سه شنبه, ۰۳ فروردين ۱۴۰۰ ۱۵:۲۵

اعلام شرایط دریافت برگه معاینه فنی در سال 1400+جزییات

اعلام شرایط دریافت برگه معاینه فنی در سال 1400+جزییات
در سال جدید خودروهای تولید داخل ۱۳۹۵ و ماقبل، خودروهای وارداتی سال ۲۰۱۶ و ماقبل و خودروهای عمومی تولید ۹۸ و ماقبل مشمول معاینه فنی خواهند بود.

به گزارش تیتربرتر؛ معاینه فنی برای انواع وسایل نقلیه لازم و ضروری است. معاینه فنی در واقع به فرایند بررسی سلامت خودرو گفته می‌شود که باید توسط مراکز معتبری مورد ارزیابی قرار گیرند.

مراکز معاینه فنی تمام قطعات و اجزای خودرو و نحوه کار آنها را مورد سنجش و ارزیابی قرار می دهند و براساس معاینه فنی گزارشی مبنی بر سلامت یا عدم سلامت خودرو و کارکرد آن به مالک عرضه می کنند. دارندگان خودرو باید با داشتن مدارک موردنیاز به این مراکز مراجعه کنند تا برگه معاینه فنی را بگیرند.

کدام خودروها در سال ۱۴۰۰ باید برگه معاینه فنی بگیرند؟

کدام خودروها در سال ۱۴۰۰ باید برگه معاینه فنی بگیرند؟
کدام خودروها در سال ۱۴۰۰ باید برگه معاینه فنی بگیرند؟

 

یکی از سوالات صاحبان خودرو این است که آیا خودرو آنها در سال ۱۴۰۰ باید برگه معاینه فنی داشته باشد؟ طبق آخرین اعلام ، در سال ۱۴۰۰ خودروهای داخلی تولید ۱۳۹۵ و وارداتی سال ۲۰۱۶ ملزم به دریافت معاینه فنی هستند.

در همین مورد اقتصادنیوز گزارش داده که حسین مقدم،مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو های شهر تهران درباره اینکه سال جاری کدام خودرو‌ها مشمول معاینه فنی خواهند بود؟ گفته است: در سال ۱۴۰۰ خودرو‌های تولید داخل ۱۳۹۵ و ماقبل، خودرو‌های وارداتی سال ۲۰۱۶ و ماقبل و خودرو‌های عمومی تولید ۹۸ و ماقبل مشمول معاینه فنی خواهند بود.

وی افزود: شهروندان می‌توانند جهت مدیریت زمان و به حداقل رساندن معطلی با استفاده از سیستم نوبت‌دهی اینترنتی با تعیین وقت قبلی به مرکز مورد نظر مراجعه کنند که این سامانه در حال حاضر از طریق سامانه تهران من و سایت ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران در دسترس است.

مقدم خاطرنشان کرد: در حال حاضر روزانه ۶ هزار دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه می‌نمایند و وضعیت مراجعات در شرایط عادی قرار دارد و تقریبا همه مراکز فاقد صف انتظار هستند. ضمنا سامانه‌ای در سایت ستاد معاینه فنی به نام سامانه مدت انتظار پیش بینی شده که شهروندان با مراجعه به آن می‌توانند از طول صف و مدت انتظارو همچنین موقعیت مکانی هر مرکز مطلع شوند.

مطالب مرتبط:

بهای خدمات صدور گواهی معاینه فنی وسایل نقلیه در سال 1400

بهای خدمات صدور گواهی معاینه فنی وسایل نقلیه در سال 1400
بهای خدمات صدور گواهی معاینه فنی وسایل نقلیه در سال 1400

 

هیات وزیران به پیشنهاد مشترک وزارت خانه‌های کشور و راه و شهرسازی، بهای خدمات صدور گواهی معاینه فنی وسایل نقلیه را تعیین کرد.

بر این اساس، نرخ آزمون آلایندگی و ایمنی برای خودرو‌های سبک بنزین سوز و دوگانه سوز ۴۷۰ هزار ریال، خودرو‌های نیمه سنگین و سنگین گازوییل سوز و گازسوز ۷۱۶ هزار ریال و موتورسیکلت‌های بنزین سوز ۱۲۰ هزار ریال تعیین شد.

همچنین بهای دریافتی برای بازرسی چشمی قطعات و تجهیزات گازسوز (بجز مخزن) برای خودرو‌های سبک دوگانه سوز و خودرو‌های نیمه سنگین و سنگین گازسوز مبلغ ۱۲۵ هزار ریال تعیین گردید.

هیات وزیران همچنین نرخ بهای خدمات صدور گواهی معاینه فنی خودرو‌ها و موتورسیکلت‌ها برای هربار مراجعه بعدی ظرف ۱۵ روز پس از مراجعه اول را برای خودرو‌های سبک ۱۰۰ هزار ریال، خودرو‌های نیمه سنگین و سنگین ۱۲۰ هزار ریال و برای موتورسیکلت‌ها مبلغ ۲۰ هزار ریال تعیین کرد.

مدارک مورد نیاز برای خدمات معاینه فنی خودرو

مدارک لازم برای معاینه فنی خودروشامل اصل کارت یا سند خودرو و فرم تشخیص عیوب ظاهری می باشد. و مراحل صدور و اخذ کارت معاینه فنی به شرح یر می باشد:

  • اصل کارت یا سند خودرو
  • فرم تشخیص عیوب ظاهری
  • ارائه مدارک لازم معاینه فنی خودرو
  • ثبت اطلاعات کامل در سیستم
  • دریافت بارکد پس از ثبت اطلاعات پرداخت
  • هزینه لازم معاینه فنی خودرو

مراحل بررسی خودرو برای اخذ معاینه فنی

مراحل بررسی خودرو برای اخذ معاینه فنی
مراحل بررسی خودرو برای اخذ معاینه فنی

 

در بدو ورود ابتدا پلاک خودروی شما را با دوربین مخصوص می‌خوانند و پس از ثبت اطلاعاتتان، خودرو را پذیرش می‌کنند. پس از این مرحله معاینه فنی خودرو را آغاز می‌کنند. این فرایند شامل چند مرحله است:

 مرحله اول معاینه فنی: بازرسی چشمی

اولین مرحله معاینه فنی خودرو، بازرسی چشمی است که در آن خودرو را از نظر ظاهری بررسی می‌کنند. مواردی‌که در بازرسی چشمی مورد بررسی قرار می‌گیرند شامل موارد زیر است:

  • آینه‌ها
  • شیشه‌ها
  • برف ‌پاک‌کن
  • سالم بودن بوقِ خودرو
  • داشتن کمربند ایمنی
  • بدنه (که نباید دفرمه باشد)
  • میزان پوسیدگی بدنه
  • وضعیت لاستیک‌ها
  • صدای اگزوز
  • دود خروجی از اگزوز
  • متعلقات اضافی بدنه
  • چراغ‌های نور‌پایین و نوربالا
  • چراغ راهنما
  • چراغ عقب (ترمز/ دنده عقب/ خطر/ چراغ پلاک)
  • طلق چراغ‌های عقب

نکته: در همین مرحله لوازم و تجهیزات بسته‌شده روی خودرو هم بررسی می‌شوند. اگر غیراستاندارد باشند، اعلام مردودی می‌کنند. برای نمونه می‌توان به نصب‌کردن بوق نامتعارف یا رینگ‌اسپرت اشاره کرد.

مرحله دوم معاینه فنی: آزمون آلایندگی

در این مرحله با کمک دستگاه مخصوص، میزان آلایندگی گازهای خروجی از اگزوز را اندازه می‌گیرند که از حد مجاز تعیین‌شده بالاتر نباشد. اگر خودروی شما هوا را بیش‌ازحد آلوده می‌کند نمی‌توانید معاینه فنی بگیرید. گازهای دی‌اکسیدکربن، مونواکسیدکربن و نظایر آنها جزو آلاینده‌های هوا هستند که اگر میزان آنها زیاد تشخیص داده شود برابر است با مردود شدن خودروی شما.

مرحله سوم معاینه فنی: آزمون کمک فنرها

در این مرحله، کمک فنرها را با دستگاه مخصوص که نتیجه آزمون را هم به‌صورت عددی و هم به‌شکل گرافیکی ثبت می‌کند آزمایش می‌کنند. تمام کمک فنرهای عقب و جلو بررسی می‌شود. اگر مشکلی در هر یک از کمک فنرها وجود داشته باشد احتمال اینکه ماشین در پیچ جاده واژگون شود وجود دارد. به همین دلیل این آزمون اهمیت زیادی دارد.

مرحله چهارم معاینه فنی: آزمون ترمزها

در این مرحله، ترمزها را بررسی می‌کنند تا حد نهایی شتاب ترمزگیری خودرو را به منظور ارزیابی وضعیت سیستم ترمز محاسبه کنند. علاوه‌بر آن، عملکرد ترمز دستی را هم بررسی خواهند کرد. نو بودن لنت‌ها و استفاده از روغن ترمز مناسب می‌تواند در به سلامت گذشتن از این مرحله کمک‌کننده باشد!

مرحله پنجم معاینه فنی: آزمون سیستم تعلیق

در این مرحله، با دستگاه سیستم تعلیق خودرو را تحت فشار قرار می‌دهند تا عملکرد آن را بررسی کنند. اتصالات و قطعات این سیستم باید محکم باشند وگرنه خودرو مردود می‌شود.

مرحله ششم معاینه فنی: آزمون سلامت چراغ‌ها

در این مرحله چراغ‌های خودرو را بررسی می‌کنند که ببینند آیا نور با زاویه و شدت مناسب انتشار می‌یابد یا نه. همچنین جهت نوربالا و نورپایین و برد آن (یعنی تا چه مسافتی از مسیر را روشن می‌کنند) را ارزیابی می‌کنند.

مرحله هفتم معاینه فنی: هم‌راستایی چرخ‌ها

این مرحله برای اندازه‌گیری میزان انحراف جانبی خودرو به ازای هر ۱۰۰۰ متر است که اگر بیشتر از ۷ متر باشد، خودرو مردود می‌شود. به‌عبارت ساده‌تر، هنگام رانندگی فرمان خودرو را رها کنید. اگر جلوبندی و فرمان خودرو تنظیم باشد، خودرو در هر یک کیلومتر نباید بیشتر از ۷ متر انحراف پیدا کند. در این مرحله میزان باز یا بسته بودن دهانه چرخ‌های خودرو را هم بررسی می‌کنند.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: الهام خلیلی خو