پنج شنبه, ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ ۲۳:۵۲
رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی ایران و چین:

توسعه اقتصادی چین محصول سخت کوشی مردم این کشور است

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی ایران و چین:
رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی ایران و چین، ضمن تبیین داده های توسعه اقتصادی چین در سال 2020، توسعه اقتصادی این کشور را محصول سختکوشی مردم چین دانست.

به گزارش تیتربرتر؛ فریال مستوفی، رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی ایران و چین و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، الگوی برنامه‌ریزی توسعه در کشور چین را سبب رشد چشمگیر اقتصادی در این کشور دانست و گفت: این نکته کشور چین را به اقتصاد اول جهان تا سال ۲۰۵۰ تبدیل خواهد کرد. هم‌اکنون این کشور به اولین صادرکننده‌ی بزرگ جهان تبدیل شده است.

رئیس کمیسیون بازار پول اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: یکی از دلایلی که سبب شده این کشور قدم های بزرگ موفقیت را بیش از سایر کشورها طی کند حاکمیت قانون در این کشور است. اتفاقی که در سایر کشورها آنطور که باید رخ نداده است. اما در چین شرایط متفاوت است . چینیها توانستند وضعیت اقتصاد را علارغم همه مشکلات اقتصادی در دنیا همچنان مثبت نگه دارند. اما در کشورهای غربی این شرایط وجود ندارد و مردم توجهی به حرف های حاکمیت ندارند و این مهمترین تفاوت و وجه تمایز شرایط در چین با سایر کشورها است.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی ایران و چین تصریح کرد: اقتصاد باز در کشور چین از چند سال گذشته شرایط را به طور کلی در این کشور پهناور تغییر داده است. چین سیاست درهای باز اقتصادی را تعریف کرد . در حال حاضر این کشور به دو سیستم اداره می شود، سیستم حکومتی کمونیستی حاکم است اما در کنار آن اقتصاد باز یا کاپیتالیسمی نیز وجود دارد .

به این معنا که درهای تجارت و داد و ستد را به روی دنیا باز کرده و به سرمایه گذاران خارجی اطمینان داده و با معاملات درست در آنها اعتماد ایجاد کرده و از این راه توانستند سرمایه گذاران خارجی را وارد کشور کنند . به این طریق  هم از سرمایه و هم از تکنولوژی آنها برای شکوفایی اقتصادشان استفاده کردند. کم کم نظمی بر این سیستم حاکم شد. این در کنار نظم و فرمانبری مردم چین توانست کم کم اقتصاد این کشور را در مسیر پیشرفت قرار دهد. در این مدت توانستند اقتصاد ضعیف چین در زمان مائو را کم کم به اقتصاد دوم دنیا تبدیل کنند و این پیش بینی می شود تا 2028 به عنوان اقتصاد اول دنیا معرفی شود. 

مستوفی در ادامه با اشاره به اینکه تغییر شرایط اقتصادی در چین شرایط مردم را نیز تغییر داده است، خاطرنشان کرد: درآمدها بسیار بالاتر از قبل شده و وضعیت خوبی برای مردم ایجاد شده و پیشرفت خوبی داشته اند. مهمترین اتفاقی که این شکوفایی اقتصادی ایجاد کرده است فقر زدایی بوده و سبب شده فقر از زندگی مردم رخت بر بندد. چین در سال های گذشته رشد اقتصادی دو رقمی داشته اما سه سال است رشد اقتصادی یک رقمی داشته و به عدد  7.6 رسیده است و در وضعیتی که همه کشورها رشد اقتصادی صفر یا منفی داشته اند. مردم در کنار حاکمیت چین توانسته اند رشد اقتصادی این کشور را افزایش دهند..

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: اگرچه در نگاه اول، یکی از عوامل پیشرفت اقتصادی چین، باز شدن درهای این کشور به روی همسایگان و جهان دانسته می‌شود، اما واقعیت این است که حضور این کشور در عرصه‌ی بین‌المللی و جهانی حضوری کاملاً هوشمندانه، برنامه‌ریزی‌شده و به‌موقع بوده است. چینی‌ها زمانی درخواست خود را برای ورود به سازمان تجارت جهانی (که پیشتر نام آن گات بود) ارائه کردند که تولید ملی چین نسبت به دهه‌های پیش از آن، رشد قابل توجهی کرده تا حدی که هم‌اکنون این کشور به اولین صادرکننده‌ی بزرگ جهان تبدیل شده است.

مستوفی در پایان تاکید کرد: این رشد اقتصادی نه تنها توانسته شرایط مردم در خود چین را تغییر دهد بلکه شرایط در کشورهای اطراف چین را نیز تغییر داده است. کشورهای همسایه چین توانسته اند سهمی در تامین مواد اولیه و تولیدات چین ایفا کنند و به این طریق می توان گفت بسته به روابطی که کشورها با چین برقرار می کنند می توانند از آن بهره ببرند.