شنبه, ۱۳ دی ۱۳۹۹ ۱۱:۴۸

تفاوت عسل وحشی با عسل کندویی در چیست؟

تفاوت عسل وحشی با عسل کندویی در چیست؟
عسل وحشی نوعی از عسل است که زنبورها، با نژادهای مختلف، در طبیعت و بدون وجود مدیریت انسانی درست می کنند.

تیتربرتر؛ عسل ، به عنوان یکی از پرخاصیت ترین مواد خوراکی طبیعی که ده ها خاصیت دارویی و درمانی آن تا به حال ثابت شده، جایگاه ویژه ای در فهرست خوراکی های مغذی به خود اختصاص داده است. عسل های گوناگونی در طبیعت وجود دارد و فارغ از نوع گل مبدأ تولید عسل، فرایند عمل آمدن انواع مختلف آن ها نیز، تفاوت دارد.

در این راستا علاوه بر خرید عسل طبیعی ؛ خرید عسل وحشی نیز طرفداران بسیاری دارد چرا که معتقدند این نوع از عسل بدون دخالت عوامل انسانی تولید می شود و دخل و تصرفی در آن نیست اما واقعا تفاوت عسل کندویی با عسل وحشی چیست؟

عسل وحشی چیست؟

عسل وحشی چیست؟
عسل وحشی چیست؟

عسل وحشی یا کوهی توسط زنبور هایی متفاوت از زنبور هایی که توسط انسان پرورش یافته اند ، تولید می شوند . این زنبور ها جثه ی کوچکتری دارند ولی خرطوم و بدنی کشیده تر نسبت به زنبور های پرورش یافته دارند.

انسان ها نمی توانند زنبور های وحشی را در کندو های جعبه ای ( دست ساز ) پرورش دهند . این زنبور ها در کوهستان زندگی می کنند.

زنبور های وحشی در شیار های کوهستان و دره ها ، کندو می سازند و عسل تولید می کنند . انسان در ساخت این عسل ها هیچگونه دخالتی ندارد و برای بدست آوردن این عسل تنها راهی که وجود دارد ، جمع آوری این عسل ها از کوهستان است.

خواص عسل وحشی

خواص عسل وحشی
خواص عسل وحشی

 

  • عسل وحشی به طور فوق العاده ای کم خونی را درمان می کند
  •  آرام بخش روان و اعصاب است
  •  این عسل بسیار شیرین و غلیط است
  •  مصرف روزانه آن انسان را در برابر هر گونه بیماری تقویت می کند
  •  سوخت و ساز ( متابولیسم ) بدن را تنظیم می کند در نتیجه به تناسب اندام کمک می کند
  •  ضد عفونی کننده است و زخم را التیام می بخشد
  •  مشکلات گوارشی را رفع می کند

مطالب مرتبط:

تفاوت عسل کندویی با عسل وحشی در چیست؟

تفاوت عسل کندویی با عسل وحشی در چیست؟
تفاوت عسل کندویی با عسل وحشی در چیست؟

خرید عسل مرغوب بسیار سخت است. آنچه ضرورت دارد بین انواع گوناگون عسل طبیعی مشترک باشد، تولید عسل توسط زنبور بوده و تنها زمانی می توانیم عسل را یک عسل اصل و واقعی به شمار آوریم که به وسیله زنبور حاصل شده باشد. در واقع، این زنبور است که از شهد گل ها و آنزیم خود، ماده شگفت انگیزی به نام عسل می سازد. چیزی که عسل ها را از یکدیگر متفاوت می کند، تغذیه زنبور (نوع گل) و نوع زنبور تولید کننده عسل است.

تفاوت میان عسل ها به این معناست که زنبورها، از گل های مختلفی تغذیه کرده و بر این اساس، خواص دارویی و ویژگی های آنها، از هم متمایز می شوند.

زنبورهایی که عسل کوهی را تولید می کنند، زنبور وحشی ریز خوانده می شوند و بسته به منطقه جغرافیایی، از نژادهای مختلف و ظاهر متفاوتی برخوردارند. یکی از تفاوت های میان زنبورهای عسل وحشی یا زنبورهای عسل کوهی و زنبورهای کندویی این است که این زنبورها به طور طبیعی در برابر شرایط جوی و کمبود غذا و بیماری ها مقاوم بوده و نیاز به مراقبت انسان ندارند و تنها دخالت انسان را اینگونه می توان در نظر گرفت که این عسل های کوهی یا وحشی را پیدا کرده و برداشت می کند.

در این میان عسل وحشی کیفیت بسیار بالایی دارد که قابل قیاس با عسل های دیگر نظیر عسل کندویی نیست. یکی از تفاوت های عسل کوهی با کندویی، در طمع و مزه ویژه عسل کوهی است. در واقع طعم و مزه عسل، مساله ای است که هیچ آزمایشگاهی قادر به آزمایش آن نیست و هیچ زبانی هم قادر به توصیف آن نیست.

عسل کوهی یا عسل وحشی یعنی عسلی که زنبورهای عسل وحشی به طور خودجوش و بدون دخالت و خواست انسان تولید می کنند، طعم و مزه بسیار کمیاب و نایابی دارند که به روشنی آنها را از عسل های کندویی مجزا می کند.

از طرفی دیگر از نظر فاکتورهای آزمایشگاهی تفاوت چندانی میان عسل کوهی و عسل های کندویی دیده نمی شود. فاکتورهایی که در آزمایشگاه در مورد عسل ارزیابی می شوند، شامل این موارد هستند: میزان ساکارز، میزان آب، میزان دیاستاز، میزان اسیدیته HFM. چنانچه عسل کوهی و عسل کندویی از نظر فاکتورهای بالا با هم قیاس شوند، تفاوتی بین این دو عسل مشاهده نمی شود یعنی آزمایشگاه مواد غذایی نمی تواند با هیچ آزمایشی مشخص کند که یک عسل، کوهی است یا خیر؛ آزمایشگاه تنها می تواند تعیین کننده میزان طبیعی بودن عسل باشد و اینکه چقدر حرارت دیده است، چقدر کهنگی دارد و آیا توسط زنبور عسل تولید شده است یا توسط انسان و بوسیله مواد شیمایی.

زنبورهای عسل وحشی در برابر بیماری های زنبورعسل بسیار مقاوم هستند، اما در عسل کندو، که متاسفانه داروهای شیمیایی ضد کنه و… که در داخل کندوی عسل به منظور دفع آفت استفاده می شود، گاهی مقداری از این داروها بر روی موم عسل پرورشی می ماند و برای مصرف کننده در دراز مدت اثرات مخربی به همراه خواهد داشت.

موم عسل وحشی کاملا طبیعی و دارای خاصیت دارویی برای مصارف زخم معده و زخم روده، است. ولی در موم زنبور کندویی، برگه مومی استفاده می شود که می تواند حاوی آلودگی یا ناخالصی باشد.

قیمت عسل وحشی

قیمت عسل وحشی
قیمت عسل وحشی

عسل وحشی در طبیعت بسیار محدود و یافتن آن بسیار دشوار است و در برخی مناطق حتی خطراتی برای انسان ایجاد می کند. اغلب عسل های شکار شده به مصرف محلی می رسد و مقدارش آنقدر نیست که به تولید انبوه و فروش سراسری برسد. برخی افراد تصور می کنند هرچه قیمت بالاتری پرداخت کنند می توانند مطمئن باشند که عسل مرغوب تری می خرند که این تصور کاملا اشتباه است. کمیاب بودن عسل وحشی و تمایل مردم به پرداخت مبالغ گزاف منجر به پا گرفتن تقلب در تهیه این نوع از عسل ها نیز شده است.

متقلبانی که با بکارگیری روش هایی زنبورها را وادار به ساخت عسل در اطراف یک تکه چوب می کنند تا بتوانند آن را به عنوان عسل وحشی با قیمت بالا بفروشند. مردم ناگاه نیز گول ظاهر را میخورند و تصور میکنند این کندو از دل طبیعت شکار شده است در حالیکه مشخص نیست فرد متقلب چه خوراکی به زنبور داده است. اینگونه است که جیب هایشان را پر می کنند و آسیب جبران ناپذیری به اعتماد و سلامت مردم می زنند.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: الهام خلیلی خو