سه شنبه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۰ ۰۷:۲۹

راه های خرید و فروش سهام عدالت در سال 1400

راه های خرید و فروش سهام عدالت در سال 1400
مسئولان سازمان بورس در سال جدید به دنبال راهکار‌های جدید برای فروش سهام عدالت هستند.

به گزارش تیتربرتر؛ با وجود اینکه سهام عدالت از اردیبهشت ماه سال گذشته آزاد شد، اما امکان فروش آن به دلیل افزایش فشار فروش در بازار از نیمه‌های سال گذشته متوقف شد و به نظر می‌رسد مسئولان سازمان بورس به دنبال راهکار‌های جدید برای فروش سهام عدالت هستند.

فرایند آزادسازی سهام عدالت در سال 99

 فرایند آزادسازی سهام عدالت در سال 99
فرایند آزادسازی سهام عدالت در سال 99

 

اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ بود که سرانجام فرایند آزادسازی سهام عدالت با ابلاغیه مقام معظم رهبری صورت گرفت و مشمولان این سهام بین روش مستقیم و روش غیرمستقیم برای مدیریت سهام خود حق انتخاب داشتند.

در نهایت از میان ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت، حدود ۱۹ میلیون نفر روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کردند و این افراد می‌توانستند در مرحله نخست تا ۳۰ درصد و در مرحله دوم تا ۶۰ درصد سهام خود را از طریق بانک‌ها یا کارگزاری‌ها به فروش برسانند.

این اتفاقات در روز‌هایی رخ داد که شاخص کل بورس در یک قدمی فتح رقم دو میلیون واحد بود و ارزش واقعی سهام عدالت به ارزش اولیه ۵۰۰ هزار تومان به ۳۰ میلیون تومان نیز رسیده بود.

بر این اساس بسیاری از سهام‌داران به فروش بخشی از سهام خود اقدام کردند تا بتوانند منابع حاصل از فروش سهام خود را دریافت کنند. اتفاقی که به ریزش بازار دامن زد و نه تنها باعث کاهش ارزش سهام عدالت شد، بلکه سبب شد بسیاری از افراد منابع حاصل از فروش سهام خود را با تاخیر بسیار زیادی دریافت کنند.

در نهایت ۲۵ آبان ماه سال گذشته بود که اعلام شد فروش سهام عدالت متوقف شده است و این توقف همچنان و بعد از حدود پنج ماه همچنان ادامه دارد. البته به نظر می‌رسد سازمان بورس در پی راهکار‌های جدید برای فروش و معامله سهام عدالت است.

مطالب مرتبط:

راهکارهای خرید و فروش سهام عدالت در سال 1400

راهکارهای خرید و فروش سهام عدالت در سال 1400
راهکارهای خرید و فروش سهام عدالت در سال 1400

 

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه سهام عدالت تا سال ۹۹امکان خرید و فروش نداشت، تصریح کرد: با شیوع کرونا فشار معیشیتی در سال ۹۹ به جامعه وارد شد، این موضوع به ویژه برای قشرهای آسیب پذیر جدی بود. این در حالی است که بخش قابل توجهی از این افراد یک دارایی ارزشمند به نام سهام عدالت داشتند و ایده آزادسازی سهام عدالت به عنوان یک دارایی ارزشمند بر همین اساس مطرح شد.

وی تاکید کرد: البته توصیه دولتمردان این است که دارندگان سهام عدالت، سهام خود را نگه داشته و از فروش آن خودداری کنند، چرا که مجموعه ای از سهام شرکت های بزرگ و ارزشمند است. اما طبیعی است که به دلیل موارد یادشده، گروهی تصمیم به فروش سهام خود بگیرند، از همین رو و باتوجه به حجم عرضه ها، در سازمان بورس و اوراق بهادار به دنبال طراحی روش هایی هستیم که هم فشار فروش بر بازار سرمایه وارد نشود و هم نقدشوندگی سهام حفظ شود.

بر این اساس آنطور که محمد علی دهقان دهنوی - رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرده است این سازمان در حال طراحی روش‌هایی است که به صورت غیرمستقیم امکان نقدپذیری سهام عدالت وجود داشته باشد تا به بازار هم آسیب وارد نکند.

به گفته وی یکی از این پیشنهادات این است که سهام عدالت به عنوان واحد‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شود و این واحد‌ها که بازدهی خوبی هم دارند، در اختیار مردم قرار بگیرد که یا سود آن را دریافت کنند و یا قادر به فروش آن باشند.

در هر صورت باید منتظر ماند و دید آیا در سال جاری مردم به طور واقعی مالک سهام خود می‌شوند و قادر به فروش آن خواهند بود یا خیر.

آخرین ارزش سهام عدالت در 1400

آخرین ارزش سهام عدالت در 1400
آخرین ارزش سهام عدالت در 1400

 

در پایان معاملات روز یکشنبه هشتم فروردین 1400 بازار سهام ، ارزش سهام عدالت به ۸ میلیون و ۹۵۳ هزار و ۱۵۵ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۸ درصد معادل ۷۳ هزار و ۴۵۹ تومان کاهش داشت.

با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۵ میلیون و ۳۷۱ هزار و ۸۹۳ تومان رسیده است.

 زمان واریز مرحله دوم سود سهام عدالت

بنابر اعلام سازمان بورس؛ طی دو مرحله برای سهامداران با دارایی ٥٣٢ هزار تومان رقم ٢٠٠ هزار تومان و افراد دارای سهام یک میلیون تومان،  مبلغ ٤٠٠ هزار تومان سود سهام عدالت واریز می شود.

محمد علی دهقان دهنوی گفت: دومین مرحله سود سهام عدالت قبل از ماه رمضان واریز می‌شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: همه تلاش سازمان بورس برای تجمیع سود شرکت هاست، در نتیجه مرحله دوم سود سهام عدالت تا قبل از ماه رمضان و نهایت همین ماه پرداخت می‌شود.

مرحله اول پرداخت سود سهام عدالت پیش از آغاز سال نو اجرایی شد.

گفتنی است؛ عداد کل مشمولین سهام عدالت 49 میلیون و 148 هزار و 775 نفر است که از این بین، بیش از دو میلیون و 600 هزار نفر فوت کرده اند. سود سهام این گروه، در حساب های آنان تا زمان تعیین تکلیف قانونی باقی خواهد ماند. بقیه افراد کسانی هستند که اطلاعات حسابهای ایشان برای واریز سود سهام در دسترس نیست و آن دسته از هموطنانی که هنوز شماره حسابی را برای دریافت سود معرفی نکرده اند میتوانند از طریق ثبت نام در سامانه سجام به نشانی www.sejam.ir  شماره حساب خود را اعلام یا از طریق مراجعه به سایت www.sahamedalat.ir  مشخصات حساب خود را تکمیل کنند.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: الهام خلیلی خو