سه شنبه, ۳۰ دی ۱۳۹۹ ۰۸:۱۷

واکنش بازارها به چشم انداز دلار 15 هزار تومانی

واکنش بازارها به چشم انداز دلار 15 هزار تومانی
چشم انداز دلار ۱۵ هزار تومانی تمام بازارها را در سراشیبی قیمت قرار داد.

به گزارش تیتربرتر؛ حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اخیرا در صحبتی عنوان کرده است، اگر منابع بلوکه شده ارزی ایران آزاد شوند، قیمت دلار تا ۱۵ هزار تومان نیز می‌تواند افت کند. این در حالی است که عنوان شده مجلس نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی را برای دلار در نظر دارد. در لایحه بودجه نیز قیمت ۱۱ هزار و۵۰۰تومانی برای دلار ارائه شده است.

برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که قیمت دلار کار دشواری برای شکست مرز ۱۷ هزار تومانی در کوتاه مدت دارد.

اما پس از وعده جدید رئیس جمهور مبنی بر کاهش قیمت دلار تا ۱۵ هزار تومان با آزادسازی دارایی بلوکه شده ایران در کره جنوبی، قیمت دلار قریب 10 درصد ریزش داشت و دیگر بازارهای از این عقب نشینی دلار تبعیت کردند و میر نزولی را در پیش گرفتند.

تداوم ریزش‌ همزمان قیمت‌ها در بازاهای مالی

تداوم ریزش‌ همزمان قیمت‌ها در بازاهای مالی
تداوم ریزش‌ همزمان قیمت‌ها در بازاهای مالی

قیمت دلار ابتدای امسال در روند صعودی پرشتابی قرار گرفته بود به گونه ای که تا محدوده‌های قیمتی ۳۲ هزار تومان افزایش یافت، این روند صعودی بر افزایش قیمت‌ دیگر کالاها بدون اثر نبود و زمینه رشد غافلگیرکننده نرخ در بازارهایی مانند طلا، سکه، خودرو و تلفن همراه را بدنبال داشت.

قیمت سکه در آن روزها ادامه همسو با افزایش قیمت دلار، وارد کانال ۱۶ میلیون تومان شد و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار به بیش از یک میلیون تومان رسید، افزایش قیمت‌ها امکان سرمایه‌گذاری افراد در این بازارها را به دلیل نیازمندی برای تامین نقدینگی زیاد،  دشوار ساخت.

افزایش قیمت دلار همچنین در دیگر بازارها مانند خودرو و تلفن همراه تاثیرگذار بود و قیمت دراین بازارها به میزانی افزایش یافت که قدرت تامین نقدینگی و تقاضا در این بازار را با کاهشی چشمگیر همراه ساخت.

رشد قیمت‌ها از هفته گذشته با اعلام خبر قطعی شدن پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا با کاهش قیمت دلار متوقف شد و در مدار نزولی قرار گرفت.

دلار در مسیر سقوط

دلار در مسیر سقوط
دلار در مسیر سقوط

قیمت دلار که از هفته گذشته با اقدام های بازارساز به ثبات رسیده و در صرافی‌های بانکی با قیمت ۲۵ هزار تومانی در نوسان بود،  از روز شنبه هفته گذشته ( ۲۰ دیماه) در مسیر نزولی قرار گرفت و به کانال قیمتی ۲۴ هزار تومان بازگشت و روند کاهشی آن تداوم یافت.

نخستین روز هفته جاری( ۲۷ دیماه)، معاملات قیمت دلار با نرخ ۲۲ هزار و ۹۵۰ تومان به پایان رسید، اما قیمت این ارز امروز به روند نزولی خود ادامه داد و نرخ آن در صرافی‌های بانکی با یک هزار و ۳۱۰ تومان کاهش نسبت به روز شنبه به قیمت ۲۱ هزار تومان و ۷۹۰ تومان عرضه شد.

در این میان، احتمال ریزش قیمت دلار به سوی رقم های کمتر از ۲۰ هزار تومان، انتظارات تورمی را بیش از پیش کاهش داده است.

عقب‌نشینی سکه به کانال ۹ میلیون تومان

عقب‌نشینی سکه به کانال ۹ میلیون تومان
عقب‌نشینی سکه به کانال ۹ میلیون تومان

پس از کاهش نرخ ارز و افت انس جهانی طلا، بازار طلا و سکه نیز وارد مدار نزولی شد، روز شنبه( ۲۷ دیماه)  روند کاهش قیمت‌ها در این بازار شتاب گرفت و با سرعتی بیش از گذشته  افت قیمت در بازار طلا و سکه رقم خورد.

قیمت سکه روز شنبه کاهش ۴۰۰ هزار تومانی داشت و این روند ادامه یافت تا آنجا که سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز به ۹ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۹ میلیون  و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد.

همچنین نیم‌سکه بهار آزادی پنج میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم در برابر دو میلیون  تومان معامله شد.

علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به ۹۳۹ هزار تومان و هر مثقال طلا به بهای چهار میلیون و ۷۰ هزارتومان رسید.

مطالب مرتبط:

کاهش نرخ خودرو در بازار

کاهش نرخ خودرو در بازار
کاهش نرخ خودرو در بازار

کاهش قیمت دلار علاوه بر بازار طلا و سکه، بر بازار خودرو نیز اثرگذار شد و آخرین آمارهای ارائه شده از نرخ خودرو، نشان‌دهنده کاهش پنج تا ۲۰ میلیونی تومانی قیمت‌ها در بازار است که روند نزولی در خرید و فروش ها درادامه کاهش قیمت دلار رخ داده است.

اکنون قیمت پراید ۱۳۱ در بازار ۱۰۰ میلیون تومان، تیبا۲ حدود ۱۱۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ دو ۱۸۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ پنج ۲۴۳ میلیون تومان، تیبا صندوقدار ۱۰۹ میلیون و پژو ۴۰۵به قیمت ۱۷۵ میلیون تومان ارزش گذاری شد.

 همچنین، سمند ال ایکس ۱۷۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده دستی ۲۷۵ میلیون و پژو ۲۰۷ دنده اتومات ۳۹۵ میلیون تومان، سراتو ۷۹۰ میلیون تومان و جک S۵  به قیمت ۶۶۰میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد.

سقوط بورس

سقوط بورس
سقوط بورس

سقوط بورس ادامه دارد. قیمت‌ها هر روز ۵ درصد، ۵ درصد پایین می‌آیند و صف‌های فروش چنان بی‌تقاضا گذران عمر می‌کنند که دیگر حرفه‌ای‌های بازار هم امیدی به جبران ضرر‌های خود در بلندمدت ندارند. این روز‌ها خیلی از فعالان بازار به این نتیجه رسیده‌اند که شاید حق با قدیمی‌ها بوده؛ «آتش تند، زود خاکستر می‌شود.»

شاخص کل بورس تهران دیروز ۱/ ۳ درصد دیگر افت کرد و ضمن ثبت کاهش حدود ۴۰ هزار واحد به سطح یک میلیون و ۱۴۹ هزار واحد رسید. بررسی ارزش معاملات خرد از ابتدای آبان ماه تا روز گذشته نشان می‌دهد که اوج‌گیری ارقام به ثبت رسیده تا محدوده ۱۵ هزار و ۶۱۲ میلیارد تومان پایدار نبوده و رسیدن ارزش معاملات به محدوده ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان نشان از کاهش جذابیت بازار برای سرمایه‌گذاران حقیقی و البته افت نقدشوندگی سهام دارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در روز‌های اخیر و با گذر شاخص کل بورس از حمایت روانی یک میلیون و ۲۱۱ هزار واحدی که در دور قبلی نزول قیمت‌ها به ثبت رسیده بود، افراد بیشتری متقاعد شده‌اند که بازار سرمایه امن نیست. حقیقت امر هم همین است. بالاخره نوبتی هم که باید پس از چند سال عقب‌نشینی پی‌درپی حالا نوبت ریال نحیف ایرانی است که نسبت به سایر دارایی‌ها اندکی عرض‌اندام کند.

روز گذشته قیمت هر دلار آمریکا در حالی به کف کانال ۲۲ هزار تومان رسید که در اوج قیمت ۳۲ هزار تومانی این ارز در تاریخ ۲۴ مهرماه اگر کسی از سقوط قیمت ارز سخن می‌گفت به احتمال زیاد به جای توجه و احترام، تمسخر و استهزا نصیبش می‌شد. همین رویه برای سایر بازار‌ها نیز جریان داشت.

در واقع ترس از رشد بی‌امان پایه پولی در سایه سنگین عدم‌اطمینان ناشی از فضای ملتهب در سیاست خارجی به نحوی بر ذهنیت فعالان بازار اثر گذاشته بود که هیچ کس حتی فکرش را هم نمی‌کرد روند دوسال و نیمه رشد قیمت ارز به این زودی‌ها متوقف شود. اما انتخاب شدن بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا و خوش‌بینی به رفتار متعادل‌تر دموکرات‌ها توانست کل معادله را تغییر دهد.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: الهام خلیلی خو