پنج شنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۲۱:۲۶

لغو تحریم های ایران در خرداد 1400؟

لغو تحریم های ایران در خرداد 1400؟
مذاکرات جدید وین آغاز شد.

به گزارش تیتربرتر؛ دور تازه مذاکرات وین با اخبار ضد و نقیض در گراند هتل آغاز شده است. حالا در شرایطی که تحلیلگران داخلی معتقدند انتشار فایل صوتی ظریف روی مذاکرات تاثیر منفی دارد برخی رسانه های خارجی از قوت گرفتن احتمال بازگشت امریکا به برجام خبر می‌دهند.

خبر خوش از لغو تحریم ها ایران 

خبر خوش از لغو تحریم ها ایران 
خبر خوش از لغو تحریم ها ایران 

 

پایگاه بلومبرگ هم به نقل از برخی منابع خبری گزارش داد که مقامات ارشد آمریکایی جهت گفت‌وگو درخصوص ایران به خاورمیانه سفر خواهند کرد. این تیم اعزامی متشکل از مقاماتی از وزارت خارجه، شورای امنیت ملی و وزارت دفاع آمریکا به ریاست برت مک‌گورک، هماهنگ‌کننده سیاست خاورمیانه در شورای امنیت ملی و درک چولت، مشاور وزیر خارجه آمریکا خواهد بود.

پیش تر نیز روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه مدعی شد که دولت بایدن چراغ سبز را برای رفع برخی تحریم‌های مهم اقتصادی و نفتی داده است.

این منابع می‌گویند آمریکا آماده رفع تحریم‌های اعمال‌شده علیه بانک مرکزی ایران و شرکت‌های نفتی و نفتکش این کشور به بهانه «تروریسم» و چند بخش دیگر اقتصاد ایران از جمله فولاد و آلومینیوم است.

یک مقام ارشد اروپایی مدعی شده آمریکا آمادگی خود را برای رفع تحریم‌ها علیه بخش‌های خودروسازی، کشتی‌رانی، بیمه و دیگر صنایعی که تحریم‌های آن‌ها قرار بود در برجام رفع شود اعلام کرده است.

به گفته منابع مذکور، این اعلام آمادگی آمریکا با درخواست ایران برای ارائه تضمین و تعیین چشم‌انداز مشخص پاسخ داده شده است.

براساس این گزارش، برخی پیچیدگی‌های سیاسی داخلی هم برای آمریکا و هم برای ایران وجود دارد که مذاکرات را وارد مرحله سخت‌تر کرده است.

واشنگتن همچنین برای رفع تحریم‌های بخش صنعت ایران نیز اعلام آمادگی کرده است.

این خبر در حالی اعلام می شود که گفت‌وگوهای میان ایران و گروه ۱+۴ با ادامه جلسات کارگروه‌های کارشناسی در سه حوزه تحریم، هسته‌ای و ترتیبات اجرایی ‌در وین ادامه دارد.

روز گذشته دو کارگروه هسته‌ای و تحریم کار بر روی متون را ادامه داده و کارگروه کارشناسی ترتیبات اجرایی نیز برای نخستین بار تشکیل جلسه داد.

دیروز همچنین نشست‌هایی به صورت دو و چندجانبه میان روسای هیأت‌های مختلف ایران و ۱+۴ برگزار شد.

قرار است گزارش کارگروه‌های کارشناسی به کمیسیون مشترک ارائه و در صورت نیاز کمیسیون بار دیگر تشکیل جلسه دهد.

مذاکره کنندگان توافق هسته ای ایران (برجام) در نشست روز گذشته (سه شنبه) وین بر تسریع روند مذاکرات تأکید کردند. در این راستا، یک منبع دیپلماتیک در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه از حصول نتیجه ای مشخص تا یک ماه آتی ابراز امیدواری کرد.

 میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین نیز می گوید کارگروه‌های هسته‌ای و لغو تحریم‌ها به در نظر گرفتن اقداماتی که ایران و آمریکا باید برای احیای برجام انجام دهند، ادامه دادند و در همین راستا جلسه کارگروه سوم درخصوص ترتیبات عملی امروز برای اولین بار تشکیل شد. وی همچنین اظهار داشت: گفت‌وگوها نشان داد که مشارکت کنندگان درباره احیای کامل توافق هسته‌ای به شکل اصلی متحد هستند. 

با این حال چالش ها و موانع مهمی پیش روی طرفین در این مذاکرات قرار دارد؛ موضوعی که سیدعباس عراقچی رئیس هیات مذاکره کنندگان ایرانی نیز بدان اشاره و دو روز گذشته اظهار داشت که ممکن است مذاکرات مقداری طولانی تر شود.

در بحبوحه این تحولات جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا بر اهمیت دیپلماسی در موضوع ایران و کره شمالی تاکید کرد. وی در سخنانی در جلسه مشترک کنگره اظهار داشت که در مورد برنامه‌های هسته‌ای ایران و کره شمالی که تهدیدی جدی علیه امنیت ما و دنیا هستند با متحدانمان همکاری نزدیکی خواهیم داشت تا از طریق دیپلماسی و بازدارندگی قوی به تهدیدهای ناشی از این کشورها بپردازیم.

گام‌های بسیار خوبی در نشست وین برداشته شده است

محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهوری روز پنجشنبه در گفت وگویی  با پیچیده خواندن مذاکرات وین، اظهار داشت: اما نسبت به پیچیدگی اش، آنچه که تا به امروز انجام شده امیدوارکننده است و گام های خیلی خوبی تاکنون برداشته شده است.

وی ادامه داد: باید داخل کشور هم تلاش شود و مراعات کنیم تا حرف ها و مواضع و رفتار ما تقویت کننده تیم مذاکره کننده باشد.

رییس دفتر رییس جمهوری در عین حال خاطرنشان کرد: هم تندروها در داخل آمریکا و هم رژیم صهیونیستی به دنبال شکست این مذاکره و به نتیجه نرسیدن آن هستند و برخی کشورهای منطقه هم این امر را دنبال می کنند اما مهم این است خودمان مراقبت کنیم تا مذاکرات زودتر به نتیجه برسد.

وی با بیان اینکه برداشته شدن هر چه زودتر تحریم ها به نفع همه است، افزود: البته این به این معنی نیست که عجله کنیم و سیاست دولت در مذاکرات وین این است که عجله و فرصت سوزی نمی کنیم.  

واعظی تاکید کرد: آنچه منافع کشور است را همگام با اصول و چارچوب معین شده از سوی مقام معظم رهبری پیگیری می کنیم و به نظر می رسد در این چارچوب گام های بسیار اساسی برداشته و تا کنون در بخش های مهمی تفاهم شده است.

مطالب مرتبط:

آیا تحریم های ایران لغو می شوند؟

آیا تحریم های ایران لغو می شوند؟
آیا تحریم های ایران لغو می شوند؟

 

این موضوع حتی از سمت حسن روحانی، رییس جمهوری مورد تاکید قرار گرفت و عباس عراقچی، سخنگوی دولت ایران در مذاکرات وین به محض حضور دوباره در اتریش گفته بود که ایران در صورتی که مذاکره را جدی احساس نکند میز گفتگو را ترک می‌کند.

حالا اما برخلاف تصور اخبار متضادی به گوش می‌رسد. عراقچی در آخرین مصاحبه خود گفته است که از تهران مجوز مکتوب کردن توافقات را دریافت کرده است.

روسیه و چین هم به گفته عراقچی به برداشتن یکجای تمام تحریم‌ها اصرار دارند و از آن سمت مقامات اسرائیل اعلام کردند که امریکا ظرف چند هفته آینده به برجام برمی‌گردد.

آسوشیتدپرس هم نوشته است که امریکا با برداشتن بخش بزرگی از تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، به برجام برمی‌گردد.

این اتفاقات در شرایطی است که البته نمایندگان کشورهای حاضر در مذاکرات وین به سختی و پیچیدگی گفتگوها تاکید دارند.

با این شرایط بسیاری از اقتصاددانان ایرانی اعتقاد دارند که بازگشت امریکا به برجام گرچه ممکن است تاثیر هیجانی و مقطعی بر بازارهای ایران داشته باشد اما اوضاع اقتصاد آنقدر وخیم است که برجام دوباره، نتواند به سرعت گره گشا باشد.

کارشناسان اعتقاد دارند که با برگشت امریکا به برجام وضعیت بازار طلا و ارز و خودرو و سایر بازارها با سقوط قیمت مواجه نخواهد شد و اگرچه ممکن است به صورت هیجانی کاهش قیمت را تجربه کند اما قیمت در این بازارها دوباره به حد و حدود فعلی برمی‌گردد.

آنها به رشد خطرناک نقدینگی و مهار دشوار تورم اشاره دارند و معتقد هستند که برندهای خارجی در صورت احیای برجام دیگر به راحتی به ایران نخواهند آمد چون از ثبات سیاست خارجی و شرایط اقتصادی ایران مطمئن نیستند.

به اعتقاد این کارشناسان اصلاح وضعیت اقتصاد کشور نیاز به گذر زمان و جذب بالای سرمایه دارد.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی