سه شنبه, ۳۰ دی ۱۳۹۹ ۱۶:۳۴

پیش بینی بورس بعد استعفای رئیس سازمان بورس+صحبت های جنجالی قالیباف

پیش بینی بورس بعد استعفای رئیس سازمان بورس+صحبت های جنجالی قالیباف
بورس ایران دچار شوک استعفای رئیس سازمان بورس شد.

به گزارش تیتربرتر؛ در پایان معاملات امروز بازار سهام، شاخص کل  بورس تهران با رشدی ۳۸۵ واحدی مجددا به کانال یک میلیون و ۱۵۰ هزار واحدی بازگشت تا به روند نزولی این هفته خود پایان دهد. این در حالی بود که شاخص کل هم‌وزن امروز نیز ۱٫۵ درصد کاهش یافت.

رئیس سازمان بورس استعفا داده یا خیر؟

در حالی که پایگاه خبری سازمان بورس درست در زمانی که رئیس سازمان بورس در جلسه با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس به سر می‌برد، نامه استعفای وی را منتشر کرد، حسن قالیباف اصل پس از خروج از جلسه کمیسیون در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما استعفایش را تکذیب کرد.

قالیباف در مصاحبه با صداوسیما: استعفا نداده‌ام

به نوشته خبرگزاری صداوسیما، حسن قالیباف اصل در حاشیه جلسه با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما با تکذیب خبر استعفای خود از ریاست این سازمان، افزود: شاید مرا برکنار کنند، اما استعفا نداده‌ام.

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار تهران افزود: اطلاع ندارم که چه کسی این خبر را و با چه هدفی منتشر کرده است.

مدیر روابط عمومی سازمان بورس: قالیباف استعفا داده است

اما دقایقی قبل سیاوش وکیلی، مدیر روابط عمومی سازمان بورس در مصاحبه‌ای اعلام کرد: خبر استعفای دکتر حسن قالیباف اصل از پست ریاست سازمان بورس درست است و در تارنمای رسمی سازمان بورس منتشر شده است.

آخرین وضعیت بورس در 30 دی 99

آخرین وضعیت بورس در 30 دی 99
آخرین وضعیت بورس در 30 دی 99

 

در جریان معاملات امروز بازار سهام که با فشار عرضه در پیش‌گشایش همراه بود، اکثر نمادهای شاخص‌ساز بعد از بستن صف فروش در ابتدای بازار با رنج مثبت سنگینی مواجه شدند و در نهایت نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز با صف خرید به کار خود پایان دادند.

صف خرید دو ETF دولتی دارا یکم و پالایشی نیز یکی دیگر از جنبه‌های حمایت سنگینی بود که امروز در بازار سهام شاهد آن بودیم.

در پایان معاملات امروز که با رشد ۱۳۴ درصدی ارزش معاملات بورس همراه بود، ارزش کل معاملات خرد بورس و فرابورس به بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان رسید.

سه گروه خودرو، فلزات اساسی و بانکها نیز بیشترین ارزش معاملات بورس را به خود اختصاص دادند. امروز همچنین حسن قالیباف اصل، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، استعفای دوباره خود را به دلیل فراهم نشدن شرایط اعلامی، به وزیر امور اقتصادی و دارایی ارایه کرد.

پیش بینی بورس بعد استعفا رئیس سازمان بورس

پیش بینی بورس بعد استعفا رئیس سازمان بورس
پیش بینی بورس بعد استعفا رئیس سازمان بورس

 

مصطفی صفاری کارشناس بازار سرمایه اظهارکرد: شوک دیگر مرتبط به بازار بورس هم استعفای معاون معدنی وزیر صمت آن هم پس از بخشنامه فولادی پر سر و صدایش بود که به نظر می‌رسد بر بازار امروز تاثیر‌گذار است.

مصطفی صفاری کارشناس بازار سرمایه در خصوص دلایل اُفت این روز‌های بازار سرمایه، گفت: بسیاری از افراد فکر می‌کنند که کاهش نرخ ارز سبب ریزش بازار سرمایه شد، اما اگر سهامداران توجه کنند پارسال هم شرکت‌ها دلار را بین ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان می‌فروختند و اکنون نیز این مبلغ را به ۲۲ هزار تومان افزایش داده‌اند پس از این امر می‌توان نتیجه گرفت نوسان نرخ ارز تاثیر چندانی ندارد بلکه بیشترین اثر در بازار سرمایه از اختلافات بین دولت، مجلس و وزارت اقتصاد است.

او بیان کرد: شدت این اختلاف سبب ایجاد بدبینی بین سهامداران بازار سرمایه شد به نوعی که روز شنبه مورخ ۲۷ دی و روز گذشته به تاریخ ۲۹ دی شاهد افزایش فشار فروش و خروج نقدینگی بودیم.

تمام این مسیر برای بررسی ریزش را تا وزارت اقتصاد و برای گرفتن پاسخی از وزیر اقتصاد طی کردیم که او هم تنها قول تلاش برای بهبود بازار را به سهامداران داد!

البته شوک دیگر مرتبط به بازار بورس هم استعفای معاون معدنی وزیر صمت آن هم پس از بخشنامه فولادی پر سر و صدایش بود که به نظر می‌رسد بر بازار امروز تاثیر‌گذار است.

در پایان باید گفت بهتر است مسئولان کشور در رابطه با اتفاقاتی که اخیرا رخ داده و سبب اُفت‌های شدید بازار سرمایه و زیان سهامداران شده ورود کنند تا بیش از این ما شاهد ریزش‌های شدید بازار سرمایه نباشیم و شاخص باز به روند رو به رشد خود بازگردد.

مطالب مرتبط:

بررسی علت سقوط بورس از شهریور 99 به بعد

بررسی علت سقوط بورس از شهریور 99 به بعد
بررسی علت سقوط بورس از شهریور 99 به بعد

 

علی صحرایی مدیرعامل شرکت بورس در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: "‏افت کنونی شاخص بورس مبنای بنیادی ندارد و اصلاح وضع موجود نیازمند تسریع نهادهای مسئول برای تصمیم‌گیری در مورد طرح‌های ارائه شده توسط کارشناسان  بازار سرمایه است. از سوی دیگر هماهنگی بانک مرکزی و سیاست‌های پولی با سازمان ‎بورس برای حفظ ثبات بازار سرمایه ضروری است."

رئیس جمهور: مردم باید همه چیز را به بورس بسپارند/ بازار سکه و دلار جای سرمایه گذاری نیست!

برای نمونه شخص رئیس جمهور در سال جاری چندین بار مردم را به بورس دعوت کرد. در ۱۶ مرداد ماه سال جاری درست سه روز قبل از آنکه بورس شروع به ریزش کند، رئیس جمهور اعلام کرد: با شرایطی که بورس نشان می‌دهد، اوضاع بهتر خواهد شد؛ مردم باید همه چیز را به بورس بسپارند.

یا وی در ۲۲ مرداد ماه سال جاری گفت: مردم می‌توانند در بازار بورس خرید‌هایی بکنند که برای دارایی‌شان اطمینان داشته باشند، هدف از اینکه سهام ای. تی. اف در اوایل شهریور ماه با تخفیف فروخته می‌شود، این است که مردم بدانند سکه و دلار جای سرمایه گذاری نیست، بلکه بورس و خرید نفت جای سرمایه‌گذاری است و می‌خواهیم از طریق مطمئن به مردم کمک کنیم.

واعظی در اوج ریزش بازار اطمینان به بازگشت داد!

حتی واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در هنگام ریزش بورس در یک گفتگوی زنده تلویزیونی برای ریزش شاخص کل کف تعیین کرد و این امید را داد که بورس از یک نقطه باز خواهد گشت و این باعث ماندگاری بیشتر مردم در بورس و ضرر‌ها و زیان‌های بیشتر آن‌ها شد. وی گفت: اصلاح شاخص کل بین یک میلیون و ۶۰۰ هزار تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار تقریباً تمام می‌شود و دوباره آن روند خود را خواهد پیمود.

هشدارهایی که جدی گرفته نشد!

امیدهای واهی و دعوت دولتمردان به بورس آن هم در هنگام ریزش بورس عجیب و غریب بود! حتی وقتی برخی دیگر مسئولین در مقابل این دعوت های بی حساب و کتاب دولتمردان ایستادند و هشدار دادند، آنها نه تنها توجهی نکردند بلکه منتقدین را مورد هجمه هم قرار دادند.

علاوه بر برخی نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی، محسن رضایی، دبیر تشخیص مصلحت نظام نیز چند بار هشدارهایی  پیرامون رشدهای بی حساب و کتاب بورس دادند اما در آن زمان گوش شنوایی نبود و حالا گذر زمان همه چیز را مشخص کرده است.

اردیبهشت ۹۹: کفه بورس به هوا رفته است و برای خود کف می‌زنند!

وی در اردیبهشت ماه سال جاری در حالی که بورس در حال رشد بود طی یادداشتی اعلام کرد: برخی دولت‌ها در ایران، اقتصاد را الاکلنگی اداره کرده اند، به نحوی که کفه‌ای را روی زمین متوقف و کفه دیگر را تقویت کرده اند و بدین ترتیب، تعادل اقتصاد را به هم زده اند؛ یک بار به امید کاذب گشایش بین المللی و ورود سرمایه خارجی از ناحیه مذاکرات برجام، روی تولید و سرمایه ملی می‌نشینند و متوقفش می‌کنند و در آن سو با سد شدن مسیر نقدینگی به تولید، با هدف کنترل تورم، سرمایه ملی را با نرخ سود بالا در بانک‌ها حبس کرده، نظام بانکی را هوا می‌کنند.

نتیجه این می‌شود که سیل نقدینگی سد بانک‌ها را شکسته، راهی بازار‌های سوداگری و سفته‌بازی، چون طلا، ارز، مسکن و... می‌شود، تورم افسار می‌گسلد، ارزش پول ملی به سبب تضعیف تولید، تضعیف می‌شود و سیلی به صورت اقتصاد می‌خورد. سال ۹۶ و ۹۷ اینچنین شد.

طی ماه‌های اخیر، با کاهش نرخ سود بانکی، بانک را هم به کفه تولید افزوده و زمینگیر می‌کنند تا کفه بورس به هوا رود و به سبب این موفقیت، برای خود کف می‌زنند؛ حال آنکه در حال تبدیل نقدینگی بدون پشتوانه به سرمایه بدون پشتوانه هستند.

تیر ۹۹: وقتی بورس برخلاف مشخصه نظام اقتصادی سالم عمل می کرد!

رضایی در ۲۹ تیرماه سال جاری با اشاره به مشخصه نظام اقتصادی سالم در توییتر نوشت، باید سود فعالیت مولد، بیش از سود فعالیت غیرمولد باشد و آنچه امروز در بورس ایران اتفاق می‌افتد، بر خلاف این اصل و نیز «هدایت نقدینگی به تولید» است.

شهریور ۹۹: ۱۵۰ متخصص چتربازی که پول مردم را به جیب زدند!

دبیر تشخیص مصلحت نظام در ۱۸ شهریورماه سال جاری هم گفت: وقتی اطلاعات بازار سرمایه و فرصت‌های اقتصادی آن یکسان برای عامه مردم شفاف نباشد، عده اندکی نوسانات را زودتر پیش‌بینی و رصد می‌کنند، بموقع وارد بازار‌ها می‌شوند، سود‌های بادآورده را درو می‌کنند و اکثریت مردمی که دیرتر وارد می‌شوند با زمین‌های سوخته مواجه می‌شوند! بنا بر اطلاعات موثق، بیش از ۱۵۰ نفر در کشور متخصص چتربازی هستند.

این افراد پول خود را در بانک‌ها و یا دارایی‌های نقد شونده نگه می‌دارند و می‌دانند که هر چند سال یک بار چه فرصت‌های سودآوری ایجاد می‌شود. در مورد بورس هم طیف مذکور به خوبی پیش بینی کرده بود که این فرصت چه موقع در بورس رخ خواهد داد. با این حساب، پول‌های خود را به آن سمت بردند و برداشت سودآور و قابل توجهی در سال ۹۸ از بورس داشتند و داستان این اواخر که سوددهی بورس تمام شده بود و مردم عادی به سمت بورس رفتند پایان یافت.

دی ۹۹: تذکراتی که جدی گرفته نشد! / پنبه را از گوش رئیس جمهور درآورید!

محسن رضایی در ۲۷ دی ماه طی مصاحبه‌ای گفت: چقدر تذکر دادیم که موضوع بورس را با حساب و کتاب مدیریت کنید و باید پولی که وارد بورس می‌شود، از آن طرف منجر به تولید شود، اما این پول آمد و آنقدر دور خود چرخید که بورس را به این روز انداخت. همه این مسائل، فرصت هستند، اما مدیریت بد، آن‌ها را تبدیل به مشکل کرده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در آخرین توئیت خود در مورخ ۳۰ دی ماه ۹۹ نوشت: آقای روحانی در پاسخ به نگرانی اقتصاددان‌ها گفته بود «پنبه در گوش» خود بگذارید که خبر‌های مثبت بورس ما را نشنوید! ظاهراً خود نیز چنین کرده است. یک مسلمان، پنبه را از گوش رئیس جمهور درآورد که صدای مردم ستمدیده را بشنود!

صحبت های جنجالی قالیباف درباره بورس

قالیباف گفت: بازار سرمایه سقوط شدید را تجربه کرده است. صندوق پالایشی تا ۴۴ درصد زیان را به خریدارانش تحمیل نموده و صندوق دارا یکم نیز ۳۵ درصد کمتر از ارزش واقعی‌اش معامله می‌شود. این وضعیت بازار سرمایه را قابل قبول نمی‌دانیم. دولت باید در این خصوص پاسخگو باشد. نمی‌شود در تریبون رسمی از مردم دعوت کرد تا همه چیز را به بورس بسپارند و بعد با سو مدیریت سرمایه مردم را کم ارزش کنند.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی

فیلم صحبت های جنجالی قالیباف درباره بورس