پنج شنبه, ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ ۱۸:۵۲

قیمت طلا در پایان ماه رمضان 1400 افزایش می یابد؟

قیمت طلا در پایان ماه رمضان 1400 افزایش می یابد؟
کارشناسان قیمت طلا را در پایان ماه رمضان 1400 پیش بینی کردند.

به گزارش تیتربرتر؛ به گفته کارشناسان ذخایر معدنی طلا در حال اتمام است، اگر کل ذخایر طلا را ۱۰۰ هزار تن در کل دنیا درنظر بگیریم، بیش از ۹۰ هزار تن استخراج شده و برای ۱۰ هزار تن باقی مانده به دلیل اینکه باید عمق زمین را شکافت، هزینه بیشتری می‌بایست انجام شود.

 بر این اساس هزینه تمام شده استخراج طلا بسیار بیشتر خواهد بود و همین موضوع باعث گران‌تر شدن طلا می‌شود، دوم هم اینکه امروزه خرید طلا از سوی دولت‌ها به عنوان پشتوانه قوی اقتصادی افزایش یافته و همین موضوع تقاضا را برای طلا بسیار افزایش داده، در چنین شرایطی به اعتقاد بنده طلا در آینده در کانال ۲۲۰۰ تا۲۵۰۰ دلاری قرار خواهد گرفت.

پیش بینی قیمت سکه در پایان ماه رمضان 1400

پیش بینی قیمت سکه در پایان ماه رمضان 1400
پیش بینی قیمت سکه در پایان ماه رمضان 1400

 

سکه در رمضان سال ۹۹ بیش از ۱۶ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد. باورش دشوار است،‌ چرا که بازار سکه یک بازار سنتی است که بسیاری از معامله گران در این ماه فعالیت نمی کنند و بخشی از بازار نیز تعطیل می شود. در چنین شرایطی، افزایش قیمت سکه عجیب به نظر می رسد.

با این حال، افزایش قیمت فلز گران بهای داخلی را می توان از کانال های موازی تحلیل کرد. به عنوان مثال، در رمضان سال ۹۹،  دلار در مسیر افزایشی قرار داشت و قیمت سکه را تحریک می کرد. به گفته فعالان، زمانی که قیمت دلار بالا می رود، تقاضا در بازار سکه افزایش پیدا می کند. از آن جایی که بخشی از عرضه در ماه رمضان متوقف می شود، تقاضا اثرگذاری بیشتری پیدا می کند و رشد ۱۰ درصدی دلار، افزایش ۱۶ درصدی سکه را در پی دارد.

رمضان سال ۹۷، سکه بیش از ۲۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد. سال ۹۶ نیز در این ماه، سکه ۶ دهم درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند. تنها در سال ۹۸ بود که فلز گران بهای داخلی در ماه رمضان افت قیمت را به ثبت رساند و بیش از ۱۱ درصد از ارزش خود را از دست داد. در مجموع می توان گفت که روند سکه در ماه های رمضان صعودی بوده است.

فلز گران بهای داخلی در رمضان ۱۴۰۰ نیز کار خود را صعودی آغاز کرده است و به بالای محدوده ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزارتومانی رفته است. حتی در اولین روز ماه رمضان، سکه صدر جدول بازدهی بازارها را تصرف کرد. با این حال، در ساعات انتهایی روز چهارشنبه، قیمت سکه در معاملات پشت خطی مقداری نزولی شده بود که ممکن است روند این فلز گران بها در روز جاری را تحت تاثیر قرار دهد.

مطالب مرتبط:

قیمت طلا در پایان ماه رمضان 1400 افزایش می یابد؟

قیمت طلا در پایان ماه رمضان 1400 افزایش می یابد؟
قیمت طلا در پایان ماه رمضان 1400 افزایش می یابد؟

 

عبادالله محمدولی کارشناس بازار طلا، سکه و ارز با اشاره به اینکه در حال حاضر بازار سکه و طلا به دلیل ممنوعیت کرونا بسته است، اظهار داشت: با توجه به اینکه فعالیت مشاغل گروه‌های ۲، ۳، و ۴ ممنوع است، در طی این روز‌ها بازار طلا و سکه تهران و سراسر کشور نیز فعالیتی ندارد و اگر واحدی نیز بخواهد فعالیت کند با آن برخورد می‌شود، در چنین شرایطی خرید و فروشی انجام نمی‌شود و بازار در خواب فرورفته است.

وی افزود: طی روز‌هایی که از سال جدید می‌گذارد، بازار از یک ثبات نسبی برخوردار بود هر چند که در شب عید ما شاهد افزایش جزئی قیمت‌ها بودیم، اما بعد از آن به دلیل اینکه بازار تعطیل شد، قیمت‌ها با کاهش روبرو شد، از سویی در این چند روز نیز قیمت‌ها نوسان شدیدی نداشته و محدود در حال نوسان بوده است.

محمدولی با تاکید بر اینکه با توجه به مذاکرات هسته‌ای که در وین انجام شد این انتظار به وجود آمده که بالاخره توافق صورت گیرد، گفت: حتی اگر در روز‌های پیش‌رو یک توافق اولیه نیز صورت گیرد، این موضوع بر روی بازار سکه، طلا و ارز بسیار تاثیرگذار خواهد بود، زیرا که به نظر می‌رسد با توجه به توافق احتمالی ارز‌های بلوکه شده ایران در کشور‌هایی نظیر کره جنوبی و عراق آزاد می‌شود که این موضوع می‌تواند بر روی بازار ارز بسیار تاثیر گذار باشد و در نهایت باعث ثبات در بازار سکه و طلا خواهد شد.

این فعال بازار سکه و طلا با بیان اینکه به صورت سنتی قیمت‌ها در بازار سکه و طلا از دو عامل اصلی تاثیر می‌پذیرد، اضافه کرد: ادامه داد در وهله اول قیمت ارز در داخل تاثیر بسیار زیادی بر روی قیمت طلا و سکه در بازار داخل دارد و هرگونه نوسان در بازار دلار بر روی قیمت سکه و طلا نیز اثر می‌گذارد، در وهله دوم نیز قیمت جهانی طلا بر روی قیمت‌های داخلی موثر است و نوسان این نرخ نیز از اهمیت بسزایی در تعیین قیمت‌ها در بازار سکه و طلا برخوردار است.

محمدولی یادآور شد: متاسفانه بازار، طلا و سکه و ارز نسبت به اخبار سیاسی و بین المللی که مرتبط با کشورمان است سریعا واکنش نشان می‌دهد که این موضوع خود یک آسیب است، این اخباری که طی دو سه روز اخیر در مورد حمله تروریستی به تاسیسات هسته‌ای نطنز و واکنش احتمالی ایران به این موضوع و همچنین آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی از سوی ایران می‌تواند بازار را دچار نوسان کند و قیمت‌ها را تغییر دهند، اما حال باید دید که مذاکرات وین که دوباره در هفته جاری پیگیری می‌شود چه نتایجی را به دنبال خواهد داشت.

وی تصریح کرد: زمانی که مذاکرات آغاز می‌شود ممکن است طرف مقابل اقداماتی را نظیر آنچه که انجام داد دنبال کنند، از سویی ما باید دست بالا را داشته باشیم تا بتوانیم در مذاکرات امتیازهای مناسب و قابل توجه را به دست بیاوریم، بنابراین رخ دادن اتفاقات غیرمنتظره در حین مذاکرات عجیب نیست و این موضوع ممکن است بر روی بازار نیز تأثیر بگذارند که موضوع نیز اجتناب ناپذیر است.

آنچه دیگران می خوانند:

گزارش از علی اکبر رضایی