چهارشنبه, ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ ۱۹:۳۱

جزئیات نامه رهبرانقلاب به قالیباف برای بودجه 1400

جزئیات نامه رهبرانقلاب به قالیباف برای بودجه 1400
جهانگیری موضوع نامه رهبر انقلاب به قالیباف را مطرح کرد.

به گزارش تیتربرتر؛ معاون اول رئیس جمهور گفت: از مهم‌ترین کارهای مجلس در طول سال بررسی  لایحه بودجه است و وقتی‌که رد می‌شود به این معناست که خوب نتوانستند آن را مدیریت کنند.

جزئیات نامه رهبر انقلاب خطاب به قالیباف درباره لایحه بودجه 1400

جزئیات نامه رهبر انقلاب خطاب به قالیباف درباره لایحه بودجه 1400
جزئیات نامه رهبر انقلاب خطاب به قالیباف درباره لایحه بودجه 1400

 

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران در واکنش به رد لایحه بودجه توسط مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین کارهای مجلس در طول سال  بررسی بودجه است و وقتی‌که رد می‌شود به این معناست که خوب نتوانستند آن را مدیریت کنند.

وی افزود: من 6 بهمن ساعت 10 و 30 صبح در مورد بودجه نامه‌ای به حضرت آقا نوشتم و دوساعت و نیم بعد از دفتر ایشان با ما تماس گرفتند که نامه آماده است و آقا پاسخ را دادند و این نامه خطاب به آقای قالیباف بود برای اینکه به مسائل توجه کنند. اگر بعد از آن نامه یک جلسه با دولت می‌گذاشتند مسائل حل می‌شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره سیاست رییس جمهور جدید آمریکا درخصوص برجام و امکان پایبندی به این قرارداد،‌ گفت: رییس جمهور آمریکا در مواضع و مناظره های انتخاباتی خود علیه سیاست های ترامپ و سیستم قبلی در خصوص برجام سخن گفته است و لابد باید به مواضعی که به مردم کشورش گفته است، پایبند باشد.

رد بودجه 1400 چه خطراتی دارد؟

 بررسی لایحه بودجه 1400 در دستور روز سه شنبه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و «محمدرضا میرتاج الدینی» در جلسه علنی در موافقت با لایحه بودجه ۱۴۰۰  ارجاعی از کمیسیون تلفیق افزود: مجلس به راحتی نمی‌تواند کلیات لایحه بودجه را رد کند. زیرا دولت بیش از ۶ ماه آن را بررسی کرده و مجلس نیز به مدت دو ماه در کمیسیون های تخصصی و تلفیق به طور شبانه روزی این لایحه را بررسی کردند.

نماینده مردم تبریز افزود: بودجه سند مالی یک سال بوده که کشور را نمی‌توان بدون آن اداره کرد و تصویب بودجه یک دوازدهم یا سه دوازدهم برای شرایطی است که یا زمان کافی برای بررسی آن نباشد یا وضعیت بحرانی ایجاد شود و  رد کلیات بودجه ۱۴۰۰ پیام منفی به جامعه  خواهد داد.

وی افزود: ثبات اقتصادی از آب حیات واجب تر است و با رد کلیات بودجه وضعیت بدتری پیدا نمی‌کند بنابراین لازم است ما در این زمینه منابع کلان را در نظر بگیریم.

مطالب مرتبط:

میرتاج الدینی تاکید کرد: اگر چندین بار نیز این لایحه را به کمیسیون تلفیق یا سایر کمیسیون های تخصصی برگردانید حاصل غیر از این نخواهد بود چرا که با محدودیت منابع مواجه هستیم و ساختار بودجه نیز اصلاح نشده است.

رد بودجه 1400 چه خطراتی دارد؟
رد بودجه 1400 چه خطراتی دارد؟

 

وی ادامه داد: اگر کلیات بودجه تصویب شود دست مجلس باز می‌شود اما با رد آن جامعه را به سمت بحران می بریم. همچنین حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث مخالفت تعدادی از نمایندگان با کلیات لایحه بودجه شده است و این در حالی است که در این مورد در کمیسیون تلفیق تصمیم گیری شده است.

نایب رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: ایجاد شفافیت، برقراری نظم مالی، تعیین تکلیف نرخ ارز و درآمد حاصل از آن، تقویت اعتبارات تخصیص یافته به محرومیت زدایی، حمایت از اشتغال زایی و تولید، تعیین ردیف هایی برای ارتقاء حوزه های آموزش و فرهنگ، بهبود معیشت مردم، حمایت از اقشار محروم، همسان سازی حقوق بازنشستگان لشگری، کشوری و تامین اجتماعی، کاهش وابستگی بودجه به نفت و حمایت از افراد فاقد بیمه از مهم ترین اقداماتی است که توسط اعضای کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ صورت گرفته است.

«احمد رشیدی» دیگر موافق کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰، در سخنانی گفت: کمیسیون تلفیق برای اصلاحات لایحه بودجه زحمات فراوانی کشیده است و البته این اقدام را نیز به نمایندگی از همکاران گرامی انجام داده‌ایم.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی افزود:  در لایحه اصلاح شده توسط کمیسیون تلفیق ۵ واحد درصد معافیت به واحدهای تولیدی ارائه شده، مالیات اصناف تا صد میلیون تومان سود در سال بخشیده‌ شده، تسهیلات ازدواج  به صد میلیون تومان رسیده، حقوق ماهیانه سربازان به یک میلیون و ۸۰۰ تومان افزایش یافته، مصرف آب، برق، گاز بری محرومان و کم و مشترکان کم مصرف رایگان شده و همچنین افزایش یارانه‌ها را به نفع مردم تا ۴ برابر در دستور کار داشت.

وی افزود: رای به لایحه بودجه به مفهوم موافقت با دولت نیست و در حقیقت با این کار با اصلاحات انجام شده لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق موافقت صورت گرفته است،

رشیدی اظهار کرد: مجلس شعار مبارزه با فساد و رانت‌خواری را سر  می دهد ضمن اینکه اگر با لایحه بودجه مخالفت کنیم بدان معناست که با ارز ۴۲۰۰ تومانی موافقت شده است. بنابراین  مجلس مخالف رانت‌خواری است و این را باید در عمل نشان دهیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: کمیسیون تلفیق اصلاحات اساسی را در لایحه بودجه لحاظ کرده است بنابراین معتقدم اگر با لایحه بودجه مخالفت شود دولت خوشحال خواهد شد و مجلس شورای اسلامی باید در این مسیر سربلند بیرون بیاید.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآرونده: علی اکبر رضایی