جمعه, ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ ۱۱:۰۹

زمان برداشته شدن تحریم ها در سال 1400

زمان برداشته شدن تحریم ها در سال 1400
تحریم های ظالمانه آمریکا بر علیه ایران با وجود آمدن جو بایدن همچنان لغو نشده اند.

به گزارش تیتربرتر؛ به گفته رئیس جمهور کشورمان برای برگشتن آمریکا به برجام باید تحریم های ظالمانه اش را لغو کند . روحانی در سخنان اخیرش گفت: امروز شرایط برای شکسته‌شدن تحریم از هر زمان دیگری آماده‌تر است و آمریکایی‌ها به‌صراحت این را بارها گفتند که مسیر و راه دولت قبلی غلط بوده است و فشار حداکثری شکست خورده است؛ باز هم بیان کردند که "ما می‌خواهیم به مسیر تعهد و برجام بازگردیم"، البته این گفتن برای ما کافی نیست و منتظر عمل هستیم.

تأکید می‌کنم که تأخیر در برداشتن تحریم خیانت است؛ هر فرد، جناح و گروه اگر پایان تحریم را به‌هردلیلی یک ساعت تأخیر بیندازند البته دلیلش امروز انتخابات 1400 است و هرکسی بخواهد پایان تحریم را به تأخیر بیندازد، خیانت به ملت ایران است و این ننگ برای آن فرد و جناح باقی خواهد ماند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: تحریم یعنی تضییع حقوق مردم و مردم باید به تسهیلات تجاری، مالی و بانکی دست یابند و من امیدوار هستم اقلیتی که دنبال سنگ‌اندازی در این راه هستند، در ایام ماه شعبان توبه کنند و دست بردارند و شب عید 1400 این عیدی که به مردم می‌دهند این باشد که دست از تخریب بردارند، دولت بلد است و می‌تواند تحریم را پایان بدهد.

تاریخچه تحریم های ایران توسط آمریکا

تحریم ایران توسط ایالات‌متحده پس از گروگان‌گیری دیپلمات‌های آمریکایی در 13 آبان 1358 آغاز و تاکنون ادامه دارد. هرچند در چهار دهه گذشته دولت‌ها کوشیده‌اند تا قفل تحریم را باز یا بشکنند اما موفق نشده‌اند.

شدت تحریم‌ها یک‌بار از سال 1390 تا 94 با تحریم نفت ایران آغاز شد و بار دوم از روز 18 اردیبهشت 1397با خروج ترامپ از برجام شدت بی‌سابقه به خود گرفت و اقتصاد وزندگی مردم را تحت تأثیر قرارداد.

ورود کرونا از بهمن 98 به کشور فشار و مشکلات را مضاعف کرده و به رغم اقدامات انجام‌شده هنوز واکسیناسیون سراسر آغاز نشده و تحریم‌ها به قوت خود باقی است. روز گذشته رئیس‌جمهور در جلسه سالانه بانک مرکزی وعده داد که از سال آینده از یک‌سو تحریم‌ها را لغو خواهد کرد و از سوی دیگر واکسیناسیون سراسر را نجوم خواهد داد. حال منتظر می‌مانیم تا ببینیم این دو در سال 1400 عملی می‌شود یا وضع در سال جدید بدتر خواهد شد؟

تاثیر تحریم های آمریکا بر کاهش درآمد نفتی ایران

تاثیر تحریم های آمریکا بر کاهش درآمد نفتی ایران
تاثیر تحریم های آمریکا بر کاهش درآمد نفتی ایران

 

رئیس‌جمهور بابیان اینکه مدیریت کشور در شرایط سخت جنگ با شرایط عادی متفاوت است، گفت: با تلاش‌های انجام‌شده از سوی مسئولان و مقاومت ملت، کشور در شرایط سخت تحریم و جنگ اقتصادی به خوبی اداره شده است و کسی حق ندارد واقعیت‌های تاریخ کشور را نادیده بگیرد و یا تحریف کند.

حسن روحانی روز سه‌شنبه در شصتمین اجلاس مجمع سالیانه بانک مرکزی، با تقسیم شرایط کشور به دو دوره قبل و بعد از سال ۹۷، اظهار داشت: از سال ۹۴ تا ۹۶ با اقدامات انجام‌شده از سوی این دولت و عبور از تحریم‌ها، آمار و ارقام کشور در رشد اقتصادی، نرخ تورم و اشتغال افتخارآمیز است.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: در این دوره (۹۴ تا ۹۶) در هر فصل بالغ بر ۷۰۰ هزار نفر اشتغال خالص در کشور ایجاد شد، تورم را تک‌رقمی کردیم و در سال ۹۵ رشد اقتصادی ایران بالاترین رشد اقتصادی در جهان بوده است که این یک افتخار بزرگ است.

روحانی با اشاره به آمار ارائه‌شده در گزارش بانک مرکزی اظهار کرد: بر اساس این آمار به‌طور متوسط در سال‌های قبل ۴۵ تا ۴۶ میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم و حتی در سال ۹۰ متوسط درآمد نفتی ما ۱۱۲ میلیارد دلار بود و در سال ۹۸ این درآمد کاهش یافت و در سال ۹۹ بیشتر کاهش یافت و این بسیار مهم است. متوسط درآمد نفتی ما به یک‌پنجم کاهش یافت که این‌ها در واردات و قیمت ارز تأثیر ‌می‌گذارد و دست بانک مرکزی برای عرضه نیما خالی است و باید تعدیل کند.

پیش بینی رئیس جمهور از اقتصاد ایران

روحانی با اشاره به اقدامات دولت در راستای اصلاح نظام بانکی، ساماندهی بانک‌ها و تعطیل کردن مؤسسات غیرمجاز، ادغام بانک‌های نظامی و راه‌اندازی سامانه‌های متعدد بر خط از سوی بانک مرکزی، اظهار داشت: در کدام دوره سراغ دارید که حتی در شرایط عادی چنین اقدامات بزرگی انجام‌شده باشد. راه‌اندازی هر سامانه بر خط اقدامی مؤثر در راستای شفاف‌سازی و مبارزه با فساد است که در این دولت باقوت و قدرت دنبال شد.

مطالب مرتبط:

۴ لایحه برای مبارزه با پول شویی و تأمین مالی تروریسم

تاثیر تحریم های آمریکا بر کاهش درآمد نفتی ایران
تاثیر تحریم های آمریکا بر کاهش درآمد نفتی ایران

 

روحانی ادامه داد: دولت ۴ لایحه برای مبارزه با پول شویی و تأمین مالی تروریسم به مجلس ارائه کرد که هم در مجلس تصویب شد و هم ایرادات شورای نگهبان به آنها رفع شد، اما متأسفانه در جای دیگری گیر افتاده‌اند و جمهوری اسلامی ایران که در منطقه سردمدار مبارزه واقعی با فساد، پول شویی و تأمین مالی تروریسم است نتوانسته در عرصه افکار عمومی این تلاش‌های خود را به خوبی اطلاع‌رسانی کند.

تعامل با دنیا

روحانی تصریح کرد: بانک مرکزی و دیگر بانک‌های ما باید با دست باز با دنیا تعامل کنند و ما حداقل اگر برای همکاری با کشورهای دوست اهمیت قائل باشیم، باید کاری کنیم که بانک‌های مرکزی و دیگر بانک‌های این کشورها بتوانند بدون نگرانی از ایجاد حاشیه و مشکل با بانک‌های ایران تعامل داشته باشند.

روحانی تصریح کرد: می‌توانم این اطمینان را به مردم بدهم که سال آینده هم درزمینه رفع تحریم‌ها و هم درزمینه واکسیناسیون و مقابله با همه‌گیری کرونا سال موفق و بهتری پیش روداریم.

تأمین ۱۰ میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: با وجود کاهش شدید درآمدهای نفتی دولت در سال جاری، بانک مرکزی موفق به تأمین ارز ۱۰ میلیارد دلار با نرخ ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی، دارو و نهاده‌های دامی و مواد اولیه واحدهای تولیدی شد.

«عبدالناصر همتی» با اشاره به فشار بی‌سابقه تحریم‌ها بر اقتصاد کشور گفت: مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا فشار مضاعفی را بر اقتصاد کشور وارد و شرایط سخت و بی‌سابقه‌ای برای سیاست‌گذاری پولی و ارزی ایجاد کرد.

رئیس بانک مرکزی افزود: از این لحاظ برای حمایت از اقتصاد ۴۲ هزار میلیارد تومان وام کرونایی تخصیص داده شد که از این میزان ۲۸.۵ هزار میلیارد تومان مختص خانوارها بود. با این حال بانک مرکزی حداکثر تلاش خود را برای مدیریت نقدینگی انجام داد.

فروش ۱۱۵ هزار میلیارد تومان اوراق دولتی

وی ادامه داد: با وجود کاهش فراوان درآمد ارزی و شوک ناشی از کرونا، متوسط رشد نقدینگی در سه سال گذشته ۳۰.۳ درصد بوده که این میزان از متوسط ۲۰ سال گذشته تنها ۲.۸ درصد بیشتر بوده است. همتی گفت: با کمک وزارت اقتصاد طی ۴۱ حراج انجام‌شده، توانستیم ۱۱۵ هزار میلیارد تومان اوراق دولتی را به فروش برسانیم و اگر این کار انجام نمی‌پذیرفت پایه پولی ۳۲ واحد درصد و نقدینگی ۲۶ واحد درصد افزایش می‌یافت که بانک مرکزی جلوی تحقق آن را گرفت.

رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به رشد اقتصادی ۲.۲ درصدی کشور در ۹ ماهه سال جاری ابزار امیدواری کرد: افزایش رشد اقتصادی طی فصول دوم و سوم سال ۱۳۹۹ نویدبخش عبور از شرایط سخت بخش واقعی اقتصاد ایران و حاکی از خروج از رکود و آغاز دوره رشد مجدد اقتصادی است.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی