پنج شنبه, ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۱۳:۲۶

پیش بینی آینده بورس پس از احیای برجام

پیش بینی آینده بورس پس از احیای برجام
در مدت زمان ۹ ماه یعنی از مرداد ۹۹ تا فروردین ۱۴۰۰ هر روز بر میزان خروج حقیقی ها در این بازار افزوده شد.

به گزارش تیتربرتر؛ اولین روز از اردیبهشت‌ماه نیز سپری شد و سهامداران که شاهد اجرای فاز جدیدی از طرح سیاست‌گذار برای احیای بورس بودند، دومین افت سنگین سهام در سال جدید را تجربه کردند.

دیروز دامنه نوسانی که از ۲۵ بهمن سال گذشته نامتقارن شده و به مثبت ۶ تا منفی ۲درصد تغییر کرده بود، یک‌درصد در سمت منفی افزایش یافت. سیاستی که البته همان‌طور که انتظار می‌رفت بهبودی در وضعیت بازار سهام ایجاد نکرد و تنها صف‌های فروش بودند که از منفی ۲درصد به منفی ۳درصد منتقل شدند. 

این در حالی است که سیاست‌گذار که می‌توانست با حذف دامنه نوسان یا حداقل افزایش محسوس آن، سریع‌تر به تعادل در این بازار دست یابد، حالا تنها روزهای اصلاحی بازار را کش داده و با فرسایشی که رقم زده، افق پیش‌روی بازار را تیره و تار کرده است. در این شرایط سهامداران ترجیح می‌دهند با هر تاکتیکی که شده است سرمایه خود را از این بازار نابالغ خارج کنند.

بورس تهران در بدترین وضعیت ممکن

بورس تهران در بدترین وضعیت ممکن
بورس تهران در بدترین وضعیت ممکن

 

بازار سرمایه ماه‌هاست که تبدیل به یکی از مشکلات مهم اقتصادی شده و در این میان ، سرمایه گذاران خرد و حقیقی ها هر روز بیش از پیش متضرر می شوند و عطای ادامه فعالیت در این بازار را به لقای آن می بخشند.

در اواخر سال ۹۸ و با روند رو به رشد بورس ،‌ بسیاری از مردم بدون داشتن دانش و آگهی کافی از این بازار و به صرف کسب سودهای کلان در کوتاه مدت، یک شبه سرمایه گذار بورس شدند و برای حضور در این بازار برخی از خانه و ماشین خود گذشتند و با فروش آنها، سبد خرید خود را هر روز سنگین‌تر کردند.

در چند ماه نخست سال ۹۹ روند سوددهی در بازار سرمایه آنچنان دورنمای خوبی داشت که برخی افراد در کوتاه‌ترین زمان ممکن به سودهای کلان دست یافتند اما از مرداد ماه ورق اقبال از این بازار برگشت و بورس به صورت مداوم در پشت چراغ قرمز ریزش سهام توقف کرد.

در مدت زمان ۹ ماه یعنی از مرداد ۹۹ تا فروردین ۱۴۰۰ هر روز بر میزان خروج حقیقی ها در این بازار افزوده شد و بعید به نظر می رسد با روند فعلی دیگر تمایلی برای ادامه حضور در این بازار نزد سایر حقوقی ها باقی مانده باشد.

مطالب مرتبط:

تحلیل ۳ کارشناس از آینده بورس پس از احیای برجام

تحلیل ۳ کارشناس از آینده بورس پس از احیای برجام
تحلیل ۳ کارشناس از آینده بورس پس از احیای برجام

 

حسین عبده تبریزی، عضو سابق شورای‌عالی بورس: احتمال برگشت امریکا به برجام عامل مثبتی در کوتاه مدت برای بازار سرمایه نیست اما اگر این اتفاق رخ دهد، فضا را برای تولید و قیمت‌ها بهتر می‌کند و عده‌ای را به سمت بازار سرمایه می‌کشاند.

حمیدرضا فرهادی، کارشناس بازار سرمایه: با تامین بودجه از طریق نفت، اوراق قرضه کمتری در بازار سهام فروخته می‌شود و احتمال افزایش نرخ سود بانکی نیز کمتر می‌شود. در نتیجه بورس می‌تواند همچنان گزینه جذابی برای سرمایه‌گذاری باشد.

علیرضا تاجبر تحلیلگر بازار سهام: برخی معتقدند کاهش احتمالی قیمت دلار بر EPS شرکت‌های صادرات محور تاثیر منفی می‌گذارد، اما واقعیت این است که رفع تحریم‌ها میزان فروش شرکت‌ها را افزایش می‌دهد و افزایش میزان فروش، کاهش قیمت نهایی محصول را رقم می‌زند که با توجه به افزایش میزان فروش ، اتفاق منفی محسوب نمی‌شود.

تاثیر سیگنال های برجامی بر بازار سرمایه

تاثیر سیگنال های برجامی بر بازار سرمایه
تاثیر سیگنال های برجامی بر بازار سرمایه

 

 علیرضا باغانی، کارشناس بازار سرمایه به خبرآنلاین درباره تاثیر سیگنال های نشست های برجامی بر بازار سرمایه توضیح داد: بدون تردید یکی از علل ریزش بازار سرمایه، تحولات برجامی و تحریم‌هاست.

وی ادامه داد: اکنون معامله‌گران حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای بورس به این نتیجه رسیده اند در صورت حصول توافقات باید با نگاه بلند مدت و میان مدت نسبت به سرمایه گذاری اقدام کنند البته باید در نظر داشت که عده زیادی از مردم غیرحرفه ای در بورس حضور دارند که اعتماد خود را از دست داده اند که برای نجات سرمایه های اندک خود که ارزششان نصف شده به دنبال خروج از بورس هستند.

وی تاکید کرد: نگاه ها درباره بازار سرمایه متفاوت است. بنابراین کسانی که با علم بورس آشنایی دارند، می توانند تشخیص دهند که اگر اکنون برای خرید سهام بنیادی اقدام کنند سال دیگر به سود می رسند.

تاثیر فضای انتخاباتی بر بورس

باغانی درباره تاثیر انتخابات ریاست جمهوری و توجه ویژه نامزدهای انتخاباتی به بورس بیان کرد: بورس به حتم در شعارهای نامزدهای انتخاباتی استفاده خواهد شد و بورس برای این افراد مهم است زیرا ۵۶ تا ۶۰ میلیون نفر به ناچار دنبال کننده این بازار هستند اما باید دید آیا اراده ای برای بالابردن بورس وجود دارد یا خیر این در حالی است که به اعتقاد بنده دولت و حاکمیت قدرت انجام این کار را دارند.

وی تاکید کرد: اکنون اراده بالابردن بورس وجود ندارد و دلیل این مساله نیز ترس از بازگشت نقدینگی مردم به حالت اول است که کنترل آن در اقتصاد سخت خواهد بود و این حجم از نقدینگی می تواند مخرب بوده و بازارهای مختلف را با آسیب مواجه کند.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: الهام خلیلی خو