دوشنبه, ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ ۰۷:۲۸
آغاز سفر سه روزه نخست‌وزیر کره جنوبی به ایران از 22 فروردین ماه 1400

پشت پرده سفر نخست وزیر کره‌جنوبی به ایران چیست؟

آغاز سفر سه روزه نخست‌وزیر کره جنوبی به ایران از 22 فروردین ماه 1400
نخست‌وزیر کره جنوبی در سفر سه‌ روزه خود به ایران با برخی از مقامات کشورمان دیدار و رایزنی خواهد کرد.

به گزارش تیتربرتر؛ نخست‌وزیر کره جنوبی در ادامه سفر منطقه‌ای خود روز گذشته وارد تهران شد و در مجموعه سعد‌آباد مورد استقبال معاون اول رئیس جمهور قرار گرفت. اسحاق جهانگیری پس از استقبال از کیون مذاکرات خصوصی خود را با وی آغاز کرد.

نخست‌وزیر کره جنوبی در مسیر سفر به ایران گفته است؛ این سفر اولین سفر یک نخست‌وزیر کره جنوبی به کشوری در خاورمیانه پس از ۴۴ سال است.

برنامه سفر نخست وزیر کره جنوبی به ایران

برنامه سفر نخست وزیر کره جنوبی به ایران
برنامه سفر نخست وزیر کره جنوبی به ایران

 

 «چانگ سیه کیون» نخست‌وزیر کره‌جنوبی، در این سفر سه روز با معاون اول رئیس‌جمهوری، رئیس مجلس شورای اسلامی و علی لاریجانی، مشاور مقام معظم رهبری دیدار کند.

چانگ سیه کیون با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری هم دیدار خواهد کرد. موضوع اصلی گفت‌وگوی این دیدارها بهبود روابط تهران-سئول خواهد بود. همچنین قرار است نخست‌وزیر کره‌جنوبی با مقامات شرکت‌های این کشور ازجمله سامسونگ الکترونیک، ال‌جی الکترونیکس و شرکت اس‌کای نتورک که در ایران فعالیت می‌کنند، دیدار کند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پیش‌تر گفته بود که نخست‌وزیر کره‌جنوبی در روزهای 22 و 23 فروردین‌ماه برای دیدار با مقامات ایرانی و گفتگو درباره موضوع‌های دوجانبه ازجمله محدودیت‌های غیرقانونی ایجادشده برای دسترسی به منابع بانک مرکزی در این کشور به تهران سفر خواهد کرد.

مطالب مرتبط:

 پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی آزاد می‌شود؟

 پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی آزاد می‌شود؟
پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی آزاد می‌شود؟

 

در این سفر که با پیشنهاد دولت کره جنوبی انجام می‌گیرد، مقامات دو کشور در ارتباط با روابط دوجانبه و بین‌المللی رایزنی خواهند کرد و همان‌طور که پیش‌بینی می‌شود، یکی از اصلی‌ترین موضوعات رایزنی بین مقامات ایران و کره بحث «آزاد شدن پول‌های بلوکه شده» ایران در کره جنوبی است.

تاکنون مقامات کره جنوبی در ارتباط با آزادشدن این پول‌ها اظهارات و وعده‌های مختلفی را مطرح کرده‌اند؛ ولی در عرصه عمل شاهد اتفاق چندانی نبوده‌ایم و اکنون این موضوع (پول‌های بلوکه‌شده ایران از سوی کره) و عدم انجام اقدامات عملی از سوی دولت کره برای آزادسازی آن، روابط دوجانبه را تحت تاثیر خود قرار داده است.

چنان‌که به نوعی می‌توان گفت در حال حاضر روابط دو کشور، در گروگان بی‌عملی کره جنوبی در این زمینه قرار گرفته است و این انتظار وجود دارد که چونگ سی کیون در این سفر با راهکاری عملی که مورد قبول دوطرف باشد، برای آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده کشورمان به تهران آمده باشد.

مقامات کره‌ای در طول سال‌های اخیر، به بهانه تحریم‌های آمریکا و نوع رابطه‌ای که این دو کشور با یکدیگر دارند، از آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران خودداری کرده و تحقق این امر را منوط به چراغ سبز آمریکا کرده‌اند؛ درحالی‌که به نظر می‌رسد کره‌ای‌ها باید به این نتیجه برسند که راهکار برای حل این موضوع راهکار آمریکایی نیست و دو کشور باید براساس ابتکارات به راهی برای حل این موضوع دست یابند؛ چنان‌که ایران نیز پیشنهادهای مشخصی را در این ارتباط به طرف‌های کره‌ای ارائه کرده است.

مبلغ پول های بلوکه شده ایران در کره چقدر است؟

ایران و کره جنوبی حدود ۶۰ سال روابط دوستانه‌ای را تجربه کرده‌اند که در چند سال اخیر به‌خصوص بعد از خروج آمریکا از برجام با پیروی شرکت‌ها و بانک‌های کره‌ای از تحریم‌های آمریکا، این روابط دچار چالش جدی شده است.

همان‌طور که اشاره شد، یکی از چالش‌های عمده «پول‌های بلوکه‌شده» مردم ایران در کره جنوبی است؛ پولی که گفته می‌شود بالغ بر ۷میلیارد دلار است و قطعا ‌آزادسازی آن می‌تواند تاثیر نسبتا عمده‌ای در وضعیت اقتصادی ایران داشته باشد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز قبلا گفته بود چونگ سی کیون در دیدار خود از ایران درباره موضوع «محدودیت‌های غیرقانونی ایجادشده برای دسترسی به منابع بانک مرکزی در این کشور» صحبت خواهد کرد.

کره جنوبی بارها اعلام کرده بود که برای پرداخت بدهی خود به ایران آماده است، اما به خاطر تحریم‌های ایالات متحده علیه فعالیت‌های مالی و بانکی ایران، قادر به این کار نیست.

بر این اساس یکی از موضوع‌های اصلی مورد گفت‌وگو در سفر نخست‌وزیر کره‌جنوبی، چگونگی آزادسازی پول بلوکه‌شده ایران است. قرار است یک‌میلیارد دلار از این بدهی به‌صورت نقدی پرداخت شود.

مهمترین موضوع سفر نخست وزیر کره جنوبی به ایران

مهمترین موضوع سفر نخست وزیر کره جنوبی به ایران
مهمترین موضوع سفر نخست وزیر کره جنوبی به ایران

 

اگرچه به‌صورت رسمی اعلام نشده است، اما به نظر می‌رسد که مهم‌ترین موضوع سفر نخست وزیر کره‌جنوبی به ایران، بحث درخصوص آزادسازی منابع ارزی در این کشور است. با توجه به همکاری‌های اخیر بین ایران و کره‌جنوبی و مذاکرات به وقوع پیوسته بین مسوولان ایرانی و کره‌ای انتظار می‌رود این منابع در آینده‌ای نزدیک وارد کشور شوند.

این موضوع زمانی تقویت می‌شود که گفت‌وگو‌های برجامی از سر گرفته شده و با توجه به حساسیت موضوع، اولین اقدام از طرف مقابل به منظور اعتمادسازی و نشان دادن حسن نیت می‌تواند در گام اول آزاد سازی منابع بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی باشد.

اگر ایران بتواند به منابع ارزی خود در خارج از کشور دسترسی داشته باشد می‌تواند ابتکار عمل را در بازار ارز در دست گرفته و جلوی نوسان‌‌های کوتاه‌مدت در این بازار را بگیرد. در این بین با آزادسازی منابع ایران در کره می‌توان نتیجه گرفت که ایران بتواند بازار ارز را مدیریت کند.

حال باید دید که آزاد سازی یک میلیارد دلار منابع ایرانی در کره‌جنوبی به کجا می‌رسد تا بتوان به تصویر مشخص‌تری از تاثیر منابع آزاد شده بر اقتصاد ایران پیدا کرد. البته رئیس‌کل بانک مرکزی بارها تایید کرده که این منابع متعلق به بانک مرکزی بوده و دولت معادل ریالی این منابع را پیش تر دریافت کرده است.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: الهام خلیلی خو