شنبه, ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۱۶:۰۵

گزارش بازار بورس در 11 اردیبهشت 1400+پیش بینی روز بعد

گزارش بازار بورس در 11 اردیبهشت 1400+پیش بینی روز بعد
شاخص بورس در هفته‌ای که گذشت، پس از ۵ هفته پیاپی روند نزولی، با ۸۰۳واحد افزایش، معادل ۰.۰۷ درصد رشد کرد.

به گزارش تیتربرتر؛ در جریان هفته‌ ششم معاملاتی امسال طی 5روز معاملاتی تعداد 20میلیارد و 780میلیون انواع اوراق بهادار به ارزش 163هزار و 569میلیارد ریال در بیش از یک میلیون و 663هزار و 584دفعه مورد معامله قرار گرفت که به ترتیب 31.11 درصد رشد، 0.16 درصد افت و 38.83 درصد افزایش را نسبت به هفته قبل‌تر تجربه کردند.

در بازار بورس امروز چه گذشت؟

این درحالی است که تعداد 2350میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از 56هزار و 843میلیارد ریال نیز در هفته گذشته مورد معامله قرار گرفت که به ترتیب با 35.74 و 10.11 درصد کاهش همراه شدند.

این گزارش می‌افزاید: شاخص بورس در پایان معاملات هفته منتهی به 10 اردیبهشت ماه با 803واحد افزایش، معادل 0.07 درصد رشد کرد و به رقم یک میلیون و 207هزار و 850واحد رسید و شاخص کل هموزن نیز با 2805واحد کاهش، معادل 0.65درصد افت کرد و رقم 427هزار و 273واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص بازار اول هم در این مدت با 3458واحد رشد به رقم 882هزار و 353واحد و شاخص بازار دوم با 8هزار و 269واحد کاهش به عدد 2 میلیون و 448هزار و 56واحد رسیدند که به این ترتیب شاخص بازار اول با 0.39 درصد افزایش و شاخص بازار دوم با 0.34 درصد کاهش همراه شدند.

تحلیل بورس در 11 اردیبهشت 1400

تحلیل بورس در 11 اردیبهشت 1400
تحلیل بورس در 11 اردیبهشت 1400

 

بازار سهام در هفته گذشته صعود نسبتا متعادلی را تجربه کرد و  امروز ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ شاخص کل با روندی مثبت و متعادل آغاز شد اما در دقایق ابتدایی و در نیمه اول معاملات شاخص کل نزولی شد و با ریزش ۹ هزار واحدی کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی را از دست داد.

ایمان رئیسی، کارشناس بازار سرمایه گفت: ترس و شوک در بازار همچنان غلبه دارد و عمده افراد این طور فکر می‌کنند که ممکن است بازار صعودی و مثبت نشود. این کارشناس بازار در این باره تشریح کرد: به عبارت دیگر با زیان‌هایی که سهامداران در سال گذشته و در سال جدید در بازار دیدند هنوز هم حاضرند سهام خود را با قیمت پایین بفروشند و این مسئله صف‌های فروش و خروج سرمایه‌گذار از بازار را تقویت می‌کند.

این کارشناس بازار بیان کرد: شاخص کل بازار تا به سقف قبلی خود دست پیدا نکند همین شرایط نوسانی و نزولی در بازار حاکم خواهد بود.  البته بازار در سال ۱۴۰۰ مثل سال گذشته که اکثر افراد جامعه وارد بازار شدند نخواهد بود و همه افرادی که ناآگاهانه وارد بازار شدند عمدتا خارج می‌شوند.

رئیسی در بخش دیگری افزود: در حال حاضر تحولات سیاسی تاثیر برجام و برداشته شدن تحریم‌ها در پایین آمدن نرخ دلار تاثیر داشته است و باید منتظر جلسه سران سه قوه و تاثیر آن بر بازار این هفته باشیم.

وی تاکید کرد: صف‌های فروش تا پایان بازار امروز به همین شکل خواهد بود و تغییر زیادی نمی‌کند. اگر گروه‌های بانکی و خودرویی امروز مثبت شوند نشان‌دهنده این است که اتفاقات خوب در بحث‌های سیاسی و برجام افتاده است و اگر نه شاهد این روند فرسایشی در بازار خواهیم بود.

وی درباره دلیل منفی شدن «فولاد« و «فملی» در بازار امروز گفت: این سهم‌ها به دلیل کاهش نرخ دلار روند صعودی هفته گذشته خود را نتوانستند ادامه بدهند و ریزشی شدند.

مطالب مرتبط:

پیش بینی بورس در هفته سوم اردیبهشت 1400

پیش بینی بورس در هفته سوم اردیبهشت 1400
پیش بینی بورس در هفته سوم اردیبهشت 1400

 

عرفان رحمانی ، کارشناس بازار سرمایه پیش بینی کرد: با توجه به تلاش های زیاد فعالان بازار سرمایه در مورد مطالبات خود و همچنین تاثیر مثبت این تلاش ها بر تصمیم های اخیر دولت، اخبار مناسبی پیرامون بازار منتشر شده است. همچنین در روزهای اخیر به دفعات شاهد تلاش در سرمایه شاخص سازها برای مثبت شدن و برگشت روند بودیم. با توجه به این اخبار و اتفاقات اخیر انتظار می رود در هفته جاری بازار متعادل تری را شاهد باشیم، ولی برای روند با ثبات تربه بیشتر شدن ارزش معاملات در چند روز آینده نیاز داریم.

علیرضا ایراندوست، کارشناس بازار سرمایه نیز پیش بینی کرد: در حالی که شاخص در ابتدای هفته گذشته روند نزولی به خود گرفته بود، در روزهای پایانی هفته با توجه به اعلام مصوبات ده گانه جدید، به تدریج شاهد افزایش تقاضا در بازار بودیم که باعث شد شاخص بازهم به محدوده کانال ۱/ ۲ میلیون واحدی بازگردد. در این میان گروه های بزرگ  بانکی و خودرویی به مراتب عملکرد بهتری و داشتند و انتظار می رود که این روند در روزهای  آتی همچنان حفظ شود و در هفته جاری کلیت بازار شکل منطقی تری بگیرد، حمایت بیشتری از سهم ها شود و تقاضا در بازار افزایش پیدا کند. البته این موضوع قابل ذکر است که تا ثبات شرایط سیاسی و اقتصادی کشور، بازار همچنان به صورت کج دار و مریز به کار خود ادامه می دهد.

رضا صفی کارشناس بازار سرمایه نیز پیش بینی کرد: بعد از فراز و فرودهای غیر عادی سال ۱۳۹۹ تقریبا بازار در حال رسیدن به تعادل است. در خصوص شرکت های بزرگ باید گفت که افزایش نرخ جهانی محصولات به دلیل افزایش تقاضای پساکرونا در این مسیر به چرا که با  کمک بازار آمده است و این مهم موجب شده زودتر بازار به تعادل برسد، اما همچنان ۳۰۰ سند می شرکت کوچک دچار صف فروش هستند که با اصلاح قیمتی بعد از افزایش دامنه نوسان به تعادل می رسند. بنابراین شرکت های بزرگ در محدوده متعادل معامله می شوند اما در خصوص شرکت های کوچک همچنان با پدیده صف فروش مواجه هستیم.

مهدی کریم خانی، کارشناس بازار سرمایه، نیز پیش بینی کرد: سیگنال های مثبت وین و همچنین مذاکرات موثر منطقه ای همگی نشان از بهبود نسبی شرایط سیاسی و اقتصادی کشور دارند. با این اوصاف در بازار سرمایه در صورتی که شاهد قانون گذاری های یک شبه نباشیم و اعتماد و نقدینگی به بازار برگردد، توان رشد و بازگشت از بحران کنونی را با توجه به پارامترهای بنیادی موجود دارد. بورس تهران در حال حاضر ارزنده ترین بازار مالی داخل کشور است. همچنین باید گفت صعودی شدن روند بازار سرمایه در گرو تصمیم گیری های بزرگ کشور واثرگذاری آنها بر جریان های مالی پر اهمیت است. پیش بینی می شود کلیت بازار در روز جاری منفی و شاخص کل نیز متعادل باشد.

امیر عجمی، کارشناس بازار سرمایه، نیز پیش‌بینی کرد: بازار در هفته گذشته با اقبال گروه بانکی به کار خود پایان داد. طبق پیش بینی قبلی با کاهش دلار اقبال به گروه بانکی و همچنین گروه خودرویی کارشناس بازار بیشتر خواهد شد. پیش بینی می شود بازار در هفته  پیش رو از صف فروشها آزاد شود و معاملات روان تری را در بازار شاهد باشیم. معاملات ریالی ها می تواند به معاملات دلار محورها تعمیم یابد و شاهد رشد در بازار باشیم.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی