سه شنبه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۱۹:۲۸

مسکن ارزان شده است/قیمت مسکن در غرب تهران در هفته دوم اردیبهشت

مسکن ارزان شده است/قیمت مسکن در غرب تهران در هفته دوم اردیبهشت
قیمت مسکن در فروردین 1400 کاهش یافت.

به گزارش تیتربرتر: قیمت مسکن در فرودین سال 1400 با کاهشی ۳.۱ درصدی نسبت به ماه پیشین روبه رو بود. با این حال طبق گزارش میدانی از قیمت مسکن در غرب تهران نشان میدهد که خرید یک متر مربع در ارزان ترین محله ی غرب تهران بیش از 24 میلیون تومان آب میخورد.

کاهش قیمت مسکن در فروردین 1400

کاهش قیمت مسکن در فروردین 1400
کاهش قیمت مسکن در فروردین 1400

در فروردین ماه سال ۱۴۰۰، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران، ۲۹۳.۲ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل ۳.۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.

همچنین در ماه مورد گزارش، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۲ هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل ۶۰.۳ درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۸.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا حاکی از آن است که تعداد واحدهای تا ۵ سال ساخت با سهم ۳۵.۱ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.  

همچنین در این دوره شاخص کرایه مسکن اجاری در تهران و کل مناطق شهری نسبت به ماه قبل (اسفندماه)  و همچنین ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۳۲.۳ و ۳۶.۱ درصد رشد داشت.

توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در فروردین سال ۱۴۰۰ حاکی از این  است که از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه ۵ با سهم ۱۴.۱ درصدی از کل معاملات،  بیشترین تعرداد قراردادهای مبایعه نامه را به خود اختصاص داده است.

 در مجموع ۷۱.۸ درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران در فروردین امسال مربوط به ۱۰ منطقه شهر (به ترتیب بیشترین فراوانی شامل مناطق ۵، ۲، ۱۰، ۴، ۱۵، ۸، ۷، ۱۴، ۱ و ۱۱ ) بوده است.

«گزارش تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در فروردین ماه سال ۱۴۰۰» برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است که توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط:

قیمت مسکن در غرب تهران در هفته دوم اردیبهشت

قیمت مسکن در غرب تهران در هفته دوم اردیبهشت
قیمت مسکن در غرب تهران در هفته دوم اردیبهشت

بازار مسکن به دلیل افزایش نرخ در چند سال گذشته مورد توجه قرار گرفته است؛ اما نکته قابل توجه آن است که به دلیل وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم و البته با شیوع ویروس کرونا شاهد رکود نسبی در بازار مسکن در چند وقت اخیر بودیم.

به دلیل افزایش نرخ مسکن، بسیاری از خریداران حال حاضر در این بازار خریداران مصرفی هستند. اما برخی از افراد برای سرمایه‌گذاری با نقدینگی خودشان و البته کسب درآمد، به سمت بازار مسکن می‌روند.

منطقه غرب تهران به دلایل مختلف همچون امکانات رفاهی موجود در آن منطقه، یکی از مناطق پرطرفدار برای خریداران و فروشندگان بازار مسکن است.

با توجه به افزایش چشم‌گیر قیمت خرید خانه در شمال تهران، بسیاری از افراد برای خرید خانه به سمت غرب تهران می‌روند.

با توجه به داده‌های دریافتی از سایت دیوار، قیمت خرید مسکن در غرب تهران در چند سال گذشته افزایش داشته و برخی از مناطق به دلیل تراکم جمعیت پایین‌تر قیمت بالاتری را نسبت به سایر مناطق دارند. منطقه مرزدارن در غرب تهران، با متوسط قیمت متری ۵۳ میلیون تومان گران‌ترین محله در بین مناطق غرب تهران دارد. در مقابل منطقه تهرانسر با متوسط قیمت ۲۴ میلیون تومان برای هر متر مربع، کم‌ترین قیمت فروش مسکن را دارد.

همچنین محله پونک، با نرخ متوسط ۴۵ میلیون تومان در رتبه دوم گران‌ترین منطقه برای خرید مسکن در بین مناطق غرب تهران قرار دارد.

نکته قابل توجه اختلاف قیمت بین سه منطقه جنت‌آباد است. جنت‌آباد جنوبی شاید به دلیل دسترسی بهتر به وسایل نقلیه عمومی، متوسط قیمت هر متر مسکن ۴۳ میلیون تومان را دارد اما جنت‌آباد شمالی با متوسط قیمت ۳۹ میلیون تومان برای هر متر خانه ارزان‌تر از دیگر محله‌های جنت‌آباد است.

مسکن در سال 1400 گران خواهد شد؟

مسکن در سال 1400 گران خواهد شد؟
مسکن در سال 1400 گران خواهد شد؟

با توجه به رشد قیمت مسکن در سال‌های اخیر به‌ نظر می‌رسد در سال ۱۴۰۰ نرخ تورم مسکن از نرخ تورم عمومی کمتر باشد. علاوه بر این، قدرت پرداخت طرف تقاضا نیز دیگر عامل محدودکننده افزایش قیمت‌ در بازار مسکن و اجاره خواهد بود.

دولت معتقد است بخشی از چالش‌های بازار مسکن به دلیل کمبود در بخش عرضه ایجاد شده و بر این اساس، سیاست‌هایی را بودجه سال ۱۴۰۰ برای تحریک طرف عرضه در نظر گرفته است.

ساخت یک میلیون واحد مسکونی

در بودجه سال جاری ساخت یک میلیون واحد مسکونی برنامه‌ریزی و پیش‌بینی شده است.

تأمین مالی ساخت این واحدهای مسکونی توسط وام ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی انجام خواهد شد که بر اساس بودجه ۱۴۰۰، بانک‌ها مکلف به پرداخت آن برای ساخت واحدهای مسکونی هستند تا هدف تعیین شده از سوی دولت یعنی عرضه یک میلیون واحد مسکونی جدید، محقق شود.

مالیات بر خانه‌های خالی

دومین اقدام دولت که می‌تواند عرضه واحدهای مسکونی را تحت تأثیر قرار دهد، شناسایی خانه‌های خالی و استفاده از ابزارهای مالیاتی است. دولت بر این باور است که دریافت مالیات از واحدهای مسکونی خالی می‌تواند به عنوان انگیزه‌ای برای مالکان مطرح باشد و عرضه مسکن در هر دو بازار خریدوفروش و همچنین اجاره را افزایش دهد.

بر این اساس سرپرستان خانوار مکلف به ثبت اطلاعات سکونتی خود در سامانه املاک و اسکان شده‌اند.

براساس آخرین آمار رسمی مربوط به سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، تعداد واحدهای مسکونی خالی در کشور تا پایان این سال حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد اعلام شده است.

طرح ملی اقدام مسکن

سومین اقدام دولت برای تأمین مسکن مقرون به‌صرفه از سال ۱۳۹۸ آغاز شده است. دولت از حدود دو سال گذشته طرح ملی اقدام مسکن را برای رونق‌دهی به بخش مسکن در دستور کار خود قرار داده است.  

طرح ملی اقدام مسکن با هدف‌گذاری ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی کار خود را شروع کرده است. این طرح در بیش از ۷۷۰ شهر کشور در حال اجراست که هر کدام مراحل مختلفی را طی می‌کند.

پروژه‌های این طرح در برخی از شهرها در سال گذشته افتتاح شد و پیش‌بینی می‌شود بر اساس برنامه‌ریزی دولت، در برخی شهرها تا پایان دولت دوازدهم شاهد بهره‌برداری و تحویل این پروژه‌ها باشیم.

با به نتیجه رسیدن اقدامات دولت در سال جاری این امید وجود دارد که رشد قیمت‌ها در بازار مسکن کمتر از گذشته باشد و از شتاب نرخ‌ها سال ۱۳۹۹ در سال جاری کاسته شود.

آنچه دیگران میخوانند:

گردآورنده: فرحان مرادی