پنج شنبه, ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ ۱۳:۵۱

راه های جلوگیری از بیدزدگی فرش دستباف

راه های جلوگیری از بیدزدگی فرش دستباف
بیدزدگی فرش‌ های دستباف یکی از معضلاتی است که سبب فرسودگی زودهنگام آنها می شود.

تیتربرتر؛ شاید شما هم تجربه بید زدگی فرش های دستباف را داشته باشید اما هیچ وقت به عامل اصلی وقوع این اتفاق توجه نکرده باشید؛ ولی حالا بهتر است بدانید که چرا این اتفاق می افتد.

فرش دستباف یک کالای نفیس و زیبایی ایرانی است که امروزه در بسیاری از خانه ها خود نمایی می کند و به دلیل ارزش بالایی که دارد حفظ و نگهداری آنها از ضروریات است.

بیدزدگی فرش چیست؟

بیدزدگی فرش چیست؟
بیدزدگی فرش چیست؟

 

از آنجایی که تار وپود این فرش الیاف طبیعی است بنابراین حشره بید که پروانه کوچک زرد رنگ به طول میلیمتر می باشد در لای آن تخم گذاری می نماید. این تخم ها بعد از مدتی به شکل لاور درHمده و از پروتئین موجود در پشم تغذیه می شوند.

لاورها بر روی پشم فرش تار می تنند و حفره ایجاد می نمایید و در نهایت فرش را می خوردند که در اصطلاح می گویند فرش بیدزده شده است.

لاور ها به بید تبدیل می شوند و مجددا تخم گذاری می نمایند و به همین ترتیب تعدادشان بیشتر و بیشتر می شوند و در نهایت می توانند فرش را کاملا نابود کنند.

راه های جلوگیری از بیدزدگی فرش دستباف

راه های جلوگیری از بیدزدگی فرش دستباف
راه های جلوگیری از بیدزدگی فرش دستباف

 

اما حالا روش های جلوگیری از بیدزدگی چیست؟ اکثر کارشناسان فرش و قالیشویی این نظر را دارند که از آنجایی که خطر بیدزدگی همواره فرش دستباف را تهدید می نماید اما جای نگرانی نیست زیرا که با رعایت نکاتی کاربردی و مراقبتی صحیح می توان این خطر را از بین برد.

در ادامه به چند نمونه مراقبت از فرش دستباف در برابر بیدزدگی اشاره می نماییم:

جلوگیری از  بیدزدگی فرش با حشره کش ها

با استفاده منظم از حشره کش های و زدن حشره کش در بین پرزهای قالی می توان بید های موجود در میان تار و پود فرش را از بین ببریم.

جلوگیری از بیدزدگی فرش با جاروبرقی کشیدن

جاروبرقی روشی موثر و کاربردی در از بین بردن بیدها دارد و نسبت به حشره کش ها که بوی بد دارند بسیار کاربردی می باشد. حداقل هفته ای یک بار فرش دستباف خود را با درجه مکش مناسب( زیاد بالا خوب نیست) جاروبرقی بکشید تا بید های موجود در لای تاروپود فرش و گرد و خاک میان پرزها را که محل مناسبی برای رشد بید ها فراهم می نمایند را کاملا پاکسازی نماید.

جلوگیری از  بیدزدگی فرش با نفتالین

احتمالا اولین روشی که در مبارزه با بیدزدگی به ذهن همه ما خطور می کند، نفتالین می باشد. این روش در گذشته و امروزه بسیار رایج و کاربردی است. برای این منظور روی فرش را پارچه ای سفید بکشید و سپس نفتالین خور شده را روی ان بپاشید سپس فرش را لوله کرده و یک ماه ان را بسته نگه دارید بعد از انکه نفتالین کاملا بخار شد می بایست فرش را در معرض هوای ازاد قرار دهید.

شستشو با محلول های ضد بید

پیشنهاد می گردد چنانچه خرابی ناشی از بیدزدگی در فرش خود مشاهده نمودید، قالی رار با محلول ضد بید شستشو دهید.

مطالب مرتبط:

 آیا فرش ماشینی هم بید می زند؟

 آیا فرش ماشینی هم بید می زند؟
آیا فرش ماشینی هم بید می زند؟

 

فرش ماشینی از موادی از قبیل الیاف مصنوعی، ابریشم و پشم مصنوعی، اکریلیک، نایلون، پلی استر، پلی پروپیلین و توسط ماشین الات صنعتی ساخته می شود. بنابراین فرش های ماشینی هرگز در معرض خطر بیدزدگی نمی باشند و بید نمی زنند.

فرش های دستباف چون از نخ ابریشم بافته می شود و پشم ابریشم غذای مورد علاقه لاورها می باشد همواره در معرض خطر بیدزدگی است. بنابراین راهکاری مراقبت و جلوگیری از بیدزدگی فقط مختص فرش ها و قالی های دستباف می باشد.

روش رفع بیدزدگی فرش

روش رفع بیدزدگی فرش
روش رفع بیدزدگی فرش

 

اصولا با رعایت نکات بالا می توانیم جلوی بیدزدگی فرش دستباف خود را بگیریم ولی چنانچه باز هم با فرش بید زده در منزل مواجه شدید روش های برای برطرف کردن بید زدگی فرش دستباف می توان از خدمات قالیشویی ها استفاده نمایید.

قالیشویی ها اماده ارائه خدمات رفوگری فرش و بیدزدگی در خصوص فرش های اسیب دیده و بید زده می باشند. فرش ممکن است از رو یا پشت یا هردو قسمت بیدزده شود. بر اساس نوع بیدزدگی روش ترمیم متفاوت می باشد.

روش ترمیم بیدزدگی روشی حرفه ای و تخصصی است و می بایست توسط قالیشویی ها مجرب صورت گیرد بنابراین هرگز خودتان در منزل این کار را انجام ندهید. قبل از انجام بیدزدگی فرش، ابتدای قسمت بیدزده را خوب می شورند و سپس با استفاده از خامه ای مناسب با خود فرش، شروع به ترمیم فرش بیدزده می نمایند.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: الهام خلیلی خو