دوشنبه, ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ ۰۸:۵۹

پشت‌پرده سفر پاپ به عراق و دیدار با آیت‌الله سیستانی چیست؟

پشت‌پرده سفر پاپ به عراق و دیدار با آیت‌الله سیستانی چیست؟
پاپ فرانسیس در برنامه سه روزه ای به عراق سفر خواهد کرد.

به گزارش تیتربرتر؛ پاپ فرانسیس ۸۳ ساله با نام اصلی « خورخه ماریو برگولیو » رهبر کاتولیک‌های جهان این روزها به دلیل برنامه سفر به عراق در صدر اخبار قرار گرفته است.

سفر رهبر کاتولیک‌های جهان به عراق، بعد از وقفه‌ای یک ساله، در بازه زمانی ۱۵ تا ۱۸ اسفند با محوریت دیدار با آیت الله سیستانی ، انجام خواهد شد.

برنامه های سفر پاپ به عراق

برنامه های سفر پاپ به عراق
برنامه های سفر پاپ به عراق

 

سایت رسمی پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان برنامه سفر وی به عراق را منتشر کرد.

بنابر گزارش میدل ایست نیوز، برنامه سفر پاپ فرانسیس به شرح ذیل است:

پاپ روز جمعه ۵ مارس وارد فرودگاه بین‌المللی بغداد خواهد شد و « مصطفی الکاظمی »، نخست‌وزیر عراق در سالن تشریفات فرودگاه از وی استقبال خواهد کرد.

پاپ فرانسیس پس از آن برای استقبال رسمی به کاخ ریاست جمهوری خواهد رفت و با مقامات بلندپایه عراقی، اسقف‌ها و بزرگان کلیسای سریانی کاتولیک (سید النجاه) بغداد دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

در ادامه برنامه سفر پاپ آمده است که وی در روز شنبه شش مارس با هواپیما بغداد را به مقصد نجف اشرف ترک خواهد کرد تا با آیت‌الله سیستانی مرجعیت عالیقدر تشیع دیدار کند سپس با هواپیما به الناصریه مرکز استان ذی قار خواهد رفت تا از شهر باستانی اور (زادگاه حضرت ابراهیم علیه السلام) دیدن کند.

پاپ پس از ذی‌قار در بعد از ظهر همان روز به بغداد بازخواهد گشت تا در مراسم کلیسای مار یوسف بغداد شرکت کند.

رهبر کاتولیک‌های جهان روز یکشنبه هفت مارس ۲۰۲۱ به اربیل سفر کرده و با مقامات اقلیم و شماری از شخصیت‌های دینی در سالن فرودگاه اربیل دیدار خواهد کرد، سپس با هلیکوپتر به شهر موصل خواهد رفت تا در کلیسای حوش البیعه این شهر برای جان‌باختگان و قربانیان جنگ دعا کند.

پاپ پس از آن با بالگرد به کلیسای الطاهره در منطقه قره قوش خواهد رفت و بعد از ظهر به اربیل بازخواهد گشت تا در مراسم ورزشگاه فرانسو حریری شهر اربیل شرکت کند بعد از آن به بغداد برخواهد گشت تا در روز بعد یعنی هشت مارس به رم بازگردد.

مطالب مرتبط:

دیدار آیت الله سیستانی با پاپ چه معنایی دارد؟

دیدار آیت الله سیستانی با پاپ چه معنایی دارد؟
دیدار آیت الله سیستانی با پاپ چه معنایی دارد؟

 

اعلام خبر سفر پاپ فرنسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، در نیمه اسفندماه به  عراق و دیدار او با آیت‌الله سیستانی، رویداد قابل تأملی است که می‌تواند آغازگر نوعی تحول در روابط روحانیت شیعه با ارباب کلیسا باشد. این دیدار، از این جهت که مرجع بزرگ شیعه، برخلاف سیره معمول، پیشنهاد پاپ را پذیرفته، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در ادامه روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: بخش قابل توجهی از روحانیت شیعه حتی حشر و نشر و تعامل با علمای اهل‌سنت را برنمی‌تابند کمااینکه بعضی از علمای اهل‌سنت نیز حاضر به حشر و نشر و گفتگو و تعامل با علمای شیعه نیستند. در چنین شرایطی، استقبال یک مرجع بزرگ شیعه از پیشنهاد دیدار با رهبر عمده‌ترین بخش از مسیحیان جهان در کهن‌ترین حوزه علمیه و قدیمی‌ترین پایگاه روحانیت، واقعه‌ای تاریخی، بسیار قابل مطالعه و تاریخ‌ساز است.

آیت‌الله سیستانی، در عین حال که یک مرجع کاملاً سنتی است، از افکار عمیقی در نگاه آزاداندیشانه به مسائل جهانی برخوردار است. در نگاه این مرجع بزرگ، پیروان ادیان و مذاهب از حقوق شهروندی یکسان برخوردار هستند و تحت هیچ عنوان نباید از این حقوق محروم شوند. رهنمودهای حکیمانه‌ ایشان برای تأمین حقوق پیروان مذاهب و ادیان در عراق در جریان تدوین قانون اساسی جدید این کشور، اقدامات عملی ایشان برای جلوگیری از تجاوز گروه‌های تروریستی تکفیری به مال و جان مسیحیان در دوران اشغال بخش‌های مهمی از عراق توسط گروه تروریستی داعش و تعامل حکیمانه ایشان با اقوام مختلف ساکن عراق در دوران‌های سخت حاکمیت جائرانه صدام و بعد از سقوط حزب بعث و اشغال عراق توسط آمریکا و تا امروز، برگ‌های طلائی افتخارآمیزی از کارنامه درخشان این مرجع بزرگ را تشکیل می‌دهند.

همین روش است که عموم مردم عراق از هر قوم و دین و مذهب را مجذوب آیت‌الله سیستانی کرده است.

 همین نگاه آزاداندیشانه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران متجلی شده و این قانون که میثاق ملی است، حقوق کلیه اقوام و پیروان مذاهب و ادیان را تضمین کرده است. امام خمینی در روزهای پیروزی انقلاب اسلامی و در آغازین سال‌های تأسیس نظام جمهوری اسلامی با پذیرفتن نمایندگان ادیان و مذاهب، بر ضرورت حقوق آنان تأکید کردند و با تکریم پاپ، رهبر کاتولیک‌های جهان، او را به حمایت از حقوق ملت‌های مظلوم و مقابله با قدرت‌های جائر دعوت نمودند.

این اندیشه ناب و این سیره جذاب باید برای روحانیت شیعه در تمام زمان‌ها و مکان‌ها الگو باشد. همواره در میان علمای شیعه بوده‌اند بزرگانی که گفتگو با رهبران مذاهب و ادیان را مناسب‌ترین راه برای همزیستی انسان‌ها با همدیگر دانسته و در عمل به آن پای‌بندی نشان داده‌اند. برگزاری مناظره‌ها، محاضره‌ها، نوشتن کتاب‌های استدلالی عاری از تهمت و تهاجم و تخاصم، در دوران‌های مختلف تاریخ اسلام، اسناد معتبری هستند که بر اصل وجود این سیره حسنه و کارکرد مفید و مؤثر آن گواهی می‌دهند.

در جهت مقابل نیز همواره بودند و هستند کسانی که تخاصم و تهاجم را ترجیح داده و راه را بر تفاهم پیروان مذاهب و ادیان سد کردند و زمینه را برای خون‌ریزی‌ها، ویرانی‌ها و تحمیل زیان‌های هنگفت بر ملت‌ها فراهم ساختند. تردیدی وجود ندارد که کارنامه گروه‌ اول نزد خدا و خلق خدا درخشان و مقبول است و کارنامه گروه دوم موجب روسیاهی خودشان و افزودن برگ‌های سیاه بر پرونده انسان‌هاست.

در عرصه تعاملات سیاسی نیز همزیستی‌ مسالمت‌آمیز باید همواره حرف اول را بزند و تخاصم در نوبت آخر آنهم فقط در برابر زورگویان، جائران، سلطه‌طلبان و اشغالگران باشد. زندگی انسان‌ها با چنین خط‌مشی واقع‌بینانه‌ایست که می‌تواند سعادتمندانه، با شرافت و منطبق بر معیارهای عبادالله الصالحین شکل بگیرد. این همان روشی است که پیامبر گرامی اسلام با پیروان ادیان در پیش گرفته بودند و پیمان‌نامه‌های آن حضرت با آنان، بهترین راهنمای عمل برای تمام ملت‌ها و دولت‌های مسلمان در عرصه تعاملات سیاسی بین‌المللی هستند.

علمای ما می‌توانند پرچمداران بزرگ همزیستی مسالمت‌آمیز انسان‌ها در عصر حاضر و راهنمایان راستین نسل‌های آینده برای تعاملات فکری، سیاسی و اجتماعی باشند. آنها با این روش خداپسندانه است که می‌توانند جهان معاصر را از جنگ، ظلم، خون‌ریزی و مخاصمات زیانبار پاک نمایند.

مهمترین پیام سفر پاپ فرانسیس به عراق

مهمترین پیام سفر پاپ فرانسیس به عراق
مهمترین پیام سفر پاپ فرانسیس به عراق

 

سفیر عراق در واتیکان احتمال داد، میان مرجع عالیقدر شیعیان و رهبر کاتولیک‌های جهان در جریان سفرش به عراق سند «برادری انسانی» امضا شود.

بنابر گزارش سومریه نیوز، رحمان العامری، سفیر عراق در واتیکان گفت، مهمترین پیام سفر پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان به عراق حمایت از راه‌های گفت‌وگوی بین ادیان است. پاپ تمایل دارد گفتگو و همزیستی میان همه گروه‌های دینی را تقویت کند.

وی افزود، پاپ فرانسیس با آیت الله سید علی سیستانی، مرجع شیعیان دیدار و مسائل پایان دادن به افراط گرایی، کنار گذاشتن انزجار، گسترش ارزش‌های صلح و پشتیبانی از ساکنان مناطق آزاد شده به خصوص ساکنان دشت نینوا، موصل و شهر‌های مجاوز که در پی اقدامات تروریستی داعش مجبور به مهاجرت شدند، بررسی خواهد شد.

درباره رایزنی سیاسی در عراق هم العامری گفت، پاپ فرانسیس پیامی برای تلاش در مسیر صلح و گفتگو و همکاری سازنده میان سیاستمداران عراق جهت اعتمادسازی مجدد و امیدوار کردن عراقی‌ها پس از سال‌ها مبارزه با تروریسم ارسال خواهد کرد.

آنچه دیگران میخوانند:

گردآورنده: الهام خلیلی خو