شنبه, ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۱۰:۳۵
پاداش صعود پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا 2021 چقدر است؟

موانع پرداخت پاداش صعود پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا 2021

پاداش صعود پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا 2021 چقدر است؟
سرخپوشان پایتخت در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا با 5 پیروزی و یک شکست صاحب 15 امتیاز شدند.

به گزارش تیتربرتر؛ پرسپولیس که به‌عنوان بهترین تیم رقابت‌های منطقه غرب به مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان راه یافت، دومین عملکرد موفق تاریخ باشگاه‌های ایرانی در مرحله گروهی را به ثبت رساند. سرخپوشان پایتخت با 5 پیروزی و یک شکست صاحب 15 امتیاز شدند.

رکورد بهترین عملکرد تاریخ لیگ قهرمانان در بین باشگاه‌های ایرانی متعلق به پاس تهران در سال 2005 است. شاگردان مصطفی دنیزلی در آن سال توانستند صاحب 5 پیروزی و یک تساوی شوند و با 16 امتیاز از گروه‌شان صعود کنند. البته این رکورد در بین دیگر کشورهای آسیایی بی‌سابقه نبوده و الدحیل سابقه صعود با 18 امتیاز کامل مرحله گروهی را در سال 2018 دارد.

صدرنشینی پرسپولیس در لیگ آسیا با 15 امتیاز

صدرنشینی پرسپولیس در لیگ آسیا با 15 امتیاز
صدرنشینی پرسپولیس در لیگ آسیا با 15 امتیاز

 

پرسپولیس در شرایطی از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا برگشت که در بین تیم‌های ایرانی از لحاظ امتیازگیری بهترین عملکرد را داشت.

این تیم در آخرین دیدار مرحله گروهی‌اش برابر الریان قطر به میدان رفت و با ارائه یک بازی چشم‌نواز موفق شد رقیب قطری را با نتیجه 4بر2 شکست دهد.

آن چهارگلی که شاگردان یحیی گل‌محمدی وارد دروازه رقیب کردند، رأی به حکم صدرنشینی این تیم در آسیا آن هم با 15 امتیاز داد. این 15 امتیاز به این معنی است که تیم آنها بیشترین امتیاز را در بین نمایندگان ایرانی در این رقابت‌ها کسب کرد و با کارنامه موفقی مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا را به پایان برده.

مطالب مرتبط:

برآورد پاداش سرخ‌پوشان ایرانی در لیگ قهرمانان

برآورد پاداش سرخ‌پوشان ایرانی در لیگ قهرمانان
برآورد پاداش سرخ‌پوشان ایرانی در لیگ قهرمانان

 

در این بین البته نکته‌ای که کمتر مورد توجه قرار گرفته، وضعیت پاداش سرخ‌پوشان ایرانی است. پرسپولیس طبق قواعد کنفدراسیون فوتبال آسیا به ازای هر برد در مرحله گروهی رقم 50 هزار دلار پاداش باید بگیرد. آنها از شش بازی، پنج تا را با پیروزی سپری کردند و فقط بازی برگشت برابر الوحده را شکست خوردند. این پنج برد برای آنها رقم 250 هزار دلار پاداش به همراه داشته است.

البته که دوباره طبق همان قوانین مذکور، AFC به هر تیمی که بتواند جواز صعود به مرحله حذفی را هم بگیرد 100 هزار دلار پاداش دیگر هم می‌دهد. با حسابی سرانگشتی مشخص می‌شود که مأموریت پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا و در مرحله گروهی این رقابت‌ها که به میزبانی هند برگزار شد، برایش 350 هزار دلار پاداش، علاوه بر صدرنشینی داشته است.

رقم 350 هزار دلار شاید به ظاهر عدد چندان درشتی نشود و با تبدیلش به تومان این روزها قریب به هشت‌میلیارد تومان باشد؛ ولی کیست که نداند برای تیم‌های ایرانی که مشکلات ریز‌و‌درشت مالی دارند، همین 350 هزار دلار هم می‌تواند کمک شایانی کند. البته با نگاهی به وضعیت درآمدزایی پرسپولیس در آسیا مشخص می‌شود این 350 هزار دلار جدید، واقعا رقمی نیست!

تحریم ها مانع بزرگ پرداخت پاداش پرسپولیس

این تیم فصل گذشته با رسیدن به فینال آسیا توانسته دو‌میلیون دلار درآمدزایی کند و با عدد بسیار درشتی بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا را به پایان برساند. نکته ناراحت‌کننده اما اینکه پرسپولیس نه دستش به آن دو‌میلیون دلار رسیده و نه می‌تواند امیدی داشته باشد که این 350 هزار دلار جدید را بگیرد.

دلیل این موضوع هم کاملا مشخص است: تحریم ها ! در‌واقع کنفدراسیون فوتبال آسیا درست مثل بزرگ‌ترش یعنی فیفا، از پرداخت پاداش تیم‌های ایرانی خودداری می‌کند و دلیل آن را تحریم‌های بانکی اعمال‌شده علیه ایران می‌داند.

با وجود اینکه آن عدد و رقم می‌توانست و می‌تواند گره بسیاری از مشکلات پرسپولیس بگشاید ولی رسما دسترسی به آن غیرممکن است. هرچند در این بین پرسپولیس فقط توانسته بخشی از جرائم مالی‌اش را از طریق همین پاداش‌ها بپردازد؛ آن هم به‌صورت غیرمستقیم و از طریق کنفدراسیون فوتبال آسیا.

شرایط برای فدراسیون فوتبال ایران هم این روزها، مثل چند سال اخیر، شبیه به باشگاه پرسپولیس است و این نهاد هم نتوانسته پاداش صعود به جام جهانی را از فیفا وصول کند. طلبی که فدراسیون‌نشین‌ها مدعی هستند رقم قابل‌توجهی است و اگر به حساب فدراسیون فوتبال واریز شود، بخش زیادی از مشکلات مالی این نهاد حل‌وفصل می‌شود.

پاداش پرسپولیس چشم‌انتظار مذاکرات وین

پاداش پرسپولیس چشم‌انتظار مذاکرات وین
پاداش پرسپولیس چشم‌انتظار مذاکرات وین

 

این بلوکه‌شدن پول‌ها در دو نهاد AFC و فیفا در‌حالی چند سال اخیر تیم ملی و تیم‌های باشگاهی ایران را عذاب داده که حالا فوتبالی‌ها هم مثل بسیاری از صنوف دیگر، چشم به مذاکرات وین دارند.

مذاکراتی که همین روز گذشته مقامات آمریکایی خبر داده‌اند پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای در آن صورت گرفته است. پرسپولیسی‌ها هم نیم‌نگاهی به روند این مذاکرات دارند و امیدوارند با برداشتن تحریم‌های بانکی، یکی از مواردی که طرف ایرانی در مذاکره روی آن پافشاری می‌کند، بتواند طلبش از کنفدراسیون فوتبال آسیا را وصول کند.

اگر این اتفاق رقم بخورد، در آینده‌ای نزدیک، نه تنها 350 هزار دلار مذکور بلکه بخش زیادی از دو‌میلیون دلار طلب قبلی این باشگاه هم بدون دردسر به حساب پرسپولیس واریز می‌شود و این تیم می‌تواند با مدیریت صحیح، زخم‌های بی‌شمار مالی را که بر تنش مانده درمان کند.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: الهام خلیلی خو