پنج شنبه, ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ ۱۳:۲۵

جزییات عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۰

جزییات عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۰
براساس بودجه عوارض خروج از کشور سال 1400 تغییر کرد.

به گزارش تیتربرتر؛ عوارض خروج از کشور یکی از هزینه هایی است که برای سفر به دلایل تجاری، تفریحی، درمانی، و غیره باید پرداخت کرد. اما این عوارض به چه دلیل و چه مقدار پرداخت می‌شود و به حساب چه سازمانی واریز می شود.

عوارض خروج از کشور چیست؟

عوارض خروج از کشور چیست؟
عوارض خروج از کشور چیست؟

 

عوارض خروج از کشور مبلغی‌ است که هر شخصی که از کشور خارج می‌شود باید به دولت بپردازد. این عوارض شامل افراد زیر دو سال هم می‌شود.

نکته قابل تامل این است که عوارض عنوانی است که به هزینه‌ای اتلاق می‌شود که باید به شهرداری‌ها بپردازیم، برای همین هم عوارض خروج تا چند سال پیش به حساب شهرداری واریز می‌شد. اما با مصوبه بهمن ماه سال ۱۳۹۸، این عوارض به عنوان مالیات خروج از کشور نامگذاری شد و از آن به بعد هزینه به حساب دولت واریز می‌شود.

بخش کوچکی از این مبلغ به سازمان گردشگری پرداخت می‌شود. و بخش دیگری هم از آن برای بازسازی و بهسازی روستاهای مرزی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مطالب مرتبط:

هزینه عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۰ چقدر است؟

هزینه عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۰ چقدر است؟
هزینه عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۰ چقدر است؟

 

هزینه عوارض خروج از کشور هر ساله تغییر می‌کند. برای همین هم اگر قصد دارید به خارج از کشور سفر کنید، حتما باید در جریان آخرین قوانین در این مورد باشید. برای مثال تا چند سال پیش کودکان زیر هفت سال از پرداخت عوارض معاف بودند. اما بعدا این قانون تغییر کرد و حالا این عوارض حتی برای نوزادان هم باید پرداخت شود.

در سال ۱۳۹۹، مبلغ عوارض حدود ۲۰٪ نسبت به سال‌های قبل از آن افزایش پیدا کرد و به ۲۶۴ هزار تومان رسید. این میزان در صورتی است که برای اولین بار در این سال از کشور خارج می‌شوید. دفعه‌ دوم که قصد خروج از کشور را داشته باشید این مبلغ ۵۰٪ و دفعه سوم ۱۰۰٪ افزایش پیدا خواهد کرد.

البته کسانی که از طریق مرزهای هوایی به زیارت عتبات عالیات می‌روند هم باید مبلغ ۴۵ هزار تومان را به عنوان عوارض خروج بپردازند. اگر این مسافران بخواهند از طریق زمین یا دریا به زیارت در کشورهای عراق یا سوریه بروند این مبلغ برای آنها ۱۵ هزار تومان است.

طبق گزارش وبسایت خبری تابناک، مبلغ عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۰ در بودجه مصوبه مجلس ۴۰۰ هزار تومان تعیین شده‌ است. البته این مبلغ برای بار اولی است که از کشور خارج می‌شوید. سایر مبالغ را می‌توانید در جدول زیر ببینید.

مسافران حج تمتع و عمره مسافران عادی مبلغ عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۰
۲۰۰ هزار تومان ۴۰۰ هزار تومان مرتبه اول
۳۰۰ هزار تومان ۶۰۰ هزار تومان مرتبه دوم
۴۰۰ هزار تومان ۸۰۰ هزار تومان مرتبه سوم به بعد

 

یکی دیگر از مصوبات مجلس این است که کسانی که از ۴ شهریور ۱۴۰۰ تا ۲ مهر ۱۴۰۰ از طریق زمینی از مرز ایران و عراق از کشور خارج می‌شوند هم از پرداخت عوارض معاف هستند.

اعضای تیم‌های ملی ورزشی که برای شرکت در مسابقات از کشور خارج می‌شوند هر چند بار که سفر کنند فقط معادل عوارض بار اول را پرداخت می‌کنند.

روش‌ های پرداخت عوارض خروج از کشور

روش‌ های پرداخت عوارض خروج از کشور
روش‌ های پرداخت عوارض خروج از کشور

 

عوارض خروج از ایران را از طرق مختلفی می‌توانید پرداخت کنید. یکی از این روش‌ها استفاده از دستگاه‌های ATM غیرنقدی است که در فرودگاه‌های سرتاسر کشور نصب شده‌اند. البته اگر امکان استفاده از رمز دوم در اختیار شماست، می‌توانید از طریق سامانه مخصوص پرداخت هم اقدام کنید.

یکی از آسان‌ترین روش‌های پرداخت عوارض خروج استفاده از سامانه سداد است. این سامانه با همکاری سازمان امور مالیاتی کشور و بانک ملی ایران طراحی شده و از طریق آن به راحتی می‌توانید مبلغ عوارض را پرداخت کنید. البته اپلیکیشن ایوا که توسط همین شرکت ارائه شده و برای دستگاه‌های آی‌اواس و اندروید قابل دانلود است هم این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد.

یکی دیگر برنامه‌های موبایلی که کار شما را برای پرداخت عوارض خروج از کشور آسان‌تر کرده پیام‌رسان بله است. این پیام‌رسان به شما امکان ارسال انواع پیغام صوتی و تصویری و فایل را به شما می‌دهد. به علاوه با استفاده از پیام‌رسان بله که وابسته به بانک ملی ایران است می‌توانید عوارض را هم پرداخت کنید.

قوانین معافیت از پرداخت عوارض خروج از ایران

قوانین معافیت از پرداخت عوارض خروج از ایران
قوانین معافیت از پرداخت عوارض خروج از ایران

 

قانون پرداخت عوارض در هنگام خروج از کشور شامل همه افرادی می‌شود که برای تفریح یا تجارت به خارج از کشور سفر می‌کنند. اما این قانون یک سری افراد را از پرداخت عوارض مستثنا می‌داند. اولین گروه افرادی هستند که به واسطه ماموریت شغلی مجبورند از کشور خارج شوند. برای مثال خدمه پرواز و خدمه کشتی‌های تجاری و مسافربری لازم نیست این عوارض را پرداخت کنند.

اما اگر دانشجو هستید و مجوز تحصیل در کشور دیگری را دارید، یا اگر بیمار هستید و با مجوز شورای پزشکی برای درمان به خارج از کشور می‌روید هم از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستید.

البته در مورد دانشجویان خارج از کشور بین رفت‌وآمدهای آن‌ها باید بیشتر از ۳ ماه فاصله باشد. اگر هم به عنوان همراه بیمار سفر می‌کنید می‌توانید به میزان ۴۰ تا ۶۰ درصد در این عوارض تخفیف بگیرید.

نهایتا اگر گذرنامه سیاسی یا خدمت دارید یا مقیم یک کشور دیگر هستید و از وزارت کار و امور اجتماعی ویزای کار گرفته‌اید هم لازم نیست عوارض را پرداخت کنید.

یک قانون دیگر که در مصوبه مجلس در مورد عوارض خروج از کشور آمده این است که کسانی که در روستاهای مرزی کشور زندگی می‌کنند و کسانی که به زیارت عتبات عالیات می‌روند فقط یک بار در طول سال لازم است عوارض را پرداخت کنند. مرزنشینان کشور به کسانی اطلاق می‌شود که شماره شناسنامه و کدپستی آنها در سامانه بانک اطلاعات مرزنشینان وزارت کشور ثبت شده‌است.

آنچه دیکران می خوانند:

گردآورنده: الهام خلیلی خو