سه شنبه, ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ ۱۲:۳۹
نقد و بررسی سریال دادستان

پاسخ ده نمکی به حواشی سریال دادستان/دلیل بازگشت سحر قریشی به تلویزیون بعد از 11 سال

نقد و بررسی سریال دادستان
پخش سریال دادستان ده نمکی از زمان پخش تاکنون با حواشی روبرو بوده است و حضور سحر قریشی در این سریال نیز خبرساز شده است.

به گزارش تیتربرتر؛ سریال دادستان یکی از سریال های جدید تلویزیون است که از شبکه سه سیما پخش می شود. این سریال را مسعود ده نمکی کارگردانی کرده است.

این سریال به دلیل موضوعات که در آن پرداخته می شود مورد هجمه مخاطبان قرار گرفته است و حواشی بسیاری برای آن ایجاد شده است که این اتفاق باعث واکنش ده نمکی کارگردان سریال دادستان شد.

پاسخ ده نمکی به حواشی سریال دادستان

پاسخ ده نمکی به حواشی سریال دادستان
پاسخ ده نمکی به حواشی سریال دادستان

 

مسعود ده‌نمکی کارگردان سریال «دادستان» به حواشی اخیر این سریال پاسخ داد.

مسعود ده نمکی درباره ساخت «دادستان» گفت: سریال دادستان ادامه همان فاصله طبقاتی و دادستان‌هایی است که قبلا در مستند «فقر و فحشا» و سریال «دارا و ندار» نشان دادیم و همینطور فیلم سینمایی «رسوایی» ۱ و۲ که به فساد اداری و ... می‌پردازد. حالا این بار با «دادستان» در قالب یک مینی سریال مضمون مطالبه گری و عدالت خواهی به پدیده نفوذ با نگاه جدید در قالب یک کار پلیسی اکشن برای مخاطبان در نظر گرفتیم.

وی با اشاره به میزان استقبال مردم از «دادستان»، ادامه داد: الحمدالله در آنچه که در جامعه می‌بینیم سریال مورد استقبال قرار گرفته و طبقات اجتماعی مختلف، سریال را تماشا می‌کنند و واکنش‌های متفاوتی در فضای مجازی و ... شاهد هستیم.

کارگردان «رسوایی» در پاسخ به انتقاد منتقدان که گفتند سریال شعاری است، عنوان کرد: برخی‌ها پشت این حرف قایم شده اند و نقد‌ها را به خودشان می‌گیرند. برخی از آدم‌هایی که این حرف را می‌زنند که خودشان بخشی از این قصه رانت در جامعه هستند و خود من آن‌ها را می‌شناسم. حتی به برخی از این افراد سفارش دادند تا به سریال ضربه بزنند و انتقاد کنند.

وی ادامه داد: زمانی که ما درباره عدالتخواهی و مطالبه‌گری سریالی را می‌سازیم دیالوگ‌ها هم به این سمت می‌روند به نظر من این شعار زدگی نیست. اینجا دعوای گفتمان‌ها با همدیگر است و آقای کاسبی نماینده یک گفتمان و تفکر است، آن‌ها شعار‌هایی برای خودشان دارند. شخصیت‌ها بر اساس گفتمان آن‌ها شکل گرفته است.

کارگردان «اخراجی ها» درباره شایعه بالا بودن بودجه سریال هایش نسبت به کار‌های دیگر تلویزیون، گفت: این سومین سریالی است که برای تلویزیون ساخته ام و شاید همیشه پایین‌ترین تراز را داشتم. اینجا هم همین است البته برآورد به تهیه کننده ربط دارد و سازمان تصویب می‌کند و به نظرم کسانی که این نظر‌ها را می‌دهند به نظرم اسناد را منتشر کنند و با سریال‌های قبلی با سریال دادستان مقایسه داشته باشند.

توضیحات ده‌ نمکی درباره بازگشت سحر قریشی به تلویزیون

توضیحات ده‌ نمکی درباره بازگشت سحر قریشی به تلویزیون
توضیحات ده‌ نمکی درباره بازگشت سحر قریشی به تلویزیون

 

ده نمکی درباره بازگشت سحر قریشی بعد ۱۱ سال به تلویزیون، گفت: مشکل خانم قریشی حل شده بود که اجازه بازی در سریال «دادستان» داده شد، در سریال‌های دیگر هم این اتفاق رخ می‌دهد که برخی از بازیگران بعد از محدودیتی که داشتن دوباره در سریال کار کردند و ربطی به مسعود ده نمکی ندارد.

وی افزود: در سریال دادستان شاهد حضور بازیگران طنز در نقش‌های جدی هستیم و خیلی هم خوب و قابل باور هستند. آقای کاسبی در اینجا بسیار قوی ظاهر شدند و بازی خوبی از او شاهد هستیم.

مطالب مرتبط:

داستان سریال دادستان

دادستان سریال ۱۷ قسمتی فضایی پلیسی_معمایی با محوریت عدالتخواهی، مبارزه با فساد و نفوذ از شبکه سه سیما در حال پخش است.

آذر دانشجویی است که مدیریت یک سایت را برعهده دارد و خبرنگار است.دادستان سریالی است ساخته مسعود ده نمکی که به وقایع جاری و سیاسی ایران می پردازد. هلیا امامی در این سریال با سحر قریشی هم بازی است.

بازیگران سریال دادستان

محمد کاسبی ، سیدجواد هاشمی، هومن برق‌نورد، برزو ارجمند، علی سلیمانی ، بهنوش بختیاری ، سحر قریشی، علیرضا استادی، کاوه سماک‌باشی، اصغر نقی‌زاده، هلیا امامی، رضا توکلی، محمود مقامی، نگار فروزنده،  نیما شاهرخ‌شاهی ، مجید شهریاری، شیوا خسرومهر، فریبا ترکاشوند ، فرج‌الله گل‌سفیدی، ابراهیم کوهخایی، حمید متقی، مختار ثائقی، مریم وانشانی، یاسمن ترابی، مجید قادری و… در «دادستان» بازی می‌کنند.

دلیل استقبال مخاطبان از سریال دادستان چیست؟

دلیل استقبال از سریال دادستان چیست؟
دلیل استقبال از سریال دادستان چیست؟

 

یزدان عشیری عضو جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینمای ایران درباره سریال "دادستان " و موضوعی که در آن مطرح می‌شود به تسنیم گفت:  این مجموعه به لحاظ ریتم، فرم روایی، جذابیت‌های بصری و بازی‌ها و ... مانند سایر آثار ده نمکی  موفق است و نسبت به استانداردهای تلویزیون چند گام جلوتر.  در قیاس با اغلب سریال‌های تلویزیون دارای سر و شکل بهتری است. مزیت‌های این سریال در محتوای جسورانه و به روز  آن است،  مصائب جامعه و بحران‌ها و دغدغه‌های اجتماعی و دانشجویی و مشکلات جوانان  در این مجموعه بازتاب یافته است.

وی درباره موضوع سریال و بن مایه داستان گفت: برای اولین بار در این اثر می‌بینیم به نقش شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های مستقل توجه می‌شود. یک کانال تلگرامی برآمده از نسل جوان و دانشجو از تبعیض و زد و بندهای پشت پرده و مناسبات ظالمانه قدرت عده‌ای افشاگری می‌کند. از خطر رخنه و نفوذ حرف می‌زند و می‌خواهد صدای مردم باشد،  در این مسیر تا جایی پیش می‌رود که مدیر کانال تلگرامی توسط باندهای مافیا ترور می‌شود.

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان تصریح کرد: ده نمکی به این مهم پی برد و حتی عنوان مجموعه‌اش را از یک کانال تلگرامی می‌گیرد. کانالی که توسط جمعی از دانشجویان پا گرفت و تبدیل به صدای مردم شده و می‌کوشد گفتمان عدالت‌خواهی را  فریاد کند و به جنگ ظلم، تبعیض و بی‌عدالتی برود. فارغ از ارزشیابی کیفی و فنی و هنری سریال "دادِستان" با توجه به بها دادن به نقش جریان‌ساز رسانه‌های مستقل و بازتاب صدای مردم اثری درخور تحسین است.  "دادِستان" حرف‌های زیادی مطرح می‌کند؛ تا جایی که احساس می‌شود جایی به پرگویی و شعارگویی می‌افتد. به نظر می‌رسد سازندگان این مجموعه برای بیان حرف‌هایشان ابایی نداشتند که متهم به شعارگویی شوند.

وی افزود: همه‌جا سرک می‌کشد تا مشکلات مردم را انعکاس دهد و به نقد آقازادگی و اشرافیت می‌پردازد. از دست‌های آلوده  پرده برمی‌دارد و در این راه، مجلس شورای اسلامی را بازخواست می کند و برخی نمایندگان ‌خنثی را به پرسش وا می‌دارد. قهرمان دانشجویی که کمپین راه می‌اندازد و در متن جامعه و در میان تجمعات اعتراضی کارگران، بازنشستگان، فرهنگیان و دانشجویان حضور پیدا می‌کند و... همه این‌ها ارزشمند است.

عشیری تأکید کرد: یادمان نرود همه این حرف‌ها در سریالی مطرح می‌شود که به شدت دچار تنگناها و سخت‌گیری‌های سازمان صداو‌سیما است، یادمان نرود که این اثر محصول بخش خصوصی و شبکه نمایش خانگی نیست که محصول سیمافیلم است. و  بکارگیری این حد از جسارت و تابوشکنی در رسانه ملی شهامت می‌خواست و محمد خزاعی به عنوان تهیه‌کننده‌ای استراتژیست و مولف و نیز مسعود ده‌نمکی به عنوان هنرمندی مردمی این شهامت را داشتند و دست مریزاد دارند. جای تبریک به تلویزیون هم دارد که با این اثر خودش را چند قدم به متن جامعه نزدیک‌تر کرده است.

وی خاطرنشان کرد: "دادستان" شلاق متلک‌ها، طعنه‌ها و انتقادها را در دست دارد و به سراغ کسانی رفته است که آرمان‌های مردم و میراث فرهنگی و اخلاقی جامعه را زیرپا گذاشته‌اند. از اختلاس، رانت‌خواهی، کوه خواری، املاک دختر وزیر، سفره خواران انقلاب و سهم خواهان نظام و جنبش عدالت‌خواهی و رسالت‌های هنر و رسانه متعهد  حرف می‌زند، مجموعه پُر از حرف‌های تلخ، گزنده و نیش‌دار است و از این نظر، نوعی تابوشکنی در تلویزیون است، دادِستان، ضد محافظه کاری و مصلحت‌اندیشی است. بدون تعارف و ملاحظه است، مطالبه‌گر است.

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان در ادامه تأکید کرد: ده نمکی اگرچه همیشه در سطحی مردم‌پسند سراغ سینما رفته بود اما نمی‌توان در اتصال عاطفی و آرمانی‌اش به کشور و جامعه تردید داشت و خزاعی هنرمندی است که اندیشه انقلابی خودش را دارد و همواره در سینما و رسانه و عرصه مدیریت پای اندیشه ایستاده و این را هم در عرصه تهیه و تولید و هم مدیریت اثبات کرده است. می‌توانم بگویم "دادِستان" کاری است فراتر از انتظار؛ آثار ده‌نمکی به حسب سابقه پرمخاطب و ‌ جذابند اما "دادِستان" کاری است با ویژگی‌هایی فراتر از  انتظار و سراغ مسائل و سوژه‌هایی می‌رود که ‌پیش از آن ‌در تلویزیون قدغن بود و جرأت بیان و نمایشش را نداشت.

وی افزود: مطالبات دانشجویی، رسالت و جایگاه‌ راهبردی دانشجویان به‌مثابه ‌پیام‌آوران عصر نوین  را دستمایه‌ قرار می‌دهد، مسئله عدالتخواهی را به میان می‌کشد و می‌کوشد پشت‌پرده‌ مناسبات نامطلوب آقازادگی‌، آقازاده‌ها و دست‌های کثیف مافیا و گنگ‌های قدرت، ثروت و سیاست را نقش بر آب سازد. از مجلس انقلاب و انقلابی‌گری سخن‌می‌گوید و به اعتراضات، تحصن‌ها و تجمعات مردمی،کارگری و‌ دانشجویی توجه‌ می‌کند  و بارزتر از همه، به نقش رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مستقل و آزاد می‌پردازد.

عشیری در پایان خاطرنشان کرد: سریال فراز و فرودهای زیادی دارد و سریال بی‌اشکال نیست و از لحاظ فیلمنامه‌نویسی‌ مشکلاتی‌ ممکن است داشته باشد اما افقی را ترسیم می‌کند که ‌قطعاً کمک ‌می‌کند‌ سینما‌‌‌ و  تلویزیون از این پس خیلی جدّی‌تر و صریح‌تر به‌نقدهای اجتماعی و آنالیز مصائب و آسیب‌های جامعه بپردازند.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: الهام خلیلی خو