یکشنبه, ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ ۱۹:۴۵

جزئیات وقوع حادثه‌ در تاسیسات اتمی نطنز در 22 فروردین 1400

جزئیات وقوع حادثه‌ در تاسیسات اتمی نطنز در 22 فروردین 1400
کمالوندی از وقوع حادثه در شبکه برق تاسیسات نطنز خبر داد و گفت: صدمات انسانی و آلودگی به دنبال نداشته است. ۱۳ تیر ماه ۱۳۹۹ نیز مرکز مونتاژ سانتریفیوژها در محوطه باز سایت نطنز دچار حادثه شد.

به گزارش تیتربرتر؛ سخنگوی سازمان انرژی اتمی از وقوع حادثه‌ در بامداد امروز (یکشنبه) در بخشی از شبکه توزیع برق تاسیسات غنی سازی نطنز خبر داد و گفت: خوشبختانه این حادثه صدمات انسانی و آلودگی به دنبال نداشته و علل آن در دست بررسی است.

بررسی حادثه‌ در تاسیسات اتمی نطنز 

بررسی حادثه‌ در تاسیسات اتمی نطنز 
بررسی حادثه‌ در تاسیسات اتمی نطنز 

 

بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی  از وقوع حادثه‌‌ای بامداد امروز (یکشنبه 22 فروردین 1400) در بخشی

از شبکه برق تاسیسات غنی سازی شهید احمدی روشن نطنز خبر داد، این حادثه آلودگی و صدمات انسانی نداشته است، وی گفت که خوشبختانه این حادثه صدمات انسانی و آلودگی به دنبال نداشته است.

کمالوندی افزود: علل حادثه در دست بررسی است و متعاقبا اطلاعات تکمیلی اعلام خواهد شد.

۱۳ تیر ماه ۱۳۹۹ نیز مرکز مونتاژ سانتریفیوژها در محوطه باز سایت نطنز دچار حادثه شد.  

حادثه‌ در تاسیسات اتمی نطنز از زبان رئیس سازمان انرژی اتمی

حادثه‌ در تاسیسات اتمی نطنز از زبان رئیس سازمان انرژی اتمی
حادثه‌ در تاسیسات اتمی نطنز از زبان رئیس سازمان انرژی اتمی

 

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی شب گذشته (شنبه) در گفت‌وگویی تلویزیونی با اشاره به مرکز مونتاژ سانتریفیوژهای نسل جدید که روز گذشته در پانزدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای افتتاح شد، اظهار داشت: سالن مونتاژ سانتریفیوژ ما را دشمن چند ماه پیش منفجر کرد، ولی باز نایستادیم و سالنی را که جبران کننده سالن از دست رفته است به صورت موقت برپا کردیم. الان در دل کوه و نزدیک نطنز شبانه روز در حال کار هستیم که سالن‌های حساس را به دل کوه می‌بریم و امیدواریم سالن‌های مورد نظر سال آینده در دل کوه آماده شود و این تاسیسات را به آنجا منتقل کنیم.  

روز گذشته (شنبه) ۲۱ فروردین ماه در پانزدهمین بزرگداشت روز ملی فناوری هسته‌ای، با دستور رئیس‌جمهور گازدهی به ماشین‌های نسل جدید سانتریفیوژ در مجتمع غنی‌سازی نطنز انجام و هم‌چنین تست مکانیکی سانتریفیوژ IR-9 آغاز شد و مرکز مونتاژ سانتریفیوژهای نسل جدید هم مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

مطالب مرتبط:

واکنش ها به حادثه نطنز

ادعای اسراییل در مورد حادثه نطنز

ادعای اسراییل در مورد حادثه نطنز
ادعای اسراییل در مورد حادثه نطنز

 

رسانه‌های اسرائیل مدعی دست داشتن این کشور در حادثه تاسیسات هسته‌ای نطنز شدند.

رسانه‌های اسرائیلی مدعی شدند: اختلال در شبکه توزیع برق تاسیسات هسته‌ای نطنز در ایران در نتیجه حمله سایبری اسرائیل بوده است. این ادعا هنوز از ظرف ایران تائید نشده است.

«موشه یعلون» وزیر دفاع سابق رژیم صهیونیستی درباره حادثه رخ داده در برق تاسیسات نطنز در توئیتی به مقامات این رژیم هشدار داده و نوشته است: «امیدوارم از مقامات کسی ذوق زده نشود و مسئولیت این کار را به عهده نگیرد»!

واکنش محمدصالح جوکار نماینده یزد به حادثه نطنز

واکنش محمدصالح جوکار نماینده یزد به حادثه نطنز
واکنش محمدصالح جوکار نماینده یزد به حادثه نطنز

 

محمدصالح جوکار، نماینده مردم یزد در مجلس گفت: امروز دوباره شاهد حادثه‌ای در تاسیسات نطنز بودیم و همزمان تیم مذاکره کننده ما در وین در حال مذاکره است.

محمدصالح جوکار در نشست علنی امروز (یکشنبه ۲۲ فروردین) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خطاب به هیات مذاکره کننده با گروه ۱+۴ گفت: امروز دوباره شاهد حادثه ای در تاسیسات نطنز بودیم و همزمان تیم مذاکره کننده ما در وین در حال مذاکره است. باز اعتماد دیگر و باز ضربه و خیانتی دیگر!

نماینده مردم یزد با اشاره به اینکه همزمان که تیم مذاکره کننده ما با گروه ۱+۴ در قالب برجام در حال مذاکره هستند، در تاسیسات نطنز حادثه ای رخ داد، نتیجه گیری این حادثه با لبخند، خنجر زدن است، ادامه داد: آیا تجربه برجام کافی نیست؟ دولت باید سیاست های کلی نظام و رهنمودهای مقام معظم رهبری را در دستور کار قرار دهد و از این سیاست ها کوتاه نیاید. اصل بحث برداشته شدن تحریم های ظالمانه و راستی آزمایی دقیق است.

وی با بیان اینکه راستی آزمایی خط قرمز ما است و هیچکس حق ندارد از آن عبور کند، بیان کرد: در برجام امتیازاتی داده شد و امروز با پشتیبانی قدرت منطقه ای، انقلاب و نظام باید مطالبات مردم پیگیری شود.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در آستانه ماه مبارک رمضان چرا کالاهای اساسی کمیاب و گران هستند؟ چرا دولت نمی تواند توزیع را مدیریت کند؟ عنوان کرد: شبکه توزیع ناسالم بیشترین ضربه را به مردم وارد کرده است. وزیران جهاد کشاورزی و صمت هر چه سریعتر باید مشکلات مردم را پیگیری کنند. مردم به خاطر اسلام و انقلاب ایستادگی کرده اند.

گفتنی است علی نیکزاد ثمرین که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، در پاسخ به این تذکر جوکار گفت: تذکر شما وارد است و امروز نیز در این خصوص نشستی برگزار می شود. نمی توان با نگاه به بیرون مشکلات درون کشور را حل کرد. باید با تولید قدرت، اقتدار مردم را حفظ کنیم.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی