سه شنبه, ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ ۱۶:۰۹

گزارش بازار بورس در 17 فروردین 1400+پیش بینی روز بعد

گزارش بازار بورس در 17 فروردین 1400+پیش بینی روز بعد
شاخص بورس در 17 فروردین 1400 همچنان منفی باقی ماند.

به گزارش تیتربرتر؛ براساس معاملات امروز بیش از سه میلیارد و ۵۳۱ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۵۵ هزار و ۸۱۳ میلیارد ریال داد و ستد شد.

در بورس امروز چه گذشت؟

همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۶۰۶ واحد کاهش به ۴۳۸ هزار و ۳۷۰ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۳۹۵ واحد افت به ۲۸۵ هزار و ۶۰۰ واحد رسیدند.

شاخص بازار اول ۲ هزار و ۴۸۲ واحد و شاخص بازار دوم ۲۳۱ واحد کاهش داشتند.

علاوه بر این در بین همه نمادها، نماد معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با ۸۳۳ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) با ۴۶۲ واحد، پالایش نفت تهران (شتران) با ۳۵۶ واحد، آلومینیوم ایران (فایرا) با ۲۳۳ واحد، بانک پاسارگاد (وپاسار) با ۲۱۳ واحد، پرداخت الکترونیک سامان کیش (سپ) با ۱۲۷ واحد، تراکتورسازی ایران (تایرا) با ۱۰۳ واحد، صنعتی بهشهر (غبشهر) با ۹۶۱ واحد، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی) با ۸۰ واحد و پتروشیمی فناوران (شفن) با ۶۵ واحد تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند.

در مقابل نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) با ۳۶۷ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۳۱۳ واحد، سرمایه گذاری غدیر (وغدیر) با ۲۳۴ واحد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۲۲۸ واحد، ایران خودرو (خودرو) با ۲۲۶ واحد، بانک تجارت (وتجارت) با ۲۲۴ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با ۲۱۵ واحد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۱۸۶ واحد و بانک صادرات ایران (وبصادر) با ۱۷۵ واحد تاثیر منفی بر شاخص گذاشتند.

بر پایه این گزارش، امروز نماد گروه دارویی برکت (برکت)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، پالایش نفت تهران (شتران)، ایران‌خودرو (خودرو)، ملی صنایع مس ایران (فملی) و فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) در گروه نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند.

گروه فرآورده نفتی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۲۶۸ میلیون و ۶۰۶ هزار برگه سهم به ارزش سه هزار و ۴۳۳ میلیارد ریال داد و ستد شد.

آخرین وضعیت شاخص فرابورس

امروز شاخص فرابورس نیز بیش از سه  واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۱۷ هزار و ۹۱۶ واحد ثابت ماند.

همچنین در این بازار ۵۹۰ میلیون و ۵۵۶ هزار برگه سهم به ارزش هفت هزار و ۹۰۰  میلیارد ریال داد و ستد شد.

امروز نمادهای هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو)، پلیمر آریا ساسول (آریا)، سنگ آهن گهرزمین (کگهر)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، بیمه اتکایی ایرانیان (اتکای)، سرمایه گذاری صبا تامین (صبا)، فولاد هرمزگان جنوب (هرمز)، نفت ایرانول (شرانل) و اعتباری ملل (وملل) تاثیر مثبت بر شاخص این بازار داشتند.

همچنین نماد سهامی ذوب آهن اصفهان (ذوب)، پتروشیمی تندگویان (شگویا)، تولید نیروی برق دماوند (دماوند)، گروه توسعه مالی مهر آیندگان (ومهان)، توسعه مولد نیروگاهی جهرم (بجهرم)، بیمه دی (ودی)، سیمان ساوه (ساوه)، توسعه مسیر برق گیلان (بگیلان) و پالایش نفت شیراز (شراز) تاثیر منفی بر شاخص فرا بورس داشت.

مطالب مرتبط:

تحلیل بورس در 17 فروردین 1400

تحلیل بورس در 17 فروردین 1400
تحلیل بورس در 17 فروردین 1400

 

 ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز سه‌شنبه ۱۷ فروردین ماه را اینگونه تحلیل می‌کند: نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با ثبت کاهش ۱,۹۳۴ واحدی به سطح ۱,۲۶۰,۸۰۰ واحد رسید، شاخص کل هم وزن با کاهش ۶۰۶ واحدی در سطح ۴۳۸.۳۷۰ واحد قرار گرفت. شاخص کل بازار کاهش ۰.۱۵ درصدی و شاخص هم وزن کاهش ۰.۱۴ درصدی را تجربه کردند.

ارزش معاملات بازار بورس برابر با ۵۵.۸۱۳ میلیارد ریال بود و حجم معاملات برابر ۳.۵ میلیارد برگه سهم بود. شاخص کل فرابورس با کاهش ۳ واحدی به سطح ۱۷,۹۱۶ واحد رسید. ارزش معاملات بازار فرابورس معادل با ۷,۹۰۲ میلیارد ریال و حجم معاملات برابر ۵۹۰ میلیون برگه سهم بود.

تا کنون شنیده‌اید که بگویند از ترس مرگ دارد خودکشی می‌کند؟! دقیقاً وضعیت امروز بازار سرمایه ایران است، گزارشات تمامی شرکت‌ها خوب است،

وضعیت بنیادی شرکت‌های بزرگ بازار از قبل بسیار مطلوب‌تر است، بسیاری از شرکت‌های بزرگ بازار سرمایه رکورد تولید شکسته‌اند، رشد فروش شرکت‌ها در برخی از آنها به بالای ۱۰۰ درصد می‌رسد، اما فعالان بازار سرمایه نزدیک به ۹ ماهه است بر سر انتخابات آمریکا و پیروزی بایدن بازار سرمایه را به خاک و خون کشیده‌اند به این امید اینکه بایدن به برجام بازگردد و قیمت دلار کاهش یابد!!

با نگاهی به بازار دلار می‌توان دید قیمت دلار در بازار آزاد تهران در محدوده ۲۵,۰۰۰ تومان است و هیچ واکنشی به هیچ اتفاقی الان نداده است اما بازار بورس و فعالان بازار بورس در صف فروش نشسته و ماه‌ها است دارایی خود را به حراج گذاشته‌اند، تقصیری هم ندارند مردم تحت تأثیر اخبار و جو وارد شدند و در همان تأثیر خارج شدند.

اگر از تعدادی از سهامداران سوال شود که سهام شرکت شما چقدر ارزش دارد چند نفر می‌توانند پاسخ بدهند؟! ورود همگانی بدون آموزش باعث این وضعیت وخیم بازار شده است، در هر شغلی که بخواهید وارد شوید باید آموزش ببینید و سپس اقدام به سرمایه گذاری کنید اما این روند در بازار بورس ایران کاملاً متفاوت است.

بارها گفته شده که آموزش داده شود و سپس اقدام به سرمایه گذاری شود و اکنون پس از این مقدار اصلاح سرمایه‌ها در حال حرکت به سمت بازار رمز ارزها است و نه تنها سرمایه‌های ملی در حال خروج است بلکه افراد بدون دانش در حال حرکت به سمت این بازار هستند که خطرات مختلفی می‌تواند آنها را تهدید کند.

پیش بینی بورس در 18 فروردین 1400

پیش بینی بورس در 18 فروردین 1400
پیش بینی بورس در 18 فروردین 1400

 

ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس فردا چهارشنبه ۱۸ فروردین ماه را اینگونه پیش بینی می‌کند: این روزها نگاه بیشتر بازارها همچون ارز، طلا و بورس به سمت نشست وین در روز سه‌شنبه است که رابرت مالی نماینده ویژه امور ایران توسط آمریکا نیز در آن حضور دارد و در خصوص مسائلی با نمایندگان ایران صحبت می‌کند.

بر اساس برخی شایعات شایددر این نشست توافقاتی شکل بگیرد به هر روی سال‌ها و ماه‌ها است که روند تمامی بازارها را به آمریکا گره زده‌اند و با گذشت این یک روز نیز اتفاق مهمی نخواهد افتاد، بهتر است سرمایه‌گذاران بدانند اگر دلار افت کند و توافق شکل بگیرد مسیرهای صادراتی برای شرکت‌های صادرات محور باز شده و تأمین مواد اولیه آسان‌تر خواهد شد.

چنین توافقی ویژگی‌های مثبت بیشتری می‌تواند داشته باشد، بنابراین برجام تحقق یابد یا خیر نباید مجدد در صف فروش نشست بلکه باید همه عوامل تأثیر گذار بر یک شرکت تحلیل شده و سپس اقدام به تصمیم‌گیری کرد.

در بین بازارهای ایران تنها بازاری که افت شدید داشته بازار بورس بوده است و بازار مسکن هیچ واکنشی به هیچ اتفاقی نشان نداده است. اگر جایگاه فعالان بازار سرمایه و بازار مسکن با یکدیگر تعویض می‌شد شاید می‌توانستیم شاهد مسکن متری ۱۰ میلیون تومانی و شاخص کل ۱۰ میلیونی باشیم.

پیش بینی می‌شود بازار فردا تعادلی و به سمت منفی باشد.

آنچه دیگران می خوانند:

گزارش از علی اکبر رضایی