دوشنبه, ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ ۱۶:۲۱

گزارش بازار بورس در 23 فروردین 1400+پیش بینی روز بعد

گزارش بازار بورس در 23 فروردین 1400+پیش بینی روز بعد
در پایان معاملات امروز شاخص کل با افت بیش از 4 هزار واحدی به رقم یک میلیون و 226 هزار واحدی رسید.

به گزارش تیتربرتر؛ در پایان معاملات امروز شاخص کل با افت 4 هزار و 857 واحدی به رقم یک میلیون و 226 هزار واحدی رسید. شاخص کل هم وزن با افت  673 واحدی به رقم 434 هزار و 697 واحدی رسید.

در بورس امروز چه گذشت؟

 شاخص قیمت (هم وزن) اامروز با افت 438 واحدی به رقم 283 هزار و 127 واحد رسید و شاخص سهام آزاد شناور 6337 واحد افت داشت و به سطح یک میلیون و 738 واحدی رسید.

در پایان معاملات امروز نمادهای برکت، خودرو، شستا، شپنا، فملی، فولاد و اپال  پر تراکنش های بازار بودند. نمادهای فارس، فملی، شستا، نوری، فولاد، شپنا و وغدیر بیشترین تاثیر را در روند شاخص کل بورس داشتند.

همچنین نمادهای برکت، کمند، پالایش، کیان، دارایکم و شپنا بیشترین ارزش معاملات را در بورس اوراق بهاداراز آن خود کردند و همچنین  نمادهای شیتا، افران، تاصیگو، فنورد، صنفت 312، نوری و کمند از پر تقاضا ترین های بازار بودند.

در پایان معاملات فرابورس نیز شاخص کل بیش از 24 واحد رشد داشت و به رقم 17 هزار و 796 واحد رسید نماد‌های پیزد، شگویا، آریا، بگیلان، بپیوند، صبا و وهور از پر تراکنش های بازار بودند.

تحلیل بازار بورس در هفته چهارم فروردین 1400

تحلیل بازار بورس در هفته چهارم فروردین 1400
تحلیل بازار بورس در هفته چهارم فروردین 1400

 

 بازار سهام در روز دوم دوباره با ریزش شاخص که با صف‌ها فروش همراه شد، گام به میانه هفته گذاشته است. آنچه از تحلیل رفتار بورس بازان قابل‌درک است این است که این شرایط می‌تواند هم هشداردهنده باشد و هم اینکه خوش‌بینانه باشد.

از دید تکنیکالیست‌ها البته نشانه‌های مثبت در بازار دیده می‌شود اما با این وصف همچنان در برابر رفتار بورس بازان که با سلب اعتماد آنان از بازار همگام و همسو شده است، نمی‌توان چندان با منطق به تحلیل پرداخت. با این وصف سهامداران اسیر رفتارهای هیجانی بورس بازان به‌عنوان مسئولیت فردی بازیگران و تصمیمات نابجای سیاست‌گذاران هستند و تداوم این شرایط نمی‌تواند چندان برای دورنمای بازار مطلوب باشد.

با این شرایط است که توصیه فعالان بازار سرمایه به سیاست‌گذار، اعمال سیاست‌ها در راستای کاهش سطح فرسایشی بی‌اعتمادی و رفع تمامی محدودیت‌ها بر سر معامله در دو سوی عرضه و تقاضاست زیرا که ذات بورس در مقام بازار عرضه و تقاضا به‌دوراز محدودیت است؛ در غیراینصورت سیگنال‌های اشتباه می‌تواند سرمایه‌گذاران را به‌اشتباه بیندازد. با این تصور، ناظران روزهای آینده را در دو طیف خوش‌بینان بازگشت بازار و بدبینان به تداوم شرایط فعلی چارچوب‌بندی کرده‌اند.

مطالب مرتبط:

ارزش سهام عدالت امروز 23 فروردین 1400

در پایان امروز ارزش سهام عدالت به 8 میلیون و 178 هزار تومان رسید و در مقایسه با روز گذشته 0.7 درصد معادل 59 هزار تومان کاهش یافت. با این اوصاف، ارزش 60 درصد قابل فروش سبد 532 هزار تومانی سهام عدالت در حدود 4 میلیون و 907 هزار تومان خواهد شد.

بورس سال 1400 به کدام سمت می رود؟

بازار امروز نشانه‌های مثبتی از خود به نمایش گذاشت، هرچند که در دقایق پایانی دوباره روند ریزش بازگشت. با این حال، می‌توان تغییرات امروز را مثبت قلمداد کرد و امیدوار بود که فردا بازار متعادل‌تر با صف‌های فروش کمتر و ریزش کمتر شاخص را شاهد باشیم. با این حال، نمی‌توان با اطمینان اعلام کرد که این روند ادامه دار خواهد بود و در نهایت به رشد بازار منجر خواهد شد.

امیرحسین واعظ، کارشناس بازار سرمایه نیز پیش بینی کرد: حجم و ارزش معاملات در پایین‌ترین میزان از ابتدای سال 99 است، 80 درصد نمادهای بازار سرمایه در صف فروش قرار دارد و شاخص کل بورس هم هرروز افت چند هزار واحدی را تجربه می‌کند.  این تصویر بازار سرمایه در هفته‌های گذشته بوده است، تصویری که این هفته هم تکرار می‌شود.

از همان زمان پیش گشایش سفارش‌های فروش بانظم و ترتیب پشت سر یکدیگر در سامانه ثبت می‌شود و در مقابل تقاضای خرید اندکی وجود دارد. درنتیجه با توجه به پر نشدن حجم‌مبنا، قیمت سهام  تغییر خاصی نمی‌کند. این دور باطل هم هرروز تکرار می‌شود.  اگر سهامداران چند روز بازار را دنبال نکنند، چیز خاصی را از دست نخواهند داد!

چقدر باید تحمل کرد تا بورس رشد کند؟

ابراهیم جباری،  کارشناس بازار سرمایه پیش بینی کرد: بازار شنبه و یکشنبه دیگری را نیز با افت شدید شاخص وصف‌های سنگین فروش سپری کرد. اما در بازار نشانه‌های مثبتی نیز دیده می‌شود. در نمودار شاخص کل چند نشانه برگشت دیده می‌شود. اولین حمایت نزدیک ۱۲۴۰ هزار‌ است که در آن محدوده کیجون سن فلت( یک میانگین 26 روزه) شده است.

طبیعتاً کیجون سن فلت (تخت) کندل ها را به سمت خود جذب می‌کند اما زمانی هم که کندل ها به آن برسند به‌عنوان یک حمایت قوی عمل میکند که در حال حاضر شاهد این هستیم که فردا شاخص کل با این خط برخورد خواهد کرد و باید منتظر تعدیل روند بازار باشیم.

اما در صورت شکست این حمایت، باید منتظر شاخص ۱۲۰۰ باشیم. که در آنجا چندین بار تنکنسن و کیجونسن فلت شده و یک حمایت استاتیک قوی را تشکیل داده اند. شاید در هفته جاری شاخص هم‌وزن تغییرات چشمگیری داشته باشد که در آن صورت میتوان منتظر حرکات عمیق شاخص کل در هفته آتی نیز بود.

پیش بینی بورس در 24 فروردین 1400

پیش بینی بورس در 24 فروردین 1400
پیش بینی بورس در 24 فروردین 1400

 

ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس فردا سه‌شنبه ۲۴ فروردین ماه را اینگونه پیش بینی می‌کند: روز دوشنبه ۲۳ فروردین ماه معاملات بازار سهام با کمی تغییر روند خود را آغاز کرد، برخی از سهم‌ها که مدت‌ها در صف فروش بودند آزاد شدند و برخی حتی به دامنه مثبت هم رسیدند.

در واقع انتظار می‌رفت سال ۱۴۰۰ سال خوبی برای بازار سهام باشد که از ابتدای سال وضعیت خوب نبود و وضعیت این بازار حتی نسبت به سال ۱۳۹۹ وخیم‌تر نیز شده بود.

به هر روی امروز کمی وضعیت بهتر شد، اگر تا فردا خبر سیاسی خاصی منتشر نشده و شاهد اتفاق سیاسی اقتصادی خاصی نباشیم این احتمال وجود دارد که بازار بتواند خودش را مجدد احیا کند.

خبری مبنی بر اینکه هلدینگ‌های سرمایه گذاری با فروش اوراق می‌توانند از سهام‌های زیر مجموعه خود حمایت کنند، منتشر شده است، این خبر به این معنا است که این هلدینگ‌ها می‌توانند در فرابورس و بازار بدهی اوراق بدهی منتشر کنند و با پول حاصل از آن به تثبیت بازار کمک کنند.

اگر این خبر عملی شود می‌تواند کمی به بهبود روند بورس کمک کنند اما بهتر است این کار سریع‌تر انجام شود.

با توجه به این موضوع که انتخابات نیز پیش رو است همین موضوع می‌تواند محرک رشد قیمت‌ها در بازار سهام باشد که در آینده به تفصیل در رابطه با آن گفته خواهد شد.

پیش بینی می‌شود بازار فردا متعادل و به سمت مثبت باشد.

آنچه دیگران می خوانند:

گزارش از علی اکبر رضایی