دوشنبه, ۰۲ فروردين ۱۴۰۰ ۱۶:۱۴

زمان آغاز واکسیناسیون سراسری کرونا در سال 1400

زمان آغاز واکسیناسیون سراسری کرونا در سال 1400
زمان آغاز واکسیناسیون عمومی کرونا در سال 1400 مشخص شد.

به گزارش تیتربرتر؛ مینو محرز سرگروه تیم تحقیقاتی واکسن ایرانی (کووایران برکت) واکسن کرونا چندماهی است که به بازار آمده و موثر هم بوده است. مردم تعدادی از کشورهای کوچک واکسینه شده اند اما در کشورهای بزرگ هنوز این امر تکمیل نشده است ولی نتایج تا به امروز خوب بوده  و باعث ایمنی بخشی شده اگرچه هنوز نمی دانیم این واکسن ها تا چه مدت ایمنی جامعه را تامین می کنند.

زمان تزریق سراسری واکسن کرونا در سال 1400

زمان تزریق سراسری واکسن کرونا در سال 1400
زمان تزریق سراسری واکسن کرونا در سال 1400

 

عضو کمیته علمی ستاد کرونا با اعلام این خبر که من صبر کرده ام تا واکسن ایرانی را تزریق کنم خاطر نشان کرد: با توجه به تمامی جهش های انجام شده بر روی ویروس کووید 19، باید گفت واکسن ایرانی کوو برکت، واکسن بهارات هندی و نوعی واکسن چینی که از ویروس ضعیف شده ساخته شده اند بر روی این جهش ها بیشتر موثرهستند تا واکسن هایی که قطعه ای از ژن ویروس کووید را دارند.

اگر افرادی می توانند، صبر کنند تا واکسن ایرانی را تزریق کنند. برخی می گویند چون من به بیماری مبتلا شدم نیاز به تزریق ندارم اما باید گفت افرادی که به این بیماری مبتلا شدند هم باید این واکسن را تزریق کنند. ایمنی بدن ما در برابر ویروس دائمی نیست و همه باید واکسن بزنند. معمولا سه ماه پس از بیماری می توان از واکسن استفاده کرد.

آخرین وضعیت واکسن های ایرانی کرونا

محرز از مردم قدردارن ایران تشکر کرد و درباره واکسیناسیون همگانی در ایران گفت: فاز یک کارآزمایی بالینی(واکسن کووایران برکت) گذرانده شده و ایمنی واکسن تایید شده و عارضه هم نداشته است . به علت اضطرار، کارآزمایی بالینی فاز دو و سه با هم انجام می شود. فاز دو مربوط به تاثیرگذاری واکسن است. در این فاز واکسیناسیون روی 400 بیمار که 300 نفر آنها 18 تا 50 سال هستند و 100 نفر آنها هم 50 تا 75 هستند تا پایان اردیبهشت انجام می شود. فاز سه در نقاط مختلف کشور بر روی حدود 20 تا 30 هزار نفر اجرا می شود.

مطالب مرتبط:

آغاز تولید انبوه واکسن ایرانی کرونا

وی افزود: بعد از تایید فازهای دو سه، در اوایل تابستان به تولید انبوه می رسیم . کارخانه ای عظیم برای ساخت واکسن آماده شده و از این پس ما محتاج هیچ کشوری برای واکسن هایمان نخواهیم بود.

محرز با اشاره به این مورد که برخی اعتمادی به واکسن ها و داروهای ایرانی ندارند تصریح کرد: برخی پزشکان این اندیشه را در مردم تقویت می کنند. اما از ابتدای شیوع بیماری در کشور هر نوع دارویی که برای درمان این بیماری ارائه شد در داخل کشور ساخته شد و واکسن هم با تمامی استانداردهای بین المللی در حال ساخت است و موثر هم خواهد بود. من همیشه می گویم ایرانی جنس ایرانی بخر.

واکسیناسیون کرونا تا چه زمانی پایان می یابد؟

واکسیناسیون کرونا تا چه زمانی پایان می یابد؟
واکسیناسیون کرونا تا چه زمانی پایان می یابد؟

 

سخنگوی سازمان غذا و دارو در ادامه با اشاره به برنامه های پیش بینی شده وزارت بهداشت و کمیته ملی واکسن در انجام فرایند واکسیناسیون عمومی گفت: طبق این برنامه ها به رغم همه محدودیت هایی که در تمامی دنیا حتی برای تولیدکنندگان واکسن وجود داشت با اتکا به دانش داخلی با موفقیت نسبی مراحل تولید واکسن ایرانی و خرید واکسن از سبد کواکس، پیش بینی می شود طبق برنامه صورت گرفته تا پایان 1400 و حتی به صورت خوشبینانه  تا پایان 2021 میلادی واکسیناسیون همگانی انجام شود.

امیدواریم تولید واکسن مشترک ما با کشورهای همکار و واکسن ملی در هفته های آتی به تولید انبوه برسد و به تبع آن با رشد پلکانی واکسیناسیون روبرو باشیم. در حال حاضر کادر درمان و همکاران ما در خط مقدم درمان در حال واکسینه شدن هستند در کنار این همکاران واکسیناسیون سالمندان و جانبازان آسایشگاه ها و عزیزانی که درگیر پسماندهای عفونی هستند.

وی گفت: در ابتدای بهار به پایان می رسد و بلافاصله پس از آن وارد فاز دوم می شویم.در این فاز افراد بالای 65 سال و بیماران زمینه ای 16 تا 64 سال جای دارند. به نظر می رسد با ورود واکسن های داخلی به بازار در هفته های پایانی بهار واکسیناسیون به صورت جهشی افزایش یافته و در تابستان به اوج برسد و در پاییز و حداکثر زمستان، واکسیناسیون عمومی با ایمنی جمعی انجام شود و پس از این دوره اعلام خارج شدن از اپیدمی را خواهیم داشت و به زندگی عادی باز خواهیم گشت.

واکسن آسترازنکا چه عوارضی دارد؟

جهانپور درباره واکنش های منفی درخصوص واکسن وارداتی آسترازنکا و با اعلام این که هنوز خبری از واردات این واکسن به کشور نیست خاطر نشان کرد: اگر این واکسن از روسیه و کره جنوبی وارد کشور شود فعلا مجوز اولیه مستندات علمی بهداشت جهانی را دارد. طبق پیش بینی ها قرار است در فصل بهار واردات واکسن آسترازنکای کره جنوبی از سبد کواکس آغاز شود. با توجه به اشکالات احتمالی این واکسن به ویژه در برخی از کشورهای اروپایی، رصد یافته های جدید ناشی از واکسیناسیون عمومی این واکسن در کشورهای مختلف در دستورالعمل وزارت بهداشت، کمیته ملی واکسن و سازمان غذا و دارو قرار گرفت.

وی افزود: بهداشت جهانی و EMA  و بسیاری از سازمان های غذا و داروی کشورهای اروپایی این واکسن را تایید کردند و تزریق دوباره این واکسن آغاز شده است ولی همچنان ما مستندات کشورهای مختلف را بررسی می کنیم. تا این لحظه تصمیم جدیدی مبنی بر عدم واردات این واکسن گرفته نشده است. در صورتیکه بر اساس مستندات، عوارض این واکسن به فواید آن غلبه کند واردات آن متوقف خواهد شد و در صورت شروع واکسیناسیون روند این فرآیند متوقف می شود .

ولی فعلا چنین چیزی وجود ندارد و با توجه به تایید و آغاز مجدد تزریق این واکسن در کشورهای توسعه یافته، پیش بینی توقف آن را نداریم ولی همچنان اگر عوارض غیر عادی این واکسن گزارش شود استفاده و یا واردات آن متوقف خواهد شد. اگرچه هنوز این واکسن وارد کشور نشده است.

واکسیناسیون همگانی با  کدام واکسن های کرونا انجام می شود؟

مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت تاکید کرد: واکسیناسیون کشوری در حال حاضر با واکسن های سینوفارم(چین)، اسپوتنیک B (روسیه) و کواکسین(هند) انجام می شود .حدود 700 هزار واکسن در روزهای اخیر در شبکه بهداشتی کشور توزیع شده  و ده ها هزار نفر از اعضای کادر درمان از آن استفاده کرده یا استفاده خواهند کرد. تا کنون عوارض جدی قابل توجهی در مورد این سه واکسن گزارش نشده و این روند ادامه خواهد داشت.  پنج واکسن در کشور ما تایید شده و با ورود واکسن های دیگر روند واکسیناسیون بر اساس اولویت ها ادامه پیدا خواهد کرد.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی