یکشنبه, ۰۱ فروردين ۱۴۰۰ ۱۹:۲۴

رئیسی در انتخابات 1400 شرکت می کند یا نه؟

رئیسی در انتخابات 1400 شرکت می کند یا نه؟
زمزمه های حضور افرادی برای انتخابات 1400 به گوش می رسد همچنین عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی درباره حضور رئیسی در انتخابات 1400 گفتگو کرد.

به گزارش تیتربرتر؛ ترقی درباره آخرین تصمیم ابراهیم رئیسی برای شرکت در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: تلاش همه جانبه‌ای برای اقناع ایشان در جهت حضور در عرصه انتخابات در حال صورت گرفتن است.

 آخرین تصمیم رئیسی برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰

 آخرین تصمیم رئیسی برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰
 آخرین تصمیم رئیسی برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰

 

در هفته پایانی سال ۹۹، جبهه پایداری و حزب موتلفه هرکدام چهره‌هایی حزبی و معتلق به جبهه سیاسی خود را به عنوان کاندیداهای مدنظر برای انتخابات ۱۴۰۰ معرفی کردند. معرفی این چهره‌ها این شائبه را طرح کرد در شرایطی که هنوز کار وحدت در شورای ائتلاف یا شورای وحدت اصولگرایان به سرانجامی نرسیده، به چه معنی است؟

حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی می‌گوید که این کار ناقض روند وحدت نیست.

وی در این باره تاکید دارد: مشخص شدن کاندیداها برای هر جبهه و حزبی یک گام است و اگر قرار باشد وحدت و انسجام شکل بگیرد، بدون شک این اسامی به نهادهای مورد نظر، چه شورای وحدت و چه شورای ائتلاف، معرفی خواهند شد.

ترقی خاطرنشان کرد: در هر صورت هر تشکل در زمان تعیین شده برای جمع‌بندی باید نامزد خود را به شورا ارائه دهند تا در شورا مورد بررسی قرار گیرد. این امکان برای همه وجود دارد که نامزدهای خود را به شورا ارائه دهند و غیر از آقای رئیسی بتوانند از آن فرد دفاع کنند تا شورا به جمع‌بندی برسند.

وی ادامه داد: در این برهه هر تشکل می‌تواند کاندیدای خود را معرفی کند اما مساله باید در شورا طرح و بررسی شود تا در نهایت خرد جمعی را بپذیرند.

ترقی همچنین درباره آخرین تصمیم ابراهیم رئیسی برای شرکت در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: تلاش همه جانبه‌ای برای اقناع ایشان در جهت حضور در عرصه انتخابات در حال صورت گرفتن است.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی درباره نگاه شورای وحدت به محمدباقر قالیباف و کاندیداتوری وی در صورت عدم حضور ابراهیم رئیسی، خاطرنشان کرد: در صورت عدم کاندیداتوری آقای رئیسی، شورای وحدت آقای قالیباف را هم در کنار دیگر چهره‌های طرح شده مورد بحث قرار می‌دهد.

اسامی نهایی کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰

مصم ترین چهره این روزها حسین دهقان است و جلسات انتخاباتی او برپاست.

حسین دهقان کاندیدای انتخابات 1400
حسین دهقان کاندیدای انتخابات 1400

 

دهقان بعد از جدا شدن از دولت، مقدمات حضور در انتخابات ۱۴۰۰ رافراهم کرد و با تدوین برنامه، رفته رفته خود را بیش از پیش به مردم شناساند. مصاحبه با رسانه های خارجی درباره سیاست خارجی ایران، نوع ارتباط ایران با آمریکا و تحریم ها، گام های نخست دهقان بود.

گام بعدی حضور در فضای مجازی و شبکه اجتماعی توییتر بود. ارتباط با کاربران و همچنین موضع گیری های مختلف دهقان را بیشتر معرفی کرد که این حضور خالی از حاشیه هم نبوده تا جایی که او اظهار داشت: حضور نظامیان در انتخابات حق شهروندی آنان است و همین کافی بود تا هجمه ها به سمت او سرازیر شود.

در مجموع هرچه به خرداد ۱۴۰۰ نزدیک تر می شویم حسین دهقان پرکار تر می شود اما باید دید فعالیت های او، چه نتیجه ای را برایش به همراه خواهد داشت.

دیگر کاندیدا ۱۴۰۰، سعید محمد است. فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و تا اینجای کار مرد پرحاشیه ۱۴۰۰.

سعید محمد کاندیدای انتخابات 1400
سعید محمد کاندیدای انتخابات 1400

 

هواداران سعید محمد او را کاندید جوان انقلابی معرفی می کنند در حالی که سعید محمد دهه ششم زندگی خود را پشت سر می گذارد و جوان خطاب کردن او کمی تامل برانگیز است. از طرفی یکی از شرایط تایید صلاحیت در شورای نگهبان رجل سیاسی بودن است.

برای اثبات این بند کار سعید محمد کمی دشوار  است چرا که او فعالیت سیاسی نداشته و از ۱۹ سالگی به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آمده است. نکته جالب درباره سعید محمد، مخالفت حامیان قالیباف با او است.

مهدی چمران مشاور محمد باقر قالیباف اذعان کرد: مردم به نظامیان روی خوش نشان نخواهند داد. اوج این اختلافات زمانی بود که سعید محمد از قرارگاه خاتم استعفا داد. ساعات اولیه این استعفا تعدادی از سایت های اصولگرا خبر از برکناری او دادند اما متن استعفای او یک ساعت و نیم پس از خبر برکناری منتشر شد.

مطالب مرتبط:

از دیگر حاشیه های سعید محمد انتشار یک فیلم از سوی هواداران او در حرم مطهر رضوی بود. در روزهایی که سفر ممنوع بود و در شب شهادت، با پیراهن سفید و بدون رعایت پروتکل های بهداشتی در حرم حاضر شده بود که این موضوع واکنش کاربران فضای مجازی را به همراه داشت.

دیگر کاندیدا ۱۴۰۰، محمدرضا عارف است. معاون اول سید محمد خاتمی و رییس فراکسیون امید.

محمدرضا عارف کاندیدای انتخابات 1400
محمدرضا عارف کاندیدای انتخابات 1400

 

سیاستمداری که حضورش در مجلس کم حاشیه نداشت. از سکوت های بی شمارش در مجلس تا تصمیمات فراکسیون امید. عارف پیش از این در انتخابات ۹۲ هم حضور داشت اما در نهایت انصراف داد. انصرافی که از سوی رسانه ها به نفع حسن روحانی مطرح شد اما اطرافیان عارف هیچ وقت این موضوع را تایید نکردند.

محمدرضا عارف، مدیر عامل بنیاد امید ایرانیان، برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ با چالش حمایت اصلاح طلبان رو به رو است چرا که عارف به دلیل عملکردش در شورای عالی حمایت بسیاری از چهره های اصلاح طلب را از دست داده است. عدم حضور او در نهاد اجماع ساز نقطه آغاز اختلافات بود.

گمانه زنی ها حاکی از دلخوری عارف از این موضوع بود اما جواد امام، مدیرعامل بنیاد باران، در واکنش به این گمانه زنی ها اظهار کرد: «عارف اگر بنای حضور در انتخابات داشته باشد، نمی‌تواند ریاست نهاد اجماع ساز را عهده دار شود، زیرا  در آیین نامه نهاد اجماع ساز تصریح شده  است کسانی که بخواهند کاندیدا انتخابات مجلس شورای اسلامی، شورای شهر، خبرگان و ریاست جمهوری شوند، باید از شورا خارج شوند. در مجموع من برداشت دلخوری  عارف از نهاد اجماع ساز را ندارم.» با این وجود عزم عارف برای ۱۴۰۰ جزم است.

دیگر کاندیدا نهایی ۱۴۰۰، محسن رضایی میرقاعد است که ید طولایی در انتخابات مختلف دارد.

محسن رضایی کاندیدای انتخابات 1400
محسن رضایی کاندیدای انتخابات 1400

 

رضایی که از فرماندهان نظامی ارشد جمهوری اسلامی ایران است تاکنون بارها در انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری شرکت کرده اما هربار در کسب آرا موفق نبوده است.

با همه این موضوعات او بازهم وارد میدان شده است تا در قامت یک کاندیدای نظامی با ژست اقتصاددان بودن و البته گریز زدن گاه و بیگاه به فضای دیپلماتیک، رأی مردم را به سمت خود بکشاند. او در گفت و گویی با خبرگزاری برنا در سخنانی، که به نظر می‌رسد هدفش تبلیغات برای کاندیداتوری در انتخابات بوده، از ایده رئیس جمهور نظامی دفاع کرده است.

رضایی می گوید: «کسانی که می گویند چرا نظامی ها می آیند در جریان نیستند که در اروپا و آمریکا بیش از ۵۰ درصد روسای جمهور و روسای دولتها نظامی بودند و یا اطلاع دارند و ترسی از به خطر افتادن منافع و یا زد و بند خود دارند و نگرانند که نظامیان این ها را بهم بریزند و بیرون کنند.»

او با تاکید براینکه من عمده این ترس را ناشی از زد و بند اقتصادی و رانت خواری می دانم، وعده می دهد «اگر نظامیان بر سر کار بیایند دست دزدها را قطع می کنند و تا آخرین قطره ای که از بیت المال رفته به خزانه باز می گردانند و به دست مردم می رسانند.» 

رضایی : او که در انتخابات سال ۹۲ با نشان دادن یک اسکناس هزار تومانی ارزش آن را ۳۰۰ تومان عنوان کرده بود، در شیراز اظهارات مشابهی داشته و گفته: خرید ۱۰۰۰ تومان امروز به ۱۵۰ تومان سال ۹۲ افول کرده و پول بی‌جان شده است.

البته او به یارانه ها نیز که در فصل نزدیک به انتخابات دغدغه دیگر کاندیداهاست نیز پرداخته و گفته: پول ملی ما، حیثیت ماست. نباید این بلا را بر سر پول ملی ما می آوردند. تنها چیزی که افزایش نیافته است، یارانه است. همه چیز ده برابر شد به جز یارانه. این قابل قبول نیست. او حتی اخیرا در ادعایی عجیب گفته است اگر رئیس جمهور شود حتی یک نفر هم بیکار نخواهد ماند.

انتخابات ۱۴۰۰ آخرین فرصت محسن رضایی برای حضور در انتخابات است چرا که برادر محسن متولد ۱۳۳۳ بوده و تا انتخابات بعدی که در ۱۴۰۴ برگزار خواهد شد با توجه به فراز و نشیب های بسیاری که او تجربه کرده، بعید است بازهم حاضر شود خود را در معرض رای مردم قرار دهد.

تاکنون این ۴ نفر کاندیدا نهایی ۱۴۰۰ هستند اما اسامی مانند علی لاریجانی، محمد جواد ظریف، حسن خمینی، محمد باقر قالیباف، ابراهیم رییسی، سورنا ستاری و محمد جواد آذری جهرمی، سعید جلیلی، حسن هاشمی و فتاح دیگر چهره هایی هستند که از حضور احتمالی آنان نام برده می شود اما این اسامی تاکنون موضع رسمی در این باره اتخاذ نکرده اند. 

آنچه دیگران می خوانند:

گردآرونده: علی اکبر رضایی