شنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ ۰۷:۵۷
پیش بینی روند حرکت شاخص کل بورس

بورس تا پایان فروردین 1400 مثبت می شود؟

پیش بینی روند حرکت شاخص کل بورس
در هفته ای که گذشت کمترین ارزش معاملات از نیمه دوم سال ٩٨ تا به امروز به ثبت رسید که این موضوع همچنان باعث پا برجایی نگرانی سهامداران و افزایش عرضه در بازار شد.

به گزارش تیتربرتر؛ بازار سهام در هفته گذشته شاهد تلاش‌های جدید سازمان بورس در قالب تمهید برای تجهیز منابع از سوی شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ‌ها جهت خرید سهام بود که در اثر انتشار خبر آن، شرایط معاملات رو به بهبود گذاشت و شاخص کل در روز سه‌شنبه به رنگ سبز در آمد. با این حال، شاخص در روز چهارشنبه دوباره به مدار منفی غلتید و در مقیاس هفتگی نیز افت نیم درصدی را ثبت کرد.

نگاهی به تجربه اقدامات حمایتی در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که هیچ یک از آنها نتوانسته است رکود مزمن بورس تهران را درمان کند. تداوم اجرای سیاست دامنه نوسان نامتقارن نیز کماکان سایه سنگین خود را بر سر نقدشوندگی بازار گسترده است که نشانه بارز آن به‌صورت برقراری صف فروش در بیش از دوسوم نمادها و سلب امکان معاملاتی از سهامداران بخش بزرگی از شرکت‌ها نمایان شده است؛ سیاستی که به‌رغم بروز آثار منفی آن، هنوز نشانه متقنی از زمان اصلاح یا تعدیل آن به چشم نمی‌خورد.

 بورس در روزهای پایانی فروردین ماه مثبت می‌شود؟

 بورس در روزهای پایانی فروردین ماه مثبت می‌شود؟
بورس در روزهای پایانی فروردین ماه مثبت می‌شود؟

 

پیمان حدادی یک کارشناس بازار سرمایه گفت: تا زمانی که در بازار سهام شاهد صف های فروش متوالی باشیم و طی روزهای زیادی این روند در بازار وجود داشته باشد همچنین در کنار آن نقدشوندگی در بازار وجود نداشته باشد به بحث ارزندگی در بازار دست پیدا نخواهیم کرد.

حدادی روند معاملات بورس در هفته آتی را پیش بینی کرد و به ایرنا گفت: به نظر می رسد که روند بازار سهام در هفته پیش رو با توجه به طرح جدید سازمان بورس مبنی بر انتشار اوراق توسط شرکت های سرمایه گذاری، هلدینگ ها و همچنین خرید سهام از طریق منابع حاصل از اوراق به سمت خروج از رکود و بهبود روند معاملات پیش برود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه این بهبود معاملات در نمادهای بزرگ و شاخص ساز بازار خواهد بود، گفت: اگر بهبود معاملات سهام بزرگ در روزهای آینده ادامه دار باشد می‌توان این امید را داشت که این روند به کلیت بازار سرایت کند و شاهد جمع آوری صف های فروش در شرکت های کوچک باشیم.

وی ادامه داد: در صورتی که این اتفاق رخ ندهد همچنان بازار با عدم وجود خریدار موثر دست و پنجه نرم می کند و از صف های فروش کاسته نخواهد شد.

مطالب مرتبط:

 شاخص کل بورس به کدام سمت حرکت می کند؟

 شاخص کل بورس به کدام سمت حرکت می کند؟
شاخص کل بورس به کدام سمت حرکت می کند؟

 

طی چند وقت اخیر شاخص کل در کانال‌های موازی هم‌عرض مورد بررسی قرار گرفت. کانال‌هایی که از رشد و اصلاح اولیه شاخص در سال ۹۷ برگرفته شد. در سقف کانال اول و دوم اصلاح کوتاه‌مدت داشتیم و پس از برخورد به سقف کانال سوم ریزش سنگینی اتفاق افتاد که شاخص را به کانال میانی پرتاب کرد.

به نحوی که در بهترین بازگشت بازار از ۲۰ آبان تا ۲۰ آذر ۹۹ شاخص پس از برخورد به سقف کانال میانی در ۵۳/ ۱ میلیون واحد مجدد ریزش کرده و کف پایین‌تری را به ثبت رساند. حال مدتی است شاخص در کانال میانی به سر می‌برد. هفته گذشته با رسیدن به کف کانال میانی کندل مثبت خوبی به ثبت رسید و سپس به‌دلیل دامنه نوسان نامتقارنی که به نفع سمت مثبت تنظیم شده، عرضه اتفاق افتاد.

سناریوهای پیش روی شاخص بورس

اکنون دو سناریو وجود دارد: نخست آنکه این واکنش به کف کانال میانی تکمیل شود و شاخص از کف فاصله بگیرد که در این صورت انتظار می‌رود در کوتاه‌مدت بالاتر از سقف مینور قبلی قرار گرفته و روند کوتاه‌مدت شاخص در ثبت کف‌ها و سقف‌های بالاتر حفظ شود و در سناریوی دوم که کمی بدبینانه است، با شکسته شدن کف کانال میانی در میان‌مدت با افت قیمتی و حرکت عرضی در بعد زمان به سمت کف کانال اصلی برود.

شرایط اندیکاتورها در میان‌مدت و بلندمدت چندان جالب نیست اما در کوتاه‌مدت رای اندیکاتورها بیشتر به سمت سناریوی نخست و ماندن در کانال میانی است.

در صعود و نزول کوتاه‌مدت اخیر، واگرایی‌های مثبت اغلب از نوع مخفی، بین قیمت و اندیکاتور شاخص قدرت نسبی، در انواع و اقسام شاخص‌ها و سهام بزرگ شکل گرفته که نشان از کم‌شدن قدرت فروشنده‌ها دارد. اما خریدار هم ترس و تردید دارد. چاره کار حمایت عملی و اعتماد‌سازی‌ است.

چه سهامی بخریم؟

چه سهامی بخریم؟
چه سهامی بخریم؟

 

سعید خانی نژاد کارشناس بازار سرمایه معتقد است: بازار سرمایه همچنان از عدم حضور خریداران رنج می برد. ابهامات بسیار زیاد در بازار و پارامترهای کلان اقتصاد نظیر نرخ دلار، تحریم ها و مذاکرات برجامی در کنار نزدیکی به انتخابات باعث شده اند سرمایه گذاران مختلف از انجام سرمایه گذاری جدید تا کم شدن عوامل ابهام زا خودداری کنند.

وی افزود: این امر منجر به کاهش ارزش معاملات در بازار و افزایش تعداد فروشنده ها شده است. با توجه به شرایط فعلی شاید سرمایه گذاری در اوراق با درآمد ثابت در بازه 3 ماهه آتی بازدهی بهتری را به سرمایه گذاران بدهد.

خانی نژاد تصریح کرد: برای سرمایه گذاران بازار سهام توصیه می شود شرکت های بنیاد محور با مجمع نزدیک و سود تقسیمی بالا را بیشتر مورد توجه قرار دهند.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: الهام خلیلی خو