یکشنبه, ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ ۲۳:۲۰

پذیره‌نویسی وبازار بخریم یا نه؟

پذیره‌نویسی وبازار بخریم یا نه؟
پذیره نویسی صندوق شاخصی بازار آشنا از فردا آغاز می شود.

به گزارش تیتربرتر؛ شاخص کل بورس، همواره مهمترین معیار برای تشخیص مسیر نوسانات در بازارهای جهانی بوده و سرمایه‌گذاران هوشمند تمایل دارند میزان سود را با میزان افزایش شاخص کل تطبیق دهند و برای این منظور به دنبال سهام شرکت‌هایی هستند که تغییر ارزش آن‌ها بیشترین تطبیق را با تغییر ارزش شاخص کل بازار سرمایه داشته باشد.

جزئیات پذیره نویسی صندوق شاخصی بازار آشنا

جزئیات پذیره نویسی صندوق شاخصی بازار آشنا
جزئیات پذیره نویسی صندوق شاخصی بازار آشنا

 

این مسئله زمانی با اهمیت می شود که دانسته شود که در ایران و از سال 1368 شاخص بورس در دوره‌های زمانی ده ساله، همواره بیشترین بازدهی را در مقایسه با سایر بازارهای موازی داشته است.

در واقع اگر کسی توانسته باشد سبد سرمایه‌گذاری را براساس سهام شرکت‌هایی تنظیم کند که رشدی همگام با رشد شاخص داشته باشند بطور حتم از سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه طی سال‌های اخیر، سود بسیار بیشتری نسبت به سایر بازارها کسب کرده است.

در این میان "صندوق شاخصی" یکی از انواع صندوق‌ها و ابزارهای مالی بازار سرمایه است که دستیابی به چنین هدفی را محقق می‌کند. هدف اصلی فعالیت صندوق‌های شاخصی، تعقیب شاخص و هماهنگ‌سازی سود سرمایه‌گذاری با مسیر کلی بازار سرمایه است.

به عبارت دیگر سرمایه‌گذاران در صندوق‌های شاخصی می‌توانند مطمئن باشند در صورت رشد ارزش شاخص بورس به سودی متناسب با این رشد، دست خواهند یافت و به اصطلاح از بازار عقب نمی‌مانند.

مطالب مرتبط:

معرفی صندوق شاخصی بازار آشنا

"صندوق شاخصی بازار آشنا" هم صندوق شاخصی و قابل معامله (ETF) بازار سرمایه بوده که با آغاز پذیره‌نویسی این صندوق با نماد "وبازار" به عنوان یک ابزار مالی به شکلی نو به بازار سرمایه ایران وارد خواهد شد و فرصتی جدید را برای سرمایه‌گذاران این بازار خلق خواهد کرد.

"سبدگردان سهم‌آشنا" برای هماهنگی هرچه بیشتر ارزش این صندوق با تغییرات شاخص کل بازار سرمایه، متدولوژی پیچیده و خاص را طراحی کرده که براساس آن "صندوق شاخصی بازار آشنا" می‌تواند تغییرات شاخص کل را دنبال ‌کند و از طریق سرمایه‌گذاری بر روی سهام شرکت‌هایی که تغییر ارزش آن‌ها بیشترین همبستگی را با تغییرات شاخص دارد، ارزش شاخص بورس را دنبال خواهد کرد.

از همین رو سرمایه‌گذاران با خرید واحدهای این صندوق می‌توانند ضمن پذیرفتن ریسک‌های معمول در این بازار از همبستگی سود با افزایش شاخص کل بازار سرمایه در آینده ، مطمئن باشند.

زمان پذیره نویسی صندوق شاخصی بازار آشنا

زمان پذیره نویسی صندوق شاخصی بازار آشنا
زمان پذیره نویسی صندوق شاخصی بازار آشنا

 

پذیره‌نویسی این صندوق از فردا یکشنبه 19 بهمن در تمامی سامانه‌های برخط معاملات بازار سرمایه و با سرمایه‌گذاری اندک ۵۰۰ هزار تومانی شروع می شود. پس از آغاز معاملات ثانویه واحدهای این صندوق، امکان خرید و فروش روزانه در سامانه معاملات برخط بازار سرمایه هم وجود دارد.

جزئیات درج صندوق سرمایه‌گذاری شاخصی بازار آشنا در بورس

براساس مصوبه‌ بورس اوراق بهادار تهران، از پانزدهم بهمن ماه ۹۹  صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله بازارسهم آشنا جهت سرمایه ­گذاری در اوراق بهادار شاخصی با نماد «وبازار(VABAZAR)» در فهرست نرخ‌های بازار صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس اوراق بهادار تهران درج ‌شد.

مدیر این صندوق، شرکت سبدگردان سهم آشنا، موسسان آن مشاوره سرمایه­‌گذاری سهم آشنا و شرکت سبدگردان سهم آشنا هستند. همچنین متولی صندوق موسسه حسابرسی رازدار و بازارگردان آن نیز صندوق سرمایه‌­گذاری اختصاصی بازارگردانی سهم آشنا یکم است.

این صندوق حداکثر ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ واحد سرمایه‌­گذاری خواهد داشت که تعداد ۹۹.۰۰۰.۰۰۰ واحد آن به عنوان واحدهای عادی در نظر گرفته ­شده است.

علاقه ­مندان برای مشاهده اطلاعات تکمیلی به آدرس www.Indexfund.ir مراجعه کنند.

مطالب مرتبط:

گردآرونده: علی اکبر رضایی