سه شنبه, ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۱۳:۱۰

فیلم| ماجرای مرگ عجیب گورخر آفریقایی در باغ‌وحش صفادشت

فیلم| ماجرای مرگ عجیب گورخر آفریقایی در باغ‌وحش صفادشت
مرگ گورخر آفریقایی یک هفته پس از ورود به ایران خبرساز شد.

به گزارش تیتربرتر؛ در روزهای اخیر انتشار ویدیویی از نحوه جابجایی سه رأس گورخرها در بد ورود به ایران خبرساز شد و در شبکه های اجتماعی بازتاب گسترده ای داشت تا اینکه خبر مرگ یکی از آن گورخرها منتشر شد.

گفتنی است؛ این سه راس گورخر آفریقایی شامل دو ماده و یک نر هفته گذشته از کشور هلند به ایران منتقل شدند.

جزییات مرگ گورخر نر آفریقایی باغ وحش صفادشت

جزییات مرگ گورخر نر آفریقایی باغ وحش صفادشت
جزییات مرگ گورخر نر آفریقایی باغ وحش صفادشت

 

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران از مرگ گورخر نر آفریقایی باغ وحش صفادشت که حدود یک هفته پیش به ایران منتقل شده بود خبر داد.

محمد کرمی ضمن تایید خبر مرگ گورخر نر آفریقایی باغ وحش صفادشت به ایسنا گفت: هفته گذشته سه راس گورخر آفریقایی شامل دو ماده و یک نر از کشور هلند به ایران منتقل و پس از چند روز نگهداری در گمرک، دیروز (۱۲ اردیبهشت ماه) به مرکز نگهداری حیات وحش صفادشت در استان تهران منتقل شدند و گورخر نر امروز (۱۳ اردیبهشت) تلف شد.

مطالب مرتبط:

علت مرگ گورخر نر آفریقایی چه بود؟

وی ادامه داد: این سه راس گورخر آفریقایی تنها یک روز است که وارد مرکز نگهداری حیات وحش صفادشت شده‌اند و سازمان دام‌پزشکی در حال بررسی علت تلف شدن گورخر نر این مجموعه است.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران گفت: سه راس گورخر آفریقایی که از کشور هلند به ایران منتقل شدند از مسیر بلغارستان- ترکیه به ایران منتقل شده و دارای دو مجوز سازمان حفاظت محیط زیست و دام‌پزشکی کشور بوده‌اند.

دلیل نگهداری طولانی گورخرهای آفریقایی در گمرک

وی با بیان اینکه علت نگهداری چند روزه این سه راس گورخر آفریقایی در گمرک مشخص نیست، اظهار کرد: حیوانات زنده باید سریعا به مرکز نگهداری حیات وحش یا باغ‌وحش مقصد منتقل شوند تا تیمار و قرنطینه و تحت نظارت دام‌پزشک قرار گیرند.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران با اشاره به اینکه سازمان دام‌پزشکی کشور مبدا و مقصد سلامت گونه‌های حیات وحش را پیش از انتقال بررسی و تایید می‌کنند، گفت: از این رو احتمال اینکه گورخر نر پیش از انتقال بیمار یا دارای مشکلات دیگری بوده، وجود ندارد، اما با توجه به نگهداری این سه راس گورخر آفریقایی در محفظه‌ای در گمرک، احتمال می‌رود که این مساله نقشی در تلف شدن گورخر نر آفریقایی داشته باشد.

آخرین وضعیت دو گورخر ماده باغ‌وحش صفادشت

کرمی در پایان درباره وضعیت دو گورخر ماده باغ‌وحش صفادشت، گفت: با توجه به اینکه این سه راس گورخر آفریقایی دیروز به این مرکز منتقل شده‌اند هنوز بازدیدی از آن‌ها صورت نگرفته، اما نگهداری چند روزه آن‌ها در گمرک ممکن است مشکلاتی را برای آن‌ها ایجاد کرده باشد.

باغ وحش صفادشت کجاست؟

باغ وحش صفادشت کجاست؟
باغ وحش صفادشت کجاست؟

 

باغ وحش صفا دشت که در شهرستان ملارد واقع شده از باغ‌وحش‌های استان تهران بوده که در حدود ۵۰ کیلومتری غرب این استان قرار گرفته است. این باغ‌وحش بر روی زمینی ۵ هکتاری بنا شده و وسعت و گوناگونی جانوری فوق‌العاده‌ای دارد به طوری که در حال حاضر ۸۰۰ جانور از ۱۰۰ گونه حیوانی مختلف در این مکان وجود دارند.

حیوانات باغ وحش ملارد را می‌توان به چند گروه گوشتخوار، علفخوار، خزندگان ، چرندگان، پرندگان و آبزیان دسته‌بندی کرد.

چندین گونه نادر و کمیاب جانوری نیز در اینجا نگهداری می‌شوند که از جمله آنها می‌توان به شیر آفریقایی، ببر بنگال، مار آناکوندا، مار پیتون، اسب فلابلا، کوسه ماهی و زرافه آفریقایی که به تازگی به باغ‌وحش آورده شده است، اشاره کرد.

علاوه بر نگهداری از حیوانات زنده در این باغ وحش ملارد ، کلکسیونی از حیوانات و پرندگان تاکسیدرمی شده نیز توجه مخاطبان زیادی را به خود جلب می‌کند که از جمله آن ها می‌توان به شاه طوطی، کله شوکاء، پرستوی دریایی، کاسکو، باقرقره، دلیجه، دوراج، بوتیمار، جغد، عقاب، خرس، پلنگ، سگ آبی، طاووس ، انواع پروانه و… اشاره داشت که فضایی منحصر به فرد را ایجاد کرده است

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: الهام خلیلی خو

ویدیو‌یی از لحظه جابجایی گورخرها در بد ورود به ایران!