شنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ ۱۶:۰۱

گزارش بازار بورس در 28 فروردین 1400+پیش بینی روز بعد

گزارش بازار بورس در 28 فروردین 1400+پیش بینی روز بعد
در اولین روز کاری هفته قیمت سهام اغلب نمادهای بازار کاهش یافت به طوری که 81 درصد بازار با افت قیمت مواجه بودند.

به گزارش تیتربرتر؛ بر اساس آمار‌های معاملاتی، در نیمه دوم بازار در روز جاری بیشتر شاخص‌های بورس با کاهش مواجه بودند.

در بورس امروز چه گذشت؟

شاخص کل با ۹۶۳۴ واحد کاهش معادل منفی ۰.۷۷ درصد به یک میلیون و ۲۳۳ هزار و ۷۲۳ واحد، شاخص قیمت وزنی - ارزشی با ۲۵۰۷ واحد کاهش معادل منفی ۰.۷۷ درصد به ۳۲۱ هزار و ۶۹ واحد، شاخص کل هم وزن با ۱۱۲۱ واحد کاهش معادل منفی ۰.۲۶ درصد به ۴۳۳ هزار و ۳۳۶ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۷۳۰ واحد کاهش معادل منفی ۰.۲۶ درصد به ۲۸۲ هزار و ۱۹۷ واحد، شاخص آزاد شناور با ۱۱۳۰۰ واحد کاهش معادل منفی ۰.۶۴ درصد به یک میلیون و ۷۴۲ هزار و ۴۰۶ واحد، شاخص بازار اول با ۸۷۵۲ واحد کاهش معادل منفی ۰.۹۶ درصد به ۹۰۰ هزار و ۲۳۹ واحد و شاخص بازار دوم با ۱۳۶۰۲ واحد کاهش معادل منفی ۰.۵۶ درصد به ۲ میلیون و ۵۰۳ هزار و ۹۷۲ واحد رسید.

ارزش و حجم معاملات

به این ترتیب، در نیمه دوم داد و ستد‌های امروز بورس، در ۱۴۱ هزار و ۹۵۵ نوبت معاملاتی، ۱ میلیارد و ۴۵۹ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۱۵ هزار و ۲۰۹ میلیارد ریال در بورس معامله شد.

نمادهای تاثیرگذار امروز

۷ نماد تاثیرگذار بر شاخص کل بورس در نیمه دوم بازار در روز جاری عبارت بودند از: فولاد، فملی، شستا، فارس، کچاد، شیران و شپنا.

تعداد صف های خرید و فروش

در نیمه دوم بازار امروز از ۶۲۵ نماد حاضر، ۱۳ نماد (۲ درصد) در صف خرید و ۵۱۱ نماد (۸۲ درصد) در صف فروش بودند.  

برترین عرضه و تقاضا

۷ نماد با برترین تقاضا در بورس در نیمه دوم بازار امروز: سپاس، پارند، شیران، تاصیکوح، سیتا، صنفت 312 و اپال.

۷ نماد با برترین عرضه در بورس در پایان بازار امروز:  برکت، کاذر، خساپا، شپنا، فولاد، خزر و سنیر.

بیشترین و کمترین قیمت

۷ نماد با بیشترین افزایش قیمت در بورس در پایان بازار امروز: ساراب، سمازن، فارس، سدشت، سخوز، تنوین و وپاسار.

۷ نماد با بیشترین کاهش قیمت در بورس در پایان بازار امروز: شیران، ونوین، کجاد، وساخت، برکت، غبشهر و فنورد.

بر اساس آمارهای معاملاتی، در پایان بازار امروز، در نهایت تغییرات شاخص ها به شرح تصویر زیر بود:

بازدهی و ارزش معاملات صنایع بورسی

بیشترین بازدهی متعلق به گروه: نداشتیم.

کمترین بازدهی متعلق به گروه: تجارت عمده فروشی به جز وسایل نقلیه موتوری.

بیشترین ارزش معاملات: بانک و موسسات اعتباری.

کمترین ارزش معاملات: استخراج زغال سنگ.

مطالب مرتبط:

تحلیل بورس در 28 فروردین 1400

تحلیل بورس در 28 فروردین 1400
تحلیل بورس در 28 فروردین 1400

 

در این هفته حدود ۸۰ درصد نمادهای بورس در صف فروش قفل بوده‌اند. واکنش هیجانی روز سه‌شنبه سهامداران خرد به طرح تزریق ۲۴ هزار میلیارد تومانی به بازار سهام تنها یک روز ادامه داشت و روز بعد از اعلام این خبر، مجددا صف‌های فروش کل بازار را در برگرفت. البته در روزی که سهامداران خرد به میزان ۶۷۲ میلیارد ریال پول وارد بازار کردند، شاخص کل به واسطه رشد تقاضا در سهام گروه‌های بزرگ سبز شد و در کلیت بازار نشانه‌ای از تغییر جدی تقاضا مشاهده نشد.

همایون دارابی با اشاره به وضعیت کنونی بازار در هفته‌ای که گذشت اظهار کرد: روزهای یکشنبه و دوشنبه دو اتفاق بسیار مهم افتاد. اولین اتفاق نامه وزیر اقتصاد به بانک‌ها بود مبنی بر این که اگر بانک‌ها سود بیش از ۱۶ درصد بدهند مشمول مالیات خواهند شد. متاسفانه یکی از سقوط بورس، بی‌برنامگی در حوزه سود بانکی بوده است.

وی افزود: اتفاق دوم جلسه‌ای بود که شرکت‌های هلدینگی و سرمایه‌گذاری با ریاست سازمان بورس موظف شدند که ۲۴ هزار میلیارد تومان به بازار سرمایه تزریق شود.

دارابی گفت: در حال حاضر قیمت‌ها به مقدار زیادی افت کرده و بازار در فاز ارزندگی کامل است و بعید نیست که بازار بتواند رشد کند. هرچند نزدیک انتخابات است و خیلی نمیتوان در این دوران منتظر رشد بود.به این ترتیب بورس در انتظار تعیین تکلیف چهار موضوع یعنی انتخابات، برجام، سود بانکی و تزریق نقدینگی است.

دارابی با اشاره به این که تکلیف برجام مشخص نیست، گفت: در حال حاضر اطلاعات کاملی که بدانیم مذاکرات به سرانجام میرسد یا خیر در دسترس نیست. ولی باید توجه کرد که عمده مشکلات اقتصادی ما مشکلات درونی است. انتظار این که برجام میتواند تمام مشکلات ما را حل بکند اشتباه است. هرچند برجام میتواند ریسک سیاسی در اقتصاد را کاهش دهد. 

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت بازار در هفته پیش رو گفت: بخش عمده روند بازار به نزدیک شدن به رقابت های انتخاباتی و همچنین روشن شدن نتیجه توافقات برمیگردد. از طرف دیگر حمایت ۲۴ هزار میلیاردی میتواند در وضعیت بازار تغییر ایجاد کند.

وی افزود: فعلا انتظار یک بازار متعادل را داریم ولی روند حرکت بازار به مسئله نرخ سود بانکی و تزریق نقدینگی و همچنین تعیین و تکلیف‌های سیاسی خصوصا در حوزه انتخابات ریاست جمهوری بستگی دارد.

آخرین تصمیمات دهنوی برای تقویت بورس در اردیبهشت 1400

شب گذشته محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس در کلاب هاوس حاضر شده و گفته بود دامنه نوسان به صورت تدریجی مانند گذشته و متقارن می‌شود.

او همچنین تاکید کرده بود که اگر فضای کلی بازار سرمایه مناسب باشد به سمت افزایش دامنه نوسان حرکت می‌کنیم.

رییس سازمان بورس علاوه بر این توضیح داد که قرار است منابع قابل توجهی از صندوق توسعه وارد بازار شود.

البته این اخبار جدید نبود و او پیش از این از تزریق ۲۴ هزار میلیارد تومان به بورس خبر داده بود. قبل از این هم در اسفند ماه ۹ هزار میلیارد تومان به بازار سرمایه وارد شد که نتوانست تغییری در وضعیت بورس ایجاد کند.

حالا اما کارشناسان بازار سرمایه اعتقاد دارند که این ارقام نخواهد توانست رخداد مهمی در بازار سرمایه ایجاد کند.

آنها می‌گویند که مردم نسبت به بازار دچار بی‌اعتمادی شده و دیگر نقدینگی قابل توجهی به بازار نخواهند آورد تا رشدهای شارپی سال ۹۸ و اوایل ۹۹ را تجربه کنیم.

رضا شیرازی، کارشناس بازارهای مالی می‌گوید که جبران زیان سنگین برای افرادی که در سال ۹۹ وارد بازار سرمایه شدند به راحتی امکان پذیر نیست و تصور نمی‌کند که زیان آنها امسال جبران شود.

علیرضا کریمیان دیگر کارشناس بازارهای مالی هم بر همین عقیده است می‌گوید تا پایان سال بازار صعودی خواهد بود اما رشد بورس آنقدرها نیست که ضررهای سنگین را جبران کند.

این کارشناسان همچنین به وضعیت مبهم اقتصاد ایران در سال جاری اشاره کرده و گفتند وضعیت بازگشت به برجام، انتخابات ریاست جمهوری و وضعیت مهار کرونا در سال ۱۴۰۰ گنگ و مبهم بوده و تحلیل آینده اقتصاد و بورس را بسیار دشوار کرده است.

پیش بینی بورس در 29 فورردین 1400

پیش بینی بورس در 29 فورردین 1400
پیش بینی بورس در 29 فورردین 1400

 

 ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس فردا یک‌شنبه ۲۹ فروردین ماه را اینگونه پیش‌بینی می‌کند: ارزش کل معاملات بازار بورس رسیده به ۱,۵۰۰ میلیارد تومان و این بحران نقدی شوندگی محسوب می‌شود. مشخص نیست چه اقداماتی انجام شد که اعتماد از بازار سرمایه رفته و ارزش معاملات که ۲۰ هزار میلیارد تومان بود اکنون به این مقدار رسیده است.

وقتی روز سه شنبه هفته گذشته حقوقی فولاد مبارکه صف خرید را عرضه کرده و حدود ۸۰ میلیون سهم می‌فروشد موجب افزایش مجدد حجم عرضه در بازار می‌شود. در چنین شرایطی نمی‌توان گفت ریزش بازار ناشی از رفتار و عملکرد افراد حقیقی و تازه واردها است.

روز سه شنبه فولاد مبارکه ۸۰ میلیون صف خرید عرضه کرد و موجب صف خرید شد، ممکن است این حقوق بازار گردان بوده باشد، اگر آن حقوقی بازار گردان بود و ۹۰ میلیون سهم را در روز سه شنبه فروخت چرا اکنون صف فروش را نمیخرد؟

هیچ خبری از بازارگردان‌ها، تزریق روزانه چند هزار میلیارد تومانی منابع، از صندوق تثبیت بازار و یا حتی فروش اوراق توسط هلیدینگ ها و تأمین مالی بازار سرمایه نیست.

بازار سرمایه با حجمی از وعده رو به رو است، اکنون بیشتر سرمایه گذاران به دنبال ورود به بازار رمز ارزها به هر قیمتی هستند (به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شود ریسک بسیار بالایی دارد)، مشخص است که بازار رمز ارزها که آزاد است و قوانین و وعده‌های مسئولان بر آن تأثیری ندارد برای مردم جذاب‌تر بوده و سود بیشتری از سرمایه گذاری در آن کسب خواهند کرد.

اکنون هیچ تحلیلی جوابگوی بازار سرمایه ایران نیست و حمایتی نیز از ان نمی‌شود، حدود ۹ است که ریزش‌های بازار ادامه یافته است. پیش بینی می‌شود که بازار فردا هم منفی باشد.

آنچه دیگران می خوانند:

گزارش از علی اکبر رضایی