جمعه, ۲۷ فروردين ۱۴۰۰ ۱۰:۴۵

اسامی کاندیدای اصلاح طلبان در انتخابات ۱۴۰۰

اسامی کاندیدای اصلاح طلبان در انتخابات ۱۴۰۰
نفرات اصلی اصلاح طلبان در انتخابات 1400 مشخص شد.

به گزارش تیتربرتر؛ سازوکار اصلاح طلبان برای تعیین گزینه نهایی این جریان به منظور حضور در عرصه رقابت های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری 1400 مشخص شد.

لیست کاندیدای اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰

لیست کاندیدای اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰
لیست کاندیدای اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰

 

یک شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: هرکس می‌خواهد رییس‌جمهور شود باید بداند چه شرایط سختی در انتظارش هست. از سویی برخی معتقد هستند که رییس‌جمهور اختیار کافی ندارد، اما می‌بینیم از همین حالا چه رقابت‌ها و حتی تخریب‌هایی برای انتخابات به راه افتاده است.

علی محمد نمازی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با بیان اینکه انتخابات ریاست جمهوری امسال در شرایط ویژه تری برگزار می شود، اظهار کرد: شرایط کشور سخت شده و مردم هم نارضایتی داشته و علایمی از حضور پرشور در انتخابات و تغییر شرایط در برگزاری انتخابات هم دیده نمی شود. مطالبات و انتظارات مردم از رییس جمهور آینده هم زیاد است، زیرا حملات اصولگرایان به دولت روحانی با هدف نهایی کوبیدن اصلاح طلبان، انتظارات را بالا برده است. 

نمازی با اشاره به اینکه به نتیجه نرسیدن برجام می تواند شرایط کشور را سخت تر کند، تصریح کرد: هرکس می خواهد رییس جمهور شود باید بداند چه شرایط سختی در انتظارش هست. از سویی برخی معتقد هستند که رییس جمهور اختیار کافی ندارد، اما می بینیم از همین حالا چه رقابت ها و حتی تخریب هایی برای انتخابات به راه افتاده است. سوال این است اگر رییس جمهور اختیار کافی ندارد، چرا این همه رقابت وجود دارد و اگر اختیار کافی دارد چرا برای مردم به اندازه کافی کار نمی شود؟

این فعال سیاسی درباره تبعات کاندید نشدن سیدحسن خمینی در انتخابات، اظهار کرد: با آمدن سیدحسن خمینی و ابراهیم رئیسی یک انتخابات رقابتی و در راستای فرمایشات مکرر رهبری شکل می گرفت، اما الان یک طرف موازنه به هم خورده است.

البته تحلیل من این است که احتمالا به ابراهیم رئیسی هم گفته شود که وارد انتخابات نشود، ولی به هر حال کار برای اصلاح طلبان سخت می شود زیرا آنها با مطرح کردن نام سیدحسن خمینی در واقع این پیام را داده بودند که کاندیدایی از خود ندارند و حالا در نبود او، دست آنها خالی می شود. از سویی دیگر در نبود سیدحسن خمینی، دستیابی به اجماع میان اصلاح طلبان راحت نخواهد بود.

نمازی در پایان گفت: من نمی دانم نهاد اجماع ساز چگونه به گزینه نهایی خواهد رسید و این کار به کجا می رسد اما نظر شخصی من این است که در شرایط موجود ابتدا محسن هاشمی و سپس محمد جواد ظریف و اسحاق جهانگیری شانس بیشتری برای تبدیل شدن به گزینه نهایی اصلاح طلبان دارند. محسن هاشمی استعداد و کارایی لازم برای ریاست جمهوری را دارد، اما ظریف کاندیدی استیجاری خواهد بود و سبد رای جهانگیری هم به دلیل حضور در دولت روحانی ضعیف شده است.شاید هم اصلاح طلبان گزینه های جدیدی را مطرح کنند.

مطالب مرتبط:

برنامه اصلاح طلبان برای کاندیدای نهایی ریاست جمهوری 1400

برنامه اصلاح طلبان برای کاندیدای نهایی ریاست جمهوری 1400
برنامه اصلاح طلبان برای کاندیدای نهایی ریاست جمهوری 1400

 

به گفته آذر منصوری، سخنگوی جبهه اصلاحات ایران،  در این جلسه کلیات ساز و کار پیشنهادی کمیتهٔ برنامه‌ریزی و راهبردها و مصوب هیات رئیسه برای انتخاب نامزد واحد اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری 1400 به تصویب رسید که به شرح زیر است: 

در مرحلهٔ اول: پس از تصویب این سازوکار و تا زمانی که مجمع عمومی تعیین می‌کند، هر فرد با پیشنهاد حداقل 15 نفر از اعضای مجمع عمومی جبهه می‌تواند به‌عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری به جبهه پیشنهاد و معرفی شود. سپس مجمع عمومی درخصوص پذیرش اولیه این افراد رای‌گیری می‌کند و یک لیست از نامزدهایی که حداقل رای یک‌دوم اعضای مجمع را کسب می‌کنند، برای ارزیابی‌ آن‌ها در مرحلهٔ اول در مجمع عمومی جبهه تعیین می‌کند.

در مرحلهٔ دوم: از نامزدهای این لیست (که حداقل یک‌دوم اعضای مجمع به هر یک رای داده‌اند) دعوت شود در صورت تمایل برای پاسخ به پرسش‌ها و دفاع از اهداف راهبردی‌شان به جلسهٔ مجمع دعوت شوند و در جلسهٔ مجمع دربارهٔ مطلوبیت هر نامزد این لیست گفتگو شود.

در مرحلهٔ سوم: بعد از جلسات بررسی نامزدها در مجمع و در آخرین جلسهٔ مجمع عمومی جبهه پیش از ثبت نام نامزدها (پیش از 21 اردیبهشت) برای یکایک نامزدها رای‌گیری شود و تنها نامزد یا نامزدهایی که حداقل دو سوم آراء اعضای مجمع را کسب کردند از طرف جبهه تشویق به ثبت نام شوند و سخنگوی جبهه فقط همین نامزد/نامزدها را به عنوان نامزدهای مورد حمایت جبهه اعلام عمومی کند. 

همچنین در صورت داشتن چند نامزد مورد اجماع قبلی، مرحلهٔ چهارم انتخاب نامزد نهایی با نظرسنجی ملی معتبر است که در ایام تبلیغات انتخابات انجام می‌شود و تصویب جزئیاتش به جلسهٔ آیندهٔ مجمع موکول شد. 

آنچه دیگران می خوانند:

گزارش از علی اکبر رضایی