جمعه, ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۱۳:۲۶
پیش بینی روند بورس در هفته اول اردیبهشت 1400

بررسی تاثیر ریزش رمزارزها بر بازار بورس

پیش بینی روند بورس در هفته اول اردیبهشت 1400
در هفته‌ای که گذشت، شاخص کل بورس تهران با افتی نزدیک به ۳ درصد و قرار گرفتن در سطح یک میلیون و ۲۰۷ هزار واحدی به کار خود خاتمه داد.

به گزارش تیتربرتر؛ براساس داده‌های سازمان بورس اوراق بهادار، بازار سرمایه هفته گذشته را با شاخص یک میلیون و ۲۴۳ هزار و ۳۵۸ واحد به پایان رسانده است.

تا پایان این هفته شاخص ۳۶هزار و ۳۱۱ واحد ریزش کرده و به سطح یک میلیون و ۲۰۷ هزار و ۴۶ واحد رسیده است. با این حساب بازار سرمایه در هفته آخر فروردین ماه ریزش ۲٫۹ درصدی را تجربه کرده است.

همچنین از روز اول اردیبهشت ماه کف دامنه معاملات بور از منفی ۲ به منفی ۳ تغییر کرد تا ریزش روز چهارشنبه شدیدتر از روزهای گذشته باشد.

رمز ارزها، رقیب اصلی بازار سرمایه

رمز ارزها، رقیب اصلی بازار سرمایه
رمز ارزها، رقیب اصلی بازار سرمایه

 

شرایط بازار سهام در فروردین ماه ۱۴۰۰ برخلاف فروردین ماه سال های گذشته به هیچ عنوان معقول نبود و باز هم ضرر و زیان،  شامل حال سرمایه گذاران بازار سرمایه در نخستین ماه از سال ۱۴۰۰ شد.

بازار سهام در این ماه برخلاف پیش بینی اکثر کارشناسان که گمان می کردند بازار، سال ۱۴۰۰ را متفاوت با روزهای پایانی سال گذشته آغاز می کند و تا حدودی از شتاب روند نزولی کاسته می شود، ادامه دهنده روند نزولی شاخص بورس بود و شاهد تغییر چندانی در معلات بازار سرمایه در یک ماه اخیر نبوده ایم.

اکنون در شاخص بورس کاهش چندان چشمگیری را شاهد نیستیم اما در کلیت بازار، کاهش نرخ سهام کاملا محسوس بود و قیمت ها به کمتر از ارزش ذاتی خود رسیدند و همچنان صف فروش وجود دارد.

در این در فروردین ماه 1400 همه بازارهای مالی روند نزولی به خود گرفتند اما بازار رمزارزها رقیب اصلی بازار سرمایه بود، به گونه ای که هر چه از ارزش معاملات بازار سهام کاسته می شد به ارزش معاملات رمز ارزها از طریق صرافی های غیرمجاز در داخل کشور اضافه می شد.

اما حالا که شاهد ریزش دسته جمعی ارزش رمزارزها هستیم ممکن است شرایط بورس تغییر مثبت کند.

برخی برآوردها، میزان ورود سرمایه های جدید به بازار رمزهای کشور روزانه حداقل ۳۰۰ میلیارد تومان بوده که در فروردین ماه، روندی افزایشی داشته است.

تاثیر ریزش رمزارزها بر بورس

تاثیر ریزش رمزارزها بر بورس
تاثیر ریزش رمزارزها بر بورس

 

پیمان حدادی این کارشناس بازار سرمایه به تاثیر معاملات بیت‌کوین بر بازار سرمایه تاکید کرد و اظهار داشت: در چند هفته اخیر موضوع بیت‌کوین یا رمز ارزها معاملات بورس را تحت تاثیر قرار داد و باعث شد تا سهامداران از بازار سرمایه فاصله بگیرند و به سمت بازار رمز ارزها پیش بروند.

وی خاطرنشان‌کرد: به نظر می‌رسد در روزهای آینده به دلیل محدودیت‌هایی که از سمت بانک مرکزی برای این بازار گذاشته شده، انتقال نقدینگی از سمت بازار سرمایه به سمت رمز ارزها کاهش یابد؛ بنابراین دیگر عامل خاصی در بازار وجود ندارد که به دنبال آن سهامداران حقیقی بخواهند به سمت فروش سهام خود در بازار بروند.

از طرفی دیگر ارزش بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتالی به دنبال اعلام پیشنهاد دو برابر کردن مالیات بر افزایش سرمایه برای ثروتمندان توسط دول جو بایدن، به شدت کاهش یافت.

حدادی گفت: سهامداران حقیقی که اکنون در بازار به دنبال فروش سهام هستند تجربه چندانی از این بازار ندارند و جزو افرادی هستند که در سقف‌های قیمتی خرید کردند و اکنون در حال فروش سهام خود در کف‌های قیمتی هستند.

وی ادامه‌داد: سهامداران می دانند سهام‌شان اکنون در بازار ارزنده است اما اقدام به فروش سهام خود در بازار می‌کنند با این امید که دوباره با قیمت کمتر خرید کنند، در حالی که در وضعیت فعلی چنین اقدامی اشتباه است و هر لحظه ممکن است بازار به مدار صعودی بازگردد و شاهد افزایش قیمت سهام در بازار باشیم.

مطالب مرتبط:

عوامل تاثیرگذار در تداوم رکود معاملات بورس

عوامل تاثیرگذار در تداوم رکود معاملات بورس
عوامل تاثیرگذار در تداوم رکود معاملات بورس

 

وی به عوامل تاثیرگذار در ایجاد رکود معاملات بورس اشاره کرد و افزود: ابهام موجود در رابطه با تغییر دامنه نوسان، همچنین بحث نتیجه مذاکرات هسته ای و تاثیر آن بر نرخ ارز از جمله عواملی بودند که باعث ریسک گریزی سهامداران در بازار سهام شد و نتیجه آن عدم خرید سهام از سوی سهامداران و خروج سرمایه هایشان از این بازار شد.

وی تاکید کرد: زمانی که بازار با چنین بحرانی مواجه شود هیچ خریدار موثری در بازار حضور پیدا نمی کند؛ بنابراین در گذر زمان ترس در بازار حاکم می شود و شاهد فروش و عرضه های هیجانی در بازار از سوی سهامداران خواهیم شد.

حدادی خاطرنشان کرد: این موضوع در شرایطی در بازار سهام رخ داده است که روند معاملاتی بسیار مثبتی در بازارهای جهانی حاکم بود و طبق قاعده باید با تاثیر مثبت بر معاملات بورس همراه شده و اکثر سهام تحت تاثیر چنین اتفاقی در مدار صعودی قرار می گرفتند.

پیش بینی روند بورس در هفته اول اردیبهشت 1400

پیش بینی روند بورس در هفته اول اردیبهشت 1400
پیش بینی روند بورس در هفته اول اردیبهشت 1400

 

بازار سهام در هفته گذشته روند نزولی را پشت سر گذاشت، تنها یک روز روند شاخص مثبت بود. روند نزولی شاخص و قیمت‌ها ادامه‌دار و شاخص به کانال یک میلیون و ۲۰۰ نزدیک‌تر شده است.

برخی از کارشناسان بازار را در حالتی می‌دانند که به دلایل مختلفی از جمله تصمیم‌گیری‌های غیرکارشناسانه برای بازار و رفتارهای هیجانی موجود ور بازار، تحلیل‌ها جوابگوی روند بازار نیست و نمی‌توان دقیق راجع به شرایط بازار صحبت کرد.

علی عصاری، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار در هفته گذشته با فشارهای فروش زیادی همراه بود، توضیح داد: روند هفته‌های گذشته در این هفته هم تکرار شد. در پایان هفته ارزش معاملات افزایش یافت که فاکتوری مثبت برای رخ دادن برخی از اتفاقات در بازار است.

در جریان معاملات این هفته (هفته آخر فروردین) برخی از نمادهای بانکی و خودرویی تحرکات مثبت را ثبت کردند. این کارشناس بازار سرمایه معتقد است این صنایع مرتبط به بحث برجام است و تحرکات آن‌ها می‌تواند ناشی از اثرات مذاکرات برجام باشد.

او درباره روند بازار در هفته اول اردیبهشت اظهار کرد: با توجه به افزایش حجم معاملات و برخی از تحرکات مثبتی که در بازار دیده می‌شود، احتمال دارد روند مثبت باشد.

دلایل مثبت شدن بازار در هفته آینده

علی عصاری معتقد است یکی از دلایل سبز شدن شاخص در هفته‌ آینده، افزایش تقاضا برای سهام شاخص‌ساز گروه خودرو و بانک است.

عصاری یکی دیگر از دلایل مثبت شدن بازار در هفته آینده را تسویه حساب اوراق اختیار دو نماد بزرگ و تاثیرگذار در بازار می‌داند.

او درباره احتمال تحرکات مثبت گروه خودرو در هفته آینده گفت و توضیح داد: ماه اردیبهشت، ماه تسویه حساب اوراق اختیار تعداد زیادی از نمادها است، که یکی از عوامل تحرک مثبت در بازار است.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: الهام خلیلی خو