سه شنبه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ ۰۹:۱۹
احتمال سقوط سکه به زیر 10 میلیون تومان چقدر است؟

ریزش قیمت طلا در اریبهشت 1400 شدت می گیرد؟

احتمال سقوط سکه به زیر 10 میلیون تومان چقدر است؟
قیمت طلا و سکه، بر خلاف افزایش بهای طلای جهانی با پیروی از افت نرخ دلار، کاهش یافت.

به گزارش تیتربرتر؛ قیمت طلا گرمی ۱۸ عیار در بازار آزاد دیروز دوشنبه ۳۰ فروردین با ۲۰,۶۰۰ تومان کاهش، یک میلیون و ۱۹ هزار تومان معامله شد. همچنین بهای هر سکه بهار‌ آزادی در روز گذشته به ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید. کارشناسان درباره روند قیمت طلا در اردیبهشت 1400 چه پیش‌بینی‌ می‌ کنند؟

برخی از معامله‌گران عنوان می‌کردند سکه با توجه به شکست سطح ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومانی دلار، توان افت بیشتری را نیز داشت. با این حال، عاملی که تا حدی به سکه‌بازان کمک کرد در برابر روند نزولی مقاومت بیشتری کنند، افزایش بهای اونس طلا در بازارهای جهانی بود.

دلیل کاهش قیمت طلا در پایان فروردین 1400

دلیل کاهش قیمت طلا در پایان فروردین 1400
دلیل کاهش قیمت طلا در پایان فروردین 1400

 

نس جهانی طلا نسبت به روز گذشته ۱۱ دلار افزایش یافت و با قیمت یک هزار و ۷۸۷ دلار معامله شد. این در حالی است که با کاهش قیمت دلار طلا در بازار ایران ارزان شد.

حال سوالی که مطرح است آیا کاهش قیمت دلار و طلا به دلیل نزدیک شدن به توافق‌های برجامی است؟ دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا به تجارت‌نیوز گفت: نزدیک شدن به مذاکرات، تداوم تعطیلی واحدهای صنفی و نبود تقاضا در بازار سه عاملی است که باعث کاهش قیمت طلا شده است.

نادر بذرافشان معتقد است با کاهش قیمت دلار، فروش طلا و سکه‌های خانگی زیاد شده است و افراد تلفنی طلا و سکه می‌فروشند. بنابراین احتمالا قیمت طلا و سکه امروز هم روند کاهشی دارد.

دبیر اتحادیه طلا مهمترین دغدغه طلافروشان را نحوه محاسبه مالیات توسط اداره امور مالیاتی عنوان کرد و گفت: با تداوم محدودیت‌ها بسیاری از فروشندگان طلا متضرر شدند و امیدواریم سازمان امور مالیاتی نسبت به نحوه محاسبه مالیات‌ها همکاری لازم را داشته باشد.

پیش بینی قیمت طلا در اردیبهشت 1400

پیش بینی قیمت طلا در اردیبهشت 1400
پیش بینی قیمت طلا در اردیبهشت 1400

 

نایب رییس دوم اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به روند نزولی که دلار در پیش گرفته گفت: احتمال اینکه قیمت طلا و سکه ارزان‌تر شود بالاست.

محمد کشتی‌آرای ددرباره روند قیمت طلا در روزهای تعطیلی بازار توضیح داد: امروز اونس جهانی طلا اندکی کاهش یافته و دلار هم وارد مدار نزولی شده است که این عوامل در کنار نبود تقاضا باعث شد قیمت طلا و سکه هم ارزان شود.

او اضافه کرد: از دو روز پیش دلار به خبرهای مثبت سیاسی درمورد برجام واکنش نشان داده و از آنجا که روند بازار طلا ارتباط مستقیمی با نرخ ارز دارد شاهد آغاز روند کاهشی طلا و سکه هستیم.

به گفته این فعال بازار طلا، بعد از بازگشایی بازار و تا زمانی که تکلیف برجام مشخص نشود وضعیت تقاضا تغییری نخواهد کرد و کاهش معاملات، روند نزولی قیمت طلا و سکه را تشدید خواهد کرد.

 کشتی‌آرای با پیش‌بینی قیمت طلا در روزهای آینده اظهار کرد: به نظر می‌رسد دلار به حرکت در مسیر فعلی ادامه دهد و برهمین اساس احتمال کاهش قیمت طلا و سکه در روزهای آینده بالاست؛ در این میان هر تغییری در نرخ ارز مسیر طلا و سکه را عوض خواهد کرد.

سکه به زیر 10 میلیون می رسد؟

سکه به زیر 10 میلیون می رسد؟
سکه به زیر 10 میلیون می رسد؟

 

افت قیمت دلار در روز یکشنبه 30 اردیبهشت موجب شد که سکه امامی نیز راه نزولی را ادامه دهد و حدود ۱۲۰ هزار تومان افت قیمت را تجربه کند. ساعت ۴ بعدازظهر دیروز، فلز گرانبهای داخلی با قیمت ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی مورد معامله قرار می‌گرفت.

دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا گفت: به دلیل بسته شدن واحدهای صنفی قیمت فعلی طلا براساس اونس جهانی طلا و قیمت ارز محاسبه می‌شود. با توجه به مذاکرات اخیر، نبود تقاضا و تعطیلی واحدهای صنفی پیش‌بینی می‌شود قیمت طلا فردا هم کاهش داشته باشد.

آیا قیمت سکه به ۹ میلیون تومان می‌رسد؟ نادر بذرافشان پاسخ داد: در سه ماه گذشته قیمت سکه و طلا به ثبات رسیده است. قیمت سکه در بازه قیمتی ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان نوسان داشته است.

او اظهار کرد: با شرایط موجود پیش‌بینی می‌شود قیمت سکه به کمتر از ۱۰ میلیون تومان نمی‌رسد.

مطالب مرتبط:

طلای جهانی صعودی می‌شود؟

طلای جهانی صعودی می‌شود؟
طلای جهانی صعودی می‌شود؟

 

همانطور که بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند طلا در اولین روز از معاملات هفتگی در بازار جهانی با افزایش قیمت کار خود را آغاز کرد. هر چند در ادامه روز روند طلا کاهشی شد اما قیمت هر اونس طلا روز گذشته تا نزدیکی مرز ۱۷۹۰ دلاری پیش رفت و عمده دلیل این افزایش قیمت، افت ارزش دلار آمریکا و نرخ بهره اوراق بلند‌مدت در آمریکا بود.

طلا دو هفته متوالی است که توانسته بر روی موج تضعیف ارزش دلار آمریکا و نرخ اوراق قرضه روندی صعودی داشته باشد و اکنون امیدوار به شکستن مرز ۱۸۰۰ دلاری باشد.

ارزش دلار آمریکا در ادامه دو هفته نزولی، روز گذشته نیز با کاهش مواجه شد تا در نزدیکی مرز ۹۱ واحدی به کار خود ادامه دهد و به صورت موازی نرخ اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا نیز در ابتدای روز تا میانه کانال ۵/ ۱ درصدی کاهش پیدا کرد اما در ادامه روز روندی صعودی داشت.

بازدهی قیمتی طلا در ماه آوریل که تاکنون دو سوم آن گذشته است به حدود ۵ درصد رسیده است و این موضوع معامله‌گران را به ثبت بازدهی ماهانه مثبت پس از ۴ ماه امیدوار کرده است، آخرین بار طلا در ماه دسامبر توانست رشد بیش از ۶ درصدی را به ثبت برساند.

شرط صعود طلای جهانی

مایکل مک‌کارتی استراتژیست ارشد بازارها در CMC Markets درباره وضعیت فعلی بازار طلا معتقد است در حال حاضر ترکیب دلار تضعیف شده و کاهش نرخ‌های سود اوراق قرضه به‌‌رغم چشم‌انداز اقتصادی مثبت جهان، به عنوان پشتوانه‌ای برای قیمت طلا عمل کرده است.

این کارشناس بازار معتقد است که در حال حاضر تکانه‌ای صعودی در بازار وجود دارد اما یک شرط برای اطمینان از روند صعودی طلا در کوتاه‌مدت وجود دارد؛ مک‌کارتی مثبت شدن چشم‌انداز کوتاه‌مدت طلا را منوط به حفظ ارزش این فلز ارزشمند در بالای مرز قیمتی ۱۷۶۵ دلار می‌داند.

سقوط ارزش دلار آمریکا به پایین‌ترین حد خود در یک ماه اخیر سبب ارزان‌تر شدن قیمت طلا برای دارنده دیگر ارزهای جهان و متعاقبا افزایش تقاضا برای آن شده است.

کاهش هزینه فرصت نگهداری طلا

یکی دیگر از عواملی که راه صعود طلا در روزهای گذشته را هموار کرده است، کاهش ارزش نرخ بهره اوراق قرضه در آمریکا بوده است که اکنون به پایین‌ترین حد خود در چند هفته اخیر رسیده است.

کاهش این نرخ‌های بهره هزینه فرصت نگهداری طلا را کاهش می‎دهد و از این کانال باعث افزایش تقاضای طلا می‌شود.

از سوی دیگر فدرال رزرو مجددا بر مواضع قبلی خود مبنی بر ادامه سیاست‌های انبساطی تاکید کرد. البته مقامات فدرال رزرو افزایش نرخ تورم احتمالی در آینده نزدیک را رد نکردند؛ ولی در این مورد افزودند که هرگونه افزایش نرخ تورم موقتی خواهد بود. با افزایش قیمت‌ها اکنون نرخ تورم انتظاری به بالای سطح ۵/ ۲ درصد رسیده است.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: الهام خلیلی خو