یکشنبه, ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ ۲۱:۲۹

فیلم| اعلام مبلغ بسته معیشتی ماه رمضان 1400

فیلم| اعلام مبلغ بسته معیشتی ماه رمضان 1400
۶۰ میلیون نفر حمایت معیشتی رمضان می‌گیرند.

به گزارش تیتربرتر؛ پرداخت بسته حمایتی ۲۵۰۰ میلیارد تومانی ماه رمضان ابلاغ شد. ستاد ملی مقابله با کرونا مصوبه پرداخت مبلغ ۲۵ هزار میلیارد ریال به ۶۰ میلیون نفر افراد مشمول طرح معیشتی خانوارها در ماه مبارک رمضان را ابلاغ کرد.

مبلغ کمک معیشتی ماه رمضان در سال 1400

مبلغ کمک معیشتی ماه رمضان در سال 1400
مبلغ کمک معیشتی ماه رمضان در سال 1400

 

تاکنون مبلغ دقیق این کمک معیشتی اعلام نشده اما اگر با کمک معیشتی قبل برابری کند اعضای کمیته امداد و سایر نهادهای حمایتی از جمله افرادی هستند که یارانه 120هزار تومان دریافت می کنند و باقی یارانه 100هزار تومانی دریافت خواهند کرد.

زمان پرداخت یارانه کمک معیشتی ماه رمضان 1400

به گفته رئیس جمهور در ابتدای ماه رمضان پرداخت می شود یعنی احتمالا 25 فروردین این پول واریز می شود.

تعداد خانوارهای دریافت کننده یارانه کمک معیشتی ماه رمضان 1400

مصوبه بسته حمایت معیشتی ماه مبارک رمضان با توجه به آثار اقتصادی شیوع کرونا در معیشت اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر است و طبق این مصوبه به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اجازه داده می‌شود به ۶۰ میلیون نفر افراد مشمول طرح معیشتی خانوارها بر اساس فهرستی که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط اعلام می‌شود، مبلغ ۲۵هزار میلیارد ریال در ابتدای ماه مبارک رمضان پرداخت کند.

منابع مورد نیاز از طریق تسعیر بخشی از منابع ارزی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تامین و به همان میزان سقف ردیف (۱۰) جدول تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور افزایش می‌یابد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری، هفته گذشته در جلسه هیات دولت از پرداخت یارانه کمک معیشتی به ۶۰ میلون نفر خبر داد.  بنا به گفته رییس جمهوری بسته حمایت معیشتی ماه رمضان به ۶۰ میلون نفر تعلق می‌گیرد.

یارانه کمک معیشتی ماه رمضان 1400 شامل چه کسانی نمی شود؟

یارانه کمک معیشتی ماه رمضان 1400 شامل چه کسانی نمی شود؟
یارانه کمک معیشتی ماه رمضان 1400 شامل چه کسانی نمی شود؟

 

همچنین خانوارهایی بسته حمایت معیشتی دریافت می‌کنند که دارای واحد مسکونی، شغل و خودرو به طور همزمان نباشند یا خانوارهای دارای دو واحد ملکی و همچنین خانوارهایی که ارزش ملک آنها در تهران و کلان‌شهرها ۱۲ میلیارد ریال و در سایر شهرستان‌ها ۹ میلیارد ریال باشد، مشمول دریافت یارانه معیشتی نیستند.

همچنین خانوارهایی که دارای خودروی سواری به ارزش بیش از سه میلیارد ریال یا خودرو عمومی یا ارزش بیش از چهار میلیارد ریال باشند، بسته معیشتی تعلق نمی‌گیرد.

کارفرمایان دارای بیش از سه بیمه پرداز، خانوارهای دارای بیش از سه سفر خارجی غیر زیارتی و گیرندگان تسهیلات بانکی به مبلغ بیش از سه میلیارد ریال که در حال بازپرداخت اقساط باشند مشمول این کمک‌ها نیستند.

میزان درآمد یکی دیگر از شاخص‌ها برای پرداخت سبد حمایت معیشتی است. بر اساس این شاخص حداقل درآمد ماهانه خانواده یک‌نفره باید چهار میلیون، خانواده دو نفره پنج میلیون، خانواده سه نفره ۶ میلیون و خانواده چهار نفره هفت میلیون و خانواده پنج نفر و بیشتر هشت میلیون تومان باشد.

یارانه معیشتی و یارانه نقدی تنها یارانه‌هایی هستند که در سال1400 پرداخت خواهند شد.

مطالب مرتبط:

سرنوشت یارانه نقدی در سال 1400 

سرنوشت یارانه نقدی در سال 1400 
سرنوشت یارانه نقدی در سال 1400 

 

اولین یارانه نقدی در اواخر دهه80 پرداخت شد و تاکنون نیز ادامه دارد. با وجود اینکه بیش از ده سال از پرداخت اولین یارانه نقدی می‌گذرد، مبلغ آن هنوز تغییری نداشته و همان 45هزار و 500تومانی است که در اولین مرحله پرداخت شد. با توجه به تورم‌های یک دهه گذشته، این میزان یارانه نقدی قدرت خرید خود را از دست داده‌است و عملاً اثرگذاری قابل توجهی بر معیشت خانوارها ندارد.

قدرت خرید نقدی طی این سال‌ها بیش از 88درصد کاهش یافته‌است؛ به بیان دیگر اگر بخواهیم قدرت خرید 45 هزار و 500 تومان آذر ماه 1389 را به خانوار بدهیم، باید یارانه نقدی به بیش از 390هزار تومان در پایان اسفند ماه 1399 افزایش یابد. نمودار زیر قدرت یارانه نقدی را طی این سال‌ها نشان می‌دهد:

البته این تنها ایراد یارانه نقدی نیست؛ یکی از اساسی‌ترین انتقادات به این طرح دامنه مشمولان یارانه است. به بیان دیگر، بسیاری از خانوارها که جزو دهک‌های بالای درآمدی هستند نیز هر ماه یارانه دریافت می‌کنند. با توجه به هدف اصلی یارانه‌ها که همان کمک به اقشار ضعیف جامعه و برقراری عدالت اجتماعی است، این موضوع با ماهیت آن کاملاً در تضاد است.

هر ساله هنگام بررسی لایحه بودجه دو بحث در مورد یارانه نقدی مطرح می‌شود؛ یکی افزایش مبلغ یارانه و دیگری حذف دهک‌های پردرآمد. امسال نیز طبق روال گذشته، این مباحث دوباره مطرح شد و البته نتیجه نیز همانند سال‌های گذشته تغییری پیدا نکرد و یارانه نقدی همان 45هزار و 500 باقی ماند. البته امسال یک تغییر نسبت به سال‌های گذشته داشت. هر سال در قانون بودجه دولت مکلف به حذف پردرآمدها از لیست یارانه بگیران می‌شد.

هر چند هیچ اقدام عملی در این خصوص صورت نمی‌گرفت، با این وجود دولت بر روی کاغذ ملزم به این کار بود. در بودجه1400 این الزام نیز حذف شد و دولت تکلیفی برای حذف دهک‌های پر درآمد نخواهد داشت تا روال معیوب پرداخت یارانه بدون هیچ اصلاحی ادامه داشته باشد.

هفدهمین مرحله از این یارانه نیز به عنوان اولین یارانه معیشتی سال1400 در دهم فروردین ماه واریز شد و مرحله هجدهم آن در اردیبهشت ماه امسال اجرایی خواهد شد.

گفتنی است که مبلغ این یارانه بین 55 تا 205هزار تومان متغیر خواهد بود؛ بدین صورت که خانوارهای یک نفره 55هزار تومان، خانوارهای دو نفره 103هزار تومان، خانوارهای سه نفره 138هزار تومان، خانوارهای چهار نفره 172هزار تومان و خانوارهای پنج نفره 205هزار تومان یارانه دریافت می‌کنند.

کدام یارانه در سال 1400 دیگر پرداخت نمی شود؟

یارانه معیشتی کرونا برای اولین بار در آذر ماه 1399 پرداخت و مقرر شد تا پایان سال گذشته ادامه یابد؛ این یارانه معیشتی در راستای حمایت از اقشار آسیب‌دیده از کرونا اجرایی شد. یارانه‌ای که حواشی و اعتراضات زیادی را نیز با خود به دنبال داشت و بسیاری معتقد بودند با وجود نیازمند بودن، مشمول یارانه معیشتی کرونا نشدند.

یارانه معیشتی کرونا، در مبالغ 100 و 120هزار تومانی تصویب شده‌بود؛ اعضای کمیته امداد و سایر نهادهای حمایتی از جمله افرادی بودند که یارانه 120هزار تومان دریافت کردند و یارانه 100هزار تومانی نیز به افرادی که دارای شرایطی چون بیمه پرداز نبودن، نداشتن درآمد ثابت، شاخص‌های پایین درآمدی و... بودند تعلق می‌گرفت؛ شروطی که بسیاری از نیارمندان را از چرخه دریافت این یارانه حذف می‌کرد و بار دیگر خلع یک سیستم جامع اطلاعاتی را بیش از گذشته آشکار کرد. آخرین مرحله از این یارانه نیز در اواخر اسفند ماه سال گذشته به حساب سرپرست خانوارها واریز شد.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی