چهارشنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۰۸:۰۹
تأثیر بسته 3+7 بورسی دولت بر روند بازار

سبزپوشی بورس ادامه دارد؟

تأثیر بسته 3+7 بورسی دولت بر روند بازار
دولت برای حمایت از سهامداران یک بسته مهم را در 10 بند ارائه کرد که فعلا سه مورد آنها قابلیت اجرایی دارد.

به گزارش تیتربرتر؛ درحالی که اکثر روزهای کاری بورس تهران با رنگ قرمز به پایان می‌رسید، دیروز و درپایان معاملات، شاهد رشد دسته جمعی شاخص‌های بورس بودیم. دراین روز شاخص کل با رشد 15 هزار و 681 واحدی روبه‌رو شد و باردیگر توانست کانال 1.2 میلیون واحدی را پس بگیرد. دراین روز شاخص کل روی عدد یک میلیون و 202 هزار و 637 واحد ایستاد. هرچند ارزش معاملات 4 هزار و 379 میلیارد تومانی بورس تهران فاصله بسیار زیادی تا شرایط عادی یعنی محدود 18 هزارمیلیارد تومان دارد، اما مقایسه آن با برخی از روزهای بازار رشد قابل توجهی نشان می‌دهد.

درمجموع از ابتدای سال‌ جاری تا روزگذشته، بورس تهران 23 روز کاری داشته است که 20 روزآن منفی و تنها سه روز مثبت بوده است. بازدهی بورس تهران دراین مدت به منفی 8 درصد رسیده است. تنها در18 روزکاری فروردین ماه شاخص کل با افت 88 هزار و 118 واحدی معادل 6.7 درصد همراه شد. در5 روزکاری اردیبهشت ماه نیز تنها بازار در روزگذشته مثبت بود. بدین ترتیب، بازدهی بورس دراین چند روز نیز1.3 درصد منفی بوده است. اما امید می‌رود با تصمیمات اخیر دولت و تصویب آن درشورای عالی هماهنگی اقتصادی، روزهای بهتری پیش روی سهامداران قرارگیرد.

کدام سهامداران در بورس مانده اند؟

کدام سهامداران در بورس مانده اند؟
کدام سهامداران در بورس مانده اند؟

 

با تغییر شرایط در بازار سهام و تداوم روند نزولی شاخص که از مرداد ماه سال گذشته آغازشد، دولت و شورای عالی بورس هم به‌عنوان متولی بازار، وارد عمل شدند و دراین مدت مصوبات متعددی برای بازگشت آرامش به بازار تصویب و اجرایی کردند. اما وجود ریسک‌های خارج از بازار که به‌طور عمده در دنیای سیاست قراردارد، باعث شده است تا بازار واکنش مورد انتظار را به این مصوبات نداشته باشد.

ازسوی دیگر، جو ترس و نگرانی که در بورس شکل گرفته است درکنار برخی از مشکلات ساختاری به سنگین شدن صف‌های فروش دامن زد. به‌طوری که از ابتدای سال‌جاری تاکنون شاهد افزایش خروج پول حقیقی از بازار هستیم.

با این حال سه عامل موجب شده است تا بخشی از سهامداران همچنان در بورس سهامدار بمانند و ارزش معاملات نیز بویژه دربرخی نمادهای معاملاتی با رشد همراه شود.

نخستین عامل این است که بخشی از سهامداران بخصوص تازه واردها به‌دلیل بالا بودن زیان نسبت به سرمایه‌ای که وارد بازار کرده‌اند، دیگر تمایلی برای فروش ندارند تا پس از تغییر جو بازار زیان خود را صفر کنند.

ازسوی دیگر، افت ادامه‌دار قیمت سهم‌ها، ارزش برخی از نمادها را بشدت کاهش داده است به گونه‌ای که قیمت بسیاری از سهم‌های بازار از ارزش ذاتی آن کمترشده است. سومین عامل نیز، مشوق‌های متعددی است که ازسوی دولت به تصویب رسیده است. مشوق‌هایی که روزگذشته به تصویب یکی از کم‌سابقه‌ترین پکیج‌های حمایتی از بازارمنجرشد.

جزییات پکیج‌ حمایتی دولت برای تقویت بازار سرمایه

جزییات پکیج‌ حمایتی دولت برای تقویت بازار سرمایه
جزییات پکیج‌ حمایتی دولت برای تقویت بازار سرمایه

 

درحالی که روزگذشته رئیس سازمان بورس اوراق بهادار درنشست هفتگی سخنگوی دولت حاضر شد و برنامه‌های 10 گانه این سازمان را برای حمایت از سهامداران و ثبات بازارتشریح کرد و ازارائه هفت پیشنهاد برای تصویب درشورای عالی هماهنگی اقتصادی خبرداد که به فاصله کوتاهی، خبررسمی تصویب این پیشنهادات در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و ارسال آن برای شورای عالی هماهنگی سران قوا منتشر شد.

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، دویست ‌و بیست‌و‌یکمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در ادامه مباحث جلسات قبلی این ستاد به بحث و بررسی وضعیت بازار سرمایه اختصاص داشت و پیشنهادهای مطرح شده برای ابزارهای حمایتی از سهامداران خرد بررسی و تصمیمات مهمی به منظور حمایت از بازار سرمایه و توسعه بسترهای سرمایه‌گذاری در بورس و پشتیبانی از تأمین مالی طرح‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری در بنگاه‌های اقتصادی کشور اتخاذ شد.

مطالب مرتبط:

اعطای سهام جایزه به خریداران پالایش یکم

براساس تصمیم اتخاذ شده در این جلسه، به خریداران صندوق قابل معامله پالایش یکم که واحدهای این صندوق را از دولت خریداری کرده و بعداً به‌دلیل نوسانات متحمل زیان شده‌اند، از واحدهای سرمایه‌گذاری همین صندوق یا سایر موارد سهام تشویقی داده خواهد شد.

همچنین براساس مصوبات این ستاد در راستای مصوبه تخصیص یک درصد منابع خلاق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار، مقرر شد منابع ریالی معادل ۲۰۰ میلیون دلار از مصوبه مذکور توسط بانک مرکزی کارسازی و در وجه صندوق تثبیت پرداخت شود.

در جلسه روزگذشته ستاد هماهنگی اقتصادی دولت همچنین تصویب شد که ممنوعیت اعطای تسهیلات بانکی به شرکت‌های سرمایه‌گذاری، هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری و کارگزاری برای حمایت از بازار و توسعه سرمایه‌گذاری آنها در سهام لغو شود.

اعطای اقامت ۵ ساله به سرمایه‌گذاران خارجی بورس

براساس تصمیم این ستاد به‌منظور تشویق سرمایه‌گذاری، به سرمایه‌گذاران خارجی که طبق ضوابط، ۲۵۰ هزار دلار در بازار بورس سرمایه‌گذاری کنند، اقامت ۵ ساله جمهوری اسلامی ایران اعطا می‌شود. بر این اساس ۸۰ درصد درآمد ناشی از مالیات نقل و انتقال سهام در سال ۱۴۰۰ به‌عنوان آورده دولت برای حمایت از بازار سهام و تشویق سرمایه‌گذاری در این حوزه به حساب صندوق تثبیت بازار واریز شود.

همچنین صفر شدن مالیات آن بخش از سود انباشته شرکت‌های بورسی که به حساب افزایش سرمایه منظور شود با هدف ترغیب شرکت‌های بورسی به افزایش سرمایه‌گذاری و توسعه شرکت‌ها از دیگر تصمیمات امروز ستاد اقتصادی دولت بود.

امهال مالیاتی یک ساله ۵۰ درصد مبلغ خرید شرکت‌هایی که نسبت به خرید سهام خودشان یا زیرمجموعه‌شان با هدف حمایت از بازار و مبتنی بر ضوابط شورای عالی بورس اقدام می‌کنند، از جمله تصمیمات مهم اتخاذ شده در این جلسه بود که بعد از تصویب در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا اجرایی خواهد شد.

معافیت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری که در راستای حمایت از بازار سرمایه سهام خریداری کنند یا اموال و دارایی‌های مازاد خود را به سهام تبدیل کنند از شمول ماده ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید و جرایم ناشی از آن، فراهم شدن امکان سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در بازار سرمایه به‌عنوان اصلاح اساسنامه این صندوق، که در صورت تصویب نقش مهمی در حفظ ارزش دارایی‌های این صندوق برای نسل‌های آینده خواهد داشت، از دیگر تصمیمات امروز ستاد بود.

ستاد هماهنگی اقتصادی همچنین به صندوق تثبیت و صندوق توسعه بازار اجازه داد تا سقف ۲۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی با ضمانت دولت منتشر و در راستای ایجاد پایداری و توسعه بازار به کار گرفته شود. بدین ترتیب تمام 10 پیشنهادی که سازمان بورس به دولت ارائه کرده است، در دولت به تصویب رسیده است. ازمیان این پیشنهادات سه مورد براساس اختیارات قانونی دولت به تصویب نهایی رسیده است و هفت پیشنهاد دیگر باید برای تصویب نهایی دراولین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی مطرح شود.

تأثیر طرح 3+7 دولت بر بورس

تأثیر طرح 3+7 دولت بر بورس
تأثیر طرح 3+7 دولت بر بورس

 

بازار سهام روز گذشته شاهد ثبت سومین سه شنبه سبزپوش در  سال‌جاری بود. در این روز خوش‌بینی به بهبود اوضاع بازار در سهام شاخص ساز و تسری آن به سایر نمادها سبب شد تا نقش بازارهای جهانی هم از جانب افزایش قیمت‌ها و تقاضای قدرتمند در این بازار و هم تشدید شرایط به واسطه شیوع نوع جدید کرونا در هند بار دیگر پس از مدت‌ها در بازار سرمایه تقویت شود.

حالا سوال این است که با طرح ۳+۷ مسوولان بورسی برای حمایت از بازار سرمایه روزهای خوش بورس فرا‌می‌رسد؟

در حالی که ابتدای هفته با ناامیدی نسبت به آینده بازار و احتمال افت بیشتر قیمت‌ها آغاز شد به نظر می‌آید که هفته جاری در حالی خاتمه خواهد یافت که فضای کلی بازار نسبت به گذشته آمادگی بیشتری برای بازگشت به سطوح از دست رفته قیمتی در هفته‌های اخیر دارد.

 این‌طور که به نظر می‌آید در شرایط فعلی که رکود بازار سرمایه در طول چند ماه اخیر تا این حد طولانی شده زمینه نیز برای خوش‌بینی بیش از حد به گفته‌های مسوولان فراهم است، چراکه بررسی دقیق‌تر وضعیت نشان از کارساز نبودن برخی از این مصوبات دارد.

مهدی سوری، کارشناس بازار سرمایه گفت: روند صعودی بازار به نظر می‌رسد مقطعی باشد زیرا بازار دو مشکل بنیادین حل نشده دارد. نبود اعتماد از سمت سهامداران به بازار و خطر خروج نقدینگی از بازار سرمایه مهم‎‌ترین مسائلی است که ایجاد تعادل و ثبات را در بازار کم‌رنگ کرده است.

سوری درباره پیش‌بینی روند بازار امروز هشتم اردیبهشت ۱۴۰۰ گفت: امروز هم روند بازار مثبت و صعودی است به شرط آنکه خریداران بزرگ اقدام به خرید کنند تا سهم‌های کوچک بازار امکان ارزندگی را پیدا کنند.

آنچه دیگران میخوانند:

گردآونده: الهام خلیلی خو