یکشنبه, ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ ۰۷:۴۱
تصمیمات جدید برای بازار سرمایه

هدف از تغییر دامنه نوسان بورس چیست؟

تصمیمات جدید برای بازار سرمایه
بر اساس مصوبه شورای عالی بورس، دامنه نوسان خرید و فروش سهام از شنبه، ۲۵ بهمن ماه تغییر می کند.

به گزارش تیتربرتر؛ در ادامه سیاست‌های تازه سازمان بورس برای نجات بازار سرمایه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از تغییر دامنه نوسان ثابت به دامنه نوسان نا متقارن خبر داد و اعلام کرد مقررات جدید از روز شنبه 25 بهمن‌ماه اجرا خواهد شد.

جزییات تغییر دامنه نوسان بورس

جزییات تغییر دامنه نوسان بورس
جزییات تغییر دامنه نوسان بورس

 

براساس تصمیم شورای بورس از روز شنبه قیمت سهام شرکت‌های بورس در محدوده مثبت 6درصد و منفی 2درصد نوسان خواهند کرد. به گزارش همشهری، به‌دنبال تداوم روند نزولی شاخص کل بورس تهران، که از 20مرداد تاکنون بیش از 50درصد نزول کرده است شورای بورس مقررات تازه‌ای را برای دامنه نوسان قیمت سهام شرکت‌های بورس وضع کرد.

درحال حاضر دامنه نوسان قیمت سهام شرکت‌های بورس به‌صورت متقارن در محدوده مثبت و منفی 5درصد است اما در روش جدید، دامنه نزول قیمت سهام شرکت‌های بورس به 2درصد محدود می‌شود و در مقابل دامنه رشد قیمت سهام شرکت‌های بورس تا 6 درصد افزایش می‌یابد.

این کار برای این است که جلوی روند نزولی بازار سهام که منجر به اعتراض‌های اجتماعی شده متوقف شود.مشابه چنین روشی قبلا و در زمان شهادت سردار سلیمانی در بورس اجرا شد و از نزول بیش از حد شاخص جلوگیری کرد.

بر همین اساس محمدعلی دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از تصمیم تازه سازمان بورس برای تغییر دامنه نوسان قیمت سهام شرکت‌های خبر داد و گفت:براساس مصوبه شورای‌عالی بورس، دامنه نوسان خرید و فروش سهام منفی 2درصد و مثبت ۶ درصد خواهد بود. البته تصمیمات شورای‌عالی بورس پس از ۷۲ ساعت قابلیت اجرا دارد و بر همین اساس، از روز شنبه ۲۵ بهمن ماه، این تغییر اعمال خواهد شد.

وی با بیان اینکه رصد بازار سرمایه وظیفه سازمان بورس و اوراق بهادار است، اظهار داشت: کاهش دامنه نوسان به منفی دو درصد به این دلیل است که سرمایه گذاران فرصت بیشتری برای بررسی و تحلیل وضعیت سهام خود داشته باشند و ارزش دارایی هایشان از بین نرود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: با توجه به این‌که متغیرهای اقتصادی تلاطم داشتند و همه بازارها را تحت تاثیر قرار دادند، تصمیمات مذکور نیز به‌دلیل نااطمینانی‌هایی که در بازار سرمایه احساس می‌شد، گرفته شد تا فرصت تحلیل به سهامداران و سرمایه‌گذاران داده شود.

او ادامه داد: براساس تصمیم شورای‌عالی بورس، تغییرات حجم مبنا در اختیارات سازمان بورس قرار گرفت تا متناسب با شرایط بازار، تغییراتی اعمال شود. همچنین این اختیار به سازمان بورس و اوراق بهادار داده شد که انتشار اوراق اختیار فروش تبعی را به ناشران و سهامداران عمده الزام کند.

سخنگوی شورای‌عالی بورس تصریح کرد: همچنین اعتبار خرید کارگزاری‌ها به ۶۰ درصد تغییر پیدا کرد.

مطالب مرتبط:

 واکنش بازار سهام به مصوبات حمایتی

 واکنش بازار سهام به مصوبات حمایتی
واکنش بازار سهام به مصوبات حمایتی

 

 در حالی که بازار سهام روزهای سبزی را پشت سر نمی‌گذارد و سهامداران شکایت خود نسبت به وضعیت موجود را با تجمع مقابل سازمان بورس یا در فضای مجازی نشان می‌دهند، مسوولان بورسی تلاش دارند با مصوبات اورژانسی، این آشفته‌بازار را سروسامان دهند. در همین راستا جمعه شب هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار برای روان‌سازی و تعدیل معاملات در بازار سرمایه، هشت بند را به تصویب رساند. پس از رسانه‌ای شدن این مصوبات برخی پیش‌بینی کردند این مصوبات می‌تواند سیگنال مثبتی باشد و شاخص کل بورس را در روز شنبه سبزپوش کند. با این حال پیش‌بینی‌ها درست از آب درنیامد و بازار روی خوشی به این مصوبات نشان نداد.

در حالی روز گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با کاهش ۲/ ۳ درصدی به یک میلیون و ۱۳۵ هزار واحد رسید که فعالان بازار سرمایه گمان می‌کردند مصوبات حمایتی  روند منفی بازار را وارد سمت و سویی دیگر کند. در همین رابطه مهدی افنانی تحلیلگر بازار سهام به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: سازمان بورس به عنوان متولی بازار سهام به دنبال تدوین سیاست‌های ترغیب‌کننده در جهت افزایش نقدینگی بازار سرمایه است. همه این هشت مصوبه قطعا برای بازگشت رونق به بازار تدوین شده اما واقعیت این است که مشکل بازار سرمایه جای دیگری است.

به گفته این کارشناس، مهم‌ترین مشکل بازار سرمایه ابهامات بودجه ۱۴۰۰ و سیاست‌گذاری‌های اقتصاد کلان است. او می‌گوید عدم هماهنگی میان دولت و مجلس از یکسو و ناهماهنگی میان تیم اقتصادی دولت از سویی دیگر نابسامانی بازار سرمایه را رقم زده است. در روزهای آخر دولت دوازدهم وضعیت اقتصادی کشور با ابهامات بسیاری مواجه است. نرخ تورم، نرخ بهره و متغیرهای اقتصادی در سال بعد در ابهام محض قرار دارد و فعالان بورسی با این حجم از بلاتکلیفی نمی‌توانند درمورد سرمایه خود ریسک کنند. سرمایه‌گذاران خرد هم در چنین شرایطی رفتارهای هیجانی نشان می‌دهند و وضعیت بازار را از تعادل خارج می‌کنند.

مهدی افنانی اظهار می‌کند: تمام مباحث بورسی که میان دولت و مجلس انجام می‌شود خروجی مثبتی ندارد و سرمایه‌گذاران با اینکه سهام به زیر قیمت فروش رسیده اما رغبتی برای خرید ندارند. برخی از سهم‌ها روزانه حجم‌های خوبی می‌خورند اما وقتی می‌توانی روز بعد همان سهم را ۵ درصد کمتر بخری، تقاضایی شکل نمی‌گیرد.

او در پایان خاطرنشان می‌کند: بازار در بلاتکیفی به سر می‌برد و هشت مصوبه سازمان بورس هم نمی‌تواند گره بازار را باز کند. بر همین اساس نباید انتظار داشت با چند مصوبه، سرمایه‌گذاران رغبتی برای خرید پیدا کنند.

بازار بورس امروز چگونه پیش می‌رود؟

بازار بورس امروز چگونه پیش می‌رود؟
بازار بورس امروز چگونه پیش می‌رود؟

 

در پایان معاملات دیروز بازار سهام ، شاخص کل بورس با افتی ۳٫۲ درصدی وارد کانال یک میلیون و ۱۳۵هزار واحدی شد.

علی خسروشاهی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با بورس امروز گفت: چون صف‌های فروش در جریان معاملات دیروز جمع نشد احتمالا بازار امروز نیز با فشار عرضه همراه است اما پیش‌بینی می‌شود بازار سهام امروز روند متعادل‌تری داشته باشد.

شکور علیشاهی؛ کارشناس بازار سرمایه معتقد است: در هفته گذشته شتاب کاهش قیمت‌ها در شرکت‌های حاضر در صنعت فلزات اساسی دوباره افزایش پیدا کرد، به‌طوری که شاخص این صنعت با کاهش حدود 15 درصدی از محدوده 882 هزار واحد به محدوده 750 هزار واحد رسید. در این مدت شاخص صنعت فلزات اساسی بعد از برخورد به محدوده مقاومتی 875 هزار واحد و سپس شکستن میانگین متحرک 120 روزه با فشار عرضه مواجه شد و با گذر از سطح 785 هزار واحد، وارد فاز اول کاهش قیمت‌ها با هدف 715 هزار واحد شد. همچنین شکسته شدن محدوده 785 هزار واحد هم‌زمان با عبور از میانگین متحرک 150 روزه به سمت پایین می‌تواند یکی دیگر از نشانه‌های نزولی باشد.

محمدحسین کیانی؛ کارشناس بازار سرمایه می گوید: شاخص گروه فلزات اساسی رفتاری بسیار شبیه به شاخص‌کل بورس دارد. این شاخص همواره به دنبال شاخص‌کل بورس با یک وقفه زمانی کوتاه‌تر و عقب‌تر حرکت می‌کند. شاخص‌کل بورس این روزها کف قبلی خود را از دست داده است اما شاخص گروه فلزات اساسی در محدوده حمایتی کف قبلی خود است.

در صورت از دست دادن این سطح حمایتی در محدوده ۷۳۴‌هزار و ۸۰۰ واحد به نظر باید انتظار کاهش ۱۰ تا ۱۳‌درصدی را برای شاخص این گروه داشته باشیم. با توجه به وضعیت بنیادی مناسب این گروه و اصلاح قابل‌قبول نسبت قیمت به درآمد در سهم‌های این گروه به‌نظر می‌رسد انتهای ریزش در این گروه محدوده ۶۶۴‌هزار و ۶۰۰ واحد باشد. هدف اول این شاخص نزدیک سقف قبلی در واقع محدوده ۸۸۴‌هزار و ۲۰۰ واحد است. در صورت برگشت از محدوده کف قبلی الگوی کف دوقلو تایید می‌شود و روند صعودی میان‌مدت برای این گروه تشکیل می‌شود.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: الهام خلیلی خو