چهارشنبه, ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ ۱۶:۰۸

گزارش بازار بورس در 18 فروردین 1400+پیش بینی

گزارش بازار بورس در 18 فروردین 1400+پیش بینی
بازار بورس امروز با افت 10 هزار واحدی شاخص کل به پایان رسید.

به گزارش تیتربرتر؛ در پایان معاملات امروز شاخص کل بورس با 10 هزار  و 889 واحد افت به عدد یک میلیون و 249 هزار واحدی رسید.همچنین شاخص کل بورس با معیار هم وزن امروز 1256 واحد افت کرد و به رقم 437 هزار و115 واحد رسید.

در بازار بورس امروز چه گذشت؟

شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) نیز با افت 2835 واحدی به رقم 325 هزار و 439 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 13458 واحد افت داشت و به سطح یک میلیون و 764 هزار واحد رسید.

ارزش بازار نیز به بیش از 4 میلیون و 994 هزار میلیارد تومان رسید.

در معاملات امروز بورس تهران، نمادهای معاملاتی فولاد، فملی، شستا، فارس ، کدما، شپنا و تاپیکو بیشترین تاثیر را در روند صعودی شاخص کل بورس داشتند و نمادهای شستا، فملی، خزامیا، اپال، کدما ، امین و بوعلی از پر تراکنش های بازار بودند.

 در پایان معاملات شاخص فرابورس نیز شاخص کل بیش از 7.97 واحد افزایش یافته و به رقم 17 هزار و 924 واحد رسید و نمادهای  بپیوند، آریا، بگیلان، وهور، تسه9912 ، صبا و بکهنوج از پر تراکنش های بازار بودند.

تحلیل بورس در 18 فروردین 1400

تحلیل بورس در 18 فروردین 1400
تحلیل بورس در 18 فروردین 1400

 

شاخص بورس در جریان معاملات امروز در کانال یک میلیون و ۲۶۰ هزار واحد باقی ماند. شاخص کل امروز به دلیل برخی از حمایت‌ها با رشد همراه بود، اما با گذشت ساعتی از آغاز معاملات روند شاخص نزولی شد.

مهدی رضایتی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به نزول شاخص کل در چند روز گذشته توضیح داد: شاخص بازار با روند نزولی خود به مرحله‌ای رسیده بود که نیاز به حمایت داشت و باید به آن کاهش شاخص و قیمت‌ها واکنشی نشان می‌داد.

رضایتی به افزایش نرخ دلار و قیمت جهانی مس اشاره کرد و توضیح داد: با توجه به روز برگزاری جلسه برجام، نه تنها قیمت دلار کاهش نداشت، بلکه افزایش یافت. در جریان معاملات امروز با توجه به جلسه برجام و افزایش قیمت‌ها، پتانسیل‌هایی وجود داشت که بازار روند مثبتی را داشته باشد اما این اخبار هم تاثیری در روند معاملات نداشت.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه تاثیر اصلی برگزاری جلسه برجام در قیمت دلار بود تا روند بازار، اظهار کرد: نرخ دلار امروز افزایش پیدا کرد اما در روند بازار تاثیری نداشت و با توجه به وجود صف‌های فروش در تعداد زیادی از نمادها روند نزولی شاخص برگشت.

مهدی رضایتی با اشاره به اینکه احتمالا جلسه برجام نتیجه و خروجی مستقیمی ندارد توضیح داد: با توجه به تحرکات و شرایطی که در بازار دیده می‌شود، احتمالا روند معاملات بازار فردا در شرایط بهتری رقم می‌خورد و افزایش حجم معاملات را در پیش داریم.

او در پایان گفت: شاخص بازار در حال برگشت به کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار است و احتمالا روند نزولی شاخص ادامه دارد.

مطالب مرتبط:

پیش بینی بورس در هفته پایانی فروردین 1400

پیش بینی بورس در هفته پایانی فروردین 1400
پیش بینی بورس در هفته پایانی فروردین 1400

 

علیرضا عزیزالهی، کارشناس بازار سرمایه،آینده بورس را این چنین پیش بینی کردند: در ادامه افزایش تقاضایی که در انتها بازار روز گذشته شکل گرفت، روز سه شنبه نیز بازار در ابتدا با تقاضای خوبی شروع به کار کرد و باعث رشد حدود 4 هزار واحدی شاخص کل شد. ولی در ادامه بار دیگر عرضه ها شدت گرفت و باعث تشکیل صفوف فروش در کلیت بازار و افت حدود 2هزار واحدی شاخص کل شد.

اخبار نشست روز گذشته طرفین برجام در وین می‌تواند در این محدوده حساس نقش موثری حداقل برای معاملات چهارشنبه و هفته آینده بازار داشته باشد. ولی با توجه به پیش‌بینی‌ها از زمانبر بودن این مذاکرات به منظور حصول نتایج مد نظر طرفین، نمی‌توان مسیر مشخصی برای بازار در میان مدت متصور بود. پیش‌بینی می‌شود که تا حصول نتایج نهایی، روند کلی بازار مبهم و نوسانی باشد.

بورس چرا به این روز افتاده است؟

ابراهیم جباری، کارشناس بازار سرمایه، بورس را در پایان فروردین اینچنین پیش بینی کردند: از اولین روزهای وضعِ قانون دامنه نامتقارن اشاره کردیم که این قانون موجب سردرگمی می شود. همانطور که میبینیم اکثریت بازار سرمایه قفل در صف فروش است و طرف خرید از مرحله ترس نیز عبور کرده است؛ رمقی برای خرید و تحرک نمانده است. وضعِ قانون دامنه نامتقارن موجب شده است که برون رفت از فضای فعلی کمی پیچیده و راه حل های پیشنهادی با یکدیگر تزاحم پیدا کنند

اما چاره چیست؟ به نظر تحرک حقوقی ها برای ایجاد یک روند مثبت و توجه به سهام کوچکِ بازار، بهترین راه حل ممکن است. در چنین صورتی، زمانی که بازار یک روند مشخص گرفته باشد، تغییر دامنه نوسان نیز به نفع بازار تمام خواهد شد.

اما عده ای نیز مانند همیشه معطل اخبار توافق، وضعیت دلار، وضعیت انتخابات و ... هستند تا دست به سرمایه گذاری مجدد بزنند. در چند شب گذشته یکی از مسوولان ذیربط اشاراتی در خصوص بازگشت به توافق در سه شنبه آتی نمود. اما چه تضمینی برای برگشت به برجام وجود دارد؟

اینکه در زمان انتخابات و آن هم به این سرعت توافقات انجام شود شاید بیشتر شبیه یک شعار انتخاباتی باشد، و احیای برجام امری غیرواقعی به نظر برسد. مشکلی که در نوع تفکر و روانشناسی سهامداران وجود دارد این است که یک بار اخبار را پیش خور نموده و پس از رویداد آن نیز، واکنش های دیگری نشان می دهند.

و البته آفت دیگر نیز عمق تفکرات حزبی است، که موجب می شود تحرکات مختلف در بازار، روبروی یکدیگر قرار گرفته و سهامداران خرد را متضرر کند. توافق یا عدم توافق، هر کدام از این دو حاصل شود نباید فراموش کنیم که بورس ایران در زمان ۸ سال دفاع مقدس و جنگ و بمباران شهر ها نیز با همان شکل و شمایل سابق و سنتی در حال فعالیت بوده است. دیگر چه برسد به وضعیت تحریم و یا توافق در چند بند...

لیکن سهامداران باید با توجه به ذات بازار که صبر و تامل است اقدام به خرید و فروش نمایند. به هر روی، اکثر سهام بازار اصلاح عمیقی انجام داده اند و در این محدوده اقدام به فروش شاید خیلی منطقی نباشد بهترین انتخاب، ترسیم یک استراتژی شخصی است و نه همیشه حرکت در جهت بازار.

زمان پایان نوسان بورس در سال 1400

امیرحسین واعظ، کارشناس بازار سرمایه،نیز بازار بورس را برای هفته پایانی فروردین این چنین پیش بینی کرد: سبزپوشی یک ساعت ابتدایی بازار دیروز را باید دنباله‌روی تحرکات یک ساعت پایانی معاملات روز دوشنبه دانست. رنج مثبتی که در دقایق پایانی معاملات روز دوشنبه بر روی برخی نمادهای شاخص ساز دیده شد، روز سه شنبه  در ابتدای بازار  تکرار شد. اما روحیه محافظه‌کاری و سوگیری‌های ذهنی سهامداران نمی‌گذارد روند بورس صعودی شده یا حداقل ارزش معاملات رشد قابل قبولی داشته باشد.

در نتیجه اگرچه شاخص‌کل دیروز رشد چند هزار واحدی را در نیمه ابتدایی به ثبت رساند اما عرضه‌های سنگین دوباره نماگر بازار را قرمزپوش کرد. سال گذشته بورس در کانون توجه دولت بود اما اکنون به نظر نمی‌رسد بازار  سرمایه در اولویت اقدامات دولت در چهار ماه باقی مانده باشد. در نتیجه سهامداران نیز ترجیح می‌دهند تا زمان بهبود شرایط از معامله یا تزریق نقدینگی خودداری کنند.

آنچه دیگران می خوانند:

گزارش از علی اکبر رضایی