جمعه, ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ ۱۸:۰۳

شرایط رایگان شدن معاینه فنی تاکسی‌ها در سال 1400

شرایط رایگان شدن معاینه فنی تاکسی‌ها در سال 1400
شرایط رایگان شدن معاینه فنی تاکسی ها در سال 1400 اعلام شد.

به گزارش تیتربرتر؛ معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار تهران از رایگان شدن معاینه فنی تاکسی‌ها در سال 1400 خبرداد.

جزئیات رایگان شدن معاینه فنی تاکسی‌ها در سال 1400

جزئیات رایگان شدن معاینه فنی تاکسی‌ها در سال 1400
جزئیات رایگان شدن معاینه فنی تاکسی‌ها در سال 1400

 

سیدمناف هاشمی، درحاشیه مراسم تکریم از مدافعان خدمت شهرداری تهران اظهارداشت: خودروهای تاکسی در مقایسه با خودروهای شخصی، سالانه دارای پیمایش بیشتری بوده و دارای کاربری حمل مسافر است لذا پایش مستمر آنها از لحاظ وضعیت تولید آلایندگی و ایمنی برای مدیریت شهری بسیار حائز اهمیت است.

وی گفت: این طرح با هدف کمک به کاهش آلودگی هوا، حمایت مالی از رانندگان عزیز تاکسی، ترویج فرهنگ استفاده از خودروهای سالم و حفظ سلامت شهروندان انجام می‌شود.

معاون شهردارتهران درباره جزییات این طرح گفت: خودروهای تاکسی شهر تهران در صورت داشتن پروانه تاکسیرانی معتبر که از طریق سامانه «سیما تاکسی» سازمان تاکسیرانی قابل استعلام و کنترل است، می توانند سالانه در هرنوبت مراجعه به مراکز معاینه فنی منتخب شهر تهران ؛ در مراجعات نوبت اول خود از طرح رایگان استفاده کنند.

هاشمی ادامه داد: طرح رایگان شدن معاینه فنی تاکسی های پایتخت در سال 99 چندین نوبت در بازه زمانی برجسته به اجرا در آمد و استقبال خوبی از سوی تاکسیرانان را به همراه داشت که با اجرای این طرح حمایتی از ابتدای سال آینده تمامی خودروهای تاکسی شهر تهران مکلف به اخذ معاینه فنی از مراکز معاینه فنی منتخب شهر تهران هستند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری یادآورشد: مرکز بیهقی، شقایق، نیایش، چمران و دماوند مراکز منتخب جهت اجرای این طرح بوده و در این مراکز تمهیداتی پیش بینی خواهد شد که به این خودروها خدمات ویژه ای ارائه شود.

 بنابراین گزارش؛ هزینه مراجعه اول معاینه فنی خودروهای سبک؛ مبلغ 47 هزار تومان بوده و خودروهای تاکسی با عمر10 سال و کمتر طبق قانون و مصوبات دولت باید هر6 ماه یک‌بار و خودروهای تاکسی با عمر بالای 10 سال هر سه ماه یک‌بار می توانند نسبت به اخذ معاینه فنی خودروی خود اقدام کنند.

مدارک مورد نیاز برای گرفتن معاینه فنی

هنگامی‌که ماشین را برای معاینه فنی می‌برید، حتما مدارک لازم برای معاینه فنی را با خودتان همراه داشته باشید. این مدارک عبارت‌اند از:

  •       اصل کارت یا سند خودرو
  •       فرم تشخیص عیوب ظاهری.

مراحل کامل معاینه فنی

در بدو ورود ابتدا پلاک خودروی شما را با دوربین مخصوص می‌خوانند و پس از ثبت اطلاعاتتان، خودرو را پذیرش می‌کنند. پس از این مرحله معاینه فنی خودرو را آغاز می‌کنند. این فرایند شامل چند مرحله است:

مرحله اول: بازرسی چشمی

مطالب مرتبط:

اولین مرحله معاینه فنی خودرو، بازرسی چشمی است که در آن خودرو را از نظر ظاهری بررسی می‌کنند. مواردی‌که در بازرسی چشمی مورد بررسی قرار می‌گیرند شامل موارد زیر است:

  •       آینه‌ها
  •       شیشه‌ها
  •       برف ‌پاک‌کن
  •       سالم بودن بوقِ خودرو
  •       داشتن کمربند ایمنی
  •       بدنه (که نباید دفرمه باشد)
  •       میزان پوسیدگی بدنه
  •       وضعیت لاستیک‌ها
  •       صدای اگزوز
  •       دود خروجی از اگزوز
  •       متعلقات اضافی بدنه
  •       چراغ‌های نور‌پایین و نوربالا
  •       چراغ راهنما
  •       چراغ عقب (ترمز/ دنده عقب/ خطر/ چراغ پلاک)
  •       طلق چراغ‌های عقب
مراحل کامل معاینه فنی
مراحل کامل معاینه فنی

 

نکته: در همین مرحله لوازم و تجهیزات بسته‌شده روی خودرو هم بررسی می‌شوند. اگر غیراستاندارد باشند، اعلام مردودی می‌کنند. برای نمونه می‌توان به نصب‌کردن بوق نامتعارف یا رینگ‌اسپرت اشاره کرد.

مرحله دوم: آزمون آلایندگی

در این مرحله با کمک دستگاه مخصوص، میزان آلایندگی گازهای خروجی از اگزوز را اندازه می‌گیرند که از حد مجاز تعیین‌شده بالاتر نباشد. اگر خودروی شما هوا را بیش‌ازحد آلوده می‌کند نمی‌توانید معاینه فنی بگیرید. گازهای دی‌اکسیدکربن، مونواکسیدکربن و نظایر آنها جزو آلاینده‌های هوا هستند که اگر میزان آنها زیاد تشخیص داده شود برابر است با مردود شدن خودروی شما.

مرحله سوم: آزمون کمک فنرها

در این مرحله، کمک فنرها را با دستگاه مخصوص که نتیجه آزمون را هم به‌صورت عددی و هم به‌شکل گرافیکی ثبت می‌کند آزمایش می‌کنند. تمام کمک فنرهای عقب و جلو بررسی می‌شود. اگر مشکلی در هر یک از کمک فنرها وجود داشته باشد احتمال اینکه ماشین در پیچ جاده واژگون شود وجود دارد. به همین دلیل این آزمون اهمیت زیادی دارد.

مرحله چهارم: آزمون ترمزها

در این مرحله، ترمزها را بررسی می‌کنند تا حد نهایی شتاب ترمزگیری خودرو را به منظور ارزیابی وضعیت سیستم ترمز محاسبه کنند. علاوه‌بر آن، عملکرد ترمز دستی را هم بررسی خواهند کرد. نو بودن لنت‌ها و استفاده از روغن ترمز مناسب می‌تواند در به سلامت گذشتن از این مرحله کمک‌کننده باشد!

مرحله پنجم: آزمون سیستم تعلیق

در این مرحله، با دستگاه سیستم تعلیق خودرو را تحت فشار قرار می‌دهند تا عملکرد آن را بررسی کنند. اتصالات و قطعات این سیستم باید محکم باشند وگرنه خودرو مردود می‌شود.

مرحله ششم: آزمون سلامت چراغ‌ها

در این مرحله چراغ‌های خودرو را بررسی می‌کنند که ببینند آیا نور با زاویه و شدت مناسب انتشار می‌یابد یا نه. همچنین جهت نوربالا و نورپایین و برد آن (یعنی تا چه مسافتی از مسیر را روشن می‌کنند) را ارزیابی می‌کنند.

مرحله هفتم: هم‌راستایی چرخ‌ها

این مرحله برای اندازه‌گیری میزان انحراف جانبی خودرو به ازای هر ۱۰۰۰ متر است که اگر بیشتر از ۷ متر باشد، خودرو مردود می‌شود. به‌عبارت ساده‌تر، هنگام رانندگی فرمان خودرو را رها کنید. اگر جلوبندی و فرمان خودرو تنظیم باشد، خودرو در هر یک کیلومتر نباید بیشتر از ۷ متر انحراف پیدا کند. در این مرحله میزان باز یا بسته بودن دهانه چرخ‌های خودرو را هم بررسی می‌کنند.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی