یکشنبه, ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۱۶:۱۷

گزارش بازار بورس در 12 اردیبهشت 1400+پیش بینی روز بعد

گزارش بازار بورس در 12 اردیبهشت 1400+پیش بینی روز بعد
شاخص کل بورس با ریزش ۱۳ هزار واحدی در پایان معاملات امروز (یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰) به عدد یک میلیون و ۱۸۰ هزار واحد رسید.

به گزارش تیتربرتر؛ بورس اوراق بهادار تهران امروز از آغاز معاملات روند کاهشی در پیش گرفت و شاخص کل بورس در پایان معاملات با کاهش ۱۳ هزا رو ۵۴۷ واحد به رقم یک میلیون و ۱۹۴ هزار و ۳۰۳ واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هموزن با کاهش ۱۶۰۷ واحد به رقم ۴۲۵ هزار و ۶۶۴ واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران به بیش از ۴ میلیون و ۷۷۸ هزار میلیارد تومان رسید.

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه، در خصوص روند بازار سرمایه گفت: باید توجه داشت که همچنان متغیرهای کاهشی بازار فعال است و همچنان مشکلاتی مثل نرخ بهره بالا، کاهش نرخ دلار، قیمت‌گذاری دستوری و انتخابات ریاست جمهوری پابرجا است.

وی افزود: هرچند هفته گذشته بعد از اعلام برنامه ۷ به علاوه ۳ بازار مقداری رو به تعادل رفت. امروز هم البته منفی بازار خیلی شدید نبود و صف های فروش کم حجم بودند. فردا یک شنبه هم رهبری سخنرانی بسیار مهمی دارند و ممکن است در آن از مسائل اقتصادی و مذاکرات سیاسی از سوی ایشان اعلام شود. به نظرم دو روز پرخبر را خواهیم داشت. به همین خاطر بازار تا حدی از خریدار خالی شده و چشم‌ها به اخبار دوخته شده است. 

دارابی بیان کرد: اگر از روز دوشنبه اتفاق خاصی نیفتد و حمایت عملی در حوزه‌های مختلف انجام نشود، بازار دیگر گارد انتخاباتی میگیرد و مدیران شرکت‌های بزرگ، بیمه‌ها و صندوق‌های بازنشستگی همه تحت تاثیر انتخابات قرار می‌گیرند و روند تصمیم‌گیری آن ها تا قبل از انتخابات متوقف می‌شود. از این جهت امیدواریم فردا و پس‌فردا با خبرهای خوب و اقدامات عملی همراه شود. 

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: اکثر گزارش عملکرد شرکت‌ها در سال ۹۹ منتشر شده است و چند روز پیش هم گزارش فروردین ماه را داشتیم. این گزارش‌ها نشان می‌دهد که بازار جو خوبی به لحاظ عملکرد شرکت‌ها دارد.

وی افزود: گزارش‌هایی که دریافت کردیم نشان داد که عملکرد سال ۹۹ یا مطابق انتظار و یا بیش از انتظار بوده است؛ به خصوص در گروه‌های پایه‌ای مثل معدنی‌ها، پتروشیمی‌ها، فلزی‌ها، بانک‌ها و برخی از نمادهای دیگر.

دارابی گفت: ولی در کلیت بخاطر کمبود نقدینگی بازار روند بازار کاهشی است. اگر حمایتی از بازار صورت بگیرد می‌توانیم به راحتی از این فاز افت جدا شویم. چون به هر حال فصل مجامع هم در حال شروع شدن است و گزارش‌های اعلامی کم کم به سودهای تقسیمی خواهد رسید.

در بورس امروز چه گذشت؟

بر اساس آمار‌های معاملاتی، در نیمه دوم بازار در روز جاری بیشتر شاخص‌های بورس با کاهش مواجه بودند. شاخص کل با ۱۳۶۲۶ واحد کاهش معادل منفی ۱.۱۴ درصد به یک میلیون و ۱۸۰ هزار و ۷۱۲ واحد، شاخص قیمت وزنی - ارزشی با ۳۵۴۵ واحد کاهش معادل منفی ۱.۱۴ درصد به ۳۰۷ هزار و ۱۸۶ واحد، شاخص کل هم وزن با ۱۱۹۷ واحد کاهش معادل منفی ۰.۲۸ درصد به ۴۲۵ هزار و ۶۶۴ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۱۰۴۶ واحد کاهش معادل منفی ۰.۲۸ درصد به ۲۷۶ هزار و ۳۱۷ واحد، شاخص آزاد شناور با ۱۴۰۴۳ واحد کاهش معادل منفی ۰.۸۲ درصد به یک میلیون و ۶۹۴ هزار و ۸۱۴ واحد، شاخص بازار اول با ۱۱۳۳۰ واحد کاهش معادل منفی ۱.۳۰ درصد به ۸۶۰ هزار و ۵۳۰ واحد و شاخص بازار دوم با ۲۲۸۶۸ واحد کاهش معادل منفی ۰.۹۴ درصد به ۲ میلیون و ۳۹۹ هزار و ۹۴۵ واحد رسید.

ارزش و حجم معاملات

به این ترتیب، در نیمه دوم داد و ستد‌های امروز بورس، در ۲۱۴ هزار و ۵۶۰ نوبت معاملاتی، ۲ میلیارد و ۹۸۰ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۲۲ هزار و ۳۷۱ میلیارد ریال در بورس معامله شد.

نمادهای تاثیرگذار

۷ نماد تاثیرگذار بر شاخص کل بورس در نیمه دوم بازار در روز جاری عبارت بودند از: فولاد، فملی، شستا، فارس،  کچاد، کگل و تاپیکو.

تعداد صف های خرید و فروش

در نیمه دوم بازار امروز از ۵۴۷ نماد حاضر، ۲۰ نماد (۴ درصد) در صف خرید و ۴۰۶ نماد (۷۴ درصد) در صف فروش بودند.  

برترین عرضه و تقاضا

۷ نماد با برترین تقاضا در بورس در نیمه دوم بازار امروز: وبصادر، سیتا، سپاس، پارند، کارین، تاصیکوح و امین.

۷ نماد با برترین عرضه در بورس در پایان بازار امروز:  کویر، قثابت، کاذر، شپنا، خزر، سنیر، سصفها و فولاد.

بیشترین و کمترین قیمت

۷ نماد با بیشترین افزایش قیمت در بورس در پایان بازار امروز: وساخت، ثمسکن، وپخش، وبملت، وپاسار، واعتبار و درازک.

۷ نماد با بیشترین کاهش قیمت در بورس در پایان بازار امروز: شستا، قنیشا، پارسان،ساراب، برکت، شپدیس و فایرا.

مطالب مرتبط:

تحلیل بورس در 12 اردیبهشت 1400

تحلیل بورس در 12 اردیبهشت 1400
تحلیل بورس در 12 اردیبهشت 1400

 

 مهدی سماواتی، کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: به نظر می‌رسد بازار در این هفته در روند مثبتی را طی نکند و منفی به پایان برسد.

این کارشناس بازار در بخش دیگری بیان کرد: قیمت دلار در حال حاضر تاثیر منفی را در جو بازار ایجاد کرده است اما این روند با توجه به توافقات باید به ثبات برسد تا بازار از شوک و هیجان این متغیر خارج شود. اما پیش‌بینی می‌کنم با وجود کاهش نرخ دلار و وارد شدن به کانال ۲۲ هزار تومان در بازار امروز بانکی‌ها لیدر باشند.

سماواتی درباره نوسانات نرخ ارز و تاثیر آن در بازار سرمایه گفت: بازار تا دلار ۲۰ هزار تومان هم جذابیت برای سرمایه‌گذاری را دارد اما هیجان‌ها ممکن است قیمت دلار را پایین‌تر هم بیاورد و باید توجه کرد که به دلیل شوکی که ایجاد می‌شود بازار محافظه کارانه‌تر از قبل عمل می‌کند. باید دید که دلار در بازار به چه قیمتی به تعادل می‌رسد و اگر به زیر ۲۰ هزار تومان سقوط کند بازار با چالش میان مدت مواجه می‌شود.

تا پایان بازار امروز انتظار می‌رود گروه‌های سرمایه‌گذاری که سهام گروه‌های بانکی را دارند واکنشی را داشته باشند اما با فشار فروشی که در گروه بانکی‌ها وجود دارد ممکن است این گروه‌ها هم واکنش‌های مثبتی را نشان ندهند. وی در این خصوص تشریح کرد: به طور کلی به دلیل شرایط نامطلوب و بد بازار سیگنال‌های مثبت دلار و توافقات برجام هم مانع از ایجاد جو مثبت در بازار شده‌اند.

سماواتی در پایان تاکید کرد: شاخص بازار تا پایان بازار تغییری نمی‌کند و منفی به پایان می‌رسد. اما باید توجه داشت که به دلیل افشای اطلاعات در نمادها بانکی تمام این گروه ممکن است بسته شوند و بازگشایی خوبی را نداشته باشند و تاثیر منفی روی بازار بگذارند.

پیش بینی بورس در 13 اردیبهشت 1400

پیش بینی بورس در 13 اردیبهشت 1400
پیش بینی بورس در 13 اردیبهشت 1400

 

ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس فردا دوشنبه ۱۳ اردیبهشت‌ماه را اینگونه پیش‌بینی می‌کند: پیش بینی می‌شود گروه بانکی فردا بتواند روند بهتری را داشته باشد و دلیل این امر تغییر نرخ تسعیر بانک‌ها می‌باشد و در این بین بانک ملت روند بهتری را کسب کند.

مهم‌ترین آیتم تأثیر گذار بر روند کنونی بازار اصلاح نرخ ارز است. در روز جاری دلار به محدوده ۲۲ هزار تومان کاهش پیدا کرده است و انتظار کاهش بیشتر نیز می‌رود و این موضوع باعث ایجاد سیر نزولی در تمامی بازارهای مالی شده است.

خبر برداشته شدن تحریم‌ها مهم‌ترین خبر این روزها می‌باشد که امید است در عمل نیز اتفاق افتد با این وجود پیش‌بینی  می‌شود بازار فردا نیز منفی باشد گروه‌های تأثیر پذیر از نرخ ارز بیشترین تأثیر در روند کاهش بازار را خواهند داشت مانند گروه معدنی، فلزی، پالایشی و پتروشیمی اما در صورت انتقال منابع صندوق توسعه به صندوق تثبیت انتظار تعادل سریع‌تر را در بازار خواهیم داشت.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی