شنبه, ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ ۱۲:۵۸

تفاوت بیمه روستایی با بیمه تامین اجتماعی

تفاوت بیمه روستایی با بیمه تامین اجتماعی
بیمه روستایی در چند سال اخیر توانسته خوب جای خود را باز کند و برای قشر ضعیف جامعه و کشاورزان با هزینه کمتر توانسته خیلی ها را بیمه کند از آن طرف بیمه تامین اجتماعی برای سایر اقشار کاربرد دارد.

تیتربرتر؛ برای مقایسه دو بیمه صندوق اجتماعی روستاییان و بیمه تامین اجتماعی باید ابتدا مزایای هر دو را بررسی کرد و همچنین میزان هزینه ای که برای هر دو پرداخت می شود مقایسه کرد در ادامه ما به مقایسه این دو بیمه می پردازیم.

مقایسه بیمه صندوق اجتماعی روستاییان با بیمه تامین اجتماعی

مقایسه بیمه صندوق اجتماعی روستاییان با بیمه تامین اجتماعی
مقایسه بیمه صندوق اجتماعی روستاییان با بیمه تامین اجتماعی

 

تفاوت‌های صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با صندوق بیمه تامین اجتماعی به هیچ عنوان کارهای درمانی را انجام نمی‌دهیم؛ چرا که فعالیت‌های درمانی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و روستاییان به سازمان بیمه سلامت واگذار شده است.

در حال حاضر 1.5 میلیون نفر از روستاییان تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر قرار دارند.

این صندوق از سال 1384 فعالیت خود را آغاز کرده است و در مدت 10 سال فعالیت صندوق باید100 درصد جمعیت روستایی کشور تحت پوشش بیمه قرار می‌گرفتند که این امر محقق نشده است.

یکی از دلایل عدم استقبال روستاییان از این بیمه را از تعداد شش میلیون جمعیت روستایی کشور تاکنون یک میلیون و 500 هزار نفر تحت پوشش بیمه روستاییان و عشایر قرار گرفته‌اند.

تعهدات صندوق بیمه روستاییان و عشایر بلند مدت است، اما دید مردم و جوامع شرقی کوتاه مدت بوده و در این راستا از این بیمه تاکنون به خوبی استقبال نشده است.

در حال حاضر این صندوق بالغ بر 6000 میلیارد تومان سرمایه دارد، خاطرنشان کرد: سه میلیارد تومان از این سرمایه در بخش املاک و سه میلیارد تومان در بخش بورس سرمایه گذاری شده است.

مطالب مرتبط:

شرایط عضویت در صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر تابعیت جمهوری اسلامی ایران، داشتن حداقل18 سال سن، عقد قرارداد و پرداخت 5 درصد سطح درآمدی انتخابی بیمه‌شده به عنوان حق بیمه، از شرایط عمومی عضویت برای تمامی روستائیان، کشاورزان غیرساکن و عشایر کشور است.

تفاوت‌های صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با صندوق بیمه تامین اجتماعی در این صندوق سه سرویس ارائه می‌کنیم اما تامین اجتماعی 18 سرویس به بیمه‌شدگان خود ارائه می‌کند، به طوری که ما در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان به هیچ عنوان کارهای درمانی را انجام نمی‌دهیم؛ چرا که فعالیت‌های درمانی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و روستاییان به سازمان بیمه سلامت واگذار شده است.

حق بیمه در این صندوق 15 درصد سطح درآمد انتخابی بیمه‌شده است که پنج درصد آن را بیمه‌شده و 10 درصد آن را دولت تامین می‌کند. دولت در حمایت از روستاییان، کشاورزان و عشایر دو برابر حق بیمه هر فرد را خود به صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر پرداخت می‌کند و در سال‌هایی که مناطق روستایی دچار خشکسالی، آفت‌زدگی، مرگ و میر یا بروز حوادث غیرمترقبه شود دولت علاوه بر سهم خود، سهم بیمه‌شده را نیز پرداخت می‌کند.

 مستمری پرداختی به این افراد نیز بر اساس این هشت سطح انجام می‌شود. افرادی که تحت پوشش بیمه اجتماعی کشاورزان قرار می‌گیرند می‌توانند بر اساس شرایط زندگی، سطح پرداختی حق بیمه خود را تعیین و مشخص کنند و بر اساس آن حق بیمه پرداخت کنند، به طوریکه مبنای پرداخت مستمری به بیمه‌شدگان بر اساس میانگین پنج سال آخر پرداختی به این صندوق است.

بیمه تامین اجتماعی چه مزایایی دارد؟

بیمه تامین اجتماعی چه مزایایی دارد؟
بیمه تامین اجتماعی چه مزایایی دارد؟

 

بیمه بیکاری؛ از دیگر انواع بیمه این سازمان بیمه بیکاری است که مربوط به زمانی است که فرد شغل ندارد و این بیمه زمانی اجرایی می‌شود که کارگر نزد سازمان تأمین اجتماعی سابقهٔ بیمه داشته و به‌ صورت غیرارادی بیکار شده باشد، اما اگر تخلفی کرده باشد و یا به دلیل محکومیت قضایی شغل خود را از دست دهد نمی‌تواند از این بیمه بهره‌مند شود.

از ۲۳ درصد حق بیمه ای که کارفرما پرداخت میکند، ۳ درصد آن برای بیمه بیکاری است. یک تفاوت بیمه اجباری و اختیاری در این است که بیمه بیکاری فقط به افرادی که دارای بیمه اجباری باشد تعلق می‌گیرد و در صورتی که فرد بیمه اختیاری داشته باشد نمی‌تواند از بیمه بیکاری بهره‌مند شود، زیرا این بیمه شدگان دارای کارفرما نیستند به همین دلیل غرامت دستمزد ایام بیکاری نیز بهره‌مند نمی‌شوند.

میزان پرداخت مقرری بیمه بیکاری ۵۵ درصد متوسط حقوق و دستمزد بیمه‌شده است که بر اساس تعداد افراد تحت تکفل، تا ۴ نفر و هر نفر ١٠ درصد قابل افزایش است. جالب است بدانید سالانه به ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار نفر از مشمولان قانون تامین اجتماعی که سابقه بیمه پردازی داشته باشند، بیمه بیکاری پرداخته می‌شود.

برای دریافت بیمه بیکاری باید به شرایطی مثل مشمول قانون کار و تامین اجتماعی بودن و تبعه خارجی نبودن و بازنشسته یا از کار افتاده نبودن توجه کنید. همچنین باید حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشید. و در کل برای دریافت بیمه بیکاری باید به صورت غیر ارادی بیکار شده باشید.

بیمه روستایی چه مزایایی دارد؟

مستمری پیری

اگر شما روستایی ، عشایر ، کشاورز غیرساکن در روستا و یا ساکن شهرهای زیر 20 هزارنفر جمعیت هستید ، کافی است حداقل 15 سال، حق بیمه خود را بر اساس سطوح درآمدی مختلفی که صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان ، روستاییان و عشایر مشخص کرده بپردازید و بعد از 65 سالگی، هر ماه، مستمری بگیرید .

مستمری شما ، دو سوم سطح درآمدی است که در سال آخر پرداخت کرده‌اید .

مستمری بازماندگان

تفاوتی ندارد که چقدر سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشید . اگر در جریان یک حادثه ناشی از کار ، فوت کنید ، افراد واجد شرایط تحت تکفلتان، مستمری بازماندگان را دریافت می‌کنند .

اگر یک سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشید و 90 روز از حق بیمه سال آخر را هم پرداخت کرده باشید ، در صورت فوت به هر دلیلی ، بازماندگانتان مستمری می‌گیرند .

 مستمری از کار‌افتادگی کلی

اگر بر اثر حادثه‌ای در جریان کار ، از کار افتاده شوید ، بدون در نظر گرفتن مدت پرداخت حق بیمه ، تا پایان عمر مستمری از کار افتادگی می‌گیرید . حتی پس از فوت ، بازماندگانتان هم از این مستمری بهره‌مند می‌شوند .

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: مریم بالوی فیلی