شنبه, ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ ۱۳:۱۲

بیمه شخص ثالث بعد از تعویض پلاک تغییر می کند؟

بیمه شخص ثالث بعد از تعویض پلاک تغییر می کند؟
بعد از تغییر پلاک خودرو آیا دوباره باید بیمه شخص ثالث را از ابتدا ثبت نام کنیم؟ چه تغییراتی در بیمه شخص ثالثمان ایجاد می شود؟ برای پاسخ با ما همراه باشید.

تیتربرتر؛ بیمه شخص ثالث تنها بیمه اجباری برای صاحبان خودرو است که یکی از انواع بیمه های مسئولیت محسوب می شود و راننده را در مقابل صدماتی که به اشخاص دیگر وارد می شود، بیمه می کند.

تکلیف بیمه شخص ثالث بعد از تعویض پلاک

تکلیف بیمه شخص ثالث بعد از تعویض پلاک
تکلیف بیمه شخص ثالث بعد از تعویض پلاک

 

در اسفند ماه 1399 بیمه مرکزی قوانین جدیدی را برای بیمه گذاران تعیین نموده است. این قوانین کمک می کنند بیمه شخص ثالث بهتر و با دقت بیشتری ثبت شد و حق بیمه افرادی که قصد فروش خودروی خود را دارند از بین نرود. این قوانین به  منظور راننده محور بودن بیمه شخص ثالث اعمال می شود.

مهم ترین قانونی که از 4 اسفند 99 اجرا می شود، قانون عدم انتقال تخفیفات خودرو به خودروی جدید می باشد. طبق این قانون افرادی که صاحب خودرو هستند وقصد فروش وسیله نقلیه خود را دارند می توانند تخفیفات بیمه را برای خودشان حفظ کنند. همچنین می توانند این تخفیفات بیمه را به وابستگان خود از جمله پدر، مادر، همسر یا فرزندان خودشان منتقل کنند و از این تخفیفات بهره مند شوند.

در قانون قبلی هنگام فروش تمامی تخفیفات بیمه فروشنده به صاحب جدید خودرو منتقل می شد و این موضوع به ضرر فروشنده تمام می شد. در عوض صاحب جدید ماشین از تخفیفات بیمه بهره مند می شد و سود می کرد. اما اکنون با اجرایی شدن قانون جدید، فردی که قصد فروش ماشین خود را دارد به راحتی می تواند تخفیفات بیمه خود را نگه دارد و اگر خودروی جدید خریداری کرد از آن استفاده نماید

بنابراین طبق قوانین جدید در صورتی که مالکیت یک خودرو به صورت قطعی منتقل شود، دارندگان وسایل نقلیه می‌توانند پیش از اتمام بیمه‌ نامه و فروش خودرو، تخفیف‌های بیمه‌ای خودروی فروخته شده را فقط به بستگان درجه یک خود یعنی پدر، مادر، همسر و ... انتقال دهند. برای انجام انتقال تخفیفات بیمه نامه باید شروط زیر رعایت گردد:

  • انتقال تخفیفات بیمه‌ نامه فقط به خودروهای مشابه امکان پذیر است.
  • پلاک وسیله نقلیه باید به نام یک شخص یا بستگان درجه یک او باشند.
  • بعد از آنکه پلاک خودرو تعویض شد، تخفیفات بیمه نامه قبلی به خریدار منتقل نمی شود و براساس قوانین جدید دیگر بیمه نامه مربوطه پس از فروش خودرو برای پلاک جدید معتبر نمی‌باشد.

نکته 1: حق بیمه شخص ثالث مالک جدید خودرو با احتساب تخفیفات عدم خسارت انتقالی محاسبه می شود.

نکته 2: هنگام انتقال مالکیت یا بعد از آن اگر صاحب قبلی خودرو یا بستگان آن در دسترس نباشد، تخفیفات بیمه نزد بیمه و در سوابق بیمه گذار و در بیمه مرکزی نگهداری می شود.

انتقال بیمه شخص ثالث بعد از تعویض پلاک خودرو

 بعد از تعویض پلاک خودرو در صورتی که صاحب پلاک جدید تخفیفات بیمه شخص ثالث از قبل داشته باشد برای این خودرو هم ثبت می شود، در غیر اینصورت تخفیفات بیمه از صفر محاسبه می شود وخریدار باید برای خرید بیمه شخص ثالث جدید اقدام نماید.

گاهی اوقات افراد اقدام به تغییر نام مالک و شماره پلاک خودرو تا پایان اتمام بیمه نامه نمی کنند که از جهت تعهدات شرکت بیمه مشکل پیش خواهد آمد، چرا که شرکت بیمه موظف است در صورت تصادف خودرو بیمه شخص ثالث را بر اساس اطلاعات پلاک خودرو محاسبه کند، بنابراین بیمه شخص ثالث مالک قبلی خودرو به مالک جدید خودرو با پلاکی که در بیمه نامه ثبت نیست، خسارتی پرداخت نمی کند.

مطالب مرتبط:

معاینه فنی بعد از تعویض پلاک

معاینه فنی بعد از تعویض پلاک
معاینه فنی بعد از تعویض پلاک

 

یکی از سوالاتی که افراد در هنگام مراجعه به مراکز تعویض پلاک مطرح می‌کنند، این است که آیا  بعد از تعویض پلاک، ایا بعد از تعویض پلاک معاینه فنی باطل میشود و باید دوباره برای دریافت مدرک معاینه فنی برای اتومبیل خود اقدام کنند؟

 اگر سوال شما هم این است که وضعیت معاینه فنی بعد از تعویض پلاک چه می شود؟ در پاسخ به این سوال باید خدمتتان عارض شویم که خیر؛ چنین کاری نیاز نیست. طبق گفته‌های رئیس ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران، افراد بعد از تعویض پلاک، نیازی به دریافت  دوباره معاینه فنی نخواهند داشت و مشکلی از این بابت بوجود نخواهد آمد.

دلیل این موضوع این است که معاینه فنی خودروها بر روی VIN خودروها انجام می‌شود و موضوع تعویض پلاک در این امر دخالتی نخواهد داشت. درضمن این موضوع در برگه معاینه فنی خودروها نیز ذکر شده است که که با کمی دقت می‌توان دریافت که معاینه فنی بر روی VIN خودروها انجام می‌شود.

بنابراین طبق موارد گفته شده، می‌توان ادعا کرد؛ پلاک خودرو متعلق به شخص راننده و VIN متعلق به اتومبیل می‌باشد و تأثیری بر روی معاینه فنی انجام شده نخواهد داشت. علاوه بر این ذکر این نکته نیز قابل توجه می‌باشد، طبق گفته رئیس ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران دارندگان خودروها برای جلوگیری از ثبت تخلف و اعمال قانون تا لینک شدن اطلاعات پلیس و وزارت کشور در سامانه یکپارچه معاینه‌فنی (سیمفا) به مدت 48 ساعت از خودروی خود استفاده نکنند. بعد از گذر از این دوره زمانی مشکلی برای استفاده از خودروی شخصی بوجود نخواهد آمد.

شرایط صدور کارت شناسایی خودرو بعد از تعویض پلاک 

شرایط صدور کارت شناسایی خودرو بعد از تعویض پلاک
شرایط صدور کارت شناسایی خودرو بعد از تعویض پلاک

 

در هنگام فرایند تعویض پلاک یک خودرو، یکی از سوالات افراد متقاضی، بحث کارت اتومبیل می‌باشد و اینکه چه نکاتی در این باره وجود دارد؟

در هنگام مراجعه به مراکز مرتبط با تعویض پلاک یکی از مدارکی که باید هنگام اجرای فرایند تعویض به همراه داشته باشید، همین کارت شناسایی خودرو خواهد بود. بنابراین باید توجه داشت که بدلیل اینکه شماره پلاک خودرو جزو راه‌های شناسایی خودرو بشمار می‌رود و متعلق به خودرو است، تغییراتی که در این زمینه رخ می‌دهد باید در کارت شناسایی خودرو اعمال گردد.

کارت جدید ماشین به طور معمول بعد از اتمام فرایند صادر شده و طبق اطاعاتی که در مراحل ثبت نام وارد می‌شود به فرد گیرنده ارسال می‌شود. در این رابطه یکی از مسائل مهم نحوه پیگیری کارت می‌باشد که در ادامه توضیح خواهیم داد:

به طور کلی بعد از اتمام فرایند و تعیین شماره پلاک خودرو، می‌توانید با مراجعه به سامانه رهگیری مرسولات پستی، فرایند ارسال کارت خودروی خود را پیگیری کنید؛ در ضمن توجه داشته باشید که اطلاعاتی که درباره محل سکونت خود وارد می‌کنید کاملاً صحیح و واضح نوشته شود تا در این فرایند اختلالی رخ ندهد. البته باید توجه داشت که برای پیگیری صدور کارت خودرو راه‌های دیگری نیز وجود دارد که چند مورد را برایتان ذکر خواهیم کرد:

  • پیگیری کارت از اداره پست
  • پیگیری کارت از طریق کد USSD
  • پیگیری از طریق پیامک
  • پیگیری از طریق مراجعه به دفاتر خدمات پلیس+10
  • مدت زمان صدور و دریافت کارت شناسایی خودرو

موارد زیادی در  امر صدور و دریافت کارت دخیل هستند و نمی‌توان زمان دقیقی برای دریافت کارت خودرو تعیین کرد. به طور کلی در حدود ده روز مرکز صدور کارت شناسایی، کارت را صادر می‌کند ولی ممکن است در حدود حتی دو ماه طول بکشد تا این کارت به دست شما برسد. همانطور که در بخش قبلی ذکر شد؛ درصورت طولانی شدن فرایند دریافت کارت بعد از تعویض پلاک و یا حتی در زمان خرید خودروی جدید، می‌توانید از طریق راه‌های گفته شده، صدور و ارسال کارت خودروی خود را پیگیری کنید.

برگشت خوردن کارت شناسایی خودرو

با توجه به نکات بالا درباره موضوع صحت و دقت اطلاعات محل سکونت، در صورتی که کارت به آدرس اشتباهی ارسال شود و یا در هنگام مراجعه فرد دریافت کننده حضور نداشته باشد؛ کارت برگشت می‌خورد. اداره مربوطه موظف است تا 3 مرتبه ارسال را انجام دهد.

در صورت ناموفق بودن این موضوع، بعد از آن اداره پست موظف است تا 3 ماه کارت را نزد خود نگهداری کند و بعد از آن مسئولیت این موضوع با مراجعه حضوری فرد گیرنده به اداره پست انجام خواهد شد و در آخر نیز  افراد برای اطالاعات بیشتر می‌توانند به دفاتر خدمات پلیس+10 مراجعه نمایند.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: سعید بهرامی