرح شده و مواردی که مطرح شده نیز اجازه اجرا در بیمارستانها را ندارند.

به گزارش تیتربرتر؛ دکتر زهرا شیخی با بیان این‌که کارآزمایی‌های بالینی بسیار زیادی توسط دانشمندان ایرانی در عرصه پیشگیری و درمان کرونا انجام شده و نتایج بسیار خوبی را نیز در بر داشته است؛ اظهار داشت: ما با بیماری‌ای مواجه هستیم که رفتارهای ناشناخته دارد و تاکنون درمان قطعی برای آن شناخته نشده است؛ از طرفی قطعاً حق مردم است که از تمام ظرفیت‌های علمی مطمئن برای مقابله با کرونا و درمان آن استفاده کنیم.

وی افزود: برخی کارآزمایی‌های بالینی که بر اساس پروتکل‌های سازمان جهانی بهداشت تنظیم شده بودند، در کشور اجازه اجرا داشتند و نتایج آن‌ها نیز مشخص و اعلام شده که بسیاری از این داروها بر درمان بیماری کرونا اثربخش نبوده است؛ و این سوال قویاً مطرح است که چرا همین فضا برای انجام کارآزمایی‌های بالینی داخلی هنوز عملاً ایجاد نشده است؟

شیخی ادامه داد: یکی از راهکارها برای پیشگیری از کرونا و بهبود وضعیت بیماری در جامعه، استفاده از ظرفیت های بومی در درمان بیماری‌ است که یکی از این رویکردها، طب ایرانی است.

وی تصریح کرد: 96 طرح کارآزمایی بالینی با رویکرد طب ایرانی در کشور ثبت علمی شده که تعداد قابل توجهی از آنها به پایان رسیده و نتایج خوبی داشته‌اند اما در کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا تعداد بسیار اندکی از آنها مطرح شده و حتی مواردی که مطرح شده نیز اجازه این را ندارند که در بیمارستان‌ها اجرا شوند یا در سطح وسیع‌تری وارد کارآزمایی بالینی شوند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رعایت اصول بهداشتی مهم‌ترین رکن در پیشگیری از بیماری کروناست، خاطرنشان کرد: به هر حال، مردم از شرایط کرونا خسته شده‌اند و ممکن است سلامت روان آنها تحت تأثیر قرار بگیرد؛ اگر بخواهیم تعریف جامعی از بحث سلامت داشته باشیم، سلامت روان نیز یکی از ابعاد مهم این مسئله است اما به آن توجه زیادی نمی‌شود.

رئیس کمیته طب ایرانی در مجلس یازدهم اضافه کرد: در بحث طب سنتی درمان با فرآورده‌های طبیعی و اصلاح سبک زندگی را داریم که در پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا و بهبود سلامت روان بسیار مؤثرند.