پنج شنبه, ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ ۱۴:۱۰

پیش بینی روند بورس در بهار 1400

پیش بینی روند بورس در بهار 1400
روند نزولی بازار سهام از مرداد ماه امسال تاکنون ادامه داشته و دیگر سهامداران اعتمادی به رشد بورس ندارد اما چشم انداز آینده بازار بورس چیست؟

به گزارش تیتربرتر؛ پس از سبزپوشی شاخص سهام در روز سه‌شنبه آن هم بعد از ۱۱ روز افت متوالی، در آخرین روز معاملات هفته، بورس مجددا در مسیر کاهشی خود قرار گرفت و هفته را نزولی به پایان رساند.

شاخص کل بورس در پایان معاملات بیش از ۸۳۰۰ واحد کاهش یافت و در ارتفاع یک میلیون و ۱۷۷ هزار واحد آرام گرفت. به‌طوری که کاهش ۷/ ۰ درصدی شاخص کل و ۰۹/ ۰ درصدی شاخص هم وزن را رقم زد.

سهامداران حقیقی همچنان در سایه بی‌اعتمادی‌ها موضع خود را به‌عنوان فروشنده حفظ کردند و سهامی به ارزش ۷۳۸ میلیارد تومان از آن حقوقی‌ها شد. همچنین در سایه دادوستد‌های انجام شده ارزش معاملات خرد نسبت به روز گذشته با کاهش ۱۲ درصدی رقم ۳ هزار و ۱۹۳ میلیارد تومان را به ثبت رساند تا دامنه نوسان نامتقارن همچنان نقدشوندگی بازار را کاهش دهد.

پیش بینی روند بورس در بهار 1400

پیش بینی روند بورس در بهار 1400
پیش بینی روند بورس در بهار 1400

 

با وجود بازدهی سه رقمی شاخص بازار سهام در امسال اما به دلیل افت شدید از مرداد ماه تاکنون، کمتر سهامداری این بازدهی را لمس کرده است. با این حال برای آینده بورس چه چشم‌اندازی وجود دارد؟

مهدی سماواتی، کارشناس بازار سهام در یک گفتگوی لایو اینستاگرامی می‌گوید با توجه به شرایط فعلی بازار سهام احتمالا بهار خوبی در انتظار سهامداران باشد.

درباره روزهای تا پایان امسال نیز پیمان حدادی، کارشناس بازار سهام به تجارت‌نیوز می‌گوید: به نظرم دو هفته آخر معاملات امسال روند شاخص کل مثبت است. زیرا تامین مالی دولت از سمت عرضه اوراق بدهی انجام شده و شدت فروش این اوراق در هفته بعد کاهش پیدا می‌کند و این موضوع باعث افزایش حجم معاملات می‌شود. از طرفی نیز با ورود صندوق‌های با درآمد ثابت به خرید سهام پول به بازار سهام تزریق می‌شود و قیمت سهم‌ها نیز به منطقه جذابی رسیده است.

با این حال محمد مهدی عشریه، کارشناس بازار سهام عقیده دارد تا زمانی که تصمیمات شبانه برای بورس گرفته می‌شود و بازار سهام بازاری آزاد نیست وضعیت فرسایشی بورس ادامه دارد.

حمیدرضا فرهادی، دیگر کارشناس بازار سرمایه نیز مثل عشریه فکر می‌کند و به تجارت‌نیوز می‌گوید: بازار سهام در شرایط خوبی قرار ندارد و حجم و ارزش معاملات نیز به شدت کاهش پیدا کرده و فعلا چشم‌انداز بازار سهام در کوتاه‌مدت و میان‌مدت نزولی است.

سعید ابراهیمی هم با اشاره به اینکه بازیگر اصلی بازار اعتماد مردم را از بین برده است اعتقاد دارد: بازیگران بزرگ باید وارد بازار شوند و از بازار حمایت کنند. اگر دولت از بازار حمایت کند ممکن است اعتماد به بازار برگردد و پول‌های راکد وارد بازار شود. نتیجه این عمل کاهش ریسک موجود در فضای بازار می‌شود و روند بازار را متعادل می‌کند.

مطالب مرتبط:

بازار سهام برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

بازار سهام برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟
بازار سهام برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

 

با این حال باید دید کدام یک از این پیش‌بینی‌ها محقق می‌شود و آیا اصلا بازار سهام برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

پاسخ به این سوال را محمد مهدی ناسوتی فرد، کارشناس بازار سرمایه این طور می‌دهد: مصوبات اخیر سازمان بورس به معنی دخالت در روند بازار نیست، از طرف دیگر با توجه رشد نرخ بهره و ارز همچنین قیمت‌های ارزنده سهام باید گفت که بورس در شرایط ایده آلی برای سرمایه گذاری قرار دارد.

وی به سنا می‌گوید: اگر صندوق ها حتی مجبور به خرید باشند، آسیب نمی‌بینند و شاید نقطه قوتی هم برای آنها تلقی شود؛ در واقع، این مصوبه در شرایط فعلی مناسب بازار و قابل حمایت است. تصمیمات جدید سازمان در راستای تعادل سازی یا منعطف شدن بازار است.

به نوعی سازمان بورس از اهرم هایی که در اختیار دارد در شرایط بحرانی و حساس بهره می‌برد یا بهتر است بگوییم طرف تقاضا را تقویت می‌کند تا نهایتا معاملات به وضعیت نرمال برسند.

کدام نمادهای بورسی افزایش سرمایه دارند؟

افزایش سرمایه چهار نماد بورسی
افزایش سرمایه چهار نماد بورسی

 

طبق اعلامیه منتشر شده در سامانه کُدال، افزایش سرمایه چهار نماد کرمان، فاذر، وتوشه و تاپکیش مورد بررسی قرار گرفت و از نظر سازمان بورس و اوراق بهادار بلامانع است.

بر این اساس افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه گذاری توسعه و عمران استان کرمان، صنایع آذرآب، سرمایه‌گذاری پارس توشه و شرکت تجارت الکترونیک پارسیان کیش مورد بررسی قرار گرفت و به تایید سازمان بورس و اوراق بهادار رسید.

تقاضای افزایش سرمایه و انتشار سهام جدید شرکت سرمایه گذاری توسعه و عمران استان کرمان (سهامی عام) در سازمان بورس و اوراق بهادار تایید شد. مبلغ افزایش سرمایه چهار هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها است.

نماد فاذر از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها، مبلغ یک هزار و ۱۱۴ میلیارد تومان افزایش سرمایه تایید شده از سوی سازمان بورس و اوراق دارد.

مجوز افزایش سرمایه شرکت سرمایه گذاری پارس توشه، از محل سود انباشته به مبلغ ۳۳۰ میلیارد در سازمان بورس و اوراق بهادار بررسی شده و به تایید این سازمان رسید.

آگهی ثبت افزایش سرمایه شرکت تجارت الکترونیک پارسیان کیش (نماد تاپکیش) به مبلغ ۸۰ میلیارد تومان به ثبت و تایید سازمان بورس و اوراق بهادار رسیده است.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآرونده: الهام خلیلی خو