جمعه, ۰۸ اسفند ۱۳۹۹ ۱۶:۴۶

آشنایی با خودرو هیوندای آیونیک ۵ honda ioniq مدل 2022

آشنایی با خودرو هیوندای آیونیک ۵ honda ioniq مدل 2022
هیوندای آیونیک ۵ معرفی شد.

به گزارش تیتربرتر؛ هیوندای آیونیک ۵ بر مبنای پلتفرم جدید هیوندای با نام E-GMP تولید می شود.

مشخصات فنی خودرو هیوندای آیونیک ۵ honda ioniq

مشخصات فنی خودرو هیوندای آیونیک ۵ honda ioniq
مشخصات فنی خودرو هیوندای آیونیک ۵ honda ioniq

 

این پلتفرم جدیدترین پلتفرم هیوندای است که برای خودروهای برقی و به صورت منعطف (مورد استفاده در تمام سگمنت ها) طراحی شده و قرار است به جز محصولات هیوندای، در محصولات جنسیس و کیا نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

براساس همین پلتفرم حالا ورودی های شارژ ۴۰۰ و ۸۰۰ ولتی را با هم در هیوندای آیونیک ۵ می بینیم و زمانی که با شارژر ۳۵۰ کیلووات سریع به این خودرو متصل می شود، تنها در ۱۸ دقیقه می توان شارژ پکیج باتری را از ۱۰ به ۸۰ درصد رساند. همچنین هیوندای ادعا می کند که تنها با ۵ دقیقه شارژ این خودرو می توان مسافت ۱۰۰ کیلومتر را پیمود.

پیشرانه هیوندای آیونیک ۵ honda ioniq

پیشرانه هیوندای آیونیک ۵ honda ioniq
پیشرانه هیوندای آیونیک ۵ honda ioniq

 

برای هیوندای آیونیک ۵ پکیج باتری با توان های ۵۸ و ۷۲٫۶ کیلووات ساعتی قابل سفارش است و این دو پک باتری به ترتیب با سیستم های تک و دوموتوره هماهنگ می شوند. نسخه قوی تر که مجهز به پکیج باتری ۷۲٫۶ کیلووات ساعتی و سیستم دوموتوره است، مجموعاً نهایت قدرت ۳۰۲ اسب بخار و نهایت گشتاور ۶۰۵ نیوتن متر را دارد و در ۵٫۲ ثانیه شتاب گیری ۰ تا ۱۰۰ را انجام می دهد.

پکیج باتری ۷۲٫۶ کیلووات ساعتی با سیستم تک موتوره هم هماهنگ می شود که خروجی های ۲۱۴ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور را دارد و با هر بار شارژ کامل این نسخه می توان مسافت ۴۷۰ تا ۴۸۰ کیلومتر را پیمود.

نسخه تک موتوره با پکیج باتری ۵۸ کیلووات ساعتی، نسخه پایه هیوندای آیونیک ۵ به حساب می آید که با یک پیشرانه برقی در محور عقب نهایت قدرت ۱۶۷ اسب بخار و نهایت گشتاور ۳۵۰ نیوتن متر را دارد و شتاب گیری صفر تا صد با این نسخه در ۸٫۵ ثانیه انجام می شود.

ظاهر هیوندای آیونیک ۵ honda ioniq

ظاهر هیوندای آیونیک ۵ honda ioniq
ظاهر هیوندای آیونیک ۵ honda ioniq

 

نباید بگذارید که ظاهر هاچ بک این خودرو شما را فریب دهد، چراکه فاصله محوری در هیوندای آیونیک ۵ به ۳ متر می رسد و طول و عرض این خودرو ۴٫۶۳۵ و ۱٫۸۹۰ میلی متر است. این یعنی آیونیک ۵ میلی متر بلندتر و عریض تر از خودرویی مثل هیوندای توسان است و فاصله محوری این خودرو حتا از هیوندای پالیسید هم بیش تر است.

مطالب مرتبط:

طراحی بدنه هیوندای آیونیک ۵

هیوندای در طراحی آیونیک تا حد زیادی شیوه ای که در کانسپت ۴۵ دیده بودیم دنبال می کند. این زبان طراحی جدید هیوندای است که پارامتریک داینامیک نام دارد و از این پس، در محصولات جدید هیوندای این سبک طراحی را خواهیم دید. در این خودرو کاپوت از انتها باز می شود که باعث شده شکاف بین قطعات به حداقل برسد و آیرودینامیک بدنه بهبود پیدا کند.

از دیگر خصوصیات طراحی هیوندای آیونیک ۵ می توان به دستگیره های پنهان درها و چراغ های مربعی (پیکسلی) در عقب و جلو اشاره کرد. طراحی چرخ ها هم با آیرودینامیک بدنه هماهنگ شده است و در این خودرو چرخ های ۲۰ اینچی را داریم. به طور کلی، می توان خطوط طراحی بدنه هیوندای آیونیک ۵ را مدرن و متفاوت با هر هیوندای دیگری تفسیر کرد.

کابین هیوندای آیونیک ۵

کابین هیوندای آیونیک ۵
کابین هیوندای آیونیک ۵

 

نقطه عطف طراحی در آیونیک ۵ را می توان کابین این خودرو دانست. جایی که کف مسطح در اتاق باعث شده است فضای خیلی زیادی را داشته باشیم و بیش تر امکانات به صورت لمسی کنترل می شوند. همچنین بیش تر قطعات داخلی در آیونیک ۵ از مواد بازیافتی، نخ های گیاهی و رنگ های زیستی تهیه شده تا علاوه بر پاک بودن، متریال این خودرو هم طبیعی باشد.

صندلی های جلو به صورت برقی تنظیم می شوند و قطر پشتی صندلی ها نسبت به حالت معمول ۳۰ درصد باریک تر است تا فضای پای بیش تری را در عقب برای سرنشینان داشته باشیم. نکته جالب طراحی کنسول میانی است که تا ۱۴۰ میلی متر به عقب قابل تنظیم بوده و فضای بیش تری را برای سرنشینان جلو باز می کند.

در جلو دو صفحه نمایش ۱۲ اینچی را به صورت یکپارچه داریم که جلوآمپر دیجیتال و سیستم اطلاعات و سرگرمی را در دسترس قرار می دهند. در کنار این ها هدآپ با قابلیت واقعیت افزوده را داریم که به راننده اطلاعات سفر را نشان می دهد. یکی دیگر از امکانات جالب در هیوندای آیونیک ۵ وجود سیستم V2L در این خودروست که اجازه می دهد شما با خودروی خود دیگر وسیله های برقی مثل اسکوتر، وسایل کمپ و… را شارژ کنید.

آیونیک ۵ اولین خودروی هیوندای است که سیستم خودران کمکی سطح دو کمپانی را دارد و در کنار آن امکانات ایمنی مثل سیستم پیشگیری از تصادف، سنسور نقطه کور فعال، سیستم محدودیت سرعت خودکار، سیستم هشدار توجه راننده، نوربالای خودکار و… را دارد.

پیش بینی می شود هیوندای آیونیک ۵ اواسط سال جاری در اروپا به تولید برسد و عرضه آن در آمریکا هم در پاییز ۲۰۲۱ انجام شود. قیمت این خودرو هم در زمان عرضه اعلام خواهد شد.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی