سه شنبه, ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ ۰۹:۴۴
ماه رمضان با طعم گرانی

برآورد هزینه سفره سحر و افطار ماه رمضان 1400

ماه رمضان با طعم گرانی
هزینه سفره سحر و افطار ماه رمضان خانواده های ایرانی در سال 1400 دچار تحولات قیمتی زیادی شده است.

به گزارش تیتربرتر؛ بنابر اعلام ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری؛ فردا چهارشنبه اول ماه رمضان خواهد بود. با رسیدن ماه رمضان معمولا بازار کالاهای اساسی رونق می گیرد و خانواده های ایرانی برای تکمیل سفره های سحر و افطار، سبد خرید خود را آماده می کنند. هرچند تنوع غذاها و اقلام مصرفی بسیار زیاد است، رونق برخی از آن ها در این ماه بیشتر هم می شود.

اما ماه رمضان 1400 مصادف با سخت ترین شرایط اقتصادی و همچنین تشدید موج جدید کرونا شده است و بسیاری از اصناف نیز به دلیل محدودیت های کرونایی در تعطیلی 10 روزه به سر می برند و این اتفاقات هزینه های زندگی خانوارها را بالا برده است.

برآورد هزینه سفره سحر و افطار یک خانواده 4 نفره

حالا در این شرایط شهرآرارا در گزارشی به برآورد هزینه یک روز روزه داری در ماه رمضان پرداخته است و در این گزارش سعی کرده علاوه بر بررسی هزینه اقلام پرمصرف در ماه رمضان به محاسبه هزینه سفره سحر و افطار با احتساب چند غذای معمول به عنوان نمونه برای یک خانواده چهارنفره بپردازد.

حداقل هزینه سفره سحری خانواده های ایرانی

حداقل هزینه سفره سحری خانواده های ایرانی
حداقل هزینه سفره سحری خانواده های ایرانی

 

ازآنجاکه برنج و خورشت از غذاهای معمول در سفره سحری خانواده های ایرانی است، در اینجا هزینه چند غذای معمول برای آغاز یک روز روزه داری را بررسی می کنیم.

باتوجه به قیمت و کیفیت متوسط برنج پاکستانی که مصرف کننده زیادی نیز دارد، ما در اینجا میانگین قیمت این نوع برنج به نرخ هر کیلوگرم 25هزار تومان را درنظر می گیریم، از این رو شما برای سفره سحر خود حداقل به 400گرم برنج با قیمت 10هزار تومان نیاز دارید. اگر بخواهید این سفره را با یک نوع خورشت تکمیل کنید، براساس حساب وکتاب های ما، هزینه شما برای پخت خورشت قورمه سبزی به طور متوسط 50هزار تومان، خورشت قیمه 45هزار تومان و خورشت گوشت 130هزار تومان خواهد شد.

اگر بتوانید مرغ را هم به قیمت مصوب پیدا کنید، حداقل هزینه شما برای خوردن یک وعده مرغ 37هزار تومان خواهد شد. همچنین اگر از خوردن خورشت منصرف شوید و غذایی مثل عدس پلو را برای سحری انتخاب کنید، هزینه یک وعده از این غذا برای سفره چهارنفره شما به طور میانگین 30هزار تومان خواهد شد.

مطالب مرتبط:

برآورد هزینه یک سفره افطاری سبک

برآورد هزینه یک سفره افطاری سبک
برآورد هزینه یک سفره افطاری سبک

 

سفره افطار معمولا از تنوع بیشتری نسبت به سفره سحر برخوردار است. در ساده ترین شکل ممکن، خوردن پنیر و سبزی درکنار کاسه ای حلیم یا آش را می توان برای آن درنظر گرفت.

قیمت یک قالب پنیر 400گرمی مشمول نرخ مصوب، حداقل 14هزارو500تومان است که به طور میانگین حدود 300گرم آن در یک وعده شما مصرف خواهد شد. قیمت هر کیلو سبزی خوردن تازه نیز حداقل 8000 تومان است و شما برای سفره افطار خود به 400گرم سبزی پاک شده نیاز دارید که هزینه آن نیز به طور میانگین 3500تومان می شود.

اگر یک کیلو آش یا حلیم را نیز به این سفره اضافه کنیم، براساس قیمت های مصوب اعلام شده ازسوی ستاد تنظیم بازار، هزینه یک کیلوگرم آش 20هزار تومان و هزینه هر کیلوگرم حلیم نیز 28هزار تومان است. همچنین قیمت مصوب یکی از غذاهای موردعلاقه مشهدی ها یعنی شله هر کیلوگرم، 32هزار تومان اعلام شده است.

برای تکمیل این سفره دو غذای دیگر را هم محاسبه کرده ایم. یک وعده کتلت 30هزار تومان و یک وعده کوکوی سیب زمینی 8000 تومان برای کامل شدن سفره افطار شما آب می خورد.

همچنین شما باید در هر وعده حداقل برای چهار عدد نان تافتون یارانه ای 1800تومان یا حداکثر برای سه عدد نان سنگک ساده نیمه یارانه ای 4200تومان بپردازید.

اگر فقط نان و پنیر و سبزی با یک کیلو آش را برای سفره افطارتان انتخاب کنید، حداقل هزینه افطار شما 36هزار تومان خواهد شد.

بررسی هزینه دیگر مخلفات سفره افطاری

اما سفره افطار ماه رمضان چند قلم پرطرفدار دارد. خرما یکی از محصولاتی است که مصرف آن در این ماه افزایش می یابد. براساس بررسی های میدانی، قیمت هر کیلو خرمای مضافتی حدود 45هزار تومان و قیمت هر کیلو رطب حدود 70هزار تومان است. اگر هرکدام از اعضای خانواده شما دو عدد خرما مصرف کنند، به طور متوسط هزینه شما در هر وعده 5500 تا 8500تومان خواهد شد.

زولبیا و بامیه یکی دیگر از اقلام پرطرفدار سفره های ماه رمضان است. اکنون قیمت هر کیلو زولبیاوبامیه 48هزار تومان است که آن هم حداکثر خوراک یک هفته خانواده شما می شود.

هزینه نوشیدنی در سفره سحر و افطار چقدر است؟

بد نیست درکنار این غذاها به هزینه چند نوشیدنی نیز اشاره کنیم. اگر هرکدام از اعضای خانواده درمجموع سه استکان چای نسبتامرغوب بنوشند، هزینه آن در هر روز حدود 3500تومان خواهد بود. همچنین هزینه یک بسته شیر پاکتی نایلونی یک لیتری 5400تومان و هزینه یک پارچ شربت خاکشیر ساده 4000تومان می شود.

حالا اگر شما از مخلفات و نوشیدنی های دیگر فاکتور بگیرید و فقط چای و خرما میل کنید، هزینه روزانه شما 10هزار تومان خواهد شد.

حداقل هزینه یک وعده سحری و افطاری چقدر است؟

حداقل هزینه یک وعده سحری و افطاری چقدر است؟
حداقل هزینه یک وعده سحری و افطاری چقدر است؟

 

همان طور که مشخص است، حداقل هزینه مجموع یک وعده سحری و افطاری حدود 83هزار تومان است که متوسط هزینه ماهیانه آن 2میلیون و490هزار تومان می شود. باتوجه به اینکه آخرین نرخ تورم نقطه ای اعلام شده توسط مرکز آمار به میزان 7/48درصد است، می توان گفت به طور میانگین هزینه یک خانواده چهارنفره در رمضان سال قبل، یک میلیون و675هزار تومان بوده است.

طبق محاسبات ما، دست کم هزینه این خانواده برای داشتن سفره سحری و افطاری متوسط در ماه رمضان، 2میلیون و490هزار تومان خواهد بود که باتوجه به پایه حقوق 2میلیون و744هزار تومانی کارگران، 91درصد از آن فقط صرف افطار و سحر این قشر خواهد شد.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: الهام خلیلی خو