یکشنبه, ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ ۱۷:۰۳

جزئیات سهمیه خودرو جانبازان در سال 1400

جزئیات سهمیه خودرو جانبازان در سال 1400
نمایندگان مجلس طرح واگذاری قسطی خودرو به جانبازان را مطرح کردند.

جانبازان در سال 1400 از سهمیه خودرو برخوردار می شوند.

شرایط دریافت سهمیه خودرو جانبازان

شرایط دریافت سهمیه خودرو جانبازان
شرایط دریافت سهمیه خودرو جانبازان

 

وزارت صمت مکلف است از طریق شرکت‌های خودروسازی ایران خودرو و سایپا از محل تولید محصولات ملی خود، نسبت به فروش خودرو به جانبازان بالای بیست و پنج (۲۵درصد) دارای محدودیت‌های جسمی و حرکتی و جانبازان پنجاه درصد(۵۰درصد) تا هفتاد درصد(۷۰درصد) با معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران با تقسیط پنج ساله اقدام کند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی لایحه بودجه سال 1400 رای به واگذاری قسطی خودرو از محل تولید محصولات ملی به جانبازان 25 درصد به بالا دادند.

نمایندگان ملت در بهارستان، در ادامه بررسی تبصره‌های لایحه بودجه سال 1400 وزارت صمت را مکلف به واگذاری خودرد با اقساط پنج ساله به جانبازان دارای محدودیت‌های جسمی و حرکتی 50 درصد تا 70 درصد با معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران کردند.

بر اساس بند الحاق 2 تبصره 7 لایحه بودجه، "وزارت صمت مکلف است از طریق شرکت‌های خودروسازی ایران خودرو و سایپا از محل تولید محصولات ملی خود، نسبت به فروش خودرو به جانبازان بالای بیست و پنج (25درصد) دارای محدودیت‌های جسمی و حرکتی و جانبازان پنجاه درصد(50درصد) تا هفتاد درصد(70درصد) با معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران با تقسیط پنج ساله اقدام کند".

این گزارش حاکی است، بر اساس این مصوبه، وزارت صمعت، معدن و تجارت موظف است، گزارش عملکرد را هر سه ماه یک بار به کمیسیون برنامه و بودجه و صنایع مجلس ارائه نماید.

گزراش ها حاکی است نمایندگان ملت در بهارستان با 209 رای موافق این مصوبه را به تصویب رساندند. همچنین در صورت تایید این مصوبه از شورای نگهبان و ارجاع آن به مجلس شورای اسلامی، دولت موظف است از ابتدای سال 1400 این مصوبه را اجرایی کند.

مطالب مرتبط:

شرایط جدید اعطای وام خودرو به جانبازان 25درصد و بالای 50درصد سال 1400

شرایط جدید اعطای وام خودرو به جانبازان 25درصد و بالای 50درصد سال 1400
شرایط جدید اعطای وام خودرو به جانبازان 25درصد و بالای 50درصد سال 1400

 

 رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس شرایط جدید اعطای وام خودرو به جانبازان 25 درصد و بالای 50 درصد در سال 1400 را به شرح زیر اعلام کرد:

 رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس از اختصاص تسهیلات برای خرید 20 هزار خودرو به جانبازان بالای 50 درصد و جانبازان بالای 25 درصد دارای محدودیت جسمی حرکتی، با اقساط پنجساله در لایحه بودجه سال آینده خبر داد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت از طریق شرکت های خودروسازی ایران خودرو و سایپا مکلف است از محل تولید محصولات ملی خود نسبت به اختصاص تعداد ۲۰.۰۰۰ خودرو برای تحویل به جانبازان بالای ۲۵% دارای محدودیت‌های جسمی و حرکتی و جانبازان ۵۰ تا ۷۰ درصد با معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران با تقسیط ۵ ساله اقدام و گزارش عملکرد را هر سه ماه یک بار به کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات و کمیسیون صنایع و معدن مجلس ارایه نماید. کارمزد ۴% به مبلغ ۲۰۰۰ میلیارد ریال از محل ردیف ۱۳۱۶۰۰ تأمین می گردد.

مطابق ماده ۴۵ قانون جامع ایثارگران، دولت مکلف است سالانه اعتبار و تسهیلات لازم را برای تهیه خودرو مناسب برای کلیه جانبازان پنجاه درصد (۵۰%) و بالاتر و آن تعداد از جانبازان ۲۵% الی ۴۹درصد که به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد از نظر جسمی محدودیت حرکتی دارند هستند ، پیش‌بینی نماید.

تبصره:آن تعداد از همسر و فرزندان شهید که به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد معلول جسمی حرکتی شناخته می شوند می توانند از تسهیلات موضوع این ماده استفاده نمایند.

شرایط دریافت وام خودرو جانبازان تسهیلاتی که به همه گروههای ایثارگر داده می شود با توجه به نوع جانبازی و نیاز افراد است، اکنون 2 تا 3 طرح ویژه برای این افراد وجود دارد تا بتوانیم خدمات بهتری به ایثارگران ارائه دهیم.در حوزه تسهیلات رفاهی موضوع قرارداد بیمه های اجتماعی برای ایثارگران وجود دارد که در دو قالب بیمه عمر و حادثه و حوادث غیرمترقبه با شرکت های بیمه منعقد می شود تا ایثارگران بتوانند از این خدمات بهره مند شوند به طوری که اکنون یک میلیون و 656 هزار و 664 نفر از ایثارگران از خدمات بیمه تکمیلی بهره مند هستند.

وی درباره واگذاری خودرو برابر قانون برای جانبازان بالای 70 درصد نیز گفت:به همین منظور بنیاد شهید نیز به جانبازان 50 درصد و بالاتر خودروی داخلی واگذار می کند و 40 درصد آن به صورت بلاعوض از طریق بنیادشهید پرداخت می شود و 60 درصد آن تسهیلات بانکی است که سود آن را نیز بنیاد شهید پرداخت می کند.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی